«Артехатта» – братство музик | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
«Артехатта» – братство музик
Которович Мирослава
«Артехатта» – братство музик
Про свій новий творчий проект «Дню» розповідає відома скрипалька Мирослава Которович
16 травня 2015, субота
Поширити у Facebook

Якщо вважати аншлаг одним із найпереконливіших індикаторів успішності будь-якого мистецького проекту (а так воно, зрештою, і є), то концерт камерного ансамблю «Артехатта» в Національній філармонії абсолютно відповідав цьому критерію. Уже сама назва музичного дарунку киянам від цього молодого колективу – «Вальс квітів» – приваблювала його фанів звабливими пахощами весни.

"Артехатта" – братство музик. Фото Миколи ТИМЧЕНКА

Програма концерту немовби надихала меломанів узяти участь у спільному музичному дійстві закликання весни, яка, вочевидь, трохи забарилася цьогоріч. Власне, за задумом музикантів «Артехатти» на чолі з талановитою і харизматичною скрипалькою Мирославою Которович, донькою видатного українського митця Богодара Которовича – засновника ансамблю «Київські солісти», весь концерт мав уособлювати дозвільну прогулянку музичним садом, у якому в різні пори року чарівність картин природи, її вишуканих і барвистих звукових ландшафтів то пробуджує ностальгію за щасливими миттєвостями минулого, то занурює у світ елегійних мрій, то втягує у вир музичної експресії. Музиканти справді дослухались до думки великого Ференца Ліста, який сказав: «Квітка живе в музиці, як і в інших видах мистецтва, адже не лише «переживання квітки», її аромат, її чарівні поетичні властивості, а й сама форма її, структура, квітка як видіння, як явище не може не знайти свого відображення в мистецтві звуку, бо в ній знаходить втілення й вираження все без винятку, що може відчути й пережити людина».

Фортепіанний шедевр П. Чайковського «Пори року» в інструментальному аранжуванні досвідченого «штатного» аранжувальника колективу А. Рахманіна настільки магнетично заволодів увагою слухачів, що вони, навіть усвідомлюючи, що порушують канон – аплодувати тільки після виконання всіх 12 номерів, – не могли утриматися від оплесків між окремими п’єсами в середині циклу.

Вражаюча майстерність й натхненний ентузіазм музикантів «Артехатти», елегантна пластика героїні вечора – Мирослави Которович, яка візуально додавала необхідної експресії звучання, прониклива мелодійність музики Чайковського, улюблені й близькі кожному з дитинства інтонації його витонченої лірики з легким серпанком смутку, розмаїття контрастних образів і жанрових картинок популярного циклу... А оригінальні композиції з «квітковими» назвами – «Маргаритки» С. Рахманінова, «Хризантеми» Дж. Пуччіні, «Дует квітів» Л. Деліба продумано підвели до фінального апофеозу вечора – знаменитого «Вальсу квітів» із балету П. Чайковського «Лускунчик» – просто приреченого на тривалі овації слухачів, які кілька хвилин не відпускали музикантів зі сцени.

Позаторік поява у концертному просторі України камерного ансамблю із загадковою та національно забарвленою назвою «Артехатта» справила на музичну громадськість столиці враження вибуху: несподівано студентський колектив із перших кроків своєї діяльності демонстрував виняткову зрілість, відточений артистизм, стабільно високий рівень виконавства. Ідеально продумана режисура і драматургія кількох мистецьких проектів, кожен із яких вирізняється абсолютною неповторністю, детально розробленою концепцією, сприяли стрімкій популярності ансамблю.

«МИ ВЕСЬ ЧАС ПІДНІМАЄМО ПЛАНКУ»

Мирославо, розкажіть, як виник мистецький проект «Артехатта?

– «Артехатта» – це унікальне явище не лише в Україні, а й взагалі – як формат творчого об’єднання. Ми назвалися творчою майстернею Мирослави Которович. І насправді – це майстерня, де кожен музикант (а всі вони є студентами!) має своє слово. При цьому ми надзвичайно згуртовані, і згуртування це базується на духовному ентузіазмі, який, безперечно, передбачає відкритість і щирість у взаєминах між нами.

– Чим вдалося вам зацікавити молодих музикантів, що виявилось для них мотивацією для вступу в це своєрідне «братство музик»?

– Звичайно, передусім було визначено творчу мету: досягти найвищого рівня виконавства. Адже я створювала цей колектив, маючи вже досить солідний досвід співпраці і з татовим колективом (Національний камерний ансамбль «Київські солісти»), і з «Київською камератою», із всесвітньо відомим колективом Kremerata Baltica, який очолює знаменитий скрипаль Гідон Кремер. Усі ці впливи із західної та нашої виконавської культури з часом накопичилися в мені й просто мусили знайти вихід. Цей досвід нестримно рвався назовні, ладний був за слушної нагоди просто вибухнути фонтаном, який до певного часу я просто притримувала. Талановита молодь, яку мені вдалося згуртувати навколо себе, беззастережно повірила в мене. Натомість вона допомогла й мені реалізуватися як лідеру й підняти свій виконавський рівень. Тож за короткий час – менше ніж два роки – ми вже зробили досить багато проектів. Сьогодні ми маємо такий собі «кістяк», який тримає всю нашу справу. Це – три мої студентки: Юлія Гончарова, Аліса Кузнєцова, Віктор Чернявський (альтист).

– А як у вас справи з «формою правління» в колективі?

– До певної міри – у нас демократія. Втім, у ключових моментах очі всіх музикантів фокусуються на мені, і це спонукає мою рішучість приймати рішення.

– Яке ваше мистецьке кредо, що сприяло формуванню індивідуального артистичного іміджу?

– Знов-таки пошлюся на тата, який свого часу говорив про «Київських солістів»: «Дуже багато колективів мають настирність, але далеко не всі грають серцем». І це батьківське кредо – відчувати й грати серцем – я зараз переношу на наш колектив. У нас кожна музична фраза – то є музичне слово. Я весь час намагаюся відшукувати вірні слова, закодовану в музиці сутність, і що найцікавіше – зараз уже мої студенти самі знаходять вірні відповіді на естетичні запити.

Ми прагнемо досягнути ідеалу. Це для творчої особистості надзвичайно важливо. Ми весь час піднімаємо планку, бо я – доволі вимогливий керівник. Тільки-но ми досягли чогось бажаного, а я й кажу: «А спробуймо ще краще»! Водночас розумію, що такого перфекціонізму не кожен може витримати. Насправді, щоб нести чистоту у світ, потрібно мати елементарну чистоту в собі – грати з чистою інтонацією, ритмічно, синхронно. А також – чистоту внутрішню. На жаль, без стовідсоткової віддачі самого себе, на мою думку, досягти цього неможливо. А в нашій «Артехатті» кожен має свою місію. Адже це так важливо й водночас так складно знайти себе солістом у колективі, відчути себе творчою особистістю...

– У вашій особі відбулося щасливе поєднання кількох іпостасей: солістка, виконавиця, менеджер, промоутер, стиліст, іміджмейкер. Мабуть, важко було б рухатися вперед без відчутної підтримки однодумців?

– У формуванні серйозних ідей і задумів мені дуже допомагає Артем Замков – блискучий віолончеліст, який закінчив театральну майстерню як режисер і як актор. Його театральна пластична сутність виявилась для нас справжньою знахідкою. Ми розуміємо його з півслова.

Моя мрія – щоб наш колектив став національною гордістю. Наразі ж ми існуємо навіть не як громадська організація, а просто як добровольче об’єднання однодумців. Зараз наші цілі високі й благородні. І я сподіваюся, що хтось по-справжньому зацікавиться нашим колективом, буде здатним оцінити нашу творчість та узаконить наш колектив юридично. А поки що ми – своєрідні волонтери. Проте наголошую: розвивати свій проект для мене означає продовжувати естафету і традиції свого батька.

«АНСАМБЛЬ НЕ ОБМЕЖУЄТЬСЯ ЛИШЕ МУЗИЧНИМИ УПОДОБАННЯМИ»

– Як же все-таки виникла ця чудернацька назва – «Артехатта»?

– Для мене мало виняткове значення, щоб у назві було українське слово, щоб звучала якась українська нотка. Було чимало версій, та всі вони чимось не влаштовували. Та ось, коли пролунало слово «хата», в мені щось наче прокинулося, і за «Артехатту» всі проголосували одностайно. Погодьтеся: ця назва звучна, вона, так би вмовити, «з викликом», вона амбіційна, та водночас – із домішкою гумору. Натомість наша «Хата» в назві трансформувалася в італійсько-латинську «хатту», а може, тут криється натяк на якісь мої генетичні фінсько-естонські уподобання: у нашому родоводі є коріння із цього регіону. Водночас «хата» – це підказка, що ансамбль не обмежується лише музичними уподобаннями, наші ідеї та прагнення все-таки більш далекосяжні.

Усі наші проекти не лише музичні. От, скажімо, з поетесою Євгенією Більченко ми створили проект «Человечность», який став відкриттям для багатьох слухачів і моїх музикантів у тому числі. Взагалі, для нас усіх велика удача, що ми знайомимося з яскравими, самобутніми особистостями, співпрацюємо з ними. Це, звичайно, і чудова співачка Сусанна Чахоян, яку називають «українською Каллас». Вона оповила наших музикантів красою та силою свого голосу, неймовірної майстерності та глибини її таланту. І сталося справжнє диво: музиканти заграли удвічі краще! Знаєте, сила таланту притягує, підносить… А з’явилася Сусанна Чахоян тому, що 2013 року в арт-директора «Гоголь-фесту» виникла ідея виконання Сусанною знаменитої «Бахіани» Е. Віла-Лобоса, причому в супроводі ансамблю віолончелей у складі восьми (!) осіб – так, як зазначено в композиторській партитурі. А це виявилося досить непросто. Я умовила Сусанну заспівати разом із «Артехаттою», хоч і побоювалася сказати їй, що ми – ще зовсім юний, студентський колектив. Та я звикла завжди говорити правду. На що співачка відповіла: «Якщо ти – голова цього колективу, то я співатиму разом із вами!» Вірю, доля інколи підкидає шанс, і ми цей шанс упіймали. І довели до такого блискучого проекту, як «Вокаліз в інструментальному мереживі» із Сусанною Чахоян. Власне, ідея «Вокалізу» виникла у самої співачки, і ми разом це реалізували в концерті, який провели у Філармонії.

– Ім’я у вас уже є. Зрештою, ви можете використовувати і «бренд Которовича», з яким можна впевнено пливти по життю…

– Мені завжди допомагав досвід творчого спілкування з татом, бо це та школа, яка є безцінним джерелом традицій та виконавської майстерності. Мною з самого початку рухала думка, що «Артехатта» має уособлювати школу та ім’я Богодара Которовича. Коли ми міцно станемо на ноги, то це й буде духовною подякою моєму татові та великому маестро Которовичу.


Автор: Наталія Семененко
Фото: Микола ТИМЧЕНКО
Діячі мистецтв: Мирослава Которович
Джерело: Газета "День"



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
1401.jpg