Молодість, енергія і віртуозність | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Молодість, енергія і віртуозність
Молодіжний симфонічний оркестр
Молодість, енергія і віртуозність
Про три знакові проекти Симфонічного оркестру «INSO-Львів»
19 жовтня 2017, четвер
Поширити у Facebook

Творчі акції, які реалізував молодий Симфонічний оркестр «INSO-Львів» за останні кілька місяців, уже отримали заслужене міжнародне визнання у колах класичних і навіть джазових музикантів. Залишилося здобутки оркестру гідно оцінити увагою на батьківщині, адже молоді музиканти продовжують працювати у рідному Львові і щомісяця пропонують слухачам нові якісні концертні програми у себе вдома.

Академічний симфонічний оркестр «INSO-Львів» наступного року святкуватиме 20-річний ювілей. Музиканти колективу також не набагато старші за цей вік. І саме їх молодість, енергія та нестримне бажання до вдосконалення, підкорює набагато старших та досвідченіших музикантів світової слави. Оркестр може пишатися співпрацею зі знаменитими музикантами — скрипалькою Лізою Батіашвілі, гобоїстом Франсуа Лельо, відомим європейським педагогом, віолончелістом та диригентом Вольфгангом Емануелем Шмідтом, македонським піаністом Сімоном Трпчеським, італійським тенором Алессандром Сафіною, бельгійським диригентом і композитором Сером Дірком Броссе; всесвітньовідомими українцями — головною диригенткою Опери та Філармонії м. Грац Оксаною Линів, солісткою Віденської опери Зоряною Кушплер, скрипалями Андрієм Бєловим і Валерієм Соколовим та багатьма іншими.

Через свій юний вік, учасники оркестру відкриті до творчих експериментів. І, власне, одним з таких експериментів стала співпраця класичного оркестру з джазовими музикантами на сцені AlfaJazzFest, що принесла «INSO-Львів» міжнародний розголос.

У РИТМАХ ДЖАЗУ

Дебютом для молодого львівського оркестру на джазовій сцені фестивалю став авторський проект піаніста та композитора Вадима Неселовського. Родом із Одеси, Вадим переїхав навчатися спочатку до Німеччини, згодом — до США. Нині він є викладачем найвідомішого і престижного Музичного коледжу Берклі (Бостон), і саме цей статус, й звичайно — талант і творчість піаніста, робить його зіркою першої величини. Разом з «INSO-Львів» Вадим реалізував свою давню мрію — концертне виконання власних композицій у супроводі симфонічного оркестру. Саме цей проект на сцені на площі Ринок відкривав джазовий фестиваль 2016 року. Співпраця Вадима Неселовського та молодого львівського оркестру продовжується: відбувся запис альбому, спільні виступи у кількох містах України, зокрема — у прифронтовому Маріуполі. Великим прагненням Неселовського є здійснити гастролі з оркестром не лише в Україні, а й у США.

Цьогоріч оркестр «INSO-Львів» отримав запрошення від відомого ізраїльського контрабасиста, композитора та співака Авішая Коена до співпраці на джазовому фестивалі. Оркестр виступив на головній сцені фестивалю ім. Едді Рознера, куди, як жартують музиканти, пропуск лише за великою кількістю статуеток Ґреммі. Варто сказати, що виконувати джаз класичному музиканту дуже непросто, це абсолютно інша естетика імпровізації, відчуття ритму, де більшість залежить не від того, що написано в нотах, а від взаємодії музикантів один з одним під час виконання. Рівень відповідальності цього виступу був колосальним, окрім присутності кількох тисяч слухачів фестивалю, відбувався запис для французького телеканала класичної та джазової музики Mezzo та британських джазових радіостанцій. Яскраві мелодії, пульсуючі ритми, східний колорит, неймовірна потужна динаміка оркестрового звучання поруч з майже медитативними соло — підкорили серця слухачів фестивалю, які відзначили спільний виступ тріо Авішая Коена та львівського оркестру, як одного з найбільш проникливих концертів цьогорічного джазового фестивалю.

ВИПРОБУВАННЯ В ІМ’Я МОЦАРТА

«Це було велике випробування для музикантів оркестру працювати над чотирма програмами, відчувалося, що для них це був цінний досвід і, врешті, вони впорались якнайкраще», — розповіла про співпрацю з оркестром «INSO-Львів» засновниця фестивалю «LvivMozArt», диригент Оксана ЛИНІВ.

Чому фестиваль «LvivMozArt» став справжнім випробуванням для оркестру? При плануванні будь-якого фестивалю класичної музики найважчими є концерти із залученням симфонічного оркестру. Адже запросити (читай: привезти, оселити, нагодувати) одного чи кількох солістів — не так важко, а ось цілий оркестр — справа проблематична. Тому, усі концертні програми симфонічної музики зазвичай «лягають на плечі» одного місцевого оркестру. І таким оркестром на І Міжнародному фестивалі класичної музики «LvivMozArt» став «INSO-Львів». Разом із диригенткою Оксаною Линів та її асистентом Віталієм Алексейонаком оркестрантам довелось готувати чотири різні концертні програми, тривалістю до 1,5—2 години кожна — у сумі майже вісім годин музики і кілька десятків чи сотня годин репетицій. На сцені фестивалю «LvivMozArt» публіка вітала молодий львівський оркестр чотири рази: під час урочистого відкриття і виконання новітніх прем’єр творів Франца Ксавера Моцарта та Симфонії №40 Вольфганга Амадея Моцарта; грандіозного Гала-концерту з зірками світових оперних сцен; реконструкції історичного концерту — виконання «Реквієму» В.А.Моцарта та Урочистого хору Ф.К.Моцарта у стінах собору св. Юра, де 191 рік тому Франц Ксавер сам виконував твори батька; та під час музичного перформансу «Втеча» — колажу із класичних та сучасних композицій, трактованих як розповідь про життя та долю Франца Ксавера Моцарта. Всього 34 твори! Про деталі такого музичного марафону Оксана Линів розповіла детальніше:

— Наявність професійного симфонічного оркестру у Львові, його багаторічний професійний досвід у найрізноманітніших музичних жанрах став основною умовою формування і проведення фестивалю «LvivMozArt». Подібно до традицій інших великих європейських фестивалів, таких як Ваґнерівський фестиваль у Байройті чи Зальцбурзький фестиваль, які всі свою програму формують на участі одного великого відомого симфонічного оркестру. Це був перший досвід для оркестру «INSO-Львів» паралельно працювати над чотирма великими, абсолютно різноплановими програмами — це була сучасна музика, балетний, оперний, симфонічний та кантатно-ораторіальний жанр. Паралельно працювати в п’яти стилях, і при цьому здійснити і світові прем’єри ХХІ століття, і забутих творів Франца Ксавера Моцарта, а також прем’єри, написані спеціально для фестивалю композитором Євгеном Оркіним.

Відчувала, що музикантам було важко, адже ми за день програвали до десятка різних музичних творів, які вимагали різного підходу до художніх завдань. І спочатку відчувалося, що це було на межі сприйняття кількості інформації музикантами, але вже після певного часу всі почали відчувати це як цікавий творчий процес, тому що, фактично, за два тижні оркестр опанував своєрідну хрестоматію музики — від ХVІІ до ХХІ століття.

Найбільше приваблює підхід музикантів до роботи: вони живуть цим оркестром! Відчувається надзвичайно сильно, що всі працюють на результат і якість. Якщо стаються такі ситуації, що музиканти оркестру відчувають, що щось є недопрацьованим, приймається одноголосне рішення без обговорення, що всі залишаються і працюють стільки часу, скільки потрібно. Це явище в Європі або інших колективах практично відсутнє. Отже, самим музикантам дуже важливий результат!

ОПОРА ДЛЯ КОНКУРСАНТІВ ЗІ ВСЬОГО СВІТУ

У вересні «INSO-Львів» як запрошений оркестр взяв участь у 24-му Міжнародному конкурсі ім. Йоганнеса Брамса в австрійському місті Перчах, розташованому в мальовничій місцевості на березі озера Вертерзее, відомої як «Австрійська Рив’єра». Змагалися виконавці-інструменталісти: фортепіано, скрипка, альт, віолончель, а також вокалістів, конкурсний репертуар яких обов’язково включав твори німецького композитора Й.Брамса, а окрім того віртуозні композиції інших авторів. У третьому турі для конкурсантів обов’язковим було виконання Концерту з оркестром, які фіналісти з Франції, Італії, Румунії, Канади, Японії, Китаю та Південної Кореї виконували у супроводі оркестру «INSO-Львів».

Перед оркестром стояло завдання підготувати концертний репертуар для усіх конкурсних інструментів: два фортепіанні концерти Й.Брамса та Концерт Р.Шумана, скрипкові концерти Й.Брамса, Я.Сібеліуса і П.Чайковського, Концерти для альта з оркестром Б.Бартока та В.Волтона, Варіації на тему рококо та Концерти для віолончелі Й.Гайдна та А.Дворжака. 11 концертів для різних інструментів та урочисту «Академічну фестивальну увертюру» Й.Брамса оркестр виконував уже за кілька тижнів після фестивалю «LvivMozArt», забувши про літні відпустки та відпочинок.

Підготуватися до конкурсу оркестру «INSO-Львів» допомагав диригент Віталій АЛЕКСЕЙОНАК (Білорусь—Німеччина), який каже:

«Мені потрібно було опрацювати з оркестром скрипковий та альтовий репертуар. Моїм завданням було те, щоб оркестр знав матеріал, добре виконував його, і водночас — залишався гнучким і міг реагувати на майбутніх солістів та іншого диригента в Австрії. Концерти, звичайно, зовсім різні: взяти альтові концерти того ж Бартока і Волтона — це два різні світи! Або ті ж Брамс, Чайковський чи Сібеліус — абсолютно різні «планети»: ми намагалися займатися різним звуком, втілити різні образи. Мені дуже сподобалося з ними працювати! Про «INSO-Львів» я можу сказати, що це молодий, мотивований оркестр, який прагне рухатися вперед, дуже дружній по відношенню один до одного. І найважливіше — оркестр є цілісним: я сприймав цей оркестр як загальний колектив, який один за одного стоїть горою, і це видно, це чути й це відчувається!»


Автор: Стефанія Олійник
Колективи: Молодіжний симфонічний оркестр "INSO-Львів"
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Джерело: Газета День



Інші:

Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
Змінив пуанти на армійські берці: згадаймо артиста балету Ростислава Янчишена
"Музичні вечори у будинку родини Мейтусів"
«Для мене дім – там, де серце» – Віктор Рекало, автор музики до балету про вимушену міграцію «Дім»
Як розтопити «Крижане серце»?
В Одеській опері відновили незвичайну виставу
Хмельницький фаховий музичний коледж ім. В.І.Заремби: 65 років від дня заснування
До дня Соборності: в Національній опері представлять всеукраїнський музичний проєкт
Як доктор мистецтвознавства став... диригентом
Досліджуємо славні сторінки бандурного мистецтва
На Волині в Горохові привітали з 80-річчям відомого композитора
Роман Орленко-Прокопович - ім’я між забуттям і легендами
“Пісні для України” з Лондона
“54 хвилини до Різдва”
Диск "Зимовий шепіт" від піаністки Віоліни Петриченко
Українські переклади лібрето світових опер в Україні
Військовий зі Львова випустив альбом фортепіанної музики, яку створив на передовій
Раду Поклітару - герой книжки
Сенсаційні знахідки та версії Трипільської культури - “ світової колиски”
У Львівській філармонії визначили переможців Конкурсу молодих вокалістів імені Сліпака
Концерт-реконструкція «Гай, Рожество!»
Сторіччя Балетної трупи Одеської опери
Харизматичний диригент українського походження, який втілив "американську мрію": хто такий маестро Леонард Бернстайн
"Вистави ще немає, але є кредит довіри": продюсерка Opera aperta про співпрацю з міжнародним фестивалем O.Festival
В Ужгороді відкрили мініскульптуру на честь графа Нандора Плотені
Понад 200 народних пісень: де шукають і кому співають солістки ансамблю "Антонівчанка" з Прилуччини
8 неочікуваних речей, що носять ім’я Шопена
Фридерик Шопен та Микола Лисенко: точки перетину
Згадуємо Миколу Колессу
      © 2008-2024 Music-review Ukraine