Россіні між трьох епох | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Россіні між трьох епох
Россіні між трьох епох
29 травня 2017, понеділок
Поширити у Facebook

Прем'єру знаменитої опери Джоаккіно Россіні "Севільський цирульник" нещодавно показав Київський національний театр оперети, запросивши слухача в подорож — із ХVIII по ХХІ століття.

"Севільський цирульник" створений 1816 р. за рекордно стислий термін — лише два тижні. І все в цій опері свідчить, що автору працювалося так само легко й швидко, як стрімко-захопливо розвивається її сюжет і мчить бурхливим потоком прославлена музика.


Джерелом лібрето, написаного Чезаре Стербіні, послужила знаменита комедія П'єра Карона де Бомарше. Покласти її на музику ухитрилися й інші, наприклад знаменитий композитор ХVIII ст. Джованні Паїзієлло, який, будучи впевненим у своїй перевазі, милостиво дозволив молодшому колезі використати популярний сюжет. Але Россіні перевершив суперників і створив справжній шедевр комічної опери (opera-buffa, італ.).

Солодкозвучний кулінар (Россіні досить відомий як автор кулінарної книжки) зумів наповнити свою музику такою кількістю яскравих, пам'ятних мелодійних інгредієнтів, що навряд чи на світі є меломани, які не знають її увертюри, "козирних" арій Розіни та Фігаро з першої дії, арії Базиліо про поговір.

Як було заведено в ті часи, опера має номерну структуру. У партитурі привабливі об'ємні оркестрові епізоди, окремі арії, ансамблі та хори чергуються з речитативними вставками, у яких, власне, й відбувається розвиток дії. А завершені музичні номери служать місцями демонстрації вокальної техніки, композиторської майстерності та вираження почуттів персонажів.

Опера розповідає про кохання молодого аристократа графа Альмавіви до вихованки багатого буржуа, про перешкоди, які чинить їм доктор Бартоло, що задумав сам одружитися з юною Розіною. І про спритність севільського цирульника Фігаро, який зумів допомогти закоханим узяти шлюб.

Режисер Богдан Струтинський, сценограф Андрій Романченко та художник із костюмів Ольга Левченко органічно поєднали у своєму рішенні дві епохи — кінець ХVIII і наше, ХХІ ст. Дивитися й слухати цікаво. У залі раз у раз спалахує невимушений сміх, публіка жваво реагує на дотепні мізансцени та повороти дії.

Хороший у заголовній ролі Сергій Авдєєв (Фігаро). Голос виконавця досить виразний, хоча взірцем бельканто не назвеш. Цей Фігаро — живий, хитрий і веселий спритник, який чудово розрулює непрості ситуації. Він — втілення хитрощів і винахідливості грядущого нового класу.

Упродовж вистави герой постійно веселить аудиторію, а цілком безневинна й жива сцена в ліжку молодих героїв з його участю наприкінці опери провокує заразливий регіт і радісне сприйняття залу.

Чудово прозвучали Галина Грегорчак-Одринська, яка майстерно виспівує надзвичайно складні фіоритури колоратурної партії Розіни, технічний тенор Анатолій Погребний (Альмавіва), міцний низький баритон Ігор Тихонов (Бартоло). Вразив потужний, упевнений бас-баритон Анатолія Супруна (Базиліо) і сильне, гнучке сопрано Ганни Довбні (служниця Берта).

Не обійшлося без трюїзмів — як, наприклад, звуки мобільного, величезний телевізор, на якому доктор Бартоло переглядає свої мрії про шлюб з Розіною, вставки короткої фонограми популярної сучасної мелодії (початок другого акту). Усе це викликає дружелюбний і розуміючий сміх глядяцької зали, яка жваво реагує на сам жанр і на деякі новації стосовно легендарної опери. Мабуть, спірно виглядає демонстрація на заднику сцени документальних кадрів сталінської епохи під час виконання арії Базиліо "Поговір".

Бурхливому розгортанню сюжету сприяє дотепно задіяний кордебалет — восьмеро людей у чорному, які то на роликах, то пішки супроводжують розвиток колізій (хореограф Вадим Прокопенко).

Злагоджено грав оркестр, включаючи стабільну мідь і м'які дерев'яні духові. Щоправда, не можу назвати ідеальним звучання струнних, що не завжди демонстрували рівний прозорий тембр. Тим часом потішили численні непрості вокальні ансамблі.

Жваво співав чоловічий хор (хормейстер Ігор Ярошенко). Цим стрімким музичним потоком уміло керував талановитий диригент Сергій Голубничий. Не зовсім зрозуміло, навіщо використовувалися мікрофони на заднику, що давали часом сумнівну за якістю підзвучку (на мій погляд, більшість солістів чудово впорювалися зі своїми голосами й без підзвучки).

Всупереч світовій практиці, італійська опера в Київській опереті виконується українською (переклад Максима Рильського осучаснений Яною Іваницькою). Знаходжу метаморфозу виправданою — дія динамічна, все зрозуміло: боротьба за рідну мову йде на всіх рівнях.

Підсумовуючи, скажу, що творчий підхід і професіоналізм постановочного колективу зробили виставу і веселою, і по-справжньому сучасною, позбавленою зашкарублого "академізму" і цікавою нинішньому слухачу. Добрий "Цирульник", суцільний позитив.


Автор: Ольга Кізлова
Концертна організація: Київський муніципальний академічний театр опери та балету для дітей і юнацтва, Київський національний академічний театр оперети
Концертний зал: Глядачевий зал Київського національного академічного театру оперети
Джерело: Gazeta.ua



Інші:

Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
Абстракція в дикому вигляді: The New York Times про українську оперу Chornobyldorf
У Києві показали сучасний балет «Д.І.М.» про вимушену міграцію
У Львові під час концерту колядок і щедрівок хор "Дударик" зібрав понад 80 тисяч для військових
У "Карнегі-хол" у Нью-Йорку прозвучали твори відомих українських композиторів
Прем’єри та присвяти на концерті «Тиха молитва» у Львівській філармонії
З 3 по 8 січня у філармонії пройшов перший цьогорічний фестиваль органної та камерної музики «Bach Contemporary». Цьогоріч фестиваль представив публіці 8 різноманітних концертів обʼєднаних генієм Баха
"Мрії щасливого року": артисти Запорізької філармонії порадували глядачів ще однією прем"єрою
Ансамбль "Полтава" обласної філармонії відтворив на сцені різдвяні традиції
27 грудня у знаменитому будинку Роліт відбулась прем’єра перформансу-променаду «Гра в хованки з паном Лятошинським»
"Нове Різдво" хору ім. Бортнянського
«Котигорошко проти вікінгів»: ПРЕМ’ЄРА ВИСТАВИ
Напередодні Різдва у великій залі Ніжинської музичної школи відбувся святковий благодійний концерт на допомогу ЗСУ
Дивовижна прем'єра на Святвечір: у філармонії відтворили концертну програму капели Кошиця
"Сойчине крило": через 67 років після прем'єри повернувся на сцену балет Анатолія Кос-Анатольського на сюжет новели Івана Франка
У харківському метро пройшли концерти зірок оперного театру
Концерт юних віртуозів
Культурна дипломатія в дії
Незламній Україні присвячується
“Лісова пісня” у Будапешті
Урочисте відкриття Конкурсу імені Сліпака пройшло у Львівській філармонії
13 грудня у знаменитому залі Берлінській філармонії відбувся концерт Академічного симфонічного оркестру Львівської національної філармонії під назвою «Sound of Ukraine»
Концерт ентузіастів
Культурна дипломатія вищого гатунку
Харківський кросовер-оркестр PRIME ORCHESTRA гастролює містами Туреччини
«Пиши листи до Миколая!»
У Рівненській обласній філармонії звучали різдвяні пісні
«Сарсуела. На хвилях іспанської пристрасті»
Відважний проєкт
У Львівській філармонії з успіхом пройшла прем’єра опери польського композитора
У Києві відбулася прем’єра опери “Родинний альбом” Єжи Корновіча (Польща), а 10 грудня її почують у Львові
Повернення Дона Карлоса: вердіївський шедевр вперше за два роки прозвучав у Києві
У Києві до Дня пам’яті жертв Голодомору зіграв маріупольський оркестр «Ренесанс»
“Хазяїн” - комічне і трагедійне в одному “флаконі”
      © 2008-2024 Music-review Ukraine