«Ми показали творчість композиторів із різних куточків країни і їхній біль за Україну» | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
«Ми показали творчість композиторів із різних куточків країни і їхній біль за Україну»
Сивохіп Володимир
«Ми показали творчість композиторів із різних куточків країни і їхній біль за Україну»
Володимир СИВОХІП — про особливості ХХ Міжнародного фестивалю сучасної музики «Контрасти», який завершився у Львові
30 жовтня 2014, четвер
Поширити у Facebook

Варто нагадати, що «Контрасти» започатковано 1995 року з ініціативи диригента Романа Реваковича (Варшава), композиторів Мирослава Скорика та Юрія Ланюка і музикознавця Яреми Якубяка (Львів). Згодом до організації заходу долучився харків’янин композитор Олександр Щетинський. Концепція фестивалю упродовж 20 років залишається незміною — представити сучасну українську музику у контексті світової. Відтак програма «Контрастів» широко репрезентує різні генерації українських композиторів, а спеціальні акценти зроблено на музиці країн Східної Європи та класиці ХХ ст. Украй важливо, що кожного року на фестивалі публіці представляють декілька світових та українських прем’єр. Особливістю кожного форуму є представлення творчих портретів митців, яких запрошують до Львова.

НА ВІДКРИТТІ ФЕСТИВАЛЮ БУЛО ВИКОНАНО КАМЕРНУ ОПЕРУ «ТЕЛЕФОН» МЕНОТТІ ЯК ПРИСВЯТА ПРОФЕСОРУ ЛЬВІВСЬКОЇ МУЗИЧНОЇ АКАДЕМІЇ ІГОРЮ КУШПЛЕРУ (СПІВАЛИ ЙОГО УЧНІ) / ФОТО РОМАНА БАЛУКА

Незмінним директором «Контрастів» є Володимир СИВОХІП (з 2006 р. — генеральний директор Львівської обласної філармонії), який розказав «Дню» про особливості ювілейного фестивалю, який, на честь двадцятиліття заснування, складався з двадцяти концертів.

 Всі «Контрасти» знамениті й зірковими гостями, і якісною музику. А у чому особливість останнього форуму?

— Багато хто зі слухачів казав, що фестиваль вдалий надзвичайно цікавими програмами. На «Контрасти-2014» з’їхалися дуже хороші виконавці — починаючи від шведського квартету саксофонів і закінчуючи гостями з Києва чи львівськими артистами. Наприклад, такими, як віолончеліст Артем Шмагайло, який приїхав до нас із Бельгії. Тобто була хороша, широка палітра виконавців. З другого боку, цей фестиваль — композиторський, і нам вдалося добрати хороші музичні твори. Відбулося багато прем’єр — і світових, і українських. Гостем форуму став легендарний грузинський композитор Гія Канчелі. Маестро приїхав до Львова у переддень свого 80-річчя. Була прекрасна, тепла атмосфера на його авторському концерті.

У місті композитора впізнавали на вулицях, до нього підходили по автограф чи просто потиснути руку... У рамках фесту було багато цікавих зустрічей. Для себе можу виокремити одну із них — заключний день «Контрастів», вибір самих композицій і авторів породило наше складне і контрастне сьогодення: проект «Музичні меридіани країни — «Крим — Донецьк — Львів — Київ — Харків» поєднав у собі різні людські долі. Мерзіє Халітова привезла не тільки прекрасну музику (Другу симфонію), а й реалії — розповіді про нинішнє життя в Криму... Євген Петриченко дописував свій «Реквієм» під кулями, від яких тікав із Донецька у Маріуполь.

У концерті прозвучав щемливий твір Євгена Станковича «Сумної дримби звуки». Також виконувалися твори, вже знайомі львівській публіці (їх виконували 10 років тому) — «Реквієм» харківського композитора Олександра Щетинського і «Благовіщення» львів’янина Юрія Ланюка. Тобто ми показали творчість композиторів із різних куточків України і їхній біль за Україну. За словами Юрія Ланюка, кожна людина чекає благої вісті, але для того, щоб ця вість настала, треба заслужити цього, щось для цього робити... Музика у заключному концерті звучала просвітлена (соло скрипка, хор), але в багатьох моментах також надзвичайно драматична. Це свідчить про те, що до світла треба йти крізь терни...

— Володимире Степановичу, на вашу думку, як зараз розвивається українська музика?

— Дуже добре. Це помічають і наші колеги з інших країн, що приїжджають на фестиваль. Причому йдеться не лише про твори таких метрів, як Мирослав Скорик, Леся Дичко чи Євген Станкович, а й композиторів новішої генерації, адже гостями нашого форуму були Володимир Рунчак, Ганна Гаврилець, Ігор Щербаков... Мені приємно, що львівська неповторна і загадкова аура наповнюється новими звуками.

— На «Контрасах-2014» відзначали багато ювілеїв...

— На попередніх фестивалях ми мали різні тематичні, портретні, монологічні вечори, присвячені видатним людям. Цього року у ювілейних «Контрастах» хотіли зібрати багато чого разом. Наприклад, на відкриття фесту виконувалися камерні опери «Телефон» Менотті та «Листи кохання» Губаренка (такі отвори виконують у Львівській філармонії вкрай рідко), ми присвятили вечір конкретним людям — професору Львівської музичної академії Ігорю Кушплеру (оперу «Телефон» Дж.Менотті співали його учні) та композитору Віталію Губаренку, який цьогоріч міг би святкувати 80-річчя. У програмі камерної музики ми вшановували великих друзів фестивалю, визначних теоретиків сучасності — Ярему Якубяка (Львів) і Анджея Хлопецького (Варшава). Також був вечір композитора Олександра Козаренка (нова версія його «Літургії»). До речі, як продовження «Контрастів» плануємо концерт до ювілею знаної української композиторки Лесі Дичко.

 На «Золотого Лева-2014» організатори відмовилися запрошувати до участі у фестивалі російських митців і колективи через події в Україні. А якого принципу ви дотримувалися на цьогорічних «Контрастах»?

— Програма фестивалю, яку готували понад рік, не зазнала жодних змін! Звичайно, ми — люди емоційні. Часом — занадто. Нам бракує холодного, виваженого розуму над емоціями. На мою думку, через рік чи два все має залагодитися... Очевидно, відійде у небуття міф про дружній, братній російський народ. Але залишиться розуміння, що Росія — країна, яка є поруч. І вона — величезна держава, з великим потенціалом, зокрема культурним і мистецьким. Не треба робити нічого штучного: ось ми від чогось відмовляємося, бо... Звичайно, якби зараз мав бути авторський концерт Софії Губайдуліної у Львові, напевно, він би не відбувся. Мені здається, що вона не свідома того, що говорить, ідеалізуючи Росію, Путіна. Ми спілкувалися з нею у попередні роки під час перебування у Львові — це світла, розумна людина, з позитивними глибокими емоціями.

Можливо, зараз Губайдуліна орієнтується тільки на інформацію з російських ЗМІ, які читає і дивиться, живучи у Німеччині, ведучи усамітнений спосіб життя... Але казати про те, що ми проти виконання гарним солістом концерту Прокоф’єва чи Шостаковича — звичайно ж, ні! Тобто історія залишається історією. Якщо розмірковувати про щось критично, потрібно починати із себе, але починати в маленьких речах, в побуті. Скажемо відверто: чи змінилося щось на українському телебаченні, на радіо, чи змінилися українські музичні канали, які крутять весь час англомовну або російськомовну попсу? Оце має змінюватися, щоб ми не шукали причину в російському! Поки не знайдемо суті в українському, не навчимося своє шанувати, не зрозуміємо, що є самодостатніми, шукатимемо проблему у комусь і в чомусь! Я вважаю, що проблема не в Росії, а в нас, у тому, як ми будували відносини всі роки незалежності, а ще проблема у тому, як ми, галичани, взагалі дивилися на Східну Україну — що вона для нас була? І тепер звинувачувати когось у тому, що відбувається... Не думаю, що це варто робити. Хто знову йде на вибори, для чого, чи є у нас шанс, що щось зміниться?

 Фестиваль фінішував, а чи відомо, що буде на ХХІ «Контрастах»?

— Робота триває. Працюємо з добре відомими композиторами і виконавцями, домовляємося з новими. Складається враження, що фестиваль існує у зовсім іншій площині — він незалежний від ситуації в країні, майже незалежний від держави фінансово... Форум відбуватиметься тому, що потрібен: треба знайомити слухачів із сучасним мистецтвом. Хай воно спочатку буде мало зрозумілим широкій публіці, буде для якогось вузького кола... Але, даруйте, Львів завжди славився своєю культурною елітою, і я її бачу на «Контрастах». Може, її є не так багато, але, повірте, є обличчя, які я запам’ятав із першого фестивалю! Ці люди ходять саме на «Контрасти»... І навіть якщо тих людей є не сотні, а десятки, це означає, що «Контрасти» потрібні! Якщо фестиваль відбувся у Львові вже 20 разів, то хто йому заважає відбутися ще стільки ж!


Автор: Тетяна КОЗИРЄВА
Диригенти: Володимир Сивохіп
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Концертний зал: Концертний зал ім. С. Людкевича Львівської обласної філармонії
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль сучасної музики "Контрасти"
Джерело: Львівська філармонія



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
110711_105.jpg