Black sea music fest 2017: музичні відкриття | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Black sea music fest 2017: музичні відкриття
Національний Одеський філармонійний оркестр
Ерл Хобарт
Black sea music fest 2017: музичні відкриття
9 липня, неділя

17 червня в Одесі стартував IV міжнародний музичний фестиваль Black sea music fest. Про його особливості розповіли учасники прес-конференції, яка відбулася 22 червня, напередодні другого вечірнього концерту, присвяченого сучасній українській і литовській музиці, — художній керівник фестивалю, головний диригент Національного одеського філармонійного оркестру Хобарт Ерл, генеральний директор оркестру Іван Косяченко, гості з Литви — композитор Анатоліус Шендеровас та віолончеліст і диригент Давид Герінгас. На жаль, з поважних причин не зміг прибути до Одеси український композитор Євген Станкович, чиї твори складали перше відділення другої вечірньої програми.

Концерт відбувся за підтримки Посольства Литовської Республіки в Україні та почесного консула цієї країни в Одесі Олени Друтис. Нагадаємо, що за кілька днів перед тим у нас пройшли Дні Литви. Проведення музичного фестивалю стало можливим завдяки меценатській підтримці Благодійного фонду Бумбураса.

ПРЕМ’ЄРНІ ВИСТАВИ

Нинішня імпреза ознаменована багатьма цікавими відкриттями. Про це розповів Хобарт Ерл.

«Цього року в рамках четвертого Black sea music fest, на відміну від попередніх, замість трьох ми даємо чотири концерти (що символічно). Відкрився фестиваль композицією до драми Г. Ібсена «Пер Гюнт», яка виконувалася в повній версії у викладі Михайла Плетньова. Це особлива подія, — наголосив маестро Ерл, — адже це не тільки перше подібне виконання в Україні, це рідкість і для Відня, і для Нью-Йорка, Берліна й інших музичних центрів. Півтори години музики, 25 номерів, у яких беруть участь солісти, читець і хор, використовуються різні інструменти. Маємо повномасштабну реалізацію задуму Гріга. Коли чуєш окремі шлягери у контексті загальної композиції, то це сприймається зовсім інакше!».

Як і раніше, у фестивалі був задіяний хор ОНМА ім. А.В. Нежданової.

Одна з інтриг концерту, що відбувся 23 червня, пов’язана із включенням творів, написаних спеціально для запрошених солістів, — Концерту № 3 для скрипки з оркестром Є. Станковича у виконанні дуже переконливого в своїй грі, всесвітньо відомого Валерія Соколова (Україна) та Concerto in Do для віолончелі з оркестром А. Шендероваса із сольною партією видатного віолончеліста Давида Герінгаса, до речі, вихованця Михайла Шендерова (батька автора твору) та Мстислава Ростроповича. Це перший виступ Герінгаса в Одесі. Зазначимо, що блискуча кар’єра віолончеліста розпочалася в 1970 році перемогою на Міжнародному конкурсі ім. П.І. Чайковського. А в 2002-у твір був відзначений у Берліні Європейською композиторською премією. Одеська публіка прийняла цей концерт із захопленням. Думаю, що Concerto in Do — одна з вершин у творчості Шендероваса. Це вже класика. На «біс» Давид Герінгас виконав твір Шендероваса у пам’ять про видатного литовського й американського скрипаля і композитора Яші Хейфеца, 30-ліття з дня смерті якого минає цьогоріч.

Серед інших творів другої вечірньої програми — триптих із балету «Ніч перед Різдвом» Євгена Станковича та симфонічна поема «В лісі» композитора-синтетика Мікалоюса Чюрльо-ніса (яка супроводжувалася виставкою репродукцій його живописних полотен). Виконання «Ночі перед Різдвом» Станковича стало прем’єрним для Одеси, а твори Чюрльоніса і Шендероваса виконувалися вперше в Україні.

Під час зустрічі з журналістами Анатоліус Шендеровас пояснив назву Concerto in Do, що має двояке значення: як гра слів — тут приховані перші літери імені соліста (в литовській редакції «для ДО-відаса»), а в ширшому розумінні у назві використана нота «dо» як основа, вісь, повернення до першопочатку. «Мені доводилося бути в Одесі десь півстоліття тому, — зізнався розчулений гість, — але приїхати в це легендарне місто зі своєю музикою з неперевершеним виконавцем, а також познайомитися з чудовим диригентом і людиною Хобартом Ерлом, їх музикальним подружжям — це дуже важливо. Адже для повноцінного виконання музики так багато важить контакт, почуття…»

«Я дуже радий, що запропонував для цього концерту саме твір Чюрльоніса, — продовжив розмову Давид Герінгас, — і тим самим підтвердив думку головного диригента Вільнюської філармонії, що творчість Шендероваса на одній осі з такими митцями, як Мікалоюс Чюрльоніс, Едуардас Бальсис». (Серед відомих литовських композиторів і Освальдас Балакаускас — вихованець видатного українського митця Бориса Лятошинського).

ЩО ТАКЕ СУЧАСНА МУЗИКА?

Включення в програму творів наших сучасників, природно, викликало запитання: що саме слід вважати сучасною музикою?

Анатоліус Шендеровас: «Це важливе запитання, адже менеджери панічно бояться включати в програму сучасну музику. Вона стала синонімом чогось неприродного, не відповід-ного людині, адже музика сприймається, перш за все, біологічно, фізіологічно. Це дуже добре, що починаючи з Шенберга (чи й раніше) музика збагатилася технологічно, як наука. Музику не можна сприймати лише розумом, її потрібно відчувати. Дуже важливо знайти баланс: не заперечуючи технологічних здобутків, апелювати до почуттів слухача, викликати образні асоціації. Сучасна музика — це та музика, що була завжди, але написана мовою, яка нам сьогодні зрозуміла».

Своїми думками з цього приводу поділився Давид Герінгас — виконавець, який віддає перевагу сучасній музиці: «До середини ХІХ століття виконували винятково сучасну музику. Коли Бетховен написав свій скрипковий концерт, він приніс оркестрантам ноти, вони зіграли, і це був повний провал… Тому що не зрозуміли, недовчили, а сьогодні це один із найкрасивіших і найулюбленіших творів. Але вчать його тепер усе життя, а тоді лише три дні. Так само буде і з сучасною музикою: за сто років зрозуміють, що це і є той самий шедевр».

«Творчість відбувається просто на сцені, під час репетицій у присутності композитора, — зазначив Хобарт Ерл. — В окремих місцях твору, як це сталося під час підготовки Concerto in Do, допускаються відхилення від нот».

«На виконання твору, — пояснив литовський композитор, — впливають різні фактори, які змінюють наш тонус: зал, оркестр, горнятко кави, прогулянка до моря з його набігаючими хвилями і перспективою. Тоді хочеш, щоб оркестр виконував твір дещо інакше, не так, як написано в партитурі. У цьому велика перевага концертного, живого виконання над записом».

ЗАКЛЮЧНІ КОНЦЕРТИ

Третя вечірня програма була представлена 26 червня на сцені Одеської опери за участі світової зірки, уродженки нашого міста Тетяни Мельниченко. Без перебільшення, переважна частина залу прийшла на концерт послухати видатну співачку. «У змішаній програмі Гала-концерту виконувалася музика, яку наша публіка давно не чула, — зауважив під час згадуваної прес-конференції Хобарт Ерл. — Тетяна Мельниченко прилітає із Верони, а до цього вона виступала в Ла Скала та Метрополітен-опера в Нью-Йорку. Твори Ріхарда Вагнера і Ріхарда Штрауса співачка вперше виконуватиме німецькою мовою. Вона володіє дивовижним сопрано, у неї об’ємний голос і об’ємне дихання, що дозволяє виспівувати довгі фрази. Такий виступ є багатообіцяючим, він розширює можливості артистки, адже цей репертуар (Штраус і Вагнер) можна використати у майбутньому».

Тетяна Мельниченко виконала «Відхід до сну» і «Вересень» Р. Штрауса та арію «Смерть Ізольди» з опери Р. Вагнера «Трістан і Ізольда». Це був пам’ятний, досконалий в академічному сенсі і зігрітий щирим почуттям спів. Її потужний голос в окремих драматичних місцях перекривав звучання оркестру…

Заключний концерт фестивалю відбувся 28 червня. У програмі — винятково твори Петра Чайковського. Цей концерт організатори присвятили пам’яті дослідниці творчості Чайковського Поліни Вайдман (1947—2016). Фішкою стала експозиція, розміщена у фойє філармонії, сформована із рідкісних архівних документів, наданих Меморіальним будинком-музеєм ім. П.І. Чайковського в Клину. У концерті взяли участь старі друзі оркестру: піаніст Вадим Руденко і скрипаль Дмитро Берлінський.

Фестиваль динамічний, гнучкий і оригінальний у сенсі репертуару, географія його учасників поступово розширюється, концерти проходять з аншлагом (навіть під час літньої грози 23-го), що свідчить про стабільну популярність цього проекту.


Автор: Володимир Кудлач
Колективи: Національний Одеський філармонійний оркестр
Диригенти: Хобарт Ерл
Джерело: Чорноморські новини



Додати: Share on Facebook

Інші:

У Львові презентували виставку про відомого композитора Станіслава Людкевича
Філармонія-церква-костел: оригінальний концерт у Чернівцях
Музиканти з восьми країн джазували у Луцьку та Рівному
Як скрипаль-віртуоз Назарій Пилатюк привітав маму з Днем сина
У Ковелі пройшов традиційний вечір української музики
Перший фестиваль LvivMozArt у фактах та цифрах
Культурний вечір або 100 хвилин музики та нічна прогулянка замком Паланок
Музика у старому місті
Виступ харківських гітаристів відкрив національний мистецький фестиваль "Кропивницький 2017"
Органісти з України, Італії, Франції, Молдови, Великої Британії, Польщі радували чернівчан у серпні
Мова музики
Аншлаг у Львівській опері: Новий театральний сезон відкрито прем’єрою опери «Дон Паскуале»
Експресіонізм vs імпресіонізм у Віденській опері
Гра і опера
Взяв би я бандуру...
Джаз на Дніпрі: далі буде!
Мюнхенські прем’єри
У Чернівцях італійського органіста під час концерту вдягнули у вишиванку
Вічність у Маріїнському парку: у Києві відбувся чарівний концерт класичної музики просто неба
«Тангойзер» Ріхарда Вагнера у режисурі Ромео Кастелуччі
Її звуть Мімі...
Фестиваль «Джаз на Дніпрі-2017″, день перший
Рівненська обласна філармонія завершила концертний сезон
В Коломаку відбулася прем’єра опери «Мазепа» у форматі open air
«Я працював протягом року»
Українські та швейцарські митці обмінювалися досвідом на теренах Хмельницького
У Львові влаштували прем'єру опери Доніцетті «Дон Паскуале» із світловими проекціями
Золота клітка для «Мазепи»
На черкаських майданчиках зазвучала нова українська академічна музика
«Червона калина» зазвучала як ліричний гімн
Джазові варіації на задані теми
«Ніч у Луцькому замку»: європейські зірки та українські легенди
Black sea music fest 2017: музичні відкриття
У Софійському соборі заспівала оперна зірка
Варшавську публіку заворожила українська класична музика
У Львові показали стрічку про загиблого в АТО оперного співака Василя Сліпака
Ах, як танцювала на пуантах Проня Прокопівна!
У Харкові відбулася прем’єра опери «Мазепа»
Odessa Classics за три роки став подією в класичній музиці
У балеті "За двома зайцями" декілька Голохвастових
      © 2008-2017 Music-review Ukraine. Усі права застережено. При цитуванні інформації посилання на Music-review Ukraine обов'язкове