Україна — це Європа!.. | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Україна — це Європа!..
Чекан Юрій Іванович
Україна — це Європа!..
Політичне гасло набуло під час Першого фестивалю музичного бароко особливого значення та звучання
13 листопада 2014, четвер
Поширити у Facebook

Упродовж двох тижнів шанувальники витонченого мистецтва мали змогу послухати концерти італійських майстрів та вітчизняних артистів у Колонному залі ім. Лисенка, в Андріївській церкві, в Національній музичній академії ім. Чайковського та ін. У рамках ITALIA FESTIVAL BAROCCO для українських музикантів було організовано майстер-класи Клаудіо Кавіна — унікального фахівця з аутентичного виконання творів першого барокового композитора Італії Клаудіо Монтеверді.

Академічні лекції римського професора Антоніо Марчелліно розширили уявлення киян про старовинні інструменти та специфіку їх використання. Нарешті, лекції-концерти арт-директора фестивалю Нансі Романо за участю українського ансамблю TheKievbaroqueconsort, що відбулися у залах Національного університету ім. Т. Шевченка та Києво-Могилянської академії, мали не тільки художньо-мистецьке, але й освітнє спрямування. Адже італійська барокова музика для пересічного київського меломана — скоріше екзотика, ніж добре відома мистецька територія, оскільки традиційні філармонічні програми складаються переважно з творів класико-романтичної доби.

ITALIA FESTIVAL BAROCCO

Що таке доба бароко в музиці й чому фестиваль музичного бароко є надзвичайно важливим та знаковим для української культури саме сьогодні? Фестиваль дав переконливі відповіді на ці питання.

По-перше, бароко — це фундамент усієї європейської музичної культури нового часу. Після доби Середньовіччя, коли центром професійного мистецтва в Західній Європі була церква, а чи не єдиним жанром професійної музики — католицька меса, саме у часи бароко центр музичного професіоналізму переміщується до придворно-аристократичного середовища. Цей перехід мав вирішальне значення для розвитку європейської музики: саме тоді з’являються нові жанри, у тому числі інструментальні та вокально-інструментальні (опера, концерт, соната) — ті, що стали наріжними для всіх національних композиторських шкіл у XVIII, XIX та ХХ століттях.

За доби бароко було практично сформовано класичну музичну мову, спільну для всієї Європи. Митці бароко об’єктом своєї уваги обрали душевний світ людини — відтоді музика не полишає прагнень збагнути й передати тонкий світ людських почуттів. Але говорити про людські почуття та пристрасті мовою музики треба було ще навчитися. Саме опануванню музичної мови присвятили свій геній знамениті барокові італійці: Клаудіо Монтеверді, Алессандро Гранді, Б’яджо Маріні, Антоніо Вівальді, Арканджело Кореллі, П’єтро Локателлі, Джованні Перголезі — з їхніх творів здебільшого і складалися програми фестивальних концертів.

По-друге, форум переконливо мистецьки довів, що Україна — це Європа! Нібито політичне гасло набуло під час концертів особливого значення та звучання. Насамперед виявилося, що українські виконавці, задіяні у концертах ITALIA FESTIVAL BAROCCO, досконало володіють італійським бароковим репертуаром, а рівень їхнього професіоналізму дозволяє миттєво втілювати найтонші нюанси, яких вимагав Клаудіо Кавіна — певно, найавторитетніший сьогодні фахівець у цій сфері. Концерт «Ці солодкі страждання» з творів Клаудіо Монтеверді, підготовлений під час фестивального майстер-класу київським вокальним ансамблем старовинної музики Voxanimae у співпраці з маестро Кавіна, закономірно став однією з найяскравіших кульмінацій імпрези.

Сьогодні для провідних європейських музикантів просто виконати ту чи іншу композицію, навіть найекзотичнішу, — вже недостатньо. Світова практика ставить перед сучасними музикантами завдання принципово іншого рівня: йдеться про так зване аутентичне або історично інформоване виконавство. Твір має прозвучати так, як він звучав у часи його створення: на інструментах того часу, відтворюючи атмосферу, притаманну практиці XVII — XVIII століть.

На зміну романтичному самозакоханому артисту, який прагне показати насамперед себе, прийшов дослідник, який відтворює найтонші деталі звучання минулого, реконструює зафіксоване у музиці світовідчуття, віддалене від нас століттями. При цьому звучання не стають нудними музейними експонатами. Вони живуть, дихають, надихають, адже говорять про те, що завжди хвилювало Homosapiens — про життя і смерть, про трагедію плинного часу і радість животворного кохання, про честь і зраду, про красу душі й страждання за віру. Саме так звучали мадригали Монтеверді у виконанні ансамблю Voxanimae.

Кожний концерт фестивалю дарував слухачам приємні несподіванки. Так, виступ ансамблю з Равенни Accademia Bizantina, володаря премії «Греммі», підкорив не тільки досконалою збалансованістю звучання, а й максимальною репрезентацією можливостей кожного інструмента — барокової скрипки (Стефано Монтанарі, Ана Ернандес), віолончелі та віолоне (Марко Фреццато та Джованні Сабіоні), теорби (Тіціано Баньяті) та клавесина (Франческо Бароні).

Концерт римського колективу Festinalente під проводом Мікеле Газбаро презентував у відповідній манері музику пізнього Ренесансу та раннього бароко. Римський ансамбль Ilsognobarocco (диригент та скрипаль Паоло Перроне) запропонував світову прем’єру тріо-сонати LaFoggia Карло Манеллі. Контртенор Рафаелле Пе занурив киян у музичну атмосферу Рима XVII — початку XVIII століть, виконавши кілька барокових оперних арій...

Звичайно, ITALIA FESTIVAL BAROCCO мав дещо камерний характер. Не дивно: приміщення для виконання пишних італійських барокових опер (відомих кожному, хто бачив фільм «Фарінеллі») в аутентичній манері в Києві сьогодні немає. Однак те, що таки почули кияни, переоцінити неможливо: стильне виконання, унікальні колективи, раритетні інструменти і музику чарівної Італії.

Присвячений головуванню Італії в Раді Європейського Союзу, фестиваль італійського музичного бароко став коштовною окрасою київського концертного сезону.


Автор: Юрій Чекан
Фото: Сергій Пірієв
Музикознавці: Юрій Чекан
Концертна організація: Національна філармонія України
Джерело: Газета "День"



Інші:

Про владу, кохання та підступність
Вперше в Україні презентували легендарний бродвейський хіт “Чикаго”
Симфонічні твори Станіслава Людкевича
Прем'єра симфонії - сорок років згодом
У Таллінні відбувся благодійний концерт класичної музики "Перетин культур"
В філармонії Одеси відбудеться концерт кларнетиста Ксіди та оркестру під керівництвом Шаврука
Французький органіст Жан Марі Леруа виступив на ІV фестивалі органної та камерної музики "Sounds of BACH" у Чернівцях
У Дніпрі завершився Міжнародний музичний конкурс
До Тернопільської філармонії завітав Шуберт зі своєю "Шубертіадою"
Сценографічна спадщина Євгена Лисика
У Страсбурзі відбувся концерт за участі українського оркестру та дитячих хорів
«Від бароко до класицизму»: музиканти оркестру «Ars – Nova» порадували миколаївців гарною музикою
У Ніжинській музичній школі на благодійному концерті зібрали 10 тисяч на тепловізор
Фотомиті "Київської пекторалі". Подія, яка вже стала історією
"Вечір української музики" у Кропивницькому
Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
Абстракція в дикому вигляді: The New York Times про українську оперу Chornobyldorf
У Києві показали сучасний балет «Д.І.М.» про вимушену міграцію
У Львові під час концерту колядок і щедрівок хор "Дударик" зібрав понад 80 тисяч для військових
У "Карнегі-хол" у Нью-Йорку прозвучали твори відомих українських композиторів
Прем’єри та присвяти на концерті «Тиха молитва» у Львівській філармонії
З 3 по 8 січня у філармонії пройшов перший цьогорічний фестиваль органної та камерної музики «Bach Contemporary». Цьогоріч фестиваль представив публіці 8 різноманітних концертів обʼєднаних генієм Баха
"Мрії щасливого року": артисти Запорізької філармонії порадували глядачів ще однією прем"єрою
Ансамбль "Полтава" обласної філармонії відтворив на сцені різдвяні традиції
27 грудня у знаменитому будинку Роліт відбулась прем’єра перформансу-променаду «Гра в хованки з паном Лятошинським»
"Нове Різдво" хору ім. Бортнянського
«Котигорошко проти вікінгів»: ПРЕМ’ЄРА ВИСТАВИ
Напередодні Різдва у великій залі Ніжинської музичної школи відбувся святковий благодійний концерт на допомогу ЗСУ
Дивовижна прем'єра на Святвечір: у філармонії відтворили концертну програму капели Кошиця
"Сойчине крило": через 67 років після прем'єри повернувся на сцену балет Анатолія Кос-Анатольського на сюжет новели Івана Франка
У харківському метро пройшли концерти зірок оперного театру
Концерт юних віртуозів
Культурна дипломатія в дії
Незламній Україні присвячується
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
406.jpg