Третій зайвий | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Третій зайвий
Зайцева Олександра
Альфавицький Віталій
Демидов Дмитро
Півненко Богдана
Пірієв Олександр Валерійович
Таванець Дмитро
Гришко Леся
Рєпка Роман
Лагоша Олександр
Дует Олександр Лагоша (альт) та Леся Гришко (фортепіано)
Фортепіанний дует
Олійник Леся Степанівна
Станкович Євген Федорович
Третій зайвий
Камерний цикл «Music-review WEEKEND» завершився авторським концертом Євгена Станковича
25 червня 2011, субота
Поширити у Facebook

Народний артист України композитор Євген СтанковичБудь-яка розмова про творчу особистість – це спроба віднайти та означити той особливий, притаманний лише цій людині світогляд. Музикознавець Леся Олійник, яка вела заключний вечір другого циклу «Music-review WEEKEND», так визначила «співзвуччя Станковича»: лірика, філософське осмислення та щирість й безпосередність. Заперечити – неможливо. Проте шість творів, які публіка й сам автор мали змогу почути, своїм поєднанням оголили зовні непомітний «нерв Станковича».

У кожному з творів композитор принципово поєднує непоєднуване, знаходить точки дотику між паралельними прямими та примушує чути світ у його невблаганно суперечливій багатовимірності. Симфонічність мислення Станковича навіть в камерних композиціях давно визнана, сьогодні це банальна істина, але у кожному творі цей механізм спів-пізнання спрацьовує гранично індивідуально. У чому, власне, і можна було переконатися.

Відкривала концерт «Українська поема» для скрипки і фортепіано 1997 року, пізніше перекладена автором для камерного оркестру. За фортепіано – Роман Рєпка, один з найяскравіших київських піаністів, що поступово, після тривалого перебування в Китаї, «поновлюється» в графіку столичних музичних подій. Його партнер, скрипаль Дмитро Демидов, - недавній випускник НМАУ ім. П.І. Чайковського, тож його виступ можна назвати якщо не відкриттям (навряд чи це пафосне слово пасує до камерного формату), то щонайменше заявкою на майбутнє.

Лауреат міжнародних конкурсів скрипаль Дмитро Демидов виконує «Українську поему» Євгена Станковича Грає лауреат міжнародних конкурсів піаніст Роман Рєпка

На початку твору артисти ніби «не чують» (не буквально, а драматургійно!) одне одного , кожний закритий у своєму власному, ізольованому світі. Скрипаль веде тему, а піаніст ніби кидає камінці в стоячу воду (ілюстративний ефект арпеджованих пасажів насправді неймовірно точний). Згодом вони міняються ролями і, зрештою, ця їх позірна нечутливість одне до одного перероджується у сучасне язичництво – славнозвісні «дикі танці» Станковича, відголоски яких зустрічаємо ледве не в кожному його балеті. Для репризи композитор також знаходить небанальне композиційне рішення: чим ближче до фіналу, тим дрібнішим стає монтаж початкових тем. Не знаходячи компромісу, взаємної підтримки, фактурні пласти поступово розкладаються та перетворюються в уривчасте марево.

Для драми цілком достатньо двох, але й драма-монолог – теж можлива. Сонату для кларнета соло Євген Станкович написав у 1996 році на замовлення Французького культурного центру. Нині у Фонді сприяння розвитку мистецтв її виконав артист «Київської камерати» Віталій Альфавицький. Можна сказати, що цей твір – про хворобливе співіснування двох душ в одній людині, тоді як «Гірська легенда» для альта з фортепіано (дует Олександра Лагоші та Лесі Гришко) – про шлях до розуміння через простоту; апеляцію до загальнозрозумілого як певний механізм у пошуках компромісу.

Лауреат міжнародних конкурсів альтист Олександр Лагоша грає Гірську легенду Євгена Станковича Лауреат міжнародних конкурсів Віталій Альфавицький грає сонату для кларнету соло Євгена Станковича
Не те щоб Станкович-композитор та Станкович-драматург намагався внести в життєві перипетії власні корективи, перебудувати від початку й до кінця. Станкович-людина знає, що це неможливо. Буде так, як буде. «Присвячення» для скрипки і фортепіано) кружляє навколо однієї ноти, мов нав’язливий, сумний і невідворотний блюз. П’єса написана в пам’ять про Богодара Которовича – людину, яку Станкович знав і розумів у всій її непростоті та, звісно, драматизмі. І саме про це грали Богдана Півненко з Дмитром Таванцем.

грає Заслужена артистка України скрипалька Богдана Півненко

Завершували концерт дві відносно молоді композиції. «Давні танці Верховини» для фортепіано в чотири руки (2002 рік) - друге повернення за вечір до «язичницьких танців», і цього разу – суцільно-монолітних, написаних широким пензлем. Твір було написано спеціально для фортепіанного дуету Олександра Зайцева-Дмитро Таванець, який з часів Міжнародного музичного фестивалю «Chamber Music Session» більшістю з нас, слухачів, сприймається як ідеальний фортепіанний ансамбль, де двоє – як один. Найважче говорити про «Дует» для віолончелі і фортепіано 2005 року. Сама назва твору натякає на універсальний, за духом постромантичний характер композиції. Олександрові Пірієву та Дмитру Таванцю вдалося осягнути філософський спокій цієї музики, повільно, мов у підводному човні, заглибитися у неї, і майже нечутно розчинитися у тиші...

Лауреати міжнародних конкурсів піаністи Олександра Зайцева і Дмитро Таванець виконують «Давні танці Верховини» Євгена Станковича Олександр Пірієв (віолончель) та Дмитро Таванець (фортепіано)

Від минулорічного жовтня протягом другого сезону Music-Review WEEKEND відбулося 18 концертів. Всі – в галереї Фонду сприяння розвитку мистецтв. Серед знакових подій треба відзначити ювілейний концерт Квартету імені Миколи Лисенка (з нагоди 60-річчя заснування), концерт пам’яті Євгенії Мірошниченко, виступ лауреата конкурсу імені Г. Венявського та імені Королеви Єлизавети (2009 р.) скрипальки Маю Кішими (Японія). Концерт з творів Євгена Станковича став четвертим у ряду авторських вечорів живих класиків української музики Валентина Сильвестрова, Мирослава Скорика та Ганни Гаврилець.

Ювілейний концерт Квартету імені Миколи Лисенка Авторський концерт композитора Мирослава Скорика

У день закриття сезону в галереї Фонду сприяння розвитку мистецтв урочисто було відкрито фотовиставку Національного порталу академічної музики Music-Review Ukraine, на якій представлені портрети видатних діячів сучасного музичного мистецтва України. Експозиція діятиме протягом чотырьох тижнів – до 20 липня


Автор: Юлія Бентя
Фото: Сергій Пірієв
Колективи: Дует Олександр Лагоша (альт) та Леся Гришко (фортепіано), Фортепіанний дует "Kiev Piano Duo"
Виконавці: Олександра Зайцева, Віталій Альфавицький, Дмитро Демидов, Богдана Півненко, Олександр Пірієв, Дмитро Таванець, Леся Гришко, Роман Рєпка, Олександр Лагоша
Композитори:Євген Станкович
Музикознавці: Леся Олійник
Концертна організація: Національний портал академічної музики “Music-review Ukraine”
Концертний зал: Галерея Фонду сприяння розвитку мистецтв


Фотоальбом:Фотоальбом



Інші:

Про владу, кохання та підступність
Вперше в Україні презентували легендарний бродвейський хіт “Чикаго”
Симфонічні твори Станіслава Людкевича
Прем'єра симфонії - сорок років згодом
У Таллінні відбувся благодійний концерт класичної музики "Перетин культур"
В філармонії Одеси відбудеться концерт кларнетиста Ксіди та оркестру під керівництвом Шаврука
Французький органіст Жан Марі Леруа виступив на ІV фестивалі органної та камерної музики "Sounds of BACH" у Чернівцях
У Дніпрі завершився Міжнародний музичний конкурс
До Тернопільської філармонії завітав Шуберт зі своєю "Шубертіадою"
Сценографічна спадщина Євгена Лисика
У Страсбурзі відбувся концерт за участі українського оркестру та дитячих хорів
«Від бароко до класицизму»: музиканти оркестру «Ars – Nova» порадували миколаївців гарною музикою
У Ніжинській музичній школі на благодійному концерті зібрали 10 тисяч на тепловізор
Фотомиті "Київської пекторалі". Подія, яка вже стала історією
"Вечір української музики" у Кропивницькому
Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
Абстракція в дикому вигляді: The New York Times про українську оперу Chornobyldorf
У Києві показали сучасний балет «Д.І.М.» про вимушену міграцію
У Львові під час концерту колядок і щедрівок хор "Дударик" зібрав понад 80 тисяч для військових
У "Карнегі-хол" у Нью-Йорку прозвучали твори відомих українських композиторів
Прем’єри та присвяти на концерті «Тиха молитва» у Львівській філармонії
З 3 по 8 січня у філармонії пройшов перший цьогорічний фестиваль органної та камерної музики «Bach Contemporary». Цьогоріч фестиваль представив публіці 8 різноманітних концертів обʼєднаних генієм Баха
"Мрії щасливого року": артисти Запорізької філармонії порадували глядачів ще однією прем"єрою
Ансамбль "Полтава" обласної філармонії відтворив на сцені різдвяні традиції
27 грудня у знаменитому будинку Роліт відбулась прем’єра перформансу-променаду «Гра в хованки з паном Лятошинським»
"Нове Різдво" хору ім. Бортнянського
«Котигорошко проти вікінгів»: ПРЕМ’ЄРА ВИСТАВИ
Напередодні Різдва у великій залі Ніжинської музичної школи відбувся святковий благодійний концерт на допомогу ЗСУ
Дивовижна прем'єра на Святвечір: у філармонії відтворили концертну програму капели Кошиця
"Сойчине крило": через 67 років після прем'єри повернувся на сцену балет Анатолія Кос-Анатольського на сюжет новели Івана Франка
У харківському метро пройшли концерти зірок оперного театру
Концерт юних віртуозів
Культурна дипломатія в дії
Незламній Україні присвячується
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
110615_142.jpg