|
м. Київ
3 березня 2012, субота, 07:00
Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України
«B.A.C.H. РЕЗОНАНС» (Бах–Лютославський–Польова)
Авторський проект Мирослави Которович
„У кожній музиці Бах
У кожному з нас Бог”
(Й. Бродський)
Резонанс у мистецтві оголюється до архаїчності поняття. Резонувати на рівні творчого самовираження, індивідуальності, вбирати силу зовнішнього досвіду і водночас виокремлювати власну частоту коливання… Резонувати – це зберігати власну ідентичність у мистецтві при наявності високої частоти творчого досвіду попередників.
Проект «B.A.C.H. резонанс» української скрипальки Мирослави Которович вкотре запрошує слухача до складних і водночас потрібних кожному співтворчих порухів. Внутрішній код музики Баха увійшов у резонанс із «чарівними акордами пам’яті», вона зв’язує і гармонізує роботу тіла й розуму. Відтак її здатність резонувати поширюється на творчість тих композиторів, чия власна частота коливань є надзвичайно сильною.
Зріла гармонічна мова Вітольда Лютославського, мелодії великого дихання Ейтора Вілла-Лобоса, коловерть багатьох різновеликих сфер мистецького досвіду і часового простору, що пронизують один одного, Вікторії Польової – усе це резонанс… Не лише бахівський, не лише визначальних сучасних композиторів , а й кожного слухача. Голос Баха окреслюється голосом сучасника, час із миті перетворюється на космічний тон часу, філігранна точність резонує з частотою коливання Всесвіту.
Національний камерний ансамбль „Київські солісти”
Головний диригент –народний артист України, лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка ВОЛОДИМИР СІРЕНКО
Солісти:
МИРОСЛАВА КОТОРОВИЧ (скрипка)
ТАРАС ЯРОПУД (скрипка)
СЕРГІЙ ТОПОРЕНКО (скрипка)
АНЖЕЛІНА ШВАЧКА (мецо-сопрано)
Програма концерту:
І відділ
Йоганн Себастіан Бах. Концерт для двох скрипок і струнних ре мінор. Vivace , Largo ma non troppo, Allegro
Врівноважені горизонтальні-поліфонічні й вертикальні-гармонічні начала створюють особливу єдність, наповнюють музичну канву особливим змістом, який вабить слухача своїм запрошенням до внутрішньої інтерпретації, багатством образів і спонукає його до все нового пошуку справжнього сенсу, закладеного у внутрішню скарбницю твору. Голоси двох скрипок вступають у діалог, повторюють і часом зливаються воєдино. Існують приклади, коли для досягнення єдиного тембрального звучання запис двох партій скрипок, робив один музикант.
Солісти: Тарас Яропуд (скрипка), Сергій Топоренко (скрипка)
Йоганн Себастіан Бах. Арія «Змилуйся наді мною» з циклу «Страсті по Матфею» для голосу, скрипки і камерного оркестру
«Страсті по Матфею» - це монументальний твір, оповідь про страждання Христа перед хресною дорогою та розп’яттям. Попри традиційний погляд на останні дні Христа і його хресні страждання, Й. С. Бах розширює власну інтерпретацію до внутрішніх запитань дороги, духу, болю, Божої присутності. Арія «Змилуйся наді мною» переносить слухача до мук розкаяння Петра, який благає про жаль Бога через власну зраду. У цій арії відчай простої людини, що зійшла з дороги, не змогла витримати її тягар, не змогла лишитися відданою покликанню. Це сповідь людини, якій відкрився зміст власної неспроможності бути вірною. Пізнавши такі муки, дорога проступає знову, прочиняє двері до нового пізнання власного духу.
Солісти: заслужена артистка України Анжеліна Швачка (альт), Мирослава Которович (скрипка)
Вітольд Лютославський «Скорботна музика» для струнних
Гармонічна мова Вітольда Лютославського, побудована на 12-тоновості, до нині вражає своєю контрольованою архітектурою. Тут кожна деталь прописана режисером-композитором, відтак музичний спектакль представлений у первозданній авторській довершеності. «Обмежений алеаторизм» не обмежує дихання твору, а лише вибудовує шлях слухацького пізнання і випадковості розкодування внутрішнього змісту композиторського задуму.
ІІ відділ
Вікторія Польова «Антем І» для скрипки, струнних, фортепіано і дзвонів
Вікторія Польова: ««Антем І» зосереджений на ідеї різних стилістичних просторів, що пронизують один одного, рухаються всередині один одного. Їх нелінійне з’єднання передбачає й власний рух кожного у межах особистого часу». Таким чином, простір окреслюється взаємопроникненням і власними межами. Можливо, тому відчуття власного ритму завжди спричинено ритмом серця іншого подорожнього.
Солісти: Мирослава Которович (скрипка), Ірина Стародуб (фортепіано), Євген Ульянов (дзвони)
Ейтор Вілла-Лобос «Бразильська Бахіана» № 5. Транскрипція для скрипки соло і восьми віолончелей. 1. Арія 2. Танок
Глибоке шанування Віла-Лобосом творчості Баха викликало до життя знамениті «Бразильські Бахіани», десять сюїт для різних інструментальних складів (Bachianas brasileiras, 1930-1945). Бахівський початок проявляється тут в самому принципі розгортання тематичного матеріалу - мелодій великого дихання, виразних кантилен, що «проростають» з початкового інтонаційного ядра, а яскраво виражений національний колорит робить «Бахіану» твором унікальним не тільки в бразильській, а й у світовій музичній культурі.
Солісти: Мирослава Которович (скрипка), Юрій Погорецький (віолончель)
Йоганн Себастіан Бах – Вікторія Польова. Арія з циклу «Гольдберг варіації» у транскрипції для скрипки, маримби, клавесина і віолончелі
Нове звучання Арії з циклу «Гольдберг варіації» для клавіра зачинає відлік універсальної енергії духу і надає відчуття понадчасовості.
Вікторія Польова: «Якщо Баха вважати Гринвічською обсерваторією, нульовим меридіаном, а Глена Гульда координатою нашого часу, то є шанс визначити свою особисту довготу в просторі й часі (Можливо, тому маримба для мене настільки важлива – вона як морський хронометр у навігації)».
Солісти: Мирослава Которович (скрипка), Юрій Погорецький (віолончель), Євген Ульянов (марімба), Ірина Стародуб (клавесин)
Йоганн Себастіан Бах – Вікторія Польова. Прелюдія і фуга №14 fis-moll, ХТК II для скрипки, маримби, клавесина і струнного оркестру
Вікторія Польова: «Бах ніби випромінює різні форми логіки, і вони поступово проступають ясніше. І він шоразу змінюється настільки, наскільки наближуєшся до нього. В оркестрі я намагалася передати його мінливі різнонаправлені енергетичні потоки. Коловерть багатьох різновеликих сфер мистецького досвіду і часового простору, що пронизують один одного. При цьому Бах значно перевищує лінійність, не підкорюється прямій логіці, навіть стимулює до рваності, обірваності, незавершеності якихось моментів».
Солісти: Мирослава Которович (скрипка), Євген Ульянов (марімба), Ірина Стародуб (клавесин)
Колективи: Національний камерний ансамбль "Київські солісти"
Виконавці: Ірина Стародуб, Юрій Погорецький, Євген Ульянов, Мирослава Которович, Тарас Яропуд, Анжеліна Швачка, Сергій Топоренко
Диригенти: Володимир Сіренко
Композитори:Вікторія Польова
Діячі мистецтв: Мирослава Которович
Концертні організації: Національна філармонія України
Джерело: Національна філармонія України
|