| Новина |
|
|
|
|
Музика – тіло образів, звук – дія: «Реквієм» Моцарта у Театрі Франка
22 листопада Вперше! Копродукція Національного будинку музики і Театру імені Івана Франка: прем’єра «Реквієму» Моцарта в режисурі Євгена ЛАВРЕНЧУКА
Сьогодні
Поширити у Facebook
Вперше! Копродукція Національного будинку музики та Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка
Прем’єра «Реквієму» Вольфґанґа Амадея Моцарта в режисурі Євгена ЛАВРЕНЧУКА
22 листопада о 17:00 у Театрі Франка
Вперше в Україні цей твір звучить у редакції американського музикознавця та композитора Роберта Левіна, який відновлює оригінальну логіку та драматургію Моцартового задуму.
На сцені Театру Франка «Реквієм» постає як візуальна оповідь, що взаємодіє з музикою, де звук, рух, голоси, світло і часопростір стають рівноправними елементами творення образу.
Режисер Євген Лавренчук разом із Liatoshynskyi Capella: Orchestra and Choir та диригентом Теодором Кухарем переосмислюють Моцартів шедевр як історію маленької, випадкової людини, зануреної в конкретний час і простір.
Цей «Реквієм» – не про смерть, а про життя, яке продовжує звучати після останньої ноти. Музика стає тілом образів, а не лише звуком. Оркестр і хор виступають не лише виконавцями, а акторами, що втілюють сенси, конфлікти й внутрішні монологи твору.
Глядач не просто споглядає, а входить у простір музики, переживаючи її як перформативне дійство, де стає «свідком і співтворцем» події.
Постановка вписується у сучасну європейську тенденцію «пост ораторіальних» інтерпретацій, у яких сакральна форма меси виходить за межі ритуалу, перетворюючись на акт творчості, людяності та пам’яті.
Найпотужнішим джерелом мого натхнення в цьому проєкті є сам факт присутності такої музики Моцарта, яка досі ніколи в Україні не звучала, – говорить режисер Євген Лавренчук. Це може здатися дивним, адже добре відомий «Реквієм» Моцарта – один із найчастіше виконуваних творів! Та наприкінці ХХ століття Роберт Левін віднайшов і відновив цілу частину цього шедевру – Amen. Виходить, що один із найвидатніших творів в історії людства – «Реквієм» Моцарта – ніколи в Україні не звучав у такій повноті, як це вперше відбудеться на сцені Театру Франка! Я радий, що нам вдалося закупити права і комплект нот найповнішої редакції «Реквієму» і щасливий, що маю можливість разом із чудовою командою однодумців здійснити сценічне втілення цього шедеврального твору.
Творча команда: режисер Євген Лавренчук; диригент Теодор Кухар; сценографія Єфим Руах; костюми Міра Матчина; драматург Антон Литвинов; асистент режисера Олександр Русаловський; хормейстер Костянтин Ленчик; асистент диригента Андрій Рахманін; музична консультантка Євгенія Ігнатенко; продюсерка Ольга Кононенко.
Liatoshynskyi Capella. Солісти: Іванна Пліш / сопрано; Тетяна Гавриленко / мецо-сопрано; Сергій Андрощук / тенор; Тарас Бережанський / бас
Квитки тут:
https://widget.kontramarka.ua/uk/widget509site14378/widget/event/156949



*****
Американський музикознавець і композитор Роберт Девід Левін (Robert D. Levin, нар. 1947):
Піаніст і виконавець на історичних інструментах – спеціалізується на виконанні музики епохи класицизму (Моцарт, Бетховен, Бах) у стилі, наближеному до автентичного.
Музикознавець і дослідник – провів значну роботу над вивченням і реконструкцією незавершених творів композиторів XVIII століття.
Професор Гарвардського університету, а також викладав у Гарвардському коледжі, де був відомий своїми курсами з аналізу та історичного виконавства.
Виступав із провідними оркестрами світу: Атланти, Бі-Бі-Сі, Берліна, Бірмінгема, Бостона, Чикаго, Клівленда, Детройта, Ла Скала, Лос-Анджелеса, Монреаля, Філадельфії, Торонто та Відня, а також з Academy of Ancient Music, La Chambre Philharmonique, the English Baroque Soloists, the Orchestra of the Age of Enlightenment and the Orchestre Révolutionnaire et Romantique on early keyboards.
Берлінської філармонії, Бостонським симфонічним оркестром, Лейпцизьким Ґевандгаус тощо) як соліст і диригент.
Роберт Левін відновив і завершив фугу Amen, яку Моцарт ймовірно планував включити до фіналу «Реквієму» – після частини Lacrimosa.
- У 1960-х роках було знайдено ескіз фуги з темою, що відповідає темі Requiem aeternam, і цей ескіз мав напис Amen у рукописі Моцарта.
- Більшість дослідників дійшли висновку, що це – незакінчена фуга Amen, яку Моцарт задумував як завершення секвенції (Dies irae – ... – Lacrimosa – Amen).
- Роберт Левін у своїй реконструкції Requiem (версія 1993 року) включив фугу Amen.
- У квітні 2024 року нагороджений Золотою медаллю Моцарта Міжнародного фонду Mozarteum за заслуги у додаванні численних фрагментів композицій Моцарта.
Чому це важливо:
- У версії, завершеній Францом Ксавером Зюссмайром (традиційній), фуга Amen відсутня, і Lacrimosa переходить одразу до Domine Jesu.
Левінова версія повертає логічну симетрію: твір починається фугою Kyrie eleison і завершується фугою Amen, як це характерно для стилю Моцарта.
|