Флейта чистого золота | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Флейта чистого золота
Кот Юрій
Шутко Юрій
Флейта чистого золота
"Вольфганг Амадей Моцарт: від вундеркінда до генія"
23 жовтня 2017, понеділок
Поширити у Facebook

На сцені Національної філармонії у Києві наприкінці жовтня відбудеться сольний концерт знаного дуета заслужених артистів - флейтиста Юрія Шутка та піаніста Юрія Кота "Вольфганг Амадей Моцарт: від вундеркінда до генія".


Це нагода згадати про життя і творчість великого австрійського композитора- класика, які обплутані загадками та легендами і часто пов'язані з флейтою.

Музика вундеркінда

Цей музичний інструмент - флейта - супроводжував композитора від самого дитинства й до смерті.

Оперою "Чарівна флейта" Моцарт закінчив свій творчий шлях. Перші ж твори - сонати для флейти та клавіру - він написав у вісім років під час перебування у Лондоні, де разом із батьком давав концерти місцевим аристократам та особисто королю Георгу ІІІ і його дружині королеві Шарлоті.

Королівська пара дуже любила музику, тому із захватом слухала виступи маленького Вольфганга, який імпровізував на клавесині, скрипці та органі.

Батько юного музиканта Леопольд Моцарт так описував свої враження від перебування у Лондоні:
"27 квітня ми були у Сент-Джеймському палаці у присутності короля і королеви з шостої до дев'ятої години. Вже п'ятого дня після приїзду нас прийняли при дворі. Подарунок склав всього двадцять чотири гінеї, але люб'язність Їх Величності була буквально невимовна. Одним словом, за манерою поводження з нами короля і королеви ніяк не можна було б повірити, що вони - король і королева Англії".

У королівському палаці родина Моцартів грала в сімейному колі без дотримання етикету.

Король Георг ІІІ не вважав незручним сісти поруч із маленьким Вольфгангом і перегортати йому нотні аркуші, коли той акомпанував на клавірі королеві Шарлоті, яка мала приємний голос і добре співала.

Тому не дивно, що невдовзі створені вундеркіндом сонати для флейти було присвячено саме королеві Шарлоті. Вона ж на знак подяки талановитому хлопчикові звеліла вручити п'ятдесят гіней та люб'язного листа.

Сонати вражають своєю дитячою безпосередністю, світлістю й щирістю звучання флейтових тем, які перекликаються з грайливою партією акомпанементу, є свідченням неординарного таланту вундеркінда Моцарта.

Уперше у Києві на сцені Національної філармонії вони прозвучать у виконанні флейтиста-віртуоза Юрія Шутка, що грає на унікальній флейті, відлитій із чистого злота.
Партію фортепіано виконуватиме піаніст Юрій Кот, який упевнений: у цих сонатах відчутна рука генія.

- Вони є незаслужено забутими й не входять до репертуару студентів та професійних виконавців, а дарма, - каже флейтист Юрій Шутко, - оскільки флейтові сонати маленького Моцарта - прекрасні за стилем і формою написання. Уперше в Україні їх виконав мій колишній педагог - народний артист України, професор Олег Кудряшов.

Три флейтові концерти та чотири квартети - за 200 золотих флоринів

Саме флейта стане рятівною паличкою у дорослому житті вже знаного композитора, який у пошуках заробітку завітав разом із матір'ю 1777 року до німецького Мангейма.
Саме там працював у капелі курфюрста Карла Теодора відомий флейтист-соліст Йоган Баптист Вендлінг, натхненну гру якого Моцарт чув ще у семирічному віці, коли гастролював із батьком у Швецінгені.

Останній запропонував йому концертне турне до Парижа, але для того, щоби воно відбулося, треба було залишитися на кілька місяців у Мангеймі.

Проте грошей у Моцарта не було. Тоді йому на допомогу прийшов Вендлінг, який познайомив його з флейтистом-любителем де Жаном.

Той замовив за 200 золотих флоринів Моцартові три флейтові концерти та чотири квартети.

Це потішило композитора, який, щоправда, не очікував, що робота над цими творами виявиться нелегкою.

Адже Моцарт, як зазначають його біографи, відчував недовіру до флейтистів.

Вендлінг у цьому плані став винятком, адже був, за словами композитора, "не якимось там дударем, і тому з ним весь час не потрібно було боятися, що якщо з'явиться якийсь звук, то він (як це часто трапляється) буде сильно низьким або занадто високим... тут він завжди точний, у нього є серце та вуха, і кінчик язика - на правильному місці, і він не думає, що можна чогось досягти, якщо лише дути і правильно тримати пальці...".

За два місяці роботи над замовленням де Жана Моцарт встиг написати йому лише половину творів - три квартети та два концерти для флейти, один з яких став копією такого ж твору для гобоя.

Замість третього концерту, композитор вручив замовнику лише повільну частину анданте До-мажор, яке по праву називають "арією для флейти", адже його виточена наспівна мелодія ніби створена для цього співучого інструмента.

Цей прекрасний твір, як і флейтовий квартет Ре-мажор Моцарта, також прозвучить у Національній філармонії у другому відділі концерту.

Вершина творчості

У програмі серед творів пізнього періоду творчості Моцарта - й скрипкові шедеври у перекладі для флейти - адажіо Мі-мажор та рондо До-мажор, які вирізняються витонченим характером, різноманітністю образів, примхливою зміною гармоній та ритмічних фігур.

Їх Моцарт написав на прохання відомого італійського скрипаля Антоніо Брунетті.

На завершення концерту солісти виконають рондо зі знаменитої Хаффнер- серенади, що є однією з вершин творчості Моцарта. Її композитор створив для весілля дочки бургомістра Зальцбурга Елізабет Хаффнер 21 липня 1776 року.

Рондо з Хаффнер-серенади є життєрадісним твором, віртуозна тема якого нагадує жарти веселого й винахідливого автора.

Загалом, цей концерт є певною ретроспективою значимих камерних творів Вольфганга Амадея Моцарта, музика якого у професійному виконанні солістів не залишить байдужими завзятих меломанів і любителів класики.


Автор: Олександра ТИМОЩУК
Виконавці: Юрій Кот, Юрій Шутко
Джерело: Україна молода



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
5.jpg