«День народження» легендарного балету | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
«День народження» легендарного балету
«День народження» легендарного балету
26 серпня 1940 року у Києві відбулася прем‘єра першої постановки балету Костянтина Данькевича «Лілея»
25 липня 2023, вівторок
Поширити у Facebook

Лібрето написав Всеволод Чаговець на сюжет однойменної балади Тараса Григоровича Шевченка, ім’я якого Київський театр опери і балету (нині Національна опера України) носить з 1939 року.

Значення балету «Лілея» в українському хореографічному мистецтві важко переоцінити: з нього розпочався довгоочікуваний шлях інтеграції у балетне мистецтво національної літературної класики, зокрема творів Лесі Українки, Івана Франка, Михайла Коцюбинського…

У різних інтерпретаціях «Лілея» неодноразово втілювалася на київській сцені: у 1940 р. – перша постановка: диригент Я. Розенштейн, хореограф Г. Березова, художники М. Уманський, А. Бобровников. 1945 р. – поновлення у декораціях А. Петрицького, диригент - Б. Чистяков.


Постановка В. Вронського 1956 року в декораціях П. Злочевського ще й лягла в основу фільму-балету (1958 р. Київською кіностудією ім. О. Довженка за балетною виставою знятий перший україномовний однойменний фільм-балет: режисер В. Лапокниш, дикторський текст з творів Шевченка А. Малишка, у головних ролях: Є. Єршова, Р. Клявін, А. Аркадьєв, В. Калиновська, О. Сегаль). У 1976-му власну хореографічну версію зробив А. Шекера (диригент О. Рябов, художник З. Васіна).

Всі ці постановки прокладали магістральний шлях пошуків національної автентичності української класичної хореографії, яка полягала у гармонійному поєднанні фольклорної і класичної лексики, у створенні самобутнього українського балетного театру.

В нинішньому репертуарі Національної опери України йде остання постановка, здійснена Валерієм Ковтуном вже за часів Незалежності України, у 2003 р. Вона значно відрізняється від попередніх не тільки в танцювально-драматургічному плані, а й ідейним наповненням.

Притлумивши зайве загострене соціальне тло вистави, доречне за часів радянської влади, постановники мали за мету висвітлити увесь ліризм музики балету, яка відповідає красі й величі романтичної поезії Шевченка. Балетмейстер, враховуючи зміну балетної естетики, під іншим кутом побачив твір, випробуваний на публіці його попередниками.

Зробивши акцент на народно-поетичному мелосі, яким пронизана музика Данькевича, врахувавши сучасну естетику симфонічно-поліфонічного танцю, яка протягом десятиліть стверджувалася на сучасній балетній сцені, Валерій Ковтун запропонував власне бачення історії все переборного кохання з його відданістю і жертовністю – теми, яка пронизує усю творчість Тараса Шевченка.


Автори цієї постановки (диригент – Олексій Баклан, художники – В. Окунєв та І. Пресс) запропонували досить радикальні зміни образної і драматургічної структури твору, які стосуються всіх складових частин балету. Результатом цього стала зміна жанрової визначеності – «Лілея» перетворилася з народно-романтичної драми у лірико-поетичну поему.


Зберігши основний конфлікт і розвиток подій первісного лібрето, автори нової постановки пішли шляхом концентрації сюжетної дії, що викликало необхідність втілення її не в трьох, а в двох діях: вилучені цілі картини, які гальмували дію (циганський табір, повстання селян).

Автор музичної редакції О. Баклан, скоротивши частину авторської партитури, водночас розширив її за коштом близьких за змістом і стилем інших творів К. Данькевича – 2-ї симфонії і поеми "Тарас Шевченко", що допомогло ширше розкрити напружені основні моменти сценічної дії, створити новий ліричний епілог – перетворення дівчини Лілеї на прекрасну квітку.

Злиття класичної лексики з народною стали основою для нової постановки, чим балетмейстер продовжив традиції, закладені Г. Березовою і В.Вронським. І все ж у цій постановці домінує класика.


Як тонко підмітила М. Загайкевич у своїй рецензії на прем’єрну виставу, відчувається, що створюючи хореографічний малюнок «Лілеї», Валерій Ковтун, видатний класичний танцівник, «витончений лірик і романтик балетної сцени, використав власний досвід блискучої танцювальної практики».

Балетмейстер збагатив хореографічну партитуру класичними варіаціями, давши талановитим і віртуозним виконавцям можливість продемонструвати свою майстерність.

Особливо це стосується партії Лілеї, але і для Степана В. Ковтун створив набагато ширший простір: вилучивши з лібрето сцену повернення осліпленого ворогами героя з Січі, надав цій партії більшої танцювальності, бо як драматичний хід у первісній версії це надзвичайно драматизувало сюжет, але й одночасно залишало головному чоловічому персонажу тільки пантомімічні можливості до самого фіналу, позбавляючи його активної танцювальності.

З мімічного персонажа на танцюючого перетворив хореограф і Князя, привнісши у виставу гостро характерний, експресивний сольний танець. Таким чином три головних іпостасі героїв класичного романтичного балету зайняли у виставі належне місце.

Суттєвою і вартісною стала зміна фіналу як данина романтизму. Після насичено драматичної сцени загибелі головної героїні від руки Князя, що цілив у її коханого, одою красі земного буття лунає сцена перетворення дівчини на лілею. Цей "білий" казковий фінал докорінно змінив жанрову спрямованість вистави. І якщо перетворення соціальної драми на особисту, що ставилося на докір А. Шекері, у 70-ті роки сприймалося як прикрість, то у XXI ст. не викликає жодних нарікань, а, навпаки, підносить сюжет до рівня неокласики.

Створюючи свій образ Лілеї, В. Ковтун не знижує, а змінює пафос героїні: з гнівної народної месниці, знесиленої виснажливою боротьбою з пригнічувачами, але і за власне щастя, вона перетворюється на жертву кохання. Але її жертовність все ж сповнена романтичного героїзму, що врешті решт і відрізняє її від суто романтичної Жізелі, бо її жертва свідома, вибір, хоч і несе в собі порив, залишається за Лілеєю, що робить її не тільки головною героїнею до самого фіналу, а й відповідає розумінню сучасної романтичної героїні.

На київській сцені у балеті «Лілея» у головних партіях виступило кілька поколінь видатних виконавців: А. Васильєва, З. Лур’є, Є. Єршова, О. Потапова, А. Гавриленко, Л. Сморгачова, Е. Стебляк, Т. Таякіна, Р. Хилько, Т. Білецька, Т. Боровик, Г. Дорош, Г. Кушнірова, О. Філіп’єва, Т. Голякова, Н. Домрачева, Н. Лазебникова, Т. Льозова, Т. Голиця, Ю. Москаленко, К. Кухар, О. Кіф’як, Г. Муромцева (Лілея), О. Соболь, М. Іващенко, М. Апухтін, Р. Клявін, О. Зайцев, В. Круглов, Є. Коменко, В. Рибій, С. Лукін, В. Федотов, М. Чепик, А. Гура, Г. Жало, С. Сидорський, М. Сухоруков, Д. Недак, О. Стоянов (Степан), С. Сергеєв. О. Гудов, О. Підгайний, О. Кононенко, В. Некрасов, М. Прядченко, Є. Кайгородов, М. Мотков, А. Дацишин, І. Буличов, В. Чуприн, О. Шаповал, Я. Ваня, С. Кривоконь, Д. Чеботар, В. Нетруненко (Князь), Л. Герасимчук, М. Єницька, Н. Руденко, Н. Костенко, Т. Литвинова, К. Козаченко, Л. Макарекно, К. Кухар, Ю. Трандасир (Венера), А. Мінчин, Е. Модилевська, Н. Абрамова, Т. Качалова, Л. Шатілова, О. Боярко, Я. Саленко, А. Черненко, В. Степаненко, М. Лавроненко, Т. Соколова (Гера), В. Калиновська, Л. Самгіна, А. Лагода, А. Кальченко, Н. Березіна, І. Деплер, К. Алаєва, Ю. Кулик, І. Борисова (Афіна), В. Преображенський, А. Бєлов, В. Парсєгов, В. Ковтун, В. Некрасов, В. Клочко, В. Лебідь, В. Буртан, А. Гура, С. Єгоров, В. Іщук, К. Пожарницький, С. Клячін, Г. Петровський, О. Стоянов, М. Сухоруков (Паріс) та ін.



















Автор: Лариса Тарасенко
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка



Інші:

Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
НОВАТОРСЬКА ОПЕРА-КАБАРЕ «ТГШ. ПОДОРОЖ У ЧАСІ»
ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ КОРИФЕЯ УКРАЇНСЬКОГО ОПЕРНО-ХОРОВОГО МИСТЕЦТВА ЛЬВА МИКОЛАЙОВИЧА ВЕНЕДИКТОВА (1924 – 2017)
Станіслав Людкевич і Василь Барвінський, які не дали затихнути українській музиці
Духовність Центральної Європи в музиці: від Пендерецького до Пярта
Мистецтво неможливого
Пам’яті тої «Рути»
«Арсенал» Довженка в Берліні: Історія, яка резонує і через століття
Мельпомена Таврії
Зараз 11 наших людей у війську, - очільник Національної оперети Струтинський
Полон в росії замість фестивалю в США: музиканти з миколаївської 36-ї бригади перебувають у неволі
10 мудрих цитат легендарного актора Богдана Ступки про життя, любов та Україну
Ярослав та Інгігерда. Тисячолітня українсько-шведська історія кохання на фестивалі Bouquet Kyiv Stage- 16 серпня
”ВІД СЯНУ до ДОНУ”
Геніальний тенор
Змушували відкопувати тіла вбитих маріупольців: історія музиканта військового оркестру
Ukrainian Freedom Orchestra втретє зазвучить у світі
У музеї на Кіровоградщині діє виставка, присвячена ювілею відомого композитора і диригента
Опера «Тарас Бульба» лютого патріота Миколи Лисенка. Як її подати світові у час війни з росією?
Українсько-польські музичні мости Фонду “Pro Musica Viva”
ОПЕРА В ЕПОХУ ЗЛОДІЙСТВА
ЄВРОБАЧЕННЯ - МУЗИКА І НЕ ТІЛЬКИ
Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
106.jpg