«Симфонія Криму. Повернення» | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
«Симфонія Криму. Повернення»
Академічний симфонічний оркестр Національної філармонії України
«Симфонія Криму. Повернення»
У Національній філармонії України 12 травня лунатиме кримськотатарська симфонічна музика

3 травня 2023, середа
Поширити у Facebook

Цей концерт-проєкт об’єднує у собі симфонічні полотна кримськотатарської композиторки (прізвище не називається, бо нині вона знаходиться під російською окупацією), поезію одного з найвидатніших польських поетів Адама Міцкевича (у перекладі Максима Рильського) та візуальну частину, яка акцентує увагу на ключових подіях життя кримськотатарського народу.

«Кримські сонети» належать до беззаперечного канону шедеврів польської поезії. (…) ми й досі читаємо цей текст як актуальний, хоча спливло вже два століття. Бо це оповідь про землю, в історії якої закарбовано багато людських трагедій і яка назавжди залишиться найближчою серцям українців і кримських татар»
Президент Республіки Польща Анджей Дуда
 
До циклу входить 18 віршів, написаних Міцкевичем під незабутнім враженням двомісячної подорожі Кримом. В листі до польського історика Іоахима Лелевеля він із захопленням писав: «...я бачив Крим! Я витримав страшенну бурю на морі... Я бачив Схід у мініатюрі».


 
Епіграфом Адам Міцкевич обрав слова німецького поета Йоганна Гете: «Хто хоче поета зрозуміти, той повинен поїхати в його країну».



Історія створення цих сонетів знаходить символічний вимір у сьогоденні. 1825 року Адам Міцкевич, засудженим царською росією за участь в таємній патріотичній організації, здійснює незабутню подорож до Криму: історія, ландшафти, а головне люди цієї землі надихають його на написання сонетів, своєрідних діалогів романтичного Пілігрима із місцевим провідником, Мірзою.
 
Перед нами романтичний погляд на світ крізь суперечливі рефлексії польського мандрівника і людини Сходу – Мірзи-провідника, а також демонстрація внутрішньої роздвоєності пілігрима між захопленням Кримом і тугою за вітчизною. 
 
У цьому творі, що став класикою польської літератури, Крим постає у всій величі свого літописання.


     За словами організаторів, проєкт       «Симфонія Криму. Повернення» покликаний не тільки познайомити з кримськотатарською академічною симфонічною музикою високого ґатунку, але й підкреслити єдність країни, відкрити двері до недоступних сьогодні, через тимчасову окупацію Криму рф, – культурних скарбів півострова. А також представити культуру кримськотатарського народу, як частину не лише українського культурного поля, а й загальноєвропейського та світового.

-У нашому проєкті ми хочемо сказати про багато речей, -каже       автор ідеї Олександр РУДЬКО. - І відповідно використовуємо різні виразні засоби, щоб якомога точніше проартикулювати ті теми, про які раніше мовчали або говорили недостатньо. В музиці закладені глибинні болі й радості кримськотатарського народу. Слово – це незаангажований погляд на Крим і його культуру: поезія Адама Міцкевича лягає дуже точно й стилістично ідеально поєднується з музикою. Відеоряд – покликаний візуально висвітлити ключові події життя народу за останні 250 років. Таким чином,  музика, слово і візуальна частина – створюють цю СИМФОНІЮ КРИМУ».

      Перш за все, слід відзначити, що авторка є однією з небагатьох жінок-композиторок в кримськотатарській культурі, що само по собі є винятковим фактом. Музика композиторки відчутно вкорінена у кримськотатарський мелос, неповторний своїм колоритом. Разом із тим, її стиль, крім національних фольклорних традицій, гармонійно поєднує деякі стильові явища музичного модернізму ХХ століття, зокрема, неоромантизм та імпресіонізм.

       Симфонії композиторки – потужні й масштабні, вони вражають рівнем драматизму і широтою музичного «дихання». Безумовно, їхня авторка – самобутня й глибока композиторка, а її музика варта представлення на найбільших концертних майданчиках світу.
    
  Ділявер Осман, диригент, музичний керівник: «Для мене цей проєкт має особливе значення. Наша місія зробити все, щоби люди, які мешкають у Криму, відчували нашу підтримку. А для тих, хто живе на материковій частині України, через поезію та музику показати всю красу нашого Криму. Це наша земля і ми маємо об’єднуватись у спільній боротьбі, заради звільнення наших громадян з окупації, в якій вони опинились після 2014 року. Кожен на своєму місці має робити все, щоб наблизити перемогу над ворогом і допомогти повернутись до рідної землі всім тим, хто вимушений був її залишити після ворожої навали».



      У проєкті беруть участь: Академічний симфонічний оркестр Національної філармонії України; Ділявер Осман, диригент, музичний керівник проєкту; Олександр Рудько, автор ідеї, виконавець (художнє слово); Академічна хорова капела українського радіо; Кирило Бондар, скрипка.



      Перед початком, о 18:30, у фойє філармонії, біля «Бахчисарайського фонтану»* відбудеться лекція кримськотатарського історика Гульнари Абдулаєвої.
      *тільки 12 травня знаменитий філармонічний фонтан перетвориться на Бахчисарайський.
 
      Проєкт реалізовується у партнерстві з Національною філармонією України,  ГО «Культурно-мистецька фундація DUSHA UA» за підтримки Goethe-Institut. 

     Медіа-партнери: телеканал ATR та Суспільне Культура, радіо Культура.


Колективи: Академічний симфонічний оркестр Національної філармонії України
Концертна організація: Національна філармонія України
Джерело: Національна філармонія України



Інші:

Театральна прем’єра жовтня: видовищна постановка «Лісова пісня» у Київському академічному театрі ляльок
Українські співачки запрошують на "Вечорниці" у… Дубаї
«Музика – це мова почуттів»
Жовтень у Національній філармонії України
30 вересня відзначає день народження легендарний Валентин Сильвестров
Стартував другий сезон проєкту "Гід по класичній музиці" KharkivMusicFest
Українська музика – це наш голос, наша сила і наша перемога!
"Козаки Поділля" покажуть грандіозну концертну програму на честь захисників із Хмельниччини
В Ужгороді стартував перший Відкритий конкурс юних органістів
«Орфей в пікселі»
Львівський органний зал відкриває Homin Center
Переможницею «RECITAR CANTANDO» стала Анна Богач
Презентація цифрової платформи та концерти: що чекає відвідувачів Музею Соломії Крушельницької у жовтні
Різнобарвний жовтень у Львівському органному залі: від ніжності клавіш до гучності труб
Чим порадує меломанів Національна опера у жовтні?
Напередодні світової прем’єри презентовано терйлер фільму «Обережно: Діти»
«Оперний театр у час історичних викликів: історична ретроспектива, сучасні меседжі»
Що презентує міжнародний театральний фестиваль «Золотий лев-2025»?
«СХІД ОПЕРА ФЕСТ-2025»
Вперше в Україні здійснюється повний запис камерних симфоній Євгена Станковича
Про війну і надію: відкриття 31-го міжнародного фестивалю сучасної музики «Контрасти»
Horowitz Competition 30
Сумська обласна філармонія взяла участь у міжнародному фестивалі в Іспанії
«Крила натхнення»
“Море. Ліс…” Україна. Литва
З 27 вересня по 11 жовтня відбудеться ХХХVI Міжнародний фестиваль «Київ Музик Фест-2025»
Органні імпрези
23 вересня виповнюється 153 роки від дня народження видатної української співачки Соломії Крушельницької (1872-1952)
Одеська опера відкриває світові нові голоси
Володимир Сивохіп більше не очолює Львівську філармонію
У Чернівецькому театрі розповіли про постановку першої опери Бортнянського «Креонт»
Директором Київського державного музичного ліцею імені Миколи Лисенка призначено заслуженого діяча мистецтв України Олексія Сергійовича Бояра.
День відкритих дверей у Музеї Соломії Крушельницької з нагоди дня народження співачки
«ЛІНІЯ ВОГНЮ»: повнометражний документальний фільм про українських рятувальників
«Варіації»
Про партеси: лекція Ольги Шуміліної. Супровідна освітня програма до концерту «Гомін»
19 вересня відзначає день народження Маестро Євген Станкович
«Медовий місяць» отримав приз імені Альберта Відершпіля на міжнародному кінофестивалі в Гамбурзі.
Стажери «Метрополітен - опера»
«Київ Модерн-балет» готує прем’єру балету «Травіата» на музику Дж. Верді
      © 2008-2025 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
290510_011.jpg