|
Імена майбутнього української музики
"Диригенти. Українською": п'ять років нових імен майбутнього української музики
7 липня, понеділок
Поширити у Facebook
Завершення концертного сезону для колективу - завжди особливий момент для осмислення пройденого шляху. Для Академічного симфонічного оркестру Львівської національної філармонії добігає кінця вже 122-й вельми насичений, динамічний й сповнений подіями сезон.
За цей рік оркестр пройшов крізь десятки програм, відкрив нові імена, виконував знакову українську та світову музику, збирав аншлаги й здобув нових слухачів не лише в Україні, а й за її межами.
Серед особливих проєктів, які формують не лише концертний сезон колективу, а й майбутнє українського музичного простору - ініціатива "Диригенти. Українською", що у 2025 році відзначає свою п'яту річницю. Цей проєкт - більше, ніж серія концертів. Це простір росту, середовище професійного старту, унікальна платформа для молодих українських диригентів, яка за п'ять років об'єднала десятки історій, імен і відкриттів. Адже за кожним концертом - не лише музична партитура й робота, а й людські історії, шлях, помилки та відкриття. І саме вони зробили проєкт живим, справжнім і таким, якого раніше не було в Україні.
Місія, що об'єднує
Михайло Сосновський, директор-розпорядник Академічного симфонічного оркестру Львівської національної філармонії згадує про те, як починався проєкт: "У 2020 році з ініціативи Академічного симфонічного оркестру Львівської філармонії був заснований проєкт "Диригенти. Українською", де на кожній події з оркестром мав можливість виступити інший молодий диригент із власною програмою. Такий досвід став цінним та потрібним для всіх: диригенти мали можливість попрацювати з професійним колективом, а його музиканти підвищували рівень, щоразу працюючи з іншим маестро. Водночас оркестр збагачував репертуар, бо часто диригенти обирали твори, яких до того ще не виконували".
"Диригенти. Українською" виникли як своєрідна відповідь на брак можливостей для молодих диригентів працювати з професійним оркестром у форматі повноцінного концерту на усіх етапах, починаючи від формування програми, процесу репетицій та завершуючи самим виступом. В українському музичному просторі, де чимало обдарованих випускників диригентських факультетів часто залишаються "без сцени", цей проєкт став важливим містком, своєрідною платформою між освітою і професійною практикою.
"Це було чудово! Ми були вражені кількістю охочих взяти участь у проєкті та виступити з оркестром. Нам багато писали, пропонували свої концертні програми. Ми переконалися, наскільки потрібною є наша ініціатива", - згадує Михайло Сосновський.
Так і сформувалася основна місія проєкту "Диригенти. Українською" - створити середовище, де талановитий диригент може не лише здобути сценічний досвід, а й презентувати себе перед публікою та колегами, реалізувати власну програмну концепцію і відчути відповідальність за результат - так, як це й відбувається у "дорослому" концертному житті.
Ще однією важливою метою проєкту стала його просвітницька функція, адже саме так слухачі знайомились з новими іменами, концепціями й репертуарами, розширюючи уявлення про українську музику і диригентську професію загалом.
Нові та вже відомі імена
Особливою цінністю будь-якої ідеї, проєкту чи починання є люди, які його творять. "Диригенти. Українською" не стали винятком: упродовж п'яти років його реалізації Львівська національна філармонія та її Академічний симфонічний оркестр зокрема стали "стартовим" майданчиком для майже 15-ти молодих диригентів, серед яких, вже відомі в Україні і за її межами імена, а також ті, хто тільки починає свою професійну кар'єру.
Учасниками ініціативи, починаючи з 2020 року стали: Маргарита Гринивецька, Наталія Стець, Олександр Драган, Юрій Літун, Ігор Муравйов, Ігор Соловей, Тарас Ленько, Роман Кресленко, Андрій Савчук, Поліна Лєбєдєва, Наталія Кіричук, Оксана Кротик та ін.
Першою учасницею проєкту була Маргарита Гринивецька. Сьогодні Маргарита вже знана молода диригентка, яка провадить активну концертну діяльність в Європі, співпрацювала з відомими колективами та мистецькими установами, серед яких Сілезька філармонія (Польща), Гранд театр Женеви (Швейцарія), Литовська національна опера, Симфонічний оркестр Санкт-Галлена (Швейцарія), Sinfonia Varsovia (Польща), Концертний оркестр RT'E (Ірландія) та ін. На початку 2025 року взяла участь у Міжнародному конкурсі оперних диригентів, організованим Королівською оперою Валлонії у Льєжі (Бельгія), де увійшла у топ-12 диригентів, яких обрало професійне журі з-поміж понад 200 учасників.
Маргарита Гринивецька згадує про проєкт: "Пропозицію щодо відкриття проєкту "Диригенти. Українською" я отримала після двох успішних колаборацій з чудовим оркестром Львівської національної філармонії. Першим нашим знайомством став мій дуже стрімкий jump-in у постановку опери "Лючія ді Ляммермур" в рамках "Лукаш-Фесту" у 2019-му, а другим - чарівний святковий концерт до Дня народження Вольфганга Амадея Моцарта.
З особливим теплом згадую нашу спільну роботу з оркестром. Це надзвичайно натхненні, високопрофесійні музиканти, які горять своєю справою, дихають музикою, не бояться фантазувати, експериментувати й творити разом. Це натхнення створювало особливу, неповторну атмосферу не лише під час репетицій, а й безпосередньо в момент перформансу.
Цей концерт значно поглибив моє відчуття музикування - відчуття майже алхімічного зв'язку з музикантами".
Натомість Оксана Кротик стала однією з наймолодших учасниць проєкту та отримала відзнаку оркестру й можливість взяти участь у проєкті, перемігши у 2024 році у диригентських майстер-класах Теодора Кухара, головного диригента Академічного симфонічного оркестру.
Оксана Кротик теж поділилася враженнями від участі у "Диригентах. Українською": "Це була якоюсь мірою незапланована ідея, але дуже бажана! У червні 2024 року я подала заявку на участь у диригентському майстер-класі Теодора Кухара. Дізнавшись, що пройшла на активну участь, почала ретельно готуватись. І от по завершенню майстер-класу оркестр Львівської філармонії, провівши анонімне голосування, обрав одного учасника, з яким захотів продовжити співпрацю у рамках концертної програми "Диригенти. Українською". З-поміж усіх обрали мене! Додам, що на той момент пройшов лише рік моїх професійних занять оперно-симфонічним диригуванням, тож ця подія стала важливим і значним досягненням для мене!"
Програми, що формують смак - діалог поколінь і культур
Програми, що звучали у межах проєкту впродовж п'яти років, неодноразово демонстрували глибину, сміливість і сучасне бачення молодих диригентів. Що цікаво, вони мали нагоду самостійно формувати програму, з якою хотіли виступити на сцені Львівської національної філармонії.
Відтак кожен концерт - це повноцінна авторська програма, де диригент сам формує репертуар, часто включаючи українську музику XX-XXI століття, європейську класику, твори, що рідко виконуються в Україні, а також світові чи українські прем'єри.
Поліна Лебедєва, яка брала участь у "Диригентах. Українською" у листопаді 2024 року розповіла, як формувала програму концерту: "Вже майже три роки я продовжую свій творчий шлях у Франції (Поліна навчається у Національній вищій консерваторії музики і танцю в Парижі - ред.), поглиблюючи знання про її багату музичну спадщину та працюючи з французьким репертуаром у співпраці з місцевими оркестрами. Тому для цього концерту я обрала виключно французьку програму, розглядаючи її як чудову нагоду подарувати українському слухачеві можливість зануритися у витончену красу французької музики. У програмі прозвучали як уславлені шедеври - "Моя матінка Гуска" Моріса Равеля та "Римський карнавал" Гектора Берліоза, - так і рідко виконувана, але надзвичайно цікава "Симфонієта" Франсиса Пуленка, яка є його єдиним симфонічним твором. Окрім того, українська публіка вперше почула твір сучасного французького композитора Венсана Давіда - "Rhizome" для саксофона соло з оркестром".
Натомість Олександр Драган, який виступив в рамках проєкту з оркестром у жовтні 2021 року, вирішив піти іншим шляхом: "У розмові з директором- розпорядником Академічного симфонічного оркестру Михайлом Сосновським народилася ідея щодо першого твору програми - Концерту для гобоя з оркестром Рихарда Штрауса, у якому солювала Уляна Макеєва. Другим твором я вирішив обрати Симфонію No5 Франца Шуберта. Мені дуже тоді сподобалася ідея поєднання в одній програмі раннього та пізнього романтизму. Враження від участі у проєкті у мене якнайкращі. Колектив тоді перебував у прекрасній формі, попри складні ковідні часи, обмеження та неможливість проведення регулярних репетицій. Ця подія стала особливо пам'ятною для мене!"
Програми концертів були надзвичайно різноманітними: наприклад, Андрій Савчук зробив акцент на українському романтизмі, презентуючи твори українських композиторів - Оркіна, Лятошинського та Барвінського, Ігор Соловей - музику Скорика і Дворжака, Роман Кресленко - Сезара Франка та Каміля Сен-Санса, Юрій Літун - Бетховена і Ліста, Ігор Муравйов - Моцарта та Колесси, Тарас Ленько - музику Штраусів, Наталія Кіричук - Бетховена, Скорика і Дворжака, Оксана Кротик включила у свою програму твори Ліста, Бартока і Мендельсона.
Такий підхід робить кожен виступ унікальним - не лише дебютом молодого диригента з Академічним симфонічним оркестром Львівської національної філармонії, а й важливою подією для оркестру та слухачів. Адже він не тільки формує репертуарну свідомість молодого покоління, а й дозволяє слухачам відкривати музику, яку нині подекуди складно знайти в афішах.
Чому варто продовжувати?
Відповідь насправді дуже проста: "Диригенти. Українською" - інвестиція у майбутнє українського музичного мистецтва.
Дуже важливо, що "Диригенти. Українською" - не разова ініціатива. Це довготривалий інституційний проєкт, який формує кадровий резерв українських філармоній, оркестрів, оперних театрів.
За час свого існування він зумів стати унікальним інструментом професійного становлення: адже диригенти працюють з оркестром не лише на концерті, а й під час репетиційного процесу, мають можливість самостійно ухвалювати творчі рішення та отримувати такий важливий зворотній зв'язок від артистів оркестру, його керівництва та публіки.
""Диригенти. Українською" демонструють, наскільки багата й різноманітна наша музична молодь: талановита, енергійна, яскрава, самобутня, глибоко професійна та натхненна. Такий проєкт не просто створює можливість музикування на сцені Львівської філармонії - він формує культурний простір, де народжуються нові імена, варті великих сцен, широкого визнання та національної гордості", - вважає Маргарита Гринивецька.
І справді, проєкт "Диригенти. Українською" демонструє головне: українська академічна музика має майбутнє, бо має молодих, талановитих, мислячих людей, які готові її творити й нести у світ. І ця справа - варта того, щоб її підтримувати, розвивати і множити.
Сподіваємось, що п'ять років - це лише старт. А попереду - нові перспективи, нові учасники та нові відкриття.

Автор: Наталія Мендюк
Колективи: Академічний симфонічний оркестр Львівської філармонії
Концертна організація: Львівська національна філармонія
Джерело: Збруч.eu
|