“Спомин про Відень” | Music-Review Ukraine
Головна
Анонс
“Спомин про Відень”
Громов Євген
м. Київ
24 листопада 2023, п'ятниця, 07:00
Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України
“Спомин про Відень”
авторський цикл піаніста Євгена Громова

У першому концерті з авторського циклу «Спомин про Відень» прозвучить клавірна творчість представників класичної й нової віденських композиторських шкіл.
 
Класична віденська школа, найяскравішими представниками якої є Йозеф Гайдн, Вольфганг Амадей Моцарт та Людвіг ван Бетховен, – стала по-своєму базовим вектором у розвитку музичного мислення. Саме у творчості віденців кристалізується соната, досягає свого піку симфонізм, а також стабілізуються провідні інструментальні жанри. Оновлюються буквально всі аспекти музичного компонування – від форми до тематизму. Як стиль, музичний класицизм асоціюється із впорядкованістю, стрункістю, симетричністю, гармонійністю. Вагомий внесок у формування цього стилю внесли саме віденські митці.
 
Нова, або так звана друга віденська школа на чолі з Арнольдом Шенбергом, оперта на естетику музичного експресіонізму, аж ніяк не заперечувала першу, «стару» віденську школу, а по-своєму продовжувала, реформуючи, її принципи. У програмі нинішнього концерту, крім музики Шенберга, вона буде представлена творами учнів композитора, Антона Веберна й Альбана Берга. Також у програмі – композиція Олександра фон Цемлінського, якого високо цінував Йоганнеса Брамс і який був учителем Шенберга по контрапункту.
 
Євген ГРОМОВ, про концепцію циклу і свої захоплюючі рефлексії щодо класичної й нової віденських композиторських шкіл: “Віденська і Нова віденська композиторські школи ще з юнацьких часів і шкільної лави завжди були і залишаються для мене дотепер сонячним сплетінням європейської музики.

Почати з того, що вікно в музику особисто для мене широко відчинили саме Бетховен з Моцартом, платівками з музикою котрих я заслуховувався в дитинстві до нестями. Поволі до них доєднався Шуберт, згодом Гайдн. Пригадую, що на відміну від інших авторів, музика цих чотирьох мені ніколи в житті жодним чином не набридала, радше навпаки – з плином часу перед моїм внутрішнім поглядом поставали все нові і нові пласти їхньої багатогранної універсальної творчості.

Років в 15-16 я несподівано довідався про існування ще й Нововіденської школи, випадково придбавши вінілові гіганти з Квінтетом для духових, тв. 26 і Сюїтою для 7 інструментів, тв. 29 Арнольда Шенберґа, оперою «Воццек», Камерним і Скрипковими концертами Альбана Берґа, а також кількома афористично-пуатилістичними опусами пізнього Антона Веберна на кшталт Концерту для 9 інструментів, тв. 24 і Варіацій для оркестру, тв. 30.

Поступово крок за кроком в моїй свідомості творчість представників класичної віденської і модерністської нововіденської композиторських шкіл дивним, хоч і органічним, чином поєдналися в незлиянне і нероздільне ціле.

Не стала на заваді й та прикра обставина, що музику нововіденців мені довелося опановувати самотужки, оскільки її не викладали ні в столичній спеціалізованій музичній десятирічці ім. Лисенка, ні у головному музичному виші ім. Чайковського, де я помилково з молодечого непорозуміння протирав штани кілька років поспіль, поки не оговтався і врешті-решт не полишив його (краще пізно, ніж ніколи)...

У тематичному циклі з трьох власних сольних програм «Спомин про Відень» в Колонному залі Лисенка, що відбудуться протягом концертного сезону 2023-24 рр., мені перш за все йшлося про демонстрацію і представлення київським філармонійним меломанам-завсідникам найважливіших жанрів клавірної музики в сукупності, в яких головно працювали видатні віденські майстри, перш за все в жанрах сонати, варіацій і фантазії, а також, безумовно, мініатюри – клавірштюки, музичні моменти, багателі, лендлери, німецькі танці тощо.

Кожна з програм циклу-триптиху вбудована таким чином, що поряд з улюбленими хітами для широкого слухацького загалу звучатимуть вкрай ексклюзивні та рідко виконувані раритети щоразу восьми митців – Гайдна, Моцарта, Бетховена, Шуберта, Цемлінського, Шенберґа, Берґа і Веберна.

Серед іншого – забуті позаопусні твори Веберна і Берґа періоду їхнього навчання в класі композиції геніального Арнольда Шенберґа, а також вперше в Україні пролунає увесь сольно-фортеп‘яновий доробок практично невідомого в нашій країні вчителя Шенберґа видатного австрійського композитора Алєксандра фон Цемлінського, що здобув за життя визнання перш за все як неперевершений оперний диригент і скінчив свій тернистий життєвий шлях, як і Шенберґ, вигнанцем в Америці.

Перша програма циклу присвячується мною – світлій пам‘яті журналіста і шанувальника філармонічних концертів Владислава Сікалова”...

 











Виконавці: Євген Громов
Концертні організації: Національна філармонія України
Джерело: Національна філармонія України

      © 2008-2024 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
100629_02.jpg