Оксана Яблонська: «Головне - якість звуку...» | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Оксана Яблонська: «Головне - якість звуку...»
Національний камерний ансамбль
Чекан Юрій Іванович
Оксана Яблонська: «Головне - якість звуку...»
Майстер-клас від ізраїльської піаністки в Києві
2 травня 2015, субота
Поширити у Facebook

На концерт з Національним камерним ансамблем «Київські солісти» в Колонній залі ім. Лисенка відома ізраїльська піаністка Оксана Яблонська прилетіла з ПАР, де грала свого улюбленого Бетховена. У Києві - абсолютно інша програма: вічний і досконалий Бах. ПАР - Україна, Бетховен - Бах, класика - бароко. І найрізноманітніші  музикантські іпостасі: концертуюча по всьому світу піаністка - і автор унікальних записів Шуберта і Ліста; блискучий педагог, яка викладала у кращих навчальних закладах, від Московської консерваторії до Джульярдської школи, яка проводить майстер-класи по всьому світу, від Кореї до України, - і суворий, але справедливий член журі престижних фортепіанних конкурсів у США, Швеції, Франції, Англії, Іспанії... Такий динамізм, здатність миттєво переключитися, з'єднані з відкритою емоційністю, вибуховим темпераментом і гострим аналітичним складом мислення, - характерні риси Яблонської.

 Оксана Яблонська. Фото з сайту difusioncultural.unam.mx


- Оксано Михайлівно, ваші музичні зв'язки з Україною сягають...

- Самого початку моєї гастрольної діяльності, задовго до від'їзду з СРСР (1975 року Яблонська, разом зі своїм батьком і сином, подала документи на виїзд з СРСР по ізраїльській візі. Причиною від'їзду стало звільнення О. Яблонської з Московської консерваторії та обмеження її концертної діяльності. Отримання візи піаністка чекала більше двох років, питання було розв’язане багато в чому завдяки клопотанням Леонарда Бернстайна і Стівена Сондхайма. Родина переїхала до Нью-Йорка 1977 року. По приїзду Яблонська дала для критиків концерт в Карнегі-холі, який почав її кар'єру на Заході. - Ю. Ч.). Мої перші гастролі як солістки Московської філармонії відбулися в Житомирі. Чомусь організатори подумали, що я родом із Житомира, - і відрядили мене туди. Я грала у всіх великих і не дуже великих містах України, крім Дніпропетровська. Я виступала зі Стефаном Турчаком, Володимиром Кожухарем, Володимиром Сіренком. Нинішній концерт - з прекрасним колективом «Київські солісти». Це ансамбль, який грає як одне ціле, вони зіграні і музично, і по-людськи, а це дуже важливо.

- Більшість учасників колективу - представники школи видатного українського скрипаля Богодара Которовича. Наскільки, на вашу думку, важлива школа для сучасного музиканта?

- Найкращим компліментом для музиканта, вважаю, є визнання його приналежності до традиції, можна ще сказати - до «старої школи». Ви відчуваєте це одразу ж - по звуку. Адже головне в музиці - це якість звуку, те, що не можна висловити словами, чому не можна навчитися з книжок, але що одразу ж відчувається і чується у виконанні. Воно дається зверху - і плекається справжнім учителем. Наше мистецтво передається від педагога до учня, буквально з рук у руки. За кожним вчителем стоять його педагоги: так за Анаїдою Сумбантян, моєї наставницею в Московській десятирічці, - петербурженка Ольга Калантарова, за нею - Анна Єсипова, Олександр Віллуан, за ними - Джон Фільд... Мій консерваторський професор Олександр Гольденвейзер - учень Олександра Зілоти, який, в свою чергу, навчався у Миколи Рубінштейна та Ференца Ліста...

- Але сьогодні ж можна вчитися, слухаючи записи, зокрема і через Інтернет?

- Так, є така точка зору, але особисто я її не поділяю. Справжньому мистецтву навчитися з Інтернету не можна. Педагог насамперед формує смак учня. Як може сформувати смак Інтернет? Учень у процесі розвитку повинен пройти всі щаблі, не пропускаючи жодного, - тільки тоді його виконавство буде гармонійним. Так, він може йти дуже швидко, але він повинен сам прожити всі етапи, а не отримати їх у вигляді консервів і концентратів. Тоді й результат буде справжнім. Сьогодні багато хто грає технічно бездоганно - і порожньо. Це - не справжня музика. У ній немає головного: особистості, людини, музиканта. Для мене особистість відкривається у звуці. А звук не видобується тільки пальцями, він народжується слухом. Навчити цього слухання може тільки Учитель, в живому і безпосередньому спілкуванні.

- Бах якось зауважив, що грати на клавірі дуже просто - потрібно тільки натискати потрібну клавішу в потрібний момент потрібним пальцем...

- Це - не більше, ніж історичний анекдот. Потрібно не просто натискати на клавіші, а діставати, видобувати звук із рояля. А як його видобути? Тільки знаючи інструмент зсередини. Тільки відчуваючи його. І передчуваючи те, що хочеш отримати з-під пальців. Вухо - головний контролер. Звук - визначальний критерій. Деякі думають, що для того, щоб зіграти форте, треба сильніше вдарити по клавішах. Абсолютна помилка! Потрібно «витягнути» звук з інструменту. І для цього не потрібна ні особлива сила, ні вага. Потрібно правильно налаштоване вухо.

- Ви не тільки активно концертуюча піаністка, член численних журі, затребуваний у багатьох навчальних закладах професор. Чи не прикро витрачати час на ці конкурси та майстер-класи?

- Кожен справжній музикант розуміє, що на ньому лежить особлива відповідальність за майбутнє нашого мистецтва. Тому, якщо я можу дати путівку в життя по-справжньому талановитому піаністу, підтримавши його на конкурсі; якщо я можу передати естафету своїх учителів юному поколінню, - я вважаю, що зобов'язана це робити.

- Ваш виступ з «Київськими солістами» у Національній філармонії України - яскравий проект. Чи є у планах подальша співпраця з цим колективом?

- Безумовно. І стосується вона не лише концертних виступів, але і записів. У мого сина, прекрасного музиканта Дмитра Яблонського, встановилося чудове взаєморозуміння з «Київськими солістами», у них є грандіозні плани запису музики, наприклад Бетховена, - і я з нетерпінням чекаю їхнього втілення в життя.


Автор: Юрій Чекан
Колективи: Національний камерний ансамбль "Київські солісти"
Музикознавці: Юрій Чекан
Концертна організація: Національна філармонія України
Джерело: Газета "День"



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
805.jpg