Повернення Дона Карлоса: вердіївський шедевр вперше за два роки прозвучав у Києві | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Повернення Дона Карлоса: вердіївський шедевр вперше за два роки прозвучав у Києві
Ковнір Сергій
Повернення Дона Карлоса: вердіївський шедевр вперше за два роки прозвучав у Києві
29 листопада 2023, середа
Поширити у Facebook

Нещодавно в Національній опері України відбувся показ історичної опери-трагедії «Дон Карлос» Джузеппе Верді. Це був перший показ видатного оперного шедевра після тривалої перерви, починаючи з січня 2022 року.

Згодом початок повномасштабної війни змусив внести багато коректив у творче життя колективу театру, а також у репертуарну політику. Тож довелося чекати майже два роки років, щоб одна з наймасштабніших опер знову прозвучала у Києві.

Приводом для цього став 20 річний творчий ювілей одного з провідних солістів театру — Сергія Ковніра, який є блискучим виконавцем ролі Короля Філіпа II на нашій сцені.




Варто зазначити, що склад виконавців вистави був справді зірковим.

У головній ролі спадкоємця іспанського престолу Дона Карлоса вперше дебютував тенор з Одеси Олег Злакоман, який минулого сезону долучився до колективу Національної опери України.

Попри перший виступ у цій партії, співак продемонстрував блискуче володіння голосом та неабиякий артистизм, створивши багатогранний образ бунтівного спадкоємця престолу, який бореться за майбутнє своєї Батьківщини проти консервативної та застарілої політики свого батька. Протистояння поколінь поглиблюється й особистою драмою інфанта, який таємно закоханий у молоду королеву Іспанії Єлизавету де Валуа, з якою колись він був заручений.

На жаль, щастю молодих не судилося збутися, оскільки зачарований красою французької принцеси, король-удівець сам вирішує взяти шлюб з нареченою свого сина.

Зворушливий та трагічний образ королеви створила зірка української оперної сцени Людмила Монастирська. Її насичене лірико-драматичне сопрано ідеально підходить для виконання цієї партії, а окрасою вечора стала знаменита арія «Tu che le Vanitὰ» у фінальній дії вистави, де героїня чекає молиться і страждає у гробниці Короля Карла V, чекаючи на прощальне побачення з Інфантом, який має їхати до Фландрії.

Центральним образом вистави є Іспанський король Філіп II у виконанні Сергія Ковніра. Ця складна та драматична партія є однією з найкращих у репертуарі співака. Дебютувавши у цій ролі у досить молодому віці, Сергію Ковніру вдалося збагатити цю роль новими барвами, а його потужний та тембрально виразний голос, у поєднанні зі стриманим артистизмом завжди зачаровує глядачів.

Зірковий ансамбль виконавців головних ролей майстерно доповнювали й придворні персонажі, зокрема шляхетна красуня та інтриганка Принцеса Еболі у виконанні провідної мецо-сопрано Алли Позняк.

Особливо неперевершеною була сцена в Саду, де Еболі у супроводі мандоліни співає свою знамениту сарацинську пісню, що потребує неабиякої майстерності та вокальної техніки.

Оксамитовий баритон Геннадій Ващенко створив благородний образ воїна лицаря і патріота, який віддає життя за свого друга — спадкоємця трону, для порятунку волелюбних мешканців Фландрії.

Одного з головних антагоністів вистави — Великого Інквізитора виконав досвідчений Сергій Магера. Для нього це було перше перевтілення у цей понурий образ, що навіть попри поважний вік, наводить жах на оточення і навіть на самого Короля.

Варто відзначити чудове та збалансоване звучання оркестру театру під керівництвом диригентки театру Алли Кульбаби.

Нагадаємо, що опера «Дон Карлос» є однією з найбільш монументальних, урочистих та видовищних у творчій спадщині геніального Джузеппе Верді.

У своєму творі композитор майстерно зумів передати гнітючу і страшну атмосферу католицької Іспанії XVI століття, де королівство постає у часи її величної та імперської могутності, а водночас і зверхності над усім світом.

В основі сюжету твору лежить однойменна драма видатного німецького поета і драматурга Фрідріха Шіллера, майстерно переробленої Жозефом Мері та Камілем дю Локлем.

Прем’єрний показ твору відбувся у 1867 році в Парижі, однак тоді вистава зустріла досить прохолодну критикуяка вважала її прикладом «вагнеризації» стилю Верді, його наближенням до оперних творів його знаменитого конкурента — німецького генія Ріхарда Вагнера.

Пізніше композитор ще декілька раз повертався як до партитури, так і до лібрето, переписуючи значні музичні фрагменти та вносячи корективи до концепції твору.

У своєму листі до видавця Джуліо Рікорді композитора зазначив, що займається абсолютно безнадійною справою, знову виправляючи свого «Дона Карлоса», бо щоразу знаходить, щось таке, що псує враження від цієї опери, яку він по-справжньому любить.

За життя Джузеппе Верді вийшло три клавіри безсмертного оперного твору: у 1867 — французька версія до прем’єри в Гранд-Опера, у 1869 — італійський з новим фіналом другої дії, втретє у 1884 році без першої дії (Фонтенбло) і хореографічної композиції, яку обумовлював стиль французької великої опери.

Після прем’єр у Гранд-Опера і Ла Скала опера ввійшла до репертуару багатьох європейських театрів, хоч для втілення цього твору вимагалися не тільки блискучі співаки, але й високий художній рівень колективу, який брався до постановки «Дона Карлоса».

У 1952 році німецькі музикологи Юліус Капп і Курт Золдан на основі архіву Джузеппе Верді в Паризькій музичній академії, створили так звану «німецьку» редакцію опери, яка знайшла поширення у другій половині XX століття.

Містичний фінальний момент забирання дона Карлоса духом покійного короля Карла V був замінений самогубством інфанта.

Вперше на київській сцені «Дон Карлос» був поставлений 28 грудня 1985 року.

У постановці взяли участь провідні тогочасні солісти колективи, зокрема Анатолій Кочерга, Гізела Ципола, Володимир Федотов, Людмила Юрченко та інші.

Вистава залишалася у репертуарі колективу понад 10 років.

Прем’єра нинішньої постановки вистави відбулася у квітні 2012 року. Режисером постановником опери став Анатолій Солов’яненко. А головна художниця театру Марія Левицька створила унікальні за своєю складністю та красою декорації, а також майже 420 костюмів для солістів та хору.

Над музичним втіленням вердівського шедевра також працювали: диригент-постановник Микола Дядюра та головний хормейстер театру Богдан Пліш.



Автор: Тетяна АСАДЧЕВА
Виконавці: Сергій Ковнір
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Концертний зал: Глядачевий зал Національної Опери України
Джерело: Вечірній Київ



Інші:

У Стокгольмі відкрився другий "Європейський фестиваль: Українська весна"
У Кропивницькому відбудеться свято хорової музики "Молитва вустами дітей"
У Лондоні вперше пролунали твори львівських композиторів
Про владу, кохання та підступність
Вперше в Україні презентували легендарний бродвейський хіт “Чикаго”
Симфонічні твори Станіслава Людкевича
Прем'єра симфонії - сорок років згодом
У Таллінні відбувся благодійний концерт класичної музики "Перетин культур"
В філармонії Одеси відбудеться концерт кларнетиста Ксіди та оркестру під керівництвом Шаврука
Французький органіст Жан Марі Леруа виступив на ІV фестивалі органної та камерної музики "Sounds of BACH" у Чернівцях
У Дніпрі завершився Міжнародний музичний конкурс
До Тернопільської філармонії завітав Шуберт зі своєю "Шубертіадою"
Сценографічна спадщина Євгена Лисика
У Страсбурзі відбувся концерт за участі українського оркестру та дитячих хорів
«Від бароко до класицизму»: музиканти оркестру «Ars – Nova» порадували миколаївців гарною музикою
У Ніжинській музичній школі на благодійному концерті зібрали 10 тисяч на тепловізор
Фотомиті "Київської пекторалі". Подія, яка вже стала історією
"Вечір української музики" у Кропивницькому
Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
Абстракція в дикому вигляді: The New York Times про українську оперу Chornobyldorf
У Києві показали сучасний балет «Д.І.М.» про вимушену міграцію
У Львові під час концерту колядок і щедрівок хор "Дударик" зібрав понад 80 тисяч для військових
У "Карнегі-хол" у Нью-Йорку прозвучали твори відомих українських композиторів
Прем’єри та присвяти на концерті «Тиха молитва» у Львівській філармонії
З 3 по 8 січня у філармонії пройшов перший цьогорічний фестиваль органної та камерної музики «Bach Contemporary». Цьогоріч фестиваль представив публіці 8 різноманітних концертів обʼєднаних генієм Баха
"Мрії щасливого року": артисти Запорізької філармонії порадували глядачів ще однією прем"єрою
Ансамбль "Полтава" обласної філармонії відтворив на сцені різдвяні традиції
27 грудня у знаменитому будинку Роліт відбулась прем’єра перформансу-променаду «Гра в хованки з паном Лятошинським»
"Нове Різдво" хору ім. Бортнянського
«Котигорошко проти вікінгів»: ПРЕМ’ЄРА ВИСТАВИ
Напередодні Різдва у великій залі Ніжинської музичної школи відбувся святковий благодійний концерт на допомогу ЗСУ
Дивовижна прем'єра на Святвечір: у філармонії відтворили концертну програму капели Кошиця
"Сойчине крило": через 67 років після прем'єри повернувся на сцену балет Анатолія Кос-Анатольського на сюжет новели Івана Франка
У харківському метро пройшли концерти зірок оперного театру
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
100.jpg