КІЛЬКА ШТРИХІВ ДО VIII-го МІЖНАРОДНОГО КОНКУРСУ БАЯНІСТІВ-АКОРДЕОНІСТІВ «PERPETUUM MOBILE» У ДРОГОБИЧІ | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
КІЛЬКА ШТРИХІВ ДО VIII-го МІЖНАРОДНОГО КОНКУРСУ БАЯНІСТІВ-АКОРДЕОНІСТІВ «PERPETUUM MOBILE» У ДРОГОБИЧІ
КІЛЬКА ШТРИХІВ ДО VIII-го МІЖНАРОДНОГО КОНКУРСУ БАЯНІСТІВ-АКОРДЕОНІСТІВ «PERPETUUM MOBILE» У ДРОГОБИЧІ
12 травня 2015, вівторок
Поширити у Facebook

Сучасне українське народно-інструментальне мистецтво функціонує у чотирьох основних вимірах: у навчальному процесі що охоплює початкове навчання у ДМШ; у музичних училищах та спеціалізованих 10-річках (Київ, Львів, Одеса, Харків); в асистентурі-стажуванні при музичних ВНЗ України; у філармонійній діяльності. Відображаючи традиційне мистецтво, виконавство на народних інструментах існує у трьох різновидах – як сольне, ансамблеве та оркестрове (однорідне та мішане). Дані компоненти потребують багатопланового забезпечення інструментарієм високої якості та найсучаснішої конструкції, оригінальним репертуаром й музикою вітчизняної та зарубіжної класики, науково-методичною літературою, узагальненням виконавського та педагогічного досвіду.

Міжнародний конкурс баяністів-акордеоністів "Perpetuum mobile"

Увесь комплекс заходів прямо або опосередковано в черговий раз традиційно вирішувався на VIII-у міжнародному конкурсі баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile», який відбувся у Дрогобичі 30 квітня – 3 травня 2015 р.

В рамках конкурсу відбулися VIIІ-а Всеукраїнська «Музична освіти України: проблеми теорії, методики, практики» (30.04.2015) та V-а міжнародна «Творчість для народних інструментів композиторів України та зарубіжжя» (1.05.2015) науково-практичні конференції, що були проведена її організаторами доцентами кафедри народних музичних інструментів та вокалу Інституту музичного мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка кандидатом педагогічних наук Андрієм Івановичем Душним та Богданом Романовичем Пицем.

Надзвичайним явищем з нагоди проведення конкурсу стали блискучі концерти лауреатів міжнародних конкурсів – Естрадного ансамблю «Сузір’я блюз» Житомирської обласної філармонії імені Святослава Ріхтера (художній керівник – народний артист України Віктор Губанов); Квартету баяністів імені Миколи Різоля Національної філармонії України у складі народного артиста України Сергій Грінченка та заслужених артистів України Олега Шияна, Ігора Саєнка, Романа Молоченка; народного артиста України, професора Сергія Грінченка. Це по праву була демонстрація зразкової високої культури та майстерності сучасного виконавського мистецтва.

Окремо хочу відзначити майстер-класи, які проведені на високому науково-методичному та професійному рівні провідними педагогами-практиками сучасності – заслуженим артистом України, професором Володимиром Мурзою (Одеса) та доктором гуманітарних наук Гінтарасом Бальчунасом (Каунас, Литва). Лекція доктора мистецтвознавства Андрія Сташевського (Старобільськ) «Панорама українського баянного авангарду» викликала вельми знакову зацікавленість у слухачів і постала вербальною домінантою наукового осмислення сучасного академічного баянно-акордеонного виконавства України та зарубіжжя.

Вельми розмаїтий склад журі конкурсних прослуховувань включав представників України – Миколу Давидова, Сергій Грінченка (Київ), Володимира Мурзу (Одеса), Андрія Сташевського (Старобільськ), Віктора Губанова (Житомир), Ярослава Олексіва, Сергія Карася (Львів), Віктора Чумака, Юрія Чумака, Сергія Максимова (Дрогобич), Сергія Барвіка-Карпатського (Мукачево), Михайла Дмитришина (Тернопіль); Італії – Володимира Зубицького (Ланчіано); Білорусії – Трофима Антіпова (Гомель); Литви – Едуардаса Габніса (Вільнюс), Гінтараса Бальчюнаса (Каунас); Польщі – Єжи Мондравскі (Кельце).

Отже, хочеться зробити акцент на виконавцях ВНЗ (музично-педагогічного та музично-виконавського спрямування), у цьому році було тільки 6 виконавців. Водночас, колективне виконавство було представлене 12 ансамблями баяністів-акорденістів ДМШ та 2 музичного училища, 3 інструментальними (ДДПУ ім. І. Франка, Луцький ПК) та ансамблями народних інструментів (м. Харків), 3 оркестрами баяністів-акордеоністів (Дрогобицьке МУ ім. В. Барвінського, Чернівецьке УКіМ ім. С. Воробкевича, Луцький педколедж) та 1 – народних інструментів (Теребовлянське ВУК). Усі виконавці (солісти та колективи) у своїх виступах продемонстрували високий рівень культури інтерпретаторського мислення, неперевершену технічну майстерність і артистизм. Цим засвідчується високий фаховий професіоналізм викладацького складу, покликаного виховувати талановиту молодь.

Скрупульозний аналіз виконання програм конкурсантів спонукає висловити наступні побажання:
• Детально редагувати штрихові лінії в голосах. Це сприяє виразності відтворення кожного голосу і, разом з тим, втілює поліфонізацію фактури у її звучанні.
• Більше використовувати прийоми портативності у виконанні дрібномасштабних тривалостей (рівних восьмих, шістнадцятих або четвертних). Це дає ефект педальності, як результат – ривки міху при натиснутих або щільно витриманих клавішах. Цей прийом часто необхідний особливо на метричних перших долях. Тут важливо уникати зв’язувального баса з готовим акордом, адже їхні лінеарні функції паралельні і не завжди лише гармонічно-вертикальні.
• Виразність вимовлення мелодичної лінії, у логічно-поліфонічному розвитку – від найкоротших інтонаційних мотивів до їх поступового укрупнення у фразах, реченнях, періодах.
• Потребує уваги правильність виконання ямбічних та хореїчних мелодичних структур.
• Процесуальність динаміки як фактор одухотворювання звучності, впливовості на слухача.
• Обов’язковість включення до програми творів мелодійного характеру.
• Опанування віртуозністю в артикуляційній чіткості, чистоті та ритмізації пасажної техніки, тобто контроль за ритмічною дисципліною в її мікро-масштабі.

Відтак, висловлюю щиру вдячність за запрошення очолити журі конкурсу «Perpetuum mobile – 2015». Хочу відзначити, в Україні систематично проводяться два заходи – «Провесінь» у Кіровограді та «Perpetuum mobile» у Дрогобичі. Обидва ці потужні конкурси дають багато приємних відчуттів і стверджень – академічне народно-інструментальне мистецтво розвивається у всіх його складових. Бажаю подальших звершень і віри у них.

Микола ДАВИДОВ,
академік, доктор мистецтвознавства, професор кафедри баяна та акордеона Національної музичної академії України ім. П. Чайковського,
заслужений діяч мистецтв України
(м. Київ, 2 травня 2015 р.)


Автор: Микола ДАВИДОВ
Конкурс (фестиваль): Міжнародний конкурс баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile»



Інші:

У Лондоні вперше пролунали твори львівських композиторів
Про владу, кохання та підступність
Вперше в Україні презентували легендарний бродвейський хіт “Чикаго”
Симфонічні твори Станіслава Людкевича
Прем'єра симфонії - сорок років згодом
У Таллінні відбувся благодійний концерт класичної музики "Перетин культур"
В філармонії Одеси відбудеться концерт кларнетиста Ксіди та оркестру під керівництвом Шаврука
Французький органіст Жан Марі Леруа виступив на ІV фестивалі органної та камерної музики "Sounds of BACH" у Чернівцях
У Дніпрі завершився Міжнародний музичний конкурс
До Тернопільської філармонії завітав Шуберт зі своєю "Шубертіадою"
Сценографічна спадщина Євгена Лисика
У Страсбурзі відбувся концерт за участі українського оркестру та дитячих хорів
«Від бароко до класицизму»: музиканти оркестру «Ars – Nova» порадували миколаївців гарною музикою
У Ніжинській музичній школі на благодійному концерті зібрали 10 тисяч на тепловізор
Фотомиті "Київської пекторалі". Подія, яка вже стала історією
"Вечір української музики" у Кропивницькому
Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
Абстракція в дикому вигляді: The New York Times про українську оперу Chornobyldorf
У Києві показали сучасний балет «Д.І.М.» про вимушену міграцію
У Львові під час концерту колядок і щедрівок хор "Дударик" зібрав понад 80 тисяч для військових
У "Карнегі-хол" у Нью-Йорку прозвучали твори відомих українських композиторів
Прем’єри та присвяти на концерті «Тиха молитва» у Львівській філармонії
З 3 по 8 січня у філармонії пройшов перший цьогорічний фестиваль органної та камерної музики «Bach Contemporary». Цьогоріч фестиваль представив публіці 8 різноманітних концертів обʼєднаних генієм Баха
"Мрії щасливого року": артисти Запорізької філармонії порадували глядачів ще однією прем"єрою
Ансамбль "Полтава" обласної філармонії відтворив на сцені різдвяні традиції
27 грудня у знаменитому будинку Роліт відбулась прем’єра перформансу-променаду «Гра в хованки з паном Лятошинським»
"Нове Різдво" хору ім. Бортнянського
«Котигорошко проти вікінгів»: ПРЕМ’ЄРА ВИСТАВИ
Напередодні Різдва у великій залі Ніжинської музичної школи відбувся святковий благодійний концерт на допомогу ЗСУ
Дивовижна прем'єра на Святвечір: у філармонії відтворили концертну програму капели Кошиця
"Сойчине крило": через 67 років після прем'єри повернувся на сцену балет Анатолія Кос-Анатольського на сюжет новели Івана Франка
У харківському метро пройшли концерти зірок оперного театру
Концерт юних віртуозів
Культурна дипломатія в дії
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
DSC_0274.jpg