Точність налаштування | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Точність налаштування
Київський камерний оркестр
Кофман Роман Ісаакович
Точність налаштування
Київському камерному оркестру — 50! Свій ювілей музиканти відзначають креативно і з розмахом
2 жовтня 2013, середа
Поширити у Facebook

Голоси скрипок доносяться з-за лаштунків, і на сцену, граючи, виходять три скрипалі, потім з’являється решта скрипалів, альтисти, віолончелісти, контрабасисти, вони поступово вступають у гру: злітає знов і знов мелодія, ритм захоплює, рух наростає лавиною, досягаючи у фіналі вершини під єдиний вигук всіх виконавців. Так, п’єсою «Орава» польського композитора Войчєха Килара розпочався ювілейний вечір Київського камерного оркестру в Колонній залі Національної філармонії України.

Ведучий концерту, кінорежисер Роман Балаян, представивши колектив і його головного диригента Романа Кофмана, розповів про те, що довгий час у колишньому Радянському Союзі існував лише один камерний оркестр — Московський, створений Рудольфом Баршаєм. І ось у серпні 1963 року до Києва приїхав другий скрипаль квартету ім. П. Чайковського — Антон Шароєв. Як йому вдалося домогтися того, щоб Міністерство культури України видало наказ про створення Київського оркестру? Це здається дивом! Розгадка полягає в тому, що Шароєв прийшов до міністра культури не один, а в супроводі Левка Ревуцького, Бориса Лятошинського і Андрія Штогаренка (тоді — голова Спілки композиторів). Було проведено республіканський добір, вибрано перші кандидатури, і розпочалися виснажливі репетиції — по дві на день. Зазначимо, що за першим пультом перших скрипок можна було бачити молоду людину — Романа Кофмана, який працював у Київському камерному з першого дня заснування, і перше «ля» для налаштування оркестру 1963 року дав саме він!

Диригент Роман Кофман. Фото Сергій Пірієв

До листопада оркестр був готовий до появи перед публікою, молодим акторам пошили фраки, а єдиній дівчині-контрабасистці — довгу чорну сукню. І скерували новий колектив до... Кременчука, до Палац культури автозаводу. А коли музиканти вийшли на сцену, то вони побачили, що в залі сидить... сім людей! Але оркестр чесно виконав усю програму, а публіка захоплено її прийняла. Другий концерт відбувся в Київській філармонії і пройшов уже в переповненій залі. В одному з перших виступів оркестру брала участь тодішня оперна примадонна Бела Руденко. Вона заспівала «Алілую» Моцарта. У московському Будинку композиторів, на репетиції, був присутній композитор Дмитро Шостакович, оркестр грав його Прелюдію і фугу, а автор сидів у залі і бурхливо плескав у долоні.

Колективом керували такі відомі музиканти, як Антон Шароєв, Ігор Блажков, Аркадій Винокуров. А 1990 року головним диригентом став Роман Кофман і за 23 роки (майже половина віку самого оркестру!) зумів «налаштувати» музикантів на розв’язання творчих завдань будь-якої складності.

З Київським камерним виступали такі зірки, як Наталя Гутман, Володимир Крайнєв, Гідон Кремер, Ліана Ісакадзе, Ерік Курмангалієв, Олексій Любімов, Сергій Стадлер, Наум Штаркман, Борис Пергаменщиков, Вікторія Лук’янець, Лючія Аліберті та інші. Серед безлічі яскравих виступів колективу назвемо два авторські проекти Романа Кофмана сезону 2009—2010 рр.: «Всі симфонії Моцарта» (велика частина прозвучала в Україні вперше) і «Український авангард», в якому було представлено «найновішу» музику молодого покоління країни.

Програма ювілейного концерту включала «Маленьку нічну серенаду» Моцарта, частини «Бранденбурзького концерту» № 3 Баха, «Сонати для струнних» до мажор Россіні, опусу «Дівчина і смерть» Шуберта (аранжування Малера). А іскрометне «Скерцо» Дмитра Шостаковича прозвучало як «фонограма взаємин оркестру і диригента» — так жартома визначив її сенс Роман Ісаакович. Адже що найважче в професії диригента? Стосунки з оркестром! Ставши головним диригентом, Р. Кофман поставив перед собою мету, яка тоді здавалася нереальною: вивести оркестр на міжнародну сцену!

Початок був скромним — весною 1991 р. колектив гастролював у Молдові, восени — в Грузії, але вже за рік — у Південній Кореї, а ще за рік був запрошений до США. Після перших американських гастролей (всього оркестр побував там тричі) маестро розповідав, що мріяв про повні зали і щоб серед публіки не опинилося прискіпливих і безцеремонних американських музичних критиків. У Нью-Йорку їх не виявилось, але вони були у Вашингтоні. На ранок газета «Вашингтон пост» опублікувала рецензію за назвою «Рідкісна насолода». А ще Київський камерний оркестр з успіхом гастролював у Німеччині, Франції, Нідерландах, Австрії, Бельгії, Великій Британії, Іспанії, Португалії, Польщі, Словенії, Швейцарії, Туреччині, Мексиці, Японії. Японська газета «Japan Times» закінчила рецензію на концерт у Токіо дуже романтично: «Ми довго чекали на приїзд Київського камерного оркестру, і тепер потрібно благати Бога, щоб наступний приїзд настав скоріше»!

З високою майстерністю виконувалися на ювілейному концерті «Скороминущості» Сергія Прокоф’єва, Largo для струнного оркестру і фортепіано Гії Канчелі, який зумів передати в музиці тишу, дві «повітряні» мініатюри Валентина Бибика, «Іспанський танок» Мирослава Скорика з музики до драми Лесі Українки «Камінний господар». І в фіналі «на біс» — Вальс із «Серенади для струнних» Петра Чайковського і «полька-піцикато» Йоганна Штрауса.

Трепетне Adagietto Густава Малера з П’ятої симфонії Роман Кофман прокоментував так: «Розповідають, що Малер послав ці ноти дівчині замість визнання в коханні. Дівчина ознайомилася з партитурою і відповіла: «Так!». Про що це говорить? Ви скажете: «Про силу музики, яка крушить». А я скажу: «Дівчата, вивчайте сольфеджіо! Не зможете прочитати партитуру — щастя пройде повз!». Так, цей концерт ясно сприяв руйнуванню міфу про стовідсоткову серйозність виконавців класичної музики — з таким гумором, декламацією і сольним співом оркестр озвучив п’єсу Сергія Дрезніна «Цирк» (фантазія на теми музики Ісаака Дунаєвського), а коли виконували «на біс» «Реґтайм» Джопліна, два скрипалі змалювали декілька па — граючи.

Протягом сезону Київський камерний оркестр виступає в Колонній залі кожного місяця, а 12 жовтня відбудеться концерт, на якому диригувати і виконувати соло на скрипці буде його творець Антон Шароєв (Росія). Прозвучать твори Баха, Чайковського і «Opera Rustica» Євгена Станковича на вірші Бориса Олійника.


Автор: Ольга Савицька
Фото: Сергій Пірієв
Колективи: Київський камерний оркестр
Диригенти: Роман Кофман
Концертна організація: Національна філармонія України
Джерело: Газета "День"


Фотоальбом:Фотоальбом

Інші:

Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
НОВАТОРСЬКА ОПЕРА-КАБАРЕ «ТГШ. ПОДОРОЖ У ЧАСІ»
ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ КОРИФЕЯ УКРАЇНСЬКОГО ОПЕРНО-ХОРОВОГО МИСТЕЦТВА ЛЬВА МИКОЛАЙОВИЧА ВЕНЕДИКТОВА (1924 – 2017)
Станіслав Людкевич і Василь Барвінський, які не дали затихнути українській музиці
Духовність Центральної Європи в музиці: від Пендерецького до Пярта
Мистецтво неможливого
Пам’яті тої «Рути»
«Арсенал» Довженка в Берліні: Історія, яка резонує і через століття
Мельпомена Таврії
Зараз 11 наших людей у війську, - очільник Національної оперети Струтинський
Полон в росії замість фестивалю в США: музиканти з миколаївської 36-ї бригади перебувають у неволі
10 мудрих цитат легендарного актора Богдана Ступки про життя, любов та Україну
Ярослав та Інгігерда. Тисячолітня українсько-шведська історія кохання на фестивалі Bouquet Kyiv Stage- 16 серпня
”ВІД СЯНУ до ДОНУ”
Геніальний тенор
Змушували відкопувати тіла вбитих маріупольців: історія музиканта військового оркестру
Ukrainian Freedom Orchestra втретє зазвучить у світі
У музеї на Кіровоградщині діє виставка, присвячена ювілею відомого композитора і диригента
Опера «Тарас Бульба» лютого патріота Миколи Лисенка. Як її подати світові у час війни з росією?
Українсько-польські музичні мости Фонду “Pro Musica Viva”
ОПЕРА В ЕПОХУ ЗЛОДІЙСТВА
ЄВРОБАЧЕННЯ - МУЗИКА І НЕ ТІЛЬКИ
Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
080910_008.jpg