"Люблячий спочатку подумає про того, кого любить, а потім - про себе", - Любов Кияновська, музикознавець | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Кияновська Любов Олександрівна
"Люблячий спочатку подумає про того, кого любить, а потім - про себе", - Любов Кияновська, музикознавець
16 червня 2015, вівторок
Поширити у Facebook

До музики мене заохотила бабуся. Вона отримала чотири освіти: закінчила педагогічний колегіум і консерваторію Польського музичного товариства у Львові по класу скрипки, німецьку філологію у Вільнюському університеті й курси ритмічної гімнастики Еміля Жака-Далькроза у Варшаві. Бабуся пережила найбільшу трагедію, яку може пережити жінка: померли четверо дітей. Із нею залишилася тільки я. Тож усе, що могла, вона вклала в мене. Відвела до свого приятеля дитинства Миколи Колесси (композитор, диригент, засновник української диригентської школи. – "Країна"), він був ректором консерваторії. Микола Філаретович послухав мене й сказав: ця дитина має абсолютний слух, вона повинна вчитися музики.




Перші роки навчання у спеціалізованій школі імені Соломії Крушельницької довелося жити в інтернаті. Цей кошмар іноді приходить у снах. В одній кімнаті нас жило 12. В умивальниках і туалетах взимку замерзала вода. Коли дорослою побачила фільм за мотивами роману Шарлотти Бронте "Джейн Ейр", то розридалася. Впізнала те, що було зі мною. Проте ця школа життя мала й іншу сторону. Після такого досвіду людина стає відпорною до всіх випробувань.

Думаю, є вища сила. Якщо її слухати, то виведе куди треба. У 8 класі я вирішила, що грати на фортепіано не буду, бо маю страх сцени. І захопилася теоретичними дисциплінами – історія й теорія музики йшли мені легко. Ніколи не пошкодувала про таке рішення. Це – моя "сродна праця", як говорив Сковорода.

Серед музичних стилів люблю бароко. Це дивовижна епоха європейської цивілізації, коли людина зрозуміла: може змінювати свою долю, а не коритися призначенню, даному при народженні. Символом епохи вважаю Робінзона Крузо. Це перший герой в історії літератури, який вистояв наодинці зі світом. А для України це благословенний час Козаччини: епоха сильних, вільних особистостей, які вміли відстоювати себе і свою землю.

У Словенії музичну освіту фінансує Міністерство соціальної політики. Бо краще вкласти кошти туди, ніж у побудову тюрем і колоній.

15 років тому в Польщі запитали: "Українці – неймовірно музична нація, у вас найбагатша скарбниця народних пісень, понад 600 тисяч, вам музикотерапія принесла б багато користі. Чому нехтуєте цим?" Я не була готова відповісти. Не знаю й досі.

Часто запитують, з якого віку в дитини можна визначити хист до музики. Це типове радянське питання, на яке маю нерадянську відповідь: немає людей без хисту до музики. Так само, як немає без кольору очей. Кожна людина, в якої не пошкоджений слуховий апарат, має музичні здібності. Олександр Мишуга (оперний артист, вокальний педагог. – "Країна") після закінчення Львівської консерваторії поїхав на навчання в Італію. Одна із знаних педагогів послухала його й сказала: "У мене скоріше на долоні виросте волосся, ніж ви співатимете". А він став одним із найславетніших тенорів ХХ століття і в 65 років залишався солістом Варшавської опери.

Своїм найбільшим життєвим досягненням, як і кожна жінка, вважаю родину: дітей і внуків. Мій чоловік – композитор, творча людина. Була б нещирою, якби сказала, що з ним важко. З талановитим розумним чоловіком завжди легше жити, ніж із дурнем.

Написала посібник "Українська музична культура", що мав неоднозначний резонанс. Ця праця призначалася для людей без спеціальної освіти, щоб вони познайомилися з нашою багатою й трагічною музичною історією. Деякі колеги назвали працю непрофесійною. Я відповідала: так, вона принципово непрофесійна. Але потрібні й такі книжки, щоб був більший інтерес до серйозної творчості, а не лише до попси чи фольклору. Бортнянський і Лисенко в Україні мають зайняти те ж місце, що Шопен у Польщі, Сметана – в Чехії чи Гріг – у Норвегії.

Найважче робити щось нудне і те, що завідомо нікому не потрібне. Наприклад, списувати тонни бюрократичних паперів.

Композитор Мирослав Скорик – фантастичний грибник. Більше не знаю нікого, хто б так добре розбирався у цьому. Він готує такі гриби, що смачніших не доводилося їсти. Талант завжди багатогранний.

Поділ на "високе" й "масове" мистецтво вважаю умовним. Не приймаю непрофесійності, вульгарності, примітивності ні в академічній, ні в рок- чи поп-музиці.

Успіх – це коли те, що робиш, приносить результат, від якого хтось почувається впевненіше.

Подобається фраза Льва Толстого: "Щастя – це задоволення без розкаяння". Хоча є й багато інших слушних поглядів на це: любити й бути коханою. Або найглибше визначення: щастя – це гармонія з Богом, світом і самим собою.

Прояв любові – це бути інтелігентним щодня. Люблячий спочатку подумає про того, кого любить, а потім – про себе.

"У наш час діти були талановиті, а зараз – значно слабші". Якщо в педагога з'являється така фраза, йому пора на пенсію.


Автор: Мар'яна ВЕРБОВСЬКА
Фото: Тетяна ПЛАТОНОВА
Музикознавці: Любов Кияновська
Навчальний заклад: Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка
Джерело: gazeta.ua



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
37.jpg