Огляд |
|
|
|
|
Коли балет усміхається: у Києві відбулися прем'єрні покази вистави "Норовлива донька"
18 червня, середа
Поширити у Facebook
На сцені Національної опери України ожила витончена класика британського балету, втілена завдяки співтворчості української трупи та провідних європейських митців.
Нещодавно Національна опера України представила прем'єру балету La Fille mal gard'ee ("Норовлива донька") - витонченого твору сера Фредеріка Аштона, створеного 1960 року для Королівського балету Ковент-Гарден у Лондоні. Музика Луї-Жозефа Фердинанда Герольда в оркестровці Джона Ланчбері поєднується з яскравою сценографією, відтвореною за ескізами сера Оскара Ланкастера.
Лише за останнє десятиліття цей балет був поставлений у Бірмінгемі, Бордо, Братиславі, Бухаресті, Будапешті, Лондоні, Нью-Йорку, Празі, Ризі, Римі, Штутгарті, Сарасоті, Сеулі, Токіо, Відні та Вільнюсі.
А тепер - уперше на українській сцені - La Fille mal gard'ee ожила в постановці Жана Крістофа Лесажа. Вистава вирізняється теплим гумором, щирістю та дотепною легкістю - рисами, що роблять її однією з найвиразніших у британській балетній традиції XX століття.
Поява цього твору в українському репертуарі стала можливою завдяки ініціативі Івана Путрова - українського танцівника й колишнього прем'єра Королівського балету Великої Британії. Він об'єднав зусилля міжнародних партнерів: фонду Inspiration in Motion, The Frederick Ashton Foundation, Жана-П'єра Гаскета (правовласника хореографії) та Михайла Баришникова. Саме завдяки цій співпраці балет було передано Національній опері України як жест культурної підтримки.
"Це подарунок. Це світло. Це про життя, за яке борються українці", - наголосив Іван Путров у своєму відеозверненні.
За його словами, цей балет - більше, ніж мистецька подія. Це прояв солідарності, що надихає, зміцнює дух і нагадує: Україна не сама.
"Ми не знаємо, скільки ще триватиме війна. Але ми точно знаємо: культура має жити", - підсумував Іван Путров.
Права на хореографію були надані безоплатно, а сценографію, костюми й стиль відтворено з винятковою точністю.
Київська версія "Норовливої доньки" - це не просто історія про закоханих із сільського життя.
Це тонко виконана хореографічна робота, що поєднує технічну віртуозність, акторську гру та музичний ритм. Партії виконують молоді українські артисти, які пройшли спеціальні тренінги, зокрема й у Лондоні.
Оскільки балет вимагає високої технічної підготовки, до роботи над виставою було залучено одного з найкращих фахівців - постановника-репетитора Жана Крістофа Лесажа. Завдяки своєму досвіду, точності й таланту педагога він допоміг артистам швидко опанувати складну хореографію, перетворивши навчальний процес на справжнє задоволення.
Хореографія Аштона - складна й фізично вимоглива. Так званий "англійський стиль" базується на точній роботі ніг, виразному торсі, активній міміці та повній залученості тіла. Та попри складність, артисти швидко закохуються в цю лексику руху - вона дарує відчуття свободи й сценічної правди.
Особливістю La Fille mal gard'ee є також складність підбору виконавців. Ролі Лізи, Коласа й Алена - деміхарактерні, тож потребують артистів із яскравим акторським темпераментом та блискучою виконавською технікою.Ілона Кравченко та Микита Сухоруков - провідні солісти балету Національної опери України. Фото з офіційної сторінки театруКатериа Курченко та Володимир Кутузов - провідні солісти балету Національної опери України. Фото з офіційної сторінки театру
У прем'єрних виставах були заявлені два склади: - Ілона Кравченко (Ліза) та Микита Сухоруков (Колас) - Катерина Курченко (Ліза) та Володимир Кутузов (Колас)
Це дало змогу глядачам побачити різні інтерпретації образів і відчути багатство сценічних трактувань. Обидва дуети отримали схвальні відгуки за технічну майстерність і тонке відчуття стилю Аштона.
Окремою окрасою вистави стала комічна роль вдови Сімони - матері Лізи, яку традиційно виконує чоловік. Це яскрава, характерна роль, що вимагає не пародії, а тонкого балансу між стилізацією й акторською правдою.
"Я не граю жінку - я граю чоловіка в жіночому образі. Це не перевдягання, а сценічна метафора", - пояснює Олександр Габелко, виконавець цієї партії.
Артист зазначив, що його героїня - не карикатурна мачуха, а мати, яка щиро любить доньку й намагається її вберегти. Її суворість - від турботи, а фінал вистави розставляє все на свої місця.
Окремим викликом для артиста став танець у дерев'яних сабо - поєднання балетної техніки з ритмікою, що нагадує ірландський степ.
"Слухати оркестр, партнерів і водночас точно відпрацьовувати рухи - завдання не з легких. Але результат - дивовижний", - зізнається Олександр Габелко.
Репетиції з Жаном Крістофом Лесажем проходили легко, з гумором і без напруги. Постановник не нав'язував трактувань і навіть просив не дивитися відеозаписи інших версій, щоб кожен артист міг самостійно відчути свого персонажа. Це дало змогу знайти власну інтонацію - щиру, живу, переконливу.
"Цей балет - не просто класика. Це ніжне мистецтво, що приходить у часи війни, щоб нагадати про любов, гумор і красу простого життя", - зазначають виконавці.Танок у сабо є одним з найскладніших у партії Вдови Сімони. Фото надане персслужбою театру
Прем'єра "Норовливої доньки" стала важливою подією не лише з огляду на естетичну цінність твору, а і як форма культурного спротиву. В умовах війни українські театри свідомо переглядають репертуар, звільняючись від творів, пов'язаних із російським контекстом. У такій ситуації впровадження класичних західноєвропейських балетів набуває нового змісту - як відкритість до світу, як жест підтримки, як простір діалогу.
"Норовлива донька" - це не лише про минуле. Це про теперішнє. Про те, як культура здатна бути опорою, коли хитається світ. І про те, що навіть у найтемніші часи мистецтво може усміхатися - щиро, по-доброму, по-людськи", - наголосили постановки вистави.
Наступний показ вистави відбудеться 10 липня. Квитки доступні на офіційному сайті Національної опери України.


Автор: Тетяна Асадчева
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Концертний зал: Глядачевий зал Національної Опери України
Джерело: Вечірній Київ
|