«Гай» музичних рідкостей» | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
«Гай» музичних рідкостей»
Сікорська Наталія Валеріївна
Шабалтіна Світлана
«Гай» музичних рідкостей»
Кияни почули твори XVIІI століття для двох клавесинів на концерті Arboretum Musicale в Національній філармонії України
23 жовтня 2013, середа
Поширити у Facebook

Виконавці — професор кафедри старовинної музики Національної музичної академії України ім. П. Чайковського Світлана Шабалтіна і дипломант міжнародних конкурсів Наталя Сикорська — грали на відтворених копіях унікальних старовинних інструментів майстрів Хемша і Рюккерса.

Світлана Шабалтіна — засновниця української клавесинної школи, сьогодні очолює клас клавесина НМАУ, відкритий завдяки її зусиллям 1995 року. Концертувала як соліст, у складі камерних ансамблів (в Італії, Франції, Нідерландах, Великої Британії, Німеччини, Швейцарії, США, Чехії, Угорщини, Польщі, Росії) брала участь у міжнародних фестивалях «Musica Antiqua Europae Orientalis» (Бидгощ), «Cembalissimo» (Угорщина), «Silesia», «Dni Bachowski» (Краків), «Майстерня барокової музики» (Львів), в «Міжнародних Бахівських читаннях» тощо. Її творча спадщина — прем’єрні виконання сольних і камерних творів сучасних українських композиторів, численні записи творів української й європейської класики, а також наукові дослідження, присвячені проблемам виконання старовинної музики.

Учениця Світлани Шабалтіної, ведучий концертмейстер кафедри скрипки НМАУ Наталя Сикорська — учасник міжнародних конкурсів і фестивалів в Україні, Німеччині, Польщі, Італії. Активно пропагує старовинну музику у виконанні на історичних інструментах, поєднуючи виконавську діяльність з розробкою концертних програм, таких як «Євангельські образи і сюжети в клавесинній музиці Й.-С.Баха», концерти клавесинної музики «Seances historiques» і «Музичними дорогами Європи XVII—XVIII століть», «Розмова небожителів» (із репертуару паризьких салонів другої половини ХІХ ст.). Спільно з ансамблем старовинної музики «The Pocket Symphony» (керівник Назар Кожухар) здійснила два міжнародні музичні проекти: «Концерти Й.-С. Баха для одного, двох, трьох і чотирьох клавесинів і струнних інструментів» в Колонному залі ім. Лисенка і «Код Вівальді» в Національному будинку органної та камерної музики.

Задум нового проекту Наталії Сикорської «Arboretum Musicale», або «Гай музичних рідкостей» — це вже другий концерт філармонічного циклу (перший відбувся рік тому) народився в річищі міжнародного руху «Історично інформоване виконання»: повернути у світ забуті шедеври в автентичному звучанні, адже в музичній спадщині бароко є безліч невідомих слухачам творів, які аніскільки не програють хрестоматійним зразкам. Нині у світі відбувається піднесення барочної виконавської культури: функціонують Академії старовинної музики, музиканти вивчають стародавні трактати, відновлюють старовинні інструменти і характерні виконавські прийоми доби. І клавесин, з його ірреально кришталевим співом, здатний відтворити звуковий простір далеких століть і глибоких емоцій.

Зіграність і запаморочливу бісерну техніку продемонстрували Світлана Шабалтіна й Наталя Сикорська, виконуючи дуети — дуже непростий жанр в репертуарі клавіру, і в їх трактуванні старовинної музики були присутні виразність і ніжність — ті магічні деталі, які і роблять нас щасливими.

Програму відкрив Концерт для двох клавірів ре мажор Георга Філіппа Телемана (1681—1767 рр.), біографію якого прикрашено визначними подіями. Першу оперу композитор склав у шкільні роки.

Він створив при Лейпцігському університеті студентське товариство Collegium Musicum, служив у Лейпцизі органістом, у Гамбурзі міським кантором, а у своїх операх сам виконував тенорові партії і диригував виставами.
НАТАЛЯ СИКОРСЬКА І СВІТЛАНА ШАБАЛТІНА ВІДКРИВАЮТЬ МЕЛОМАНАМ ЗАГАДКОВИЙ СВІТ КЛАВЕСИНА / ФОТО З ОСОБИСТОГО АРХІВУ НАТАЛІ СИКОРСЬКОЇ

Заснував музичний журнал «Der getreue Musikmeister», займався організацією концертів за участю видатних музикантів того часу, у тому числі Й.-С. Баха, сприяв відкриттю 1761 року першого в Німеччині концертного залу. 1734 року написав «Вправи у співі, грі і генерал-басі», куди долучив не лише елементи музики і гармонії, але і правила моралі. Перу Телемана належать 44 цикли Пассионів, більше 20 річних циклів духовних кантат, 52 церковних служби, 44 опери, 700 арій, близько 600 оркестрових сюїт, 170 концертів та інші твори.

Про Карла Філіппа Емануела Баха (1714—1788 рр.), сина Й.-С. Баха, історія зберегла не лише біографічні відомості, але і більш ніж доброзичливі відгуки колег.

У другій половині XVIII століття композитор був постаттю настільки знаменитою, що Моцарт говорив про нього: «Він батько, а ми — діти»! Музика Карла Філіппа вплинула на Гайдна і Бетховена, який висловлював його генію «щире захоплення і пошану». Склав близько 200 сонат клавірів, одна з яких — для двох клавірів до мажор була долучена до програми як зразковий приклад вільного розвитку музичної форми.

Емоційний «месидж» Концерту для двох клавірів соль мажор іспано-португальського композитора Жозефа Бланко примітний тим, що цю музику радісного споглядання подарувала нам людина, про яку ми не знаємо майже нічого, і навіть роки його життя в програмці записані таким чином — 17??—17?? (!).

Трохи більше відомостей збереглося про німецького композитора Крістофа Шаффрате (1709—1763 рр.), чиє ім’я після смерті було надовго забуте, хоча свого часу він дружив з К.-Ф.-Е. Бахом і був одним з улюблених придворних клавесиністів Фрідріха Другого. Його витончений Дует ля мінор прозвучав як ностальгія за ідилічними часами, яких не буває в історії, але трапляються — в мистецтві.

У Симфонії для двох клавесинів ре мажор Армана-Луї Куперена (1727—1789 рр.) раптом стали очевидними такі непередбачувані повороти музичного сюжету, новизна і бунтівність тонких відтінків, що здалося: автор цього майже авангардного опусу — наш сучасник. А завершив програму найбільш технічно складний в усьому репертуарі клавіру Концерт для клавесинів до мажор Йогана Себастьяна Баха (1685—1750 рр.) — і найбільш надійний путівник маршрутом наближення до таємниці музики: ефектний фінал!


Автор: Ольга Савицька
Виконавці: Наталія Сікорська, Світлана Шабалтіна
Концертна організація: Національна філармонія України
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України
Джерело: Газета "День"



Інші:

Одеська опера завершила 214-й театральний сезон
Незрячі... трагічна правда чи брехня, яка допомагає жити?
Львівська національна опера: прем’єри, події та досягнення сезону 2023/2024
Хорова феєрія “Гомону” на сцені Львівського органного залу
У Луцьку біля собору відбувся благодійний концерт оркестру "Кантабіле" на підтримку ЗСУ
Браво, франківці!
У Коломиї виступила солістка Віденської опери та Міланського театру «Ла Скала
Висота «Діалогів кармеліток»
Сніг у червні - “На русалчин Великдень”
Львівський музичний «десант» у Києві – браво!
Завершилось всеукраїнське турне Академічного симфонічного оркестру Львівської філармонії
У Київській муніципальній академії музики ім. Р. М. Глієра провели майстер-класи для юних харків'ян
У Відні відбувся масштабний концерт за участю 150 українських виконавців класичної музики
ЛУЦЬКІЙ МУЗИЧНІЙ ШКОЛІ №1 ВИПОВНИЛОСЯ 85 РОКІВ
Повернення шедевра: у Відні говорили про віднайдену оперу українця Дмитра Бортнянського
«Спалахи пам’яті»
У Харкові знову виступив прекрасний лебідь в оточенні кращих голосів міста
Вишиванки на сцені і в залі: ансамбль "Запорожці" запросив шанувальників на "Зоряні зустрічі"
Артисти симфонічного оркестру виступили для бійців ЗСУ
На концерті пам'яті Михайла Чембержі "Там, де музика звучить!"
Враження від 21-ших "Акордів Хортиці"
Галас навколо GAIA. В Києві відбулась прем'єра авангардної опери від Opera aperta
Ансамбль солістів "Київська камерата" виступив у Carnegie Hall
“Отелло” - магічна подорож, або Без стереотипів на класику
У Стокгольмі відкрився другий "Європейський фестиваль: Українська весна"
У Кропивницькому відбудеться свято хорової музики "Молитва вустами дітей"
У Лондоні вперше пролунали твори львівських композиторів
Про владу, кохання та підступність
Вперше в Україні презентували легендарний бродвейський хіт “Чикаго”
Симфонічні твори Станіслава Людкевича
Прем'єра симфонії - сорок років згодом
У Таллінні відбувся благодійний концерт класичної музики "Перетин культур"
В філармонії Одеси відбудеться концерт кларнетиста Ксіди та оркестру під керівництвом Шаврука
Французький органіст Жан Марі Леруа виступив на ІV фестивалі органної та камерної музики "Sounds of BACH" у Чернівцях
У Дніпрі завершився Міжнародний музичний конкурс
До Тернопільської філармонії завітав Шуберт зі своєю "Шубертіадою"
Сценографічна спадщина Євгена Лисика
У Страсбурзі відбувся концерт за участі українського оркестру та дитячих хорів
«Від бароко до класицизму»: музиканти оркестру «Ars – Nova» порадували миколаївців гарною музикою
У Ніжинській музичній школі на благодійному концерті зібрали 10 тисяч на тепловізор
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
13.jpg