|
Фестиваль XXIII «Харківські асамблеї» присвятили Мендельсону
5 жовтня 2016, середа
Поширити у Facebook
2016 року виповнюється 25 років від заснування Міжнародного музичного фестивалю класичної музики в Україні «Харківські асамблеї».
«Срібну» дату вирішено було провести під знаком творчості німецького композитора Фелікса Мендельсона-Бартольді й під гаслом «Магія єднання».
У спогадах сучасників читаємо, що Фелікс Мендельсон не був сентиментальним, а сміх у нього був такий веселий, який тільки може бути. Здається, життя його було казковим: фінансовий добробут, успішна кар’єра, любов близьких людей, стиль богемного життя «золотої молоді». Але за всім цим стояла напружена праця, недаремно Фелікса колеги прозвали «невтомним композитором». Він писав музичні п’єси, які присвячував знайомим, грав годинами на фортепіано улюблену й нову музику для Гете, проводив своєрідні фортепіанні «джем сейшени» з Гектором Берліозом, Фредеріком Шопеном, писав листи, які схожі на маленькі повісті…
«Мендельсон грає на фортепіано так, що забуваєш про існування ящика з клавішами і десяти пальців», – цей вислів можна перенести на весь концерт, присвячений відкриттю музичного фестивалю XXIII «Харківські асамблеї». Бо й справді завдяки майстерності виконавців подія відбулася як «магічне єднання» з музикою. За програмою концерту вони виконували Псалом 114, Концерт для скрипки з оркестром e-moll і «Шотландську» симфонію , а на біс – Гавот Баха і «Весільний марш» Мендельсона. Тобто, мовби за бажанням самого композитора, через нові теми музичних post scriptum розімкнувся формат концерту, і він став схожий на ті, далекі в часі, концерти Гевандхаузу.
«Шотландська» симфонія, на думку диригентів, дуже складний твір для виконання, розгорнулася як захопливий пригодницький сюжет із низкою майже детективних подій. Відомо, що Шотландія під час мандрівки дійсно вразила композитора. У листах він писав про всілякі особисті спостереження щодо ідентифікації країни. Звісно, це трон короля Артура, природа, побут людей, музика, давнина. Перші звуки симфонії, тихе відлуння духових переключило час…
Маестро Аллін Власенко, диригент Національної опери і професор НМАУ імені П. Чайковського, диригував зведеним оркестром – студентським симфонічним і МАСО «Слобожанський». Його інтерпретація базувалася на великій праці над деталями: нюансами, фразуванням та їх гнучкими і пластичними градаціями. Фаховий високий рівень диригентської позиції виявився в еталонних темпах. І майстерність оркестрантів не підвела. Симфонічний студентський оркестр довів свою здатність до великих проривів на шляху професійного росту. Єдине, що не вистачило до кінця зберегти рух, і в фіналі відчувалася втома і розосередженість.
Концерт для скрипки з оркестром e-moll у виконанні Петера Розенберга, концертмейстера Брамберзького оркестру (Німеччина), пролунав начебто з прикритим звуком, а яскравість високих нот була відсутня. Пристрасний порив в усієї силі виразності і в своєму пафосі мовби стримувався і приглушувався, що взагалі відповідає художнім принципам композитора. Оркестр теж намагався вторити солісту, але не завжди вдало. Три частини концерту attaca, без перерви, залишили відчуття наближення і спілкування з «німецькою версією» мендельсонівської музики.
Псалом 114 Фелікса Мендельсона присвячений художнику, з яким він співпрацював у Дюссельдорфі, І. Ширмеру. Студентський хор (художній керівник Сергій Прокопов, диригент Олексій Фартушка) з певним піднесенням, монументально виконав цей твір.
Фестивальні перегони почалися і триватимуть два тижні. П’ятнадцять днів музики подарує Харківський національний університет мистецтв місту. Два тижні життєрадісного світла подарує нам Фелікс Мендельсон.
Автор: Марина Єгорова
Диригенти: Власенко Аллін
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль "Харківські Асамблеї"
Джерело: Культура
|