|
Вперше на київській сцені: Львівська національна опера представить постановку опери “Діалоги кармеліток” Франсіса Пуленка
10 січня, п'ятниця
Поширити у Facebook
Віра, жертовність та відданість своїм переконанням навіть у найтемніші часи… 15 січня, вперше на сцені Національної опери України, Львівська національна опера презентує одну з найрезонансніших премʼєр минулого сезону – «Діалоги кармеліток» Франсіса Пуленка! Знаменитий твір французького композитора Франсіса Пуленка є одним з найбільш популярних та найбільш відомих зразків цього жанру ХХ століття.
Нова постановка театру, прем’єра якої відбулася у червні 2024 року, стала справді історичною, адже “Діалоги кармеліток” прозвучали вперше не лише у Львові, а й на українській оперній сцені загалом. Тепер львівський театр презентує цю оперу для київських глядачів.
Історія про молоду аристократку Бланш, яка, переживаючи складні події та обставини у часи Французької революції, перемагає власні страхи, сумніви та безпорадність, постане у режисерській візії Василя Вовкуна:
“Україну, стверджує історик Ярослав Грицак, називають лабораторією модерності. Досвід 1914-1945 років, а тепер, на нашу думку, додається й період та досвід нинішньої війни, дає право вживати цю метафору в іншому сенсі: історія України дозволяє з лабораторною точністю вивчати насильство як елемент модерності – це значною мірою історія масових вбивств заради торжества розуму, стверджує Ярослав Грицак. Тож «Діалоги кармеліток» Пуленка, охоплюючи події Французької революції кінця вісімнадцятого століття, дзеркально відображаються й актуалізуються в сучасних українських реаліях”.
Неокласична музика Франсіса Пуленка прозвучить під орудою музичного керівника театру та диригента-постановника вистави Івана Чередніченка, який також наголошує на неабиякій актуальності “Діалогів кармеліток” для українського глядача: «Основною ідеєю опери я вважаю боротьбу особистості зі злом. Це насправді актуалізує виставу в сучасних реаліях. Людській душі складно пережити насильство та терор. Головна героїня дійсно зазнає надзвичайної трансформації в особистому протистоянні злу. Потрібно мати неймовірну силу духу, щоб побороти всеосяжний страх, яким сповнена партитура, та стати до нього обличчям».
Виняткове враження здійснюватимуть хорові епізоди, адже колективний образ монахинь кармеліток є важливою складовою опери, та саме він є тим постійним планом й водночас підтекстом, на фоні якого народжується і новий зміст, і нова розвʼязка твору. Особливе мистецьке значення хорів в “Діалогах кармеліток” відзначив хормейстер-постановник та головний хормейстер Львівської національної опери Вадим Яценко: “Франсіс Пуленк дуже тонко працює з хоровим полотном, бо, не дивлячись на західноєвропейську церковну традицію, в нього є багато опусів і циклів акапельних хорів. Деякі лейтмотиви з опери простежуються у його ранній хоровій творчості. Пуленк – великий майстер хорового письма, його композиторська техніка у цій царині ідеально відшліфована: в музичній тканині все дуже логічно і прозоро, а краса музики хорових епізодів “Діалогів кармеліток” вражає до сліз”.
Багатогранна та наповнена численними сенсами музична складова опери відобразиться на сцені у мінімалістичній сценографії Миколи Молчана. Ігноруючи ефектні декорації кабінету аристократа Маркіза де ля Форса та суворих монастирських приміщень, художник-постановник прагнув досягти виразними мінімалістичними засобами містких символів головної християнської ідеї.
Микола Молчан також наголошує на цінності та актуальності цієї опери: “Через конкретну особу розкривається одвічний людський вибір – хтось говорить про славу та необхідність жертовності, а інші йдуть на цю жертву. В цьому утворюється звʼязок цієї опери не лише з Французькою революцією, а і з випробуваннями, через які проходив Христос, і через які проходять люди сьогодні”.
Художниця костюмів до нової постановки Львівської національної опери, топова українська дизайнерка Оксана Караванська, не відмовляється від традиційного одягу – однострою черниць кармеліток, але й наділяє їх індивідуальним змістом. “Основою костюмів до нової постановки Львівської національної опери є графічність. Ми живемо у третьому тисячолітті, коли майже всі зчитують картинку за 1/10 секунди, тому для мене найважливішим з того, що побачить глядач, є оптичне зображення.
Я творила образи, що читаються, мов скульптура. Вони максимально наповнені тим змістом, який вклав у постановку режисер, і вони дуже сучасні, хоч і мають ноти минулої епохи”, – зазначає дизайнерка.
Виразних штрихів та деталей постановці надасть світлова партитура художника світла Олександра Мезенцева, що підкреслюватиме основні смислові акценти постановки та поглиблюватиме закладені композитором та режисером сенси.
“Постановка Львівської національної опери підіймає на інший рівень стійкість характеру, подолання власних страхів. Відповідальність за свої дії та вчинки”, – зазначив Олександр Мезенцев.
Показ опери “Діалоги кармеліток” на сцені Національної опери України відбудеться 15 січня.
Квитки за посиланням:
https://widget.mticket.com.ua/uk/widget354site1003/widget/event/100169788 Вистава на 3 дії триватиме 2 год 30 хв.
Постановники:
Диригент-постановник – Іван Чередніченко
Режисер-постановник – Василь Вовкун
Хормейстер-постановник – Вадим Яценко
Художник-постановник – Микола Молчан
Художниця костюмів – Оксана Караванська (Київ)
Художник світла – Олександр Мезенцев
Дійові особи та виконавці:
Бланш де ля Форс – Маріанна Цвєтінська / Олеся Бубела / Дарʼя Литовченко Матінка Марія – Любов Качала / Софія Соловій / Марʼяна Мазур Маркіз де ля Форс – Роман Страхов / Юрій Шевчук
Шевальє де ля Форс – Максим Ворочек / Олександр Черевик Мадам де Круассі, настоятелька – Наталія Дацько / Анастасія Поліщук / Олена Скіцько
Мадам Лідоан, нова настоятелька – Людмила Савчук / Катерина Миколайко / Тетяна Оленич
Сестра Констанція – Анастасія Корнутяк / Ганна Носова / Наталія Сітарська Матінка Жанна – Лілія Нікітчук / Ірина Чікель / Галина Гарбіт Сестра Матільда – Анастасія Кулініч / Юлія Онишко
Капелан – Роман Трохимук / Василь Садовський
1-й комісар – Віталій Роздайгора / Вадим Коваль
2-й комісар – Юрій Трицецький / Назар Павленко
Тьєррі/Тюремник – Андрій Бенюк / Віталій Загорбенський / Микола Корнутяк / Іван Борхес-Самко
Месьє Джавеліно, лікар – Дмитро Кокотко / Володимир Дутчак
Діячі мистецтв: Василь Вовкун
Концертна організація: Львівський Національний академічний театр опери та балету ім.С. Крушельницької
Концертний зал: Глядачевий зал Національної Опери України
|