Гія Канчелі: «Я дуже хочу щоб ми, – і українці, і грузини, – звільнилися від опіки старшого брата» | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Гія Канчелі: «Я дуже хочу щоб ми, – і українці, і грузини, – звільнилися від опіки старшого брата»
Василевич Юрій
Мимрик Михайло
Москаленко Олександр
Гданський Сергій
Муніципальний камерний хор
Київський камерний оркестр
Київський квартет саксофоністів
Муніципальний камерний хор
Гобдич Микола
Кофман Роман Ісаакович
Пірієв Олександр Валерійович
Гія Канчелі: «Я дуже хочу щоб ми, – і українці, і грузини, – звільнилися від опіки старшого брата»
У Національній філармонії відбувся концерт музики видатного грузинського композитора – Гії Канчелі, який в серпні цього року святкуватиме свій 80-річний ювілей
19 травня 2015, вівторок
Поширити у Facebook

Концерт був організований з ініціативи Національного порталу академічної музики «Music-review Ukraine» за сприяння Міністерства культури України та підтримки Посольств Бельгії, Грузії та Латвії в Україні.

Нагодами для проведення концерту стали Дні Європи в Україні, а також 30-ліття творчої діяльності Київського квартету саксофоністів.

концерт музики видатного грузинського композитора – Гії Канчел

Симфонічна творчість Гії Канчелі добре відома київським слухачам – раніше у нас виконувались, переважно, його симфонії, звучав «Стикс» (для альта, хору і симфонічного оркестру). Менш відомою, однак, є його камерна творчість, і якщо оркестрова палітра Гії Канчелі стала для нас вже звичною, то камерна – вражає, як подих свіжого повітря.

Композиторський стиль Канчелі добре впізнаваний. Це – прозора й проста фактура; секундові ходи в мелодії, причому часто повторювані – як інтонації подиху або ж інтонації питання; чиста гармонія, переважно мінорна (дисонанси якщо і з’являються, то скоріше за рахунок нашарування ввідних тонів на основну гармонію); дуже повільні темпи; і переважно дуже тиха динаміка, з якої лише інколи виростають контрасні динамічні, але дуже короткотривалі епізоди.

Для камерної музики, де кожен голос чутно, мов через збільшуване скло, її виконання потребує особливої майстерності. Тут неможливо «заховатися» за сусіда, або зіграти музичну фразу якось між іншим. Кришталево прозора фактура, повільний темп і ретельно вивірена гармонія робить буквально кожну ноту твору подією, яку треба пережити від початку і до кінця.

Камерний хор «Київ» під орудою Миколи Гобдича, завдяки величезному досвіду, набутому в записах музики класичної епохи – А. Веделя, М. Березовського, С. Дегтяревського, – став ідеальним вибором для цієї непростої задачі. Завдання хора в камерних творах Канчелі багатоманітні – це і витримані гармонічні педалі, в яких не можна дозволити собі з'їхати бодай на один цент, це і повторювані секундові інтонації, які мають звучати дуже виразно, але і не перейти межу естетики високого, це і тонке нюансування в межах piano протягом значного проміжку часу. З цими завданнями «Київ» впорався блискуче.

В творі «Amao Omi» («Війна – безумство») композитор використовує унікальне поєднання хору, квартету саксофонів і ударних інструментів. Гнучкість, з якою хорове звучання поєднувалося зі звучанням саксофонів була вражаючою. Імовірно для виконавців задача є з непростих – з одного боку вокалістам слід наслідувати інструменталістів, робити свій голос «інструментальним», а з іншого саксофоністам – буквально забути про джазове обличчя свого інструменту. Ударні інструменти, як це і властиво Гії Канчелі, використані лаконічно, але теж яскраво – м'який вібрафон, який дає гармонію, безодньої глибини звук великого барабану і дзвінкі металеві гонг і там-там.

Натомість «Колискова сонця», написана для хору a capella, має іншу унікальність – текст цього твору складається лише з одного слова, проте співається це слово 27 мовами світу, серед яких і українське – «Сонечко». Сам автор свій задум пояснює так:

«Я провів більшу частину мого життя в країні, де Сонце милосердно світить майже постійно. Але сьогодні, мешкаючи в Бельгії, де погода переважно похмура, тим не менш я постійно відчуваю Сонце, навіть якщо його присутність непомітна. Наявність Сонця стверджує життя. Я не здивуюсь, якщо у дитини з'явиться бажання заспівати колискову Сонцю, що заходить. Незалежно від мого поважного віку, і в мене інколи виникає таке дитяче бажання….» – зазначив маестро Канчелі.

Другий відділ був присвячений інструментальній музиці. На сцені з’явився камерний оркестр під орудою Романа Кофмана. А перед звучанням музики на свенп з’явилися співорганізатори концерту посли Бельгії, Грузії та Латвії на чолі з Віце-Прем’єром – міністром культури України В’ячеславом Кириленком. А майже бездоганна українська мова у вітальних словах іноземних партнерів викликала особливе захоплення залу.

Камерний оркестр презентував два різні за характером твори – «Нічні молитви» і видому «Маленьку Данеліаду». Перший з них – для соло саксофона з оркестром, сольну партію виконав відомий столичним слухачам Юрій Василевич.

Якщо «Нічні молитви» можна цілковито віднести до напрямку «серйозної» музики, то «Данеліада» (назва твору походить від імені грузинського режисера Г. Данелія) для камерного оркестру - це своєрідна сюїта з музики до кінофільмів, те, що інколи називають «третім напрямком».

Таке зіставлення стало дуже цікавим. При тому, що відмінність жанрів, і навіть відмінність призначення накладають свій відбиток на стиль твору, авторський стиль, ті риси, про які ми писали на початку статті – все одно залишаються константою. В тому числі безкомпромісно висока якість музики. «Данеліада» немов дає ключ до розуміння «серйозної» музики – фактично ті ж прозорі гармонії, фактура, і навіть схожа мелодика, лише в легшій формі.

Цікавими є свідчення самого композитора:
«Георгій Данелія і Гідон Кремер з’явилися в моєму житті в різний час з інтервалом в три десятиліття. Впевнений, що без них моє життя склалося би інакше. Почавши працювати з Г. Данелією ще в 60-ті, я поступово й інколи болісно осягав ремесло, вдосконалюючись від фільму до фільму в прагненні досягти тієї граничної простоти, про яку мріяв завжди.

І все, чому мене навчило життя (а також Г. Данелія), я почав втілювати в твори, які згодом мені пощастило писати для Г. Кремера протягом останніх десяти років. Ось чому я був дуже радий можливості висловити свою безмежну вдячність двом великим майстрам – Г. Данелії і Г. Кремеру (як ідея, так і назва належать Г. Кремеру), тематичною основою якої є музичні образи з фільмів «Кін-Дза-Дза» і «Сльози крапали». Для мене Маленька Данеліада особливо дорога ще по одній причині: в ній я постарався показати, що в моїй музиці не завжди «крапають сльози», інколи я вмію й посміхатися.»

Закінчення концерту було не менш зворушливим – автор піднявся на сцену, подякував усім за увагу і висловив дуже актуальне побажання – «я очень хочу чтобы мы – и украинцы и грузины – освободились от опеки старшого брата». Останні слова буквально потонули в бурхливих оплесках київської публіки.

P.S. на наступний день після концерту, 15 травня, Юрію Василевичу, керівнику Київського квартету саксофоністів, і одному з ключових ініціаторів організації його історичного концерту виповилося 64 роки.

Щиро бажаємо Юрію Володимировичу міцного здоров’я, творчої наснаги та очікуватимемо на нові вражаючі виступи його колективу вже у недалекому майбуньому.


Автор: Андрій Бондаренко
Колективи: Муніципальний камерний хор "Київ", Київський камерний оркестр, Київський квартет саксофоністів, Муніципальний камерний хор "Київ"
Виконавці: Юрій Василевич, Михайло Мимрик, Олександр Москаленко, Сергій Гданський
Диригенти: Микола Гобдич, Роман Кофман
Діячі мистецтв: Олександр Пірієв
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України



Інші:

Музика як зброя: у Празі відбувся показ фільму «Озброєні піснею»
Україна пам'ятає: у Національній філармонії України вшанували жертв голодоморів
Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
35.jpg