Гія Канчелі: «Я дуже хочу щоб ми, – і українці, і грузини, – звільнилися від опіки старшого брата» | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Гія Канчелі: «Я дуже хочу щоб ми, – і українці, і грузини, – звільнилися від опіки старшого брата»
Василевич Юрій
Мимрик Михайло
Москаленко Олександр
Гданський Сергій
Муніципальний камерний хор
Київський камерний оркестр
Київський квартет саксофоністів
Муніципальний камерний хор
Гобдич Микола
Кофман Роман Ісаакович
Пірієв Олександр Валерійович
Гія Канчелі: «Я дуже хочу щоб ми, – і українці, і грузини, – звільнилися від опіки старшого брата»
У Національній філармонії відбувся концерт музики видатного грузинського композитора – Гії Канчелі, який в серпні цього року святкуватиме свій 80-річний ювілей
19 травня 2015, вівторок

Концерт був організований з ініціативи Національного порталу академічної музики «Music-review Ukraine» за сприяння Міністерства культури України та підтримки Посольств Бельгії, Грузії та Латвії в Україні.

Нагодами для проведення концерту стали Дні Європи в Україні, а також 30-ліття творчої діяльності Київського квартету саксофоністів.

концерт музики видатного грузинського композитора – Гії Канчел

Симфонічна творчість Гії Канчелі добре відома київським слухачам – раніше у нас виконувались, переважно, його симфонії, звучав «Стикс» (для альта, хору і симфонічного оркестру). Менш відомою, однак, є його камерна творчість, і якщо оркестрова палітра Гії Канчелі стала для нас вже звичною, то камерна – вражає, як подих свіжого повітря.

Композиторський стиль Канчелі добре впізнаваний. Це – прозора й проста фактура; секундові ходи в мелодії, причому часто повторювані – як інтонації подиху або ж інтонації питання; чиста гармонія, переважно мінорна (дисонанси якщо і з’являються, то скоріше за рахунок нашарування ввідних тонів на основну гармонію); дуже повільні темпи; і переважно дуже тиха динаміка, з якої лише інколи виростають контрасні динамічні, але дуже короткотривалі епізоди.

Для камерної музики, де кожен голос чутно, мов через збільшуване скло, її виконання потребує особливої майстерності. Тут неможливо «заховатися» за сусіда, або зіграти музичну фразу якось між іншим. Кришталево прозора фактура, повільний темп і ретельно вивірена гармонія робить буквально кожну ноту твору подією, яку треба пережити від початку і до кінця.

Камерний хор «Київ» під орудою Миколи Гобдича, завдяки величезному досвіду, набутому в записах музики класичної епохи – А. Веделя, М. Березовського, С. Дегтяревського, – став ідеальним вибором для цієї непростої задачі. Завдання хора в камерних творах Канчелі багатоманітні – це і витримані гармонічні педалі, в яких не можна дозволити собі з'їхати бодай на один цент, це і повторювані секундові інтонації, які мають звучати дуже виразно, але і не перейти межу естетики високого, це і тонке нюансування в межах piano протягом значного проміжку часу. З цими завданнями «Київ» впорався блискуче.

В творі «Amao Omi» («Війна – безумство») композитор використовує унікальне поєднання хору, квартету саксофонів і ударних інструментів. Гнучкість, з якою хорове звучання поєднувалося зі звучанням саксофонів була вражаючою. Імовірно для виконавців задача є з непростих – з одного боку вокалістам слід наслідувати інструменталістів, робити свій голос «інструментальним», а з іншого саксофоністам – буквально забути про джазове обличчя свого інструменту. Ударні інструменти, як це і властиво Гії Канчелі, використані лаконічно, але теж яскраво – м'який вібрафон, який дає гармонію, безодньої глибини звук великого барабану і дзвінкі металеві гонг і там-там.

Натомість «Колискова сонця», написана для хору a capella, має іншу унікальність – текст цього твору складається лише з одного слова, проте співається це слово 27 мовами світу, серед яких і українське – «Сонечко». Сам автор свій задум пояснює так:

«Я провів більшу частину мого життя в країні, де Сонце милосердно світить майже постійно. Але сьогодні, мешкаючи в Бельгії, де погода переважно похмура, тим не менш я постійно відчуваю Сонце, навіть якщо його присутність непомітна. Наявність Сонця стверджує життя. Я не здивуюсь, якщо у дитини з'явиться бажання заспівати колискову Сонцю, що заходить. Незалежно від мого поважного віку, і в мене інколи виникає таке дитяче бажання….» – зазначив маестро Канчелі.

Другий відділ був присвячений інструментальній музиці. На сцені з’явився камерний оркестр під орудою Романа Кофмана. А перед звучанням музики на свенп з’явилися співорганізатори концерту посли Бельгії, Грузії та Латвії на чолі з Віце-Прем’єром – міністром культури України В’ячеславом Кириленком. А майже бездоганна українська мова у вітальних словах іноземних партнерів викликала особливе захоплення залу.

Камерний оркестр презентував два різні за характером твори – «Нічні молитви» і видому «Маленьку Данеліаду». Перший з них – для соло саксофона з оркестром, сольну партію виконав відомий столичним слухачам Юрій Василевич.

Якщо «Нічні молитви» можна цілковито віднести до напрямку «серйозної» музики, то «Данеліада» (назва твору походить від імені грузинського режисера Г. Данелія) для камерного оркестру - це своєрідна сюїта з музики до кінофільмів, те, що інколи називають «третім напрямком».

Таке зіставлення стало дуже цікавим. При тому, що відмінність жанрів, і навіть відмінність призначення накладають свій відбиток на стиль твору, авторський стиль, ті риси, про які ми писали на початку статті – все одно залишаються константою. В тому числі безкомпромісно висока якість музики. «Данеліада» немов дає ключ до розуміння «серйозної» музики – фактично ті ж прозорі гармонії, фактура, і навіть схожа мелодика, лише в легшій формі.

Цікавими є свідчення самого композитора:
«Георгій Данелія і Гідон Кремер з’явилися в моєму житті в різний час з інтервалом в три десятиліття. Впевнений, що без них моє життя склалося би інакше. Почавши працювати з Г. Данелією ще в 60-ті, я поступово й інколи болісно осягав ремесло, вдосконалюючись від фільму до фільму в прагненні досягти тієї граничної простоти, про яку мріяв завжди.

І все, чому мене навчило життя (а також Г. Данелія), я почав втілювати в твори, які згодом мені пощастило писати для Г. Кремера протягом останніх десяти років. Ось чому я був дуже радий можливості висловити свою безмежну вдячність двом великим майстрам – Г. Данелії і Г. Кремеру (як ідея, так і назва належать Г. Кремеру), тематичною основою якої є музичні образи з фільмів «Кін-Дза-Дза» і «Сльози крапали». Для мене Маленька Данеліада особливо дорога ще по одній причині: в ній я постарався показати, що в моїй музиці не завжди «крапають сльози», інколи я вмію й посміхатися.»

Закінчення концерту було не менш зворушливим – автор піднявся на сцену, подякував усім за увагу і висловив дуже актуальне побажання – «я очень хочу чтобы мы – и украинцы и грузины – освободились от опеки старшого брата». Останні слова буквально потонули в бурхливих оплесках київської публіки.

P.S. на наступний день після концерту, 15 травня, Юрію Василевичу, керівнику Київського квартету саксофоністів, і одному з ключових ініціаторів організації його історичного концерту виповилося 64 роки.

Щиро бажаємо Юрію Володимировичу міцного здоров’я, творчої наснаги та очікуватимемо на нові вражаючі виступи його колективу вже у недалекому майбуньому.


Автор: Андрій Бондаренко
Колективи: Муніципальний камерний хор "Київ", Київський камерний оркестр, Київський квартет саксофоністів, Муніципальний камерний хор "Київ"
Виконавці: Юрій Василевич, Михайло Мимрик, Олександр Москаленко, Сергій Гданський
Диригенти: Микола Гобдич, Роман Кофман
Діячі мистецтв: Олександр Пірієв
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України



Додати: Share on Facebook

Інші:

На фестивалі «Два таланти» юні музиканти представили майстерну гру на фортепіано
Фестиваль української музики «Переосмислюючи Європу: Україна»/Rethinking Europe: Ukraine
Четвертий фестиваль Vinnytsia Adolph Sax Festival завершився великим гала-концертом
У Києві з великим успіхом відбувся концерт, який завершив масштабний творчий проект «Три С»: Скорик — Станкович — Cильвестров»
"Три С" як новий формат
10 листопада в Національній опері України відбувся гала-концерт, присвячений творчості Скорика, Станковича і Cильвестрова
Петр Чуприна: "Еще никогда за последние 30-40 лет не было такой заполняемости зала Национальной оперы"
Те, з чого зроблені мрії
У Дніпрі відбувся концерт японського піаніста
«RADIO CHOIR_UA»: мистецтво Хору Українського радіо в сучасному форматі.
Гендель і джаз
Китай по-українськи, або де зустрілися Європа і Азія
Національна оперета здійснить масштабний гастрольний тур до Івано-Франківська
Валентин Сильвестров: прем’єри всесвіту
Юна флейтистка із Закарпаття успішно виступила у Лондоні разом з камерним оркестром
Американська піаністка Надєжда Влаєва включила Чернігів у своє всесвітнє турне, яке нещодавно розпочала концертом в Бельгії.
Маестро відзначив свій День народження з оркестром і глядачами
Всевидяче "Око": фестивальні варіації української академічної музики
Вісімнадцять шедеврів за один вечір
Євген Станкович своє 75-річчя відзначив великим концертом в Ужгороді
На сцені Оперного театру виступили нащадки славних одеських скрипалів
У Луцьку завершився ХIV Музичний фестиваль «Стравінський і Україна»
КИЇВ МУЗИК ФЕСТ-2017 ПРЕДСТАВИВ СВІТОВІ ПРЕМ’ЄРИ
Учні музичної школи Чернівців дали концерт просто неба
В Херсоні відзначили день музики
Дух України над Монте-Веріта
Спогад про великих виконавців
Італійська опера на українській сцені
Одеська опера, випробування Вагнером
В Рівненській обласній філармонії відбувся перший концерт нового сезону
Запорізька філармонія відкрила концертний сезон фестивалем духовної музики
У Чернівцях відзначили День музики концертом-подорожжю для дітей
Черкаська філармонія відкрила новий 63-й концертний сезон
У Луцьку відкрився ХIV Музичний фестиваль «Стравінський і Україна»
У Києві виступив внучатий племінник автора музики гімну «Як тебе не любити, Києве мій!»
Музична прогулянка Андріївським узвозом
28 вересня диригент Теодор Кучар виступив у Дніпрі із академічним симфонічним оркестром
Валентин Сильвестров: медитація крізь час
У Сєвєродонецьку виступив відомий бразильський диригент
Вінниця приймає легендарні джаз-бенди з 9 країн світу
      © 2008-2017 Music-review Ukraine. Усі права застережено. При цитуванні інформації посилання на Music-review Ukraine обов'язкове



File Attachment Icon
35.jpg