Музикознавче слово | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Музикознавче слово
Черкашина-Губаренко Марина
Музикознавче слово
Про  специфіку музичних смислів та ролі музики в світосприйнятті сучасної людини
31 липня 2023, понеділок
Поширити у Facebook

Приблизно так можна означити мету і завдання створеної шість років тому громадської організації «Музикознавці України у світовій культурі».

Ініціаторами її заснування стала група одеських науковців на чолі з проректором Одеської національної музичної академії імені А.В. Нежданової професоркою Олександрою Самойленко.

Завдяки реалізації цієї ініціативи вдалося об’єднати потужний загін спеціалістів, викладачів музичних навчальних закладів з різних регіонів і міст України.

Протягом всіх цих років підсумком різних форм діяльності учасників об’єднання (лекцій, конференцій, майстер-класів, наукових досліджень, участі в різноманітних програмах і проєктах) стає завершальний семінар, який завершує навчальний рік і запрошує до участі як відомих діячів музикознавчої галузі, так і молодь: викладачів українських мистецьких Вишів і коледжів, а також вчителів музичних шкіл.

Участь передбачається як активна, так і пасивна. Слухачі, які прослухали весь насичений триденний цикл виступів різних форматів, одержують сертифікат учасників - свідчення підвищення професійної кваліфікації.

На цьогорічному Шостому семінарі продовжувалося започатковане з самого початку діяльності МУУСКу обговорення широкої проблематики місця музикології, як наукової галузі й навчальної дисципліни у системі сучасного гуманітарного знання. Сучасна доба в культурі одержала визначення яке метамодерн.


Останній виник на перетині та у полеміці з двома своїми попередниками: модернізмом та постмодерном. Загальні риси цієї доби одержали свій відбиток і в музичних явищах, про які йшлося в низці доповідей першого дня семінару.

Конкретизація нових ознак сучасних музичних процесів і музичних практик, а також проблематика їх наукового осмислення стала ключовою темою другого дня. Доповідачі торкалися в різних аспектах і на різному матеріалі питань мовного і смислового тезауруса музичного мистецтва. Адже головним завданням музикознавства як раз і є осягнення смислу музики як особливої мови зі своїми законами й принципами будови.


Нею користується, за її допомогою спілкується homo musicus, людина музична. Але як і для кожної з мов, які існують у світі, вербальних і невербальних, треба мати слухацький досвід для її належного сприйняття і розуміння

Музикознавець не лише вивчає зовнішню структуру і будову цієї мови, правила, за якими вона функціонує. Знання того, як вона влаштована, це лише крок до того, щоб зрозуміти, про що вона розповідає? А це розуміння треба розтлумачити й передати загально прийнятою, всім зрозумілою мовою вербальною. Ось цьому завданню і служить особливе музикознавче слово.

Як і кожна наукова мова, музикознавство має свій термінологічний апарат і свою систему понять. Однак має справу з особливими художніми текстами, і тому повинно виробляти свою поетику і поетичні прийоми. Це нагадує працю перекладачів з іноземних мов поетичних творів. Тут замало лише точно відтворити буквальний смисл, бо ж в поезії смисл ніколи не буває буквальним.


Не менше значення має форма поетичного висловлення, ритм, рими, розташування слів, строфіка.

Перекладач повинен знайти еквіваленти цьому у своїй рідній мові. А це неможливо, якщо він і сам не буде мати поетичного таланту. Так само і музикознавець, якщо він не є музикантом, то ніколи не зрозуміє і не розшифрує смисл складних музичних творів, в який йдеться про Людину і про вічні питання буття.

Цікавою виявилася тематика третього дня семінару. В центрі опинилося питання глибинної екології музики та музикознавчого пізнання, про пов’язані з цим нові системи холістичного мислення.

Війна викликає руйнації не лише в нашому житті, а й в тій, дотичній до людського буття, космічній гармонії, на захисті якої завжди перебувала музика.

Попри різну тематику доповідей цього дня в кінцевому результаті так чи інакше йшлося про захист культури та культурних цінностей як спільного надбання людства. На цей захист стає і музика, яку створюють сьогодні українські композитори.

Програма кожного дня будувалася таким чином, що спо.чатку слово надавалося більш досвідченим ораторам, які могли оприлюднити свої ідеї у відносно розгорнутих лекціях.

В другій половині дня звучали стислі доповіді, в яких могли заявити про себе більш молоді учасники, серед них і дебютанти такого солідного наукового зібрання. Про успіх семінару свідчила активність його слухачів.

Загальне число учасників цього заходу перевищило 300 осіб, що є чималим для серйозного наукового форуму.



























Автор: Марина Черкашина-Губаренко
Музикознавці: Марина Черкашина-Губаренко
Навчальний заклад: Одеська державна музична академія імені А. В. Неждановоі
Джерело: odma.edu.ua



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
999.jpeg