Уроки історії та... балет | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Уроки історії та... балет
Симфонічний оркестр Національної опери України ім. Т.Г. Шевченка
Дядюра Микола
Уроки історії та... балет
Під завісу театрального сезону в Києві відбулася прем’єра вистави «Юлій Цезар»
10 липня, вівторок

Нова робота митців — спільний творчий проект Національної опери та Італійського інституту культури в Україні і за підтримки Посольства Італійської Республіки в Україні. Це балет про одного з легендарних особистостей Гая Юлія Цезаря (12 липня 100 року до н.е. — 15 березень 44 року до н.е.) — давньоримський державний і політичний діяч, полководець, письменник. Консул 59, 48, 46, 45 і 44 років до н.е., диктатор 49, 48 — 47 і 46 — 44 років до н.е., великий понтифік із 63 року до н.е. Його діяльність докорінно змінила культурний і політичний вигляд Європи та Середземномор’я і залишила визначний слід у житті багатьох поколінь. Походив із давньої патриціанської сім’ї, Цезар послідовно домагався всіх ординарних римських посад (cursus honorum) і зробив собі ім’я на боротьбі з консервативними сенаторами (оптиматами). В 60 році до н.е. організував перший тріумвірат разом із двома впливовими політиками — Гнеем Помпеєм Великим і Марком Лицинием Крассом. Із 58 року до н.е. понад вісім років провів на території сучасних Швейцарії, Франції, Бельгії, Німеччини та Великобританії в Галльську війну, приєднавши до Римської республіки величезну територію від Атлантичного океану до Рейну!




Хореографом і автором лібрето вистави є Аніко Рехвіашвілі, художній керівник балету театру, диригентом виступив Микола Дядюра, сценографія — Станіслава Петровського, художник з костюмів — Наталя Кучеря. Про те, як народжувалася постановка, «Дню» розказали А. Рехвіашвілі та М. Дядюра.

«ЕПОХА АБСОЛЮТНО НЕСУМІСНИХ РЕЧЕЙ: НЕЙМОВІРНОЇ ЖОРСТОКОСТІ ТА ВИСОКОРОЗВИНЕНОЇ КУЛЬТУРИ СУСПІЛЬСТВА»

— Балет з’явився з легкої руки маестро Миколи Дядюри. Він добре знає музичний матеріал, який став підґрунтям балету «Юлій Цезар» — це симфонічні твори відомого італійського композитора-імпресіоніста Отторіно Респігі — так звана Римська трилогія: «Фонтани Риму», «Пінії Риму» та «Святкування Риму» (творчість Респігі еволюціонувала від імпресіонізмудо неокласицизму. — Т.П.). Десь на півроку я занурилась у цей матеріал, думала, як його можна краще розкрити на сцені мовою пластики і танцю, — зізналася А. Рехвіашвілі. — Мені, як донці історика, було цікаво придумати лібрето балету, де головним героєм є реальна особистість — видатний державний діяч Риму, полководець, талановитий письменник і неординарна людина. Гай Юлій Цезар також був чудовим оратором, чиє славне ім’я назавжди залишилося в історії. Коли я написала сюжет, то виявилося, що для вистави нам замало Римської трилогії, і тоді диригент Микола Дядюра запропонував додати ще маловідомий твір, але надзвичайно виразний «Бількіс, Цариця Савська» — це сюїта з музики до однойменного балету О. Респігі, яка ідеально доповнила загальну симфонічну картину постановки...




НА ПРЕМ’ЄРІ ГОЛОВНУ ПАРТІЮ ВИКОНАВ СОЛІСТ МИКИТА СУХОРУКОВ (ГАЙ ЮЛІЙ ЦЕЗАР)

Нагадаємо, в репертуарі театру є балет-візитівка «Спартак» (постановка відомого хореографа Анатолія Шекери на музику Арама Хачятуряна), яка прикрашає афішу з 1977 року (!) і на якій виросло вже кілька поколінь танцівників. Монументальна історія розказана мовою танцю про могутню лавину античного повстання рабів на захист свободи людської особистості... А нині в афіші з’явилася новинка, яка переносить глядачів теж у часи Римської республіки, але це погляд на життя тодішньої аристократії...




— Цезар вважав, що весь світ повинен належати йому, — нагадує хореограф. — Сюжет побудований на калейдоскопі — влада і кохання, сумніви і переконання... Знаєте, спочатку я замислювалася про інших історичних персонажів і лише згодом викристалізувалася концепція зробити балет про знаменитого римського імператора. Перечитала тріумвірат, який заключили Цезар, Красс і Помпей. Нагадаю, Цезар видав закон проти розкоші і скоротив роздачу хліба в Римі, він автор закону про міське управління, провів реформу календаря, названого «юліанським» на його честь. Та, незважаючи на республіканську форму правління, влада Цезаря стає необмеженою, оскільки він обіймає одночасно посади консула і диктатора, що викликає шалений обурення і невдоволення прихильників республіки... Цезар, Красс і Помпей вважали себе богоподібними! Така собі колективна ідеологія володіння світом за правом найрозумніших й найсильніших. Епоха абсолютно несумісних речей: неймовірної жорстокості та високорозвиненої культури суспільства.

Уся творча команда закохалася в цей історичний матеріал. Наш балет має не тільки історичний, а й психологічний підхід. Взявшись за тему, ми уважно почали вивчати музику Респігі та епоху Цезаря. На збір та опанування матеріалу пішло п’ять місяців!

Балет «Юлій Цезар» — це не тільки історія про владу й Римський тріумвірат, а й про кохання. Хоча ми обійшли доволі заїжджену тему Клеопатра — Цезар і відоме висловлювання: «Прийшов, побачив, переміг!», яке приписують нашому герою. Нас зацікавив образ Кальпурнії, дружини Цезаря, на руках якої він, заколотий змовниками, помер... Убивство Цезаря відновило громадянські війни в Давньому Римі, спричинило початок занепаду Римської республіки і зародження Римської імперії, яку очолив всиновлений Цезарем Октавіан Август...

Головні ролі виконували два склали солістів і можна сказати, що вийшли різні інтерпретації на один сюжет. На прем’єрі головні партії виконали солісти: Микита Сухоруков (Гай Юлій Цезар), Тетяна Льозова (Кальпурнія), Віталій Нетруненко (Гней Помпей Великий), Олексій Потьомкін (Марк Ліциній Красс) та Єлізавета Гогідзе (Кифрідія). А на другому показі на сцену вийшли: Станіслав Ольшанський (Цезар), Анастасія Шевченко (Кальпурнія), Ярослав Ткачук у (Помпей), Олександр Шаповал (Красс) і Ольга Кіф’як (Кіфрідія).
У постановці залучена практично вся балетна трупа театру, було пошито 140 костюмів.

За словами Аніко Рехвіашвілі: «Великий репертуарний театр повинен відповідати своєму статусу і створювати масштабні вистави. Можуть бути камерні роботи, але все ж треба прагнути залучити всю трупу по максимуму...
Якщо говорити про Сухорукова, то його Цезар схожий на філософа і стратега. Микита, готуючи роль, звертав увагу навіть на дрібні деталі, і це робить образ ширшим. Льозова (Кальпурнія — дружина Цезаря)— знайшла теплі фарби для своєї героїні. Відомо, що коли Цезар не був у походах, то завжди ночував на жіночій половині свого палацу. Хоча полководець був не красень, але мав чимало бурхливих романів, пристрасно закохався в Клеопатру, царицю Египту, але, попри романи, він завжди повертався до дому, до своєї дружини, з якою прожив 15 років. До речі, Кальпурнія відчувала, що з Цезарем може статися лихо, бо побачила пророчий сон і попереджала чоловіка про небезпеку,... а чотири години потому його смертельно поранили під час засідання у сенаті. Цезар помер на її руках... Мені цікаво було показати Цезаря не тільки героєм-коханцем, хоча ходила приказка: «Чоловіки, ховайте своїх жінок бо йде Цезар!», а й передати його мудрість, як політика, ніжність до дружини, яку він щиро кохав.

Станіслав Ольшанський — молодий артист і його Цезар більш імпульсивний, зухвалий, розгульний... Анастасія Шевченко (Кальпурнія) — лірична і споглядальна... Всі артисти цікаво працюють і кожен по-своєму подає образ, який виконує.

Постановка передає атмосферу розкоші та колосальних задумів Цезаря, слухачі «чують» рев натовпу в Circus Maximus, бачать танці на оргіях, бої гладіаторів...

«НАМ ПОЩАСТИЛО ПРАЦЮВАТИ З ЦІКАВОЮ ДРАМАТУРГІЄЮ ТА КОЛОСАЛЬНИМ СИМФОНІЧНИМ МИСЛЕННЯМ РЕСПІГІ»

— Як диригент, я захопився музикою Отторіно Респігі. Вже під час репетицій відчув щиру зацікавленість музикантів оркестру, — зауважив М. Дядюра. — Після Пуччіні Респігі був першим італійським композитором, який завоював широке визнання в усьому світі! Але, на відміну від автора «Тоски», він став відомим насамперед своїми симфонічними творами. Нам пощастило працювати з цікавою драматургією та колосальним симфонічним мисленням Респігі. Римська трилогія («Фонтани Риму», «Пінії Риму» та «Святкування Риму») — твори, які мають певну програму, вкладену автором, це означає, що музика надзвичайно «театральна» за своєю суттю. Однак у нашому випадку вона не просто ілюструватиме бурхливі святкування на вулицях Риму, воду, що тече в його прекрасних фонтанах чи сосни, що овіваються вітром... Органічно Римську трилогію доповнив ще один твір композитора — Belkis, Regina di Saba, який у нас дуже рідко виконується. Знаєте, було неймовірно цікаво спостерігати, як музика починає жити іншим життям у нашому балеті «Юлій Цезар»...


Автор: Тетяна Поліщук
Фото: ПУТРОВ
Колективи: Симфонічний оркестр Національної опери України ім. Т.Г. Шевченка
Диригенти: Микола Дядюра
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Концертний зал: Глядачевий зал Національної Опери України
Джерело: Газета День



Додати: Share on Facebook

Інші:

Ексклюзивне шоу з зірками світового балету зібрало аншлаг у Національній опері України
Тепер – національна!
До 80-річчя українського Маестро Скорика у Львові з аншлагом відбулась тетралогія філармонійних концертів
У Львові концертували юний піаніст із Монреаля та диригент із Пекіна
Київський театр опери і балету для дітей та юнацтва привернув увагу світових опер
У Чернігові відкрили 75 концертний сезон
Ораторія Ігоря Щербакова прозвучала у Кропивницькому
Блискучий виступ українського оркестру у Швейцарії
Нова опера в заповіднику "Давній Галич"
Фестиваль органної музики завершився у Рівному
У Львові переглядали фільми під орган
Львівський оркестр взяв участь у запису британського проекту
В Устилузі у музеї Стравінського дав концерт піаніст з Німеччини
Класика під... парасольками
LvivMozArt – мистецтво, що змінює світ
На фестивалі LvivMozArt представили прем’єру опери Бортнянського "Алкід"
Житомир із лекцією відвідав американський композитор
Уроки історії та... балет
"Коли цвіте папороть" забороняли 40 років
Проект "Шляхи дружби" на Софійській площі
У Миргороді відбулося урочисте відкриття Міжнародного музичного фестивалю “В гостях у Гоголя”
Харківська філармонія завершила 89-й сезон у новому Органному залі
"Повертаємо Україну до європейської сім'ї": на Софійській площі американський актор декламував "Портрет Лінкольна"
Порошенко нагородив голлівудського актора Малковича орденом
Тисячі киян слухали на Софійській площі концерт «Шляхи дружби. Равенна–Київ»
1 липня на Софійській площі відбулася знакова мистецька міжнародна подія – концерт Міжнародного проекту «Шляхи дружби. Равенна–Київ» під орудою видатного митця сучасності, диригента Ріккардо Муті (Італія) за участю актора Джона Малковича (США)
Сумчани в сімнадцяте зустрічають фестиваль духової музики «Сурми України»
Учні – Великому вчителю
Піаністка з Індії влаштувала для полтавців незвичний концерт
“Операфест Тульчин 2018” зібрав кращих вокалістів України
П’ятірка 1 червня: Юні, талановиті й уже пошановані лауреатськими званнями
У Львівській філармонії оркестр «INSO-Львів» виконав найвідоміші твори Йоганна Штрауса
Звуки роялю: в Ужгороді виступила піаністка зі Швейцарії
Абсолютний рекорд: майже 1300 дітей з усієї Вінниччини відвідали дитячу оперу «Коза-Дереза» у Тульчині
Концерт під відкритим небом на Потьомкінських сходах зібрав понад 10 тисяч глядачів
У Бучі відбувся Міжнародний музичний фестиваль "О-FEST 2018"
Дев'ята хорова асамблея пам'яті Любомира Боднарука
"Мирослав Скорик у стилі Jazz"
В Одесі стартував IV Міжнародний музичний фестиваль ODESSA CLASSICS
За підтримки благодійного фонду Олександра Шевченка у Франківську дав концерт легендарний Мирослав Скорик
      © 2008-2018 Music-review Ukraine