Присвята Арво Пярту залишилась лише присвятою | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Присвята Арво Пярту залишилась лише присвятою
Київський камерний оркестр
Кофман Роман Ісаакович
Присвята Арво Пярту залишилась лише присвятою
29 листопада 2015, неділя
Поширити у Facebook

У стінах Колонного залу Національної філармонії України відбувся концерт-присвята Арво Пярту. Більшість слухачів прийшли, щоб почути саме твори всесвітньовідомого естонського композитора. Коли слухач попадає під дію цієї музики, його перестають хвилювати буденні справи, буремне життя у великому місті та ряд побутових проблем пересічної людини. Музика Арво Пярта змушує нас задуматись про вічне, поринути у рефлексії, осмислити сенс буття. Тож слухач, що цілеспрямовано прийшов послухати таку музику, уже готовий до того, що почує і зможе винести для себе опісля.

Арво Пярт у Києві ( 2011 р.)

Дириґент Роман Кофман з Київським камерним оркестром виконав два твори А. Пярта: «De profundis» для чоловічого хору, органа та оркестру і «Salve Regina» у версії для мішаного хору, челєсти та струнного оркестру. В обох сакральних композиціях панує стан релігійного споглядання. Драматичний профіль «De profundis» (Псалом 130 (129)) викликає чіткі асоціації із процесуальністю ритуалу та підведенням до кульмінації молитви. Композиція побудована як довготривале та напружене духовне становлення, як пошуки священного слова, яким є misericordia (милосердя). І хоч драматургічна концепція інтерпретаторів була не цілком виразною, а ансамблева злагодженість хору і органу викликала певні сумніви, музика залишила враження зосередженості думки і змістової глибини.

Програма концерту була вибудована дуже логічно. Між творами Пярта прозвучала камерна кантата української композиторки Вікторії Польової «Nomanisanis Island», присвячена Арво Пярту і його дружині Норі Пярт (Арефі і Цецилії). Кантата написана у 2006 році для сопрано, фортепіано та струнних. У 2015 році В.Польова підготувала другу редакцію, адаптовану до цього концерту – для сопрано, жіночого хору, фортепіано і струнних. Текстовою основою «Nomanisanisм Island» стала частина останньої проповіді англійського поета і священика Джона Донна (1572-1631) – «Сутичка Смерті, чи розрада душі, зважаючи на смертельне життя і живу смерть нашого тіла». Її поет прочитав напередодні смерті як надгробне слово самому собі. Композиторка вже не вперше у своїй творчості звертається до теми смерті, варто згадати хоча б монооперу «Ars Moriendi» для сопрано, фортепіано та фонограми. Ці твори показують особливе ставлення і розуміння композитором феномену смерті.

Ось що пише про це сама Вікторія Польова:
«Платон в "Федоне" устами Сократа произносит следующую мысль: философия - это наука умирать. Моя "Ars moriendi" или "Наука умирать" - трактат о миросозерцании. Это произведение писалось на протяжении жизни и посредством жизни. Поэтому это отнюдь не только размышления о смертности, но и сокровенный опит жизни человека. Главная идея моей книги состоит в том, что "пам'ять смертная" есть средство осознания ценности бытия. Как сказал Бл. Августин, "только перед лицом смерти рождается человек".
Тексты "Ars moriendi" пришли из книг, которые сопровождали меня в качестве любимих спутников. Это также и приношение Книжной литературе».

Виконання кантати викликало суперечливі враження – вочевидь через ускладненість сприйняття філософської концепції авторки. Енергетика тексту Джона Донна, як також і музики Вікторії Польової, до певної міри нівелювалися не надто досконалою англійською вимовою хору «Кредо», яка ускладнювала сприйняття.

Мабуть найвдалішим виявилося виконання Камерної симфонії «Музика літа» видатного українського композитора Валентина Бібіка, присвяченої диригенту Роману Кофману. Камерна симфонія викликає ряд алюзій на музичну мову і образи творів Дмитра Шостаковича та Кшиштофа Пендерецького, багата на сонористичні засоби, вишукану артикуляцію та нетрадиційні способи звуковидобуття. Виконавська концепція симфонії виявилася максимально розкритою і співзвучною очікуванням слухачів, які тепло її сприйняли. Це далеко не перша інтерпретація твору В. Бібіка Київським камерним оркестром під батутою Романа Кофмана. І вона, як і попередні, приваблює слухача своєю неординарністю і новизною трактування.



Автор: Марта Галаджун
Колективи: Київський камерний оркестр
Диригенти: Роман Кофман
Концертна організація: Національна філармонія України
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України



Інші:

Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
НОВАТОРСЬКА ОПЕРА-КАБАРЕ «ТГШ. ПОДОРОЖ У ЧАСІ»
ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ КОРИФЕЯ УКРАЇНСЬКОГО ОПЕРНО-ХОРОВОГО МИСТЕЦТВА ЛЬВА МИКОЛАЙОВИЧА ВЕНЕДИКТОВА (1924 – 2017)
Станіслав Людкевич і Василь Барвінський, які не дали затихнути українській музиці
Духовність Центральної Європи в музиці: від Пендерецького до Пярта
Мистецтво неможливого
Пам’яті тої «Рути»
«Арсенал» Довженка в Берліні: Історія, яка резонує і через століття
Мельпомена Таврії
Зараз 11 наших людей у війську, - очільник Національної оперети Струтинський
Полон в росії замість фестивалю в США: музиканти з миколаївської 36-ї бригади перебувають у неволі
10 мудрих цитат легендарного актора Богдана Ступки про життя, любов та Україну
Ярослав та Інгігерда. Тисячолітня українсько-шведська історія кохання на фестивалі Bouquet Kyiv Stage- 16 серпня
”ВІД СЯНУ до ДОНУ”
Геніальний тенор
Змушували відкопувати тіла вбитих маріупольців: історія музиканта військового оркестру
Ukrainian Freedom Orchestra втретє зазвучить у світі
У музеї на Кіровоградщині діє виставка, присвячена ювілею відомого композитора і диригента
Опера «Тарас Бульба» лютого патріота Миколи Лисенка. Як її подати світові у час війни з росією?
Українсько-польські музичні мости Фонду “Pro Musica Viva”
ОПЕРА В ЕПОХУ ЗЛОДІЙСТВА
ЄВРОБАЧЕННЯ - МУЗИКА І НЕ ТІЛЬКИ
Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
      © 2008-2024 Music-review Ukraine