“Музика нашого сьогодення, закарбована для наступних поколінь” | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
“Музика нашого сьогодення, закарбована для наступних поколінь”
Олійник Леся Степанівна
Станкович Євген Федорович
Цепколенко Кармелла
“Музика нашого сьогодення, закарбована для наступних поколінь”
Про творчість Кармелли Цепколенко - номінантки на Шевченківську премію
8 листопада 2023, середа
Поширити у Facebook

Національна Спілка композиторів України представила на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка 2024 року за номінацією «музичне мистецтво» твори, написані у період повномасштабної війни (кантати «Читаючи історію», «Звідки ти, чорна валко, пташина зграє?», дуель дует №14, симфонія №5) композиторки, заслуженої діячки мистецтв України Кармелли Цепколенко.


Кармелла Цепколенко, композиторка
Дані твори, в яких відображена в художній алегоричній формі героїчна боротьба українського народу проти російських загарбників, жахлива дійсність війни та неминучість нашої перемоги є зброєю духовної сили. Ця музика дозволяє слухачеві відчути невимовний біль українського народу, посилити моральну стійкість та незламну волю до перемоги.

К.С.Цепколенко, відстоюючи принципи нових парадигм у сучасній естетиці, створює свої твори як індивідуальний проект і за формою, і за структурою, і за особливостями взаємодії солістів.

Театралізація здійснюється за рахунок надання вокалістам та інструментальним солістам індивідуально-особистісних якостей, що вступають у діалогічне спілкування між собою.

Принципи театральності ґрунтуються на драматургічній контрастності, монтажності композиції, мальовничості, «зримості» образів, картинності розповіді.

Художня глибина і значущість творчого задуму творів, пов’язаних з відображенням в асоціативній формі жахіть війни і разом з тим стійкості українського народу, органічне поєднання кращих європейських музичних традицій з принципами креативного музичного мислення народили нову неповторну якість мистецтва, народженого війною. Емоційний меседж цих творів став справжньою художньою зброєю композиторки, що спрямована на боротьбу з фальшивими цінностями ворога.

Кармелла Цепколенко - відомий український композитор, заслужена діячка мистецтв України (2006), лауреатка Премії імені Б. М. Лятошинського (2001), нагороджена «Почесною відзнакою» голови Одеської обласної державної адміністрації (2014), лауреатка Муніципальної премії «Культурна столиця» Одеської міської ради (2019), кавалерка Ордену Капітули Журналу «І» (2012), нагороджена Почесною грамотою Першого Президента України Леоніда Кравчука (липень, 2019) та Орденом «Берегиня України» (2019).

К. Цепколенко є професором, завідувачкою кафедри теорії музики та композиції Одеської Національної музичної академії ім. А. В. Нежданової, секретарем правління Національної Спілки композиторів України, фундаторкою та Головою правління Міжнародної громадської організації Асоціація Нова Музика -Української секції Міжнародного товариства сучасної музики/ІБСМ, засновницею і незмінним художнім керівникомщорічного Міжнародного фестивалю сучасного мистецтва «Два дні й дві ночі нової музики» (з 1995 р.), учасницею та організаторкою численних міжнародних фестивалів, форумів, майстер-класів, багаторічних масштабних проектів таких, як «Мандрівна академія музики» (1997-2000), «Центр практичного менеджменту культури» (2004-2007), володаркою грантів- резиденцій від Фундації ім. Г. Белля (Німеччина, 1995), ЦААО (Німеччина, 1996), Фундації Будинку Й. Брамса (Німеччина, 1996), Міжнародного фонду Відродження (Україна) та Національного фонду мистецтв США (Нью-Йорк, США, 1996), творчої резидентури у Шраяні (Німеччина, 1998), Ворпсведе (Німеччина, 2000), Ді Геґе (Німеччина, 2002, 2003), володарка фантів від Українського культурного фонду (2019-2021).

К.Цепколенко є авторкою інноваційного творчого методу «Сценарна розробка музичного матеріалу», який успішно застосовує у своїй творчій діяльності та у педагогічній роботі, однією з засновників одеської сучасної композиторської школи.

У творчому доробку композиторки понад 100 творів (7 симфоній для великого симфонічного оркестру, 5 симфоній для камерного оркестру, 2 концерти-драми для фортепіано і симфонічного оркестру, Одна камерна опера, 3 міні-моно-опери, 1 балет, вокальні та камерні твори), багато з яких записано на 12 компакт-дисках і на радіо різних країн світу.

Твори Кармелли Цепколенко, що стверджують високі духовні цінності, здобули визнання та стали знаковими для сучасного українського музичного мистецтва, і тому заслуговують на відзначення Національною премією України імені Тараса Шевченка.

Про творчість номінантки своє слово “за” кажуть музикознавиця Леся Олійник і композитор Євген Станкович.

Музика, як зброя

Композиторська творчість Кармелли Цепколенко, як і її пасіонарна громадська діяльність давно заслуговують найвищої державної премії України. Останні десятиліття музику Кармелли Цепколенко та її ім’я міжнародна музична спільнота тісно пов’язує з сучасною професійною музичною культурою України, про що також свідчить, створений нею Міжнародний форум світового рівня «2 дні, 2 ночі нової музики» (за ліком уже 28-й!), де беруть участь провідні музиканти світу, і для якого пишуть свої опуси українські та зарубіжні автори.

Представлені на здобуття Премії твори Кармелли Цепколенко показові як для самої композиторки, так і для сучасного музичного процесу України – це пошуки та прояви новітніх виразових, стильових, драматургічних і формотворчих засобів, а також модерних можливостей музики креативно і творчо переконливо реагувати на екзистенційні виклики нових реалій.

Саме такими видаються її кантати «Читаючи історію» на вірші Оксани Забужко та «Звідки ти, чорнавалко, пташина зграя» за поезією Сергія Жадана в перекладі на німецьку мову, дуель-дует №14 (до речі, поява в українській музиці цього жанру, як і міні-моно-опери завдячуємо Кармеллі Цепколенко), а також симфонія №5. В цих творах композиторка, з притаманною їй стильовою неповторністю, озвучує рефлексію та емоційний меседж-протидію нелюдській жорстокості й жахіттям війни. Тому не випадково всі згадані твори мали широкий розголос у Німеччині, Латвії, Австрії, Молдавії, Швейцарії, Польщі та, звісно, в Україні.

До слова, композиторка жодного дня війни не полишала рідну Одесу, продовжуючи і, навпаки, посилюючи всі напрямки своєї діяльності, а один з її мистецьких проєктів навіть має назву «Мисткині зі своєю зброєю». Втім, «воєнні» твори Кармелли Цепколенко не обмежуються вражаючою «музичною журналістикою» свідка війни. Натомість, вони, переконана, залишаться спресованим мистецьким документом новітньої історії України, озвученим емоційними образами, філософією протистояння руйнівним силам та перемоги сил творення і добра.


Леся Олійник, музикознавиця


***
Біль, нація, стійкість

Повністю підтримую кандидатуру Кармели Цепколенко на здобуття Національної премії імені Тараса Шевченка.

Кармела Цепколенко надзвичасно обдарована композиторка, музикант, педагогиня. Її творчість широко відома в сучасному музичному світі. Опуси композиторки говорять сучасною музичною мовою про найтаємніші відчуття людини, про вічні цінності, про добро і зло, яке нас оточує.

Твори Кармели Цепколенко постійно виконуються на престижних музичних фестивалях сучасної музики, високо оцінюються як професіоналами, так і слухацькою аудиторією.

Як автор ідеї і організатор фестивалю "Два дні і дві ночі" (м. Одеса) Кармела доклала надзвичайних зусиль аби ця потужна у світі подія стала невід'ємною частиною української музичної культури.


Твори, подані на здобуття Національної премії імені Тараса Шевченка, Кантата "Читаючи історію", Кантата "Звідки ти, чорна валко, пташина зграє?", Дуель дует №14 для скрипки та конрабасу та Симфонія №5 (друга редакці) - це літопис нашого життя.

Написані під час повномасштабного вторгнення, під обстрілами і вибухами, твори Кармели Цепколенко - це біль і надія, це жах від страждань і неймовірна стійкість, це людина з її почуттями надії і переживаннями.

Це музика нашого сьогодення, закарбована для наступних поколінь.


Євген Станкович, композитор


Творчий вечір заслуженого діяча мистецтв України, композиторки, Кармелли Цепколенко (м. Одеса)

Концерт-Портрет Кармелли Цепколенко. 10.12.11. Фото: Сергій Пірієв




Композитори:Євген Станкович, Кармелла Цепколенко
Діячі мистецтв: Леся Олійник



Інші:

Мрії, сни і блаженні миті народження мелодії
7 проблем, у вирішенні яких допоможе музика
"Наші музи стоять разом із харківськими гарматами". Історії музикантів університету мистецтв, які повернулися до Харкова
Повернути з імперського небуття автора першої української симфонії. Святкуємо 280 років композитору Максиму Березовському
"Емоції друзів". У Херсоні презентували виставковий проєкт про міста України
Мозок музиканта: наука довела, що біль вони відчувають інакше
FROM KYIV – TO THE WORLD
ОДЕСЬКА ОПЕРА. ART & DIGITAL
Денис Січинський - «український Шуберт»
Бібліотека в епоху змін: збереження спадщини
Згадуємо Костянтина Огнєвого
Згадуємо Анатолія Солов’яненка
Закарпатський народний хор запрошує на свої головні ювілейні події
Митець, що чув музику кольорами: чому Литва вважає Мікалоюса Чюрльоніса національним героєм
Фондова колекція Музично-меморіального музею Соломії Крушельницької у Львові
Презентовано документальний фільм «Не так, як раніше» про лікарів НДСЛ «Охматдит»
20 вересня 112 років тому народився Володимир Цісик
«Київська пектораль»: бути чи не бути?
15 вересня виповнюється 133 роки від дня народження Михайла Гайворонського
12 вересня – народився Олександр Кошиць (1875 -1944 рр.)
10 вересня день пам'яті Станіслава Людкевича
Найвідоміший американський маестро з українським корінням: 107 років тому народився Леонард Бернстайн
Чому провідний театр США ставить оперу про викрадених українських дітей?
Незламний фестиваль «Два дні й дві ночі нової музики» в Одесі продовжує свою 30-літню історію
Згадуємо Володимира Верменича
«Світ містики»: французька, литовська та українська музика у програмі піаніста-дослідника Юсуке Ішії
Маестро Павлу Муравському (Моравському) виповнилось би 111 років
Як працює Київська мала опера на Лук'янівці: від кінця XIX століття до концертів сьогодення
Остап Лисенко - диригент, етнограф, музикознавець, педагог (140 років тому)
Як спів впливає на здоров'я?
Чому варто побачити балет "Норовлива донька" в Національній опері
Мирослав Скорик – геній, який прославив українську культуру!
Грав навіть у засланні: це композитор Барвінський, який пережив радянські табори
Музика незламності: гімн ВМС України отримав сучасне аранжування
Топ-10 молодих і перспективних акторів українського театру
Імена майбутнього української музики
Хор «Гомін» не очікував такого резонансу: мільйонні перегляди відео, розпродані квитки, додаткові концерти, турне Україною
Чому вагітним варто слухати класичну музику: науковці відповіли
«Симфонія перемоги». Як Бетховен і син гетьмана України перемогли Гітлера
Шляхами пам’яті: присвята Мирославу Скорику та Борису Лятошинському
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
4242424.jpg