“Йоганнес Брамс. Клара Шуман” | Music-Review Ukraine
Головна
Анонс
“Йоганнес Брамс. Клара Шуман”
Пухлянко Марія
Київський камерний оркестр
Пономарчук Наталія
м. Київ
14 грудня 2023, четвер, 07:00
Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України
“Йоганнес Брамс. Клара Шуман”
програма - ґендерно збалансована програма

Прем'єра в Україні Концерту для фортепіано з оркестром Клари Шуман-Вік.

Українська прем’єра фортепіанного концерту Клари Шуман (1819-1896) у програмі Київського камерного оркестру під орудою Наталії Пономарчук – це не перша спроба диригентки, сказати б, репертуарну палітру вітчизняного життя класичної музики. Не так давно у виконанні оркестру звучали твори Фанні Мендельсон, сестри Фелікса Мендельсона; низку проєктів було присвячено іменам сучасних українських композиторок.

Зрештою, «жіноча» композиторська творчість нині ні для кого не є дивиною. Та зовсім не так було двісті років тому, коли народилася Клара Жозефіна Вік, донька знаного лейпцизького музичного педагога Іоганна Готлоба Фрідріха Віка, що згодом стала дружиною композитора Роберта Шумана. Кларин батько хоч і приділяв велику увагу музичній освіті доньки, але бачив у ній передусім віртуозну піаністку. При тому, що писати музику вона почала досить рано.

Зокрема, роботу над Концертом для фортепіано з оркестром ля мінор розпочала1833 року 14-річна дівчинка! Він і прозвучить у виконанні Київського камерного оркестру за участю солістки Марії Пухлянко. «Несерйозними» вважав композиторські опуси дружини і сам Шуман. «Одного разу я повірила, що в мене є талант до творчості, але мені довелося розлучитися з цією ідеєю.

Жінка не повинна бажати бути композитором – у жінок ніколи не було такої можливості», – писала Клара. Тодішні стереотипи щодо ролі жінки утверджував і музичний критик Карл Фердинанд Бекер, заявляючи, що про критику Клариних творів не може бути й мови, адже вони написані дамою…Ганс фон Бюлов, прогресивний, здавалося б, музичний діяч того часу, видатний диригент і піаніст, про композиції Шуманової дружини сказав: «Я не вірю в іменник жіночого роду –творець».

Втім, якою б не була інерція сприйняття творчости жінки у ХІХ столітті, Клара Шуман, яка була видатною піаністкою свого часу, знаною менторкою мистецтва гри на фортепіано, лишила після себе значну композиторську спадщину. Це, зокрема, два фортепіанних концерти, фортепіанне тріо, численні твори для фортепіано, композиції для голосу. «Немає більшої радости на світі, ніж складати музику і слухати те, що в тебе вийшло», – писала вона.

Концерт для фортепіано з оркестром ля мінор Клари Шуман-Вік виконає Марія Пухлянко, фортепіано. Прем'єра в Україні!

Програма має ще одну інтригу. Крім музики Клари Шуман, прозвучить присвячена їй Йоганнесом Брамсом Серенада №2 для камерного оркестру.

Молодший за Вік на 14 років, Брамс був закоханий у неї. Листи композитора до далекої коханої (подекуди доволі відверті), сповнена ніжности світла оркестрова Серенада – оце й усе, що лишилося від того почуття, хоч і без взаємности…











Колективи: Київський камерний оркестр
Виконавці: Марія Пухлянко
Диригенти: Наталія Пономарчук
Концертні організації: Національна філармонія України
Джерело: Національна філармонія України

      © 2008-2024 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
100629_02.jpg