Нове слово в музиці | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Нове слово в музиці
Нове слово в музиці
4 серпня 2016, четвер
Поширити у Facebook

Цьогорічний XIV міжнародний форум «Музика молодих», що проходив у Києві, відзначився різноманітною програмою (концерти, лекції, майстер-класи) та широким спектром відкриттів у композиторському світі. Знаковими подіями стали два концерти «Нове слово в українській музиці» за участі студентів Національної музичної академії імені П. Чайковського. Така амбіційна назва спровокувала поставити декілька запитань молодим композиторам. Зокрема, цікавило, що вони розуміють під «новим словом», яким бачать подальший розвиток му­зики, які новації використовують у власних творах та на творчість яких композиторів орієнтуються у своїх пошуках.

ВАСИЛЬ ЦАНЬКО
(2 курс, викладач - Євген Федорович Станкович)
ВАСИЛЬ ЦАНЬКО

Істотна різниця мистецтва, а зокрема музики, від науки в тому, що правила в ній не зовсім писані, і будь- який твір є лише суб'єктивним баченням. Тому не можна судити, що зараз є новим, а що не новим. Світ і всі процеси настільки глобалізувалися, що для од­них новим є те, що було в первісну епоху - самобутні ритми, які зараз кочують в популярну музику; інші за­хопилися музикою надмірно складною, наприклад, творчістю Б. Ферніхоу, або вдарилися в музику, в якій видобувають різні не типові звучання для даного ін­струмента. І постає запитання: що з переліченого є новим? Думаю, незалежно від того, в яких стилях чи жанрах пише композитор, у нього має бути відчуття часу, в якому ми живемо, а точніше, його швидкості. Як на мене, зараз писати півторагодинні партитури й тригодинні опери - недоречно і актуальною пробле­мою є втиснення змісту в компактну і сконцентрова­ну форму. Я ніколи не хотів наслідувати чийсь стиль, принаймні свідомо. Хоч, можливо, інші й бачать у моїй творчості риси відомихкласиків. Дуже хочу, щоб люди, слухаючи твір, відштовхувалися не від того, що вони знають у музиці, а від конкретної композиції, шукаючи специфічні риси.

Не хочу знати, до чого приведе розвиток музи­ки, бо тоді можна просто не писати. Є різні концепції розвитку. Одна з них говорить, що все рухається по спіралі. Тому музика не може апріорі розвиватися, а лише збагачується новими тенденціями. В нашу епоху стрімко розкручується комп'ютеризація і електроніка, що, безумовно, прогресивно. Але мені здається, доля людства трагічна, тому, що ми йдемо до машинізації: комп’ютерів, роботів, штуч­них інтелектів. Я боюся, що музика втратить ас­пекти емоційності, духовності, душевності, які все ж таки не мають зникнути. Тому я думаю, що вар­то бути собою і не йти по шаблонах, оскільки всім сподобатися неможливо. І що б ти не сказав своєю творчістю, ти маєш говорити це від чистого серця, сильно і яскраво.

ВЛАДИСЛАВ МИРОНЕНКО-МіХЕЙШИН
(5 курс, викладач - Юрій Яковлевич Іщенко)

ВЛАДИСЛАВ МИРОНЕНКО-МіХЕЙШИН

У наш час «новим словом» у музиці є іс­нування нової музики. Власне сам факт написання нових творів, уже є «слово» в не­залежності від мови - необарокової, інстру­ментального театру, нової складності чи конкретної інструментальної. У своїх пошуках орієнтуюся на певну композиторську лінію - Й.Бах, Л.Бетховен, ГМалер, ДШостакович, Б.Лятошинський, Є.Станкович та А.Шнітке. Я дивлюся на те, як вони творили, працювали з новим. Взагалі відчуваю себе композитором, який, скоріше за все, завершить попередню історію (як свого часу Малер). Якщо говорити про молодих авторів, які починають «новий час», то, думаю це: Антон Стук, Артем Міронов, Василь Цанько та інші.

Я частково використовую нові прийоми у своїй конкретній інструментальній музиці, а частково - мікротоновість. Як приклад, хочу навести цитату з цікавої заполітизованої стат­ті: «Нова музика чи Нові музики?!». Якщо в нас «нові музики», то я намагаюся в своїй творчос­ті їх звести в «одну музику», на даному етапі це мені здається найважливішим. Незважаючи на інноваційні прийоми, будь-яка сучасна му­зика зараз знаходиться на стадії експерименту. А для мене експеримент у музиці - це коли ти пробуєш щось нове, чомусь вчиться рука, зго­дом розумієш, як це можна використовувати і синтезуєш його в існуючу тканину мови.

Поки ми не завершили попередньої історії, ми не побачимо, до чого музика йде. Нові по­шуки ведуться, але поки нема узагальнення всіх мовних прийомів, нотних позначень, скла­деної системи, вона не рухатиметься далі. Ще не накопичена маса музики або прийомів, із яких можна кардинально роботи щось нове.

ЕДВАРД КРАВЧУК
(2 курс, викладач - Ганна Олексіївна Гаврилець)

ЕДВАРД КРАВЧУК

Із одного боку, зараз «новим словом» є синтез різних жанрів і впровадження нових прийомів звуковидобування. З іншого - вже нічого не можна вигадати. Сьогодні слухач вимагає від композитора шоу, тому автори шукають поєднання (музики, театру, живо­пису), набуває популярності електронна му­ зика, але суто нічого нового не відбувається. Композитори користуються тим, що вже створено у ХХ ст., роблячи з того мікс у своїх творах. Я стараюсь не наслідувати попере­дників чи сучасників і не можу виокремити когось одного, але, звичайно, є велика кіль­кість композиторів, котрі мені цікаві. Буває навіть так, що більша частина музики яко­гось автора мене зовсім не вабить, але один маленький «смачний шматочок» твору може змінити бачення про композитора.

У будь-якому виді мистецтва є певні спа­ди і підйоми. Наприклад, музика ХХ століття отримала великий підйом, а у ХХІ ст. - відбува­тиметься спад аж поки не з'явиться щось нове. Можливо, це буде електронна музика, можли­во, повернення до архаїчності, барочності - це передбачити неможливо. Взагалі суспільство перейшло на споживацький формат, компо­зитор - людина, яка робить продукт, що має користуватися попитом серед виконавців і слу­хачів. І, напевно, в майбутньому це стане голо­вним критерієм до музики. Я в своїх творах ви­користовую те, що вже давно винайшли: трохи епатажності, трохи шоу, імпровізаційності. Щоб сказати, що я новатор, думаю, «ні». Мені не потрібно, щоб про мене писали через сто років, як про відкривача якогось музичного явища, я пишу сьогодні, тут і зараз.

ДАНИЛО ГЕТЬМАН
(2 курс, викладач - Людмила Єгорівна Юріна)

ДАНИЛО ГЕТЬМАН

Для мене проблематична сама концеп­ція «нового слова» і все, що розуміють під цим поняттям, оскільки вона виходить з якоїсь ідеологічної області. Не судитиму, чи є ідеологія нормальним явищем, але коли з року в рік бачиш афіші зі словами «нова музика», «новітня», «новітня в квадраті», ро­зумієш, що через років іо відбуватиметься те ж саме. Як на мене, ця метушня з пошуку нового, а часто і навпаки активної відмови від нового, викликана тим, що людина не дивиться в себе, на те, якою вона є.

Все по-справжньому «нове» з'являється з факту зміни структури суб'єкта. Наприклад, роботи Ніцше мають неймовірну силу впли­ву, адже вони розкрили, позначили зміни внутрішньої структури людини. Як компо­зитори мені цікаві Д. Лігеті та В. Лютославський, оскільки звучання їхніх творів близькі до моїх пошуків і видаються вельми цінними. Сам як митець я ще не сформувався, тому не можу нічого конкретного відповісти.

ВЛАДИСЛАВ КУЗНЄЦОВ
(3 курс, викладач - Микола Анатолійович Ковалінас)

ВЛАДИСЛАВ КУЗНЄЦОВ

Із виникненням «нового слова» в музиці можна провести паралель із появою слова у вербальному сенсі. Зараз дуже складно винаходити нове просте слово, адже все новостворене в лексиці буде завуальова­ними неологізмами. Так само в музиці - на­бір всіх «слів» уже існує, можуть бути тільки неологізми. Якщо говорити про форум «Музика молодих», то «нових слів» було небагато, якщо не п'ять відсотків від усієї кількості. Цих «слів» завжди мало в музиці, є багато людей, які в музичному плані просто міняють їх місцями - «сірий слон - слон сі­рий». Тому турбує питання: чи шукають нові музичні слова ті, хто цим займається?!

Безумовно, в мене завжди були і є куми­ри, яких я раніше зациклено слухав чи ди­вився партитури. Якщо поіменно, то на дру­гому курсі з уподобань сформувалася трійка ідеалів - С. Прокоф'єв, О. Мосолов, А. Хінастера. Зараз смаки розпилилися, подобаються більше нюанси або окремі твори із творчого спектру композиторів, починаючи від Л. Бет­ховена і закінчуючи ХХІ ст Втім, незважаючи на орієнтири, я ніколи нічого не поцуплю, іноді можу перейняти драматургію або стан, із яким починаю працювати по-новому.

Я вважаю, що новаціями не потрібно нехтувати, оскільки це дозволяє вийти на новий етап музичного розвитку. Голо­вне цим не зловживати до вульгарності. Сучасні техніки дали багато кому/чому дихання, просто, хтось їх визнає, а хтось ні. У будь-якому випадку зараз це один із найактуальніших шляхів, наприклад, не­стандартне звуковилучення інструментів, що розширює нам темброву палітру. На флейтовому концерті (17.04), звучав мій твір, в якому я переплутав дві флейтові техніки (за необачністю) - губне піцикато і слеп, що звучало трохи недоречно. Дуже добре, що цей форум стає лабораторією, де можна винести твір на суд власного вуха, виконавця і слухача.

АРТЕМ МІРОНОВ
(3 курс, викладач - Олександр Васильович Костін)

АРТЕМ МІРОНОВ

«Нове слово» - цими словами оперували організатори, коли вигадували назву одного з концертів форуму. Йдеться про проект «Нове слово в сучасній українській музиці». Попри мої очікування, концерт був неординарним і ла­мав усі штампи: майже всі твори вносили щось нове, або ж як мінімум те, чого ще точно не було в концертах нашої академії. Наприклад, вико­нувався струнний квартет «Уроборос» Василя Цанька, де використовувалися складні полі­фонічні системи, але новизною були початок і кінець твору - музиканти грали, не торкаючись струн, що було чи не справжнім «бароковим по­стмодерном» (апеляція до ще одного проекту форуму). Також неординарно підійшла до бан­дури Анастасія Білецька, представивши свої «Три п'єси для бандури соло», написані у вільній серійній техніці - музика, що не підлаштована під якусь систему, свідомо писалася «не зручно» для виконавця, але такого ще точно ніхто не ро­бив для цього інструмента.

Звучала і моя скрипкова соната «Children of Dragon», за поезією Аудри Полуденної, що була незвичайна, зокрема, декламуванням вірша у другій частині. Мені було важливо показати, що звертатися до вербального тексту можна не обов'язково зі звуковисотністю. Я чую музику і в розмові, і в словах людини, особливо, якщо це поет, який володіє риторикою. Ритм цього ві­рша був записаний у партитурі як для ударних інструментів, із виписаним характером. Перша частина твору - «музичне прочитання» вірша, друга - власне текст, вербальне прочитання під музику, в якій використані цитати з моїх дитя­чих творів. Цього вимагали вірші, в яких дитина звертається до «Батька-Міста», і тому, ця про­стота і наївність музики підкреслювала безпо­середність ліричного героя.

ЮЛІАННА ХОМЕНКО
(2 курс, викладач - Леся Василівна Дичко)

ЮЛіАННА ХОМЕНКО

«Нове слово» в музиці для мене означає те, чого ще не було, або щось пов'язане з мину­лим, що зараз трактується по-новому - через призму сучасності. Композитор, який гово­рить «нове слово», висловлює свої бачення чи почуття, користуючись тим, що вже було створено, тому це також пошуки себе в нових засобах вираження. А. Брукнер, за його сло­вами, довго не міг приступити до написання справжніх, серйозних творів, пояснюючи це недостатністю знань і досвіду. На певному етапі він називав свої твори «шкільними». В мене є власні ідеї, але зараз перебуваю в стані накопичення інформації, музичного досвіду. Повинен пройти певний час, щоб цей запас відклався, переосмислився, трансформував­ся і відобразився. Думаю, таке має відбутись у кожного професійного композитора.

Маю улюблених авторів, творчість яких, напевне, відчувається в моїх творах. Наприклад, у «Прелюдії та скерцо», які я виконала на форумі, можливо, помітний впливу твор­чості С. Рахманінова, О. Скрябіна, Д. Шос­таковича. Зараз я в пошуку свого власного стилю, адже оригінальний стиль - одна з найважливіших речей для майстра у твор­чості, завдяки якому можна, не називаючи імені, «прочитати» його. Але сьогодні дуже важко вигадати і знайти щось нове через та­кий стрімкий розвиток можливостей, техні­ки та вже існуючого.

Думаю, не можна остаточно спрогнозувати: що відбуватиметься з музикою? Можливо нинішнє нагромадження, пов'язане з шумом, синтезом і пошуком різних звукових ефектів, займає місце матерії, яку раніше займала му­зика. В класичну епоху використання різких дисонансів і несподіваних співзвуч, що не під­владні правилам, звучали по-новому. Пройде трохи часу, стихне нагромадження шумів і, можливо, консонанс, співзвучна музика осві­житься і набере нового змісту. Або, ймовірно, музика тиші займе місце звуків на нотних ліні­ях. Ця тенденція зараз набирає обертів. За ви­словом Геракліта: «Все тече, все змінюється». Наше життя циклічне і має певні хвилі, як у кардіограмі, де є періоди піку і спаду. Так само в музиці. Тож, щоб відповісти на запитання «Яке майбутнє музики?», потрібен час.

МИКИТА ШПАНЬКО
(3 курс, викладач - Ірина Борисівна Алексійчук)

МИКИТА ШПАНЬКО

Наразі, я займаюся творчим поєднанням старих «слів», а не створенням нових. Із того, що привертає мою увагу і доводиться чути, можу зробити висновок: якщо початок XX ст знаменувався пошуками виходу за межі тональнос­ті та ствердженням рівноправності всіх тонів 12-ступеневої темперації, то з середини ХХ - по­чатку XXI ст. - це вихід вже за межі темперації, традиційних тембрів і звуковисотності.

За час навчання у консерваторії я встиг «перехворіти» А. Шнітке, Д. Лігеті, П. Хінде- мітом. Зараз і не збагну, чи «хворію» кимось. Незмінним є вплив неакадемічної музики: по­пулярної' (рок, джаз, реп тощо) та фольклорної' (автентичної' музики різних країн). Щодо ком­позиторського впливу - є кумедна життєва історія, яка пов'язана зі створенням «Чотирьох прелюдій пам'яті Едварда Лоренца», які ви­конувалися на форумі. Якось я працював над твором у 52 класі консерваторії' (за інструмен­том і доволі голосно). Зайшов відомий шану­вальник та популяризатор музики XX ст. - про­фесор Юрій Петрович Глущенко і сказав мені: «О, це ви Мессіана граєте?». Між тим, на той час я навіть не був знайомий із творчістю цього ви­датного композитора. Послухавши О. Мессіа­на, я зрозумів, що дійсно йшов по його слідах у плані звучання акордів, як дзвонів, і ритму. Природно, що я чув музику, яка з'явилася після О. Мессіана під його впливом, а потім несвідо­мо «витягнув» із почутого саме це.

Зараз я доволі консервативний автор, хоча це не є принциповим самообмежен­ням. Намагаюся рухатися, орієнтуючись на зміст, а не на техніки. А той зміст, із яким я донині працював, зазвичай, не потребував «спецзасобів». Із публічно виконаних моїх творів, найбільш інноваційною є невеличка п'єса «Екмеліка» для гітари соло. В ній актив­но використовуються чверть-тони та високі гармоніки, звучання яких відчутно вибива­ється з 12-ступеневої темперації. Обговорен­ня твору зі слухачами переконало мене, що не варто нехтувати змістом заради техніки. Однак, не виключаю, що й надалі викорис­товуватиму гітару та інші інструменти як мікрохроматичні. Наразі мені ближче нату­ральний звукоряд як більш органічне явище. Я к буде далі - не п рогнозуватиму.

Щодо майбутнього розвитку, можу трохи помріяти про створення певної системи, в якій би рівноправно поєднувалися темперовані й нетемперовані звукоряди, традиційні й не­традиційні тембри, визначена й невизначена звуковисотність. Щось на кшталт традиційної тональності зі своїми консонансами, дисонан­сами та їх розв’язаннями, але на більш широ­кому матеріалі. Скоріш за все, це утопія чи й антиутопія, бо не може весь звуковий простір підкоритися одній системі. Але нехай їх буде декілька, це вже спростить життя і компози­торам, і виконавцям, і слухачам. Врешті-решт, якою б не була система, її рано чи пізно буде зламано. І створено нову, і знову зламано. І так до останнього музиканта... І слухача.


Автор: Юлія Бичкова
Навчальний заклад: Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського
Конкурс (фестиваль): Міжнародний форум "Музика молодих"
Джерело: Музика



Інші:

В Україні виступить світова суперзірка-контратенор Андреас Шолль з Німеччини
Оркестрова «Академія» для юних музикантів: «INSO-Lviv» презентує освітню ініціативу
В сховищі Одеської опери готують прем'єру
Харків'ян кличуть пограти на цимбалах, що пережили "прильоти"
Вчать вокалу і грі на інструментах: у Дніпрі відкрилася релокована музична школа з Покровська
Музикант Львівської філармонії, що постраждав на війні, знову зможе грати
В Ужгороді лунатиме "Музика миру"
Бетховен | Шуберт. Симфонія № 6
До 1000-го дня повномасштабного вторгнення рф
Kyiv Baroque Fest – 2024
У Львівському органному залі вперше українською зазвучить найвідоміша англійська опера
У Рівному виступить легендарний британський диригент Стівен Еллері
В Одеському оперному театрі прем'єра шевченківської кантати-симфонії "Кавказ"
23 листопада у Києві вперше прозвучить на День пам’яті жертв голодоморів знаменита сюїта «Червона скрипка» під батутою Кері-Лінн Вілсон
Кульмінація театрального року: Фестиваль-Премія «GRA» назве найкращих
Триває підготовка до прем’єри «Молочайник»
“Дідона та Еней” зазвучить українською у Львівському органному залі
ПРЕМʼЄРА етноісторичного перформансу «Сила нації»
Прем'єра балету «Аліса в Задзеркаллі» в листопаді
Національний цирк України розпочав гастрольний тур Францією з різдвяною програмою «LE MIRACLE DE NOEL»
Національний симфонічний оркестр України під орудою маестро Володимира Сіренка, – відправляється у велике європейське гастрольне турне: 5 країн | 17 міст | 18 концертів
Зеленський нагородив українських митців у День працівників культури
Презентація альбому «Спадок»
11 листопада філармонія запрошує здійснити занурення у польську музику ХХ століття в День Незалежності Польщі
ІГРИ МУЗИКИ
У Києві відбудеться Kyiv Baroque Fest - 2024
Про перший в Україні віртуальний музей оперного театру
Стали відомі переможці мистецької премії імені Богдана Хмельницького 2024 року
Закарпатська обласна філармонія запрошує на концерт Академічного камерного оркестру
Конкурс на здобуття премії імені Л. М. Ревуцького у 2025 році
У Києві відбудеться прем'єра віднайденої опери “Креонт” Бортнянського
У Варшаві вже 2025 року планують зіграти уривки з опери, яку український композитор пише для "Метрополітен-опери"
“Арнольд Шенберґ. Той, хто змінив музику”
14 листопада в Миколаєві відбудеться прем’єра Херсонського театру Куліша «Молочайник»
ІІІ Всеукраїнський конкурс хорових диригентів імені Дмитра Загрецького
У Нью-Йорку знайшли раніше невідомий вальс Шопена
Шевченківська премія-2025: оприлюднили перелік претендентів
Урочистий концерт з нагоди відкриття Органного залу – подія де перетинаються історії, традиції та сучасність
3 листопада Оркестр Саксофонів гратиме на честь винахідника саксофонів Адольфа Сакса
У Львові в музеї Соломії Крушельницької та Станіслава Людкевича: листопад, сповнений культурних подій
      © 2008-2024 Music-review Ukraine