Пророцтва музичного генія | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Пророцтва музичного генія
Пірієв Олександр Валерійович
Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Глущенко Федір
Черкашина-Губаренко Марина
Пророцтва музичного генія
Знаний маестро Федір Глущенко по-новому «прочитав» твори Дмитра Шостаковича
14 травня 2015, четвер

Серед визначних музичних подій, які увійшли в резонанс із актуальними проблемами сьогодення, став вечір із творів Дмитра Шостаковича, який відбувся в Національній філармонії. Десята симфонія майстра і Другий віолончельний концерт прозвучали під орудою улюбленого киянами і широко знаного у світі диригента Федора Глущенка у виконанні Національного симфонічного оркестру України.

 Федір Глущенко

Прикрасив програму виступ талановитого київського віолончеліста Олександра Пірієва. Психологічна глибина і прихований трагічний підтекст відрізняли «прочитання» Другого віолончельного концерту, який композитор створив у рік свого шістдесятиріччя з розрахунком на інтерпретаторський талант і масштаб особистості Мстислава Ростроповича, якому твір і було присвячено. Сьогодні цей твір сприймається по-новому, — як голос митця, звернутий до прийдешніх поколінь. Ідеться й про відповідальність за захист високих духовних цінностей, і про місію мистецтва у виявленні суспільних хвороб, у розвінчанні свідомо насаджуваної брехні та фальшивого ентузіазму розбещеного натовпу.

Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України. Диригент – Федір Глущенко. Соліст – Олександр Пірієв (віолончель)

Ім’я Шостаковича асоціюється у всьому світі передусім із його симфоніями, зокрема Сьомою «Ленінградською», прем’єра якої відбулася 5 березня 1942 р. У літопис Другої світової війни вони увійшли як твори величезної викривальної енергії та узагальненого бачення масштабу пережитого людством катастрофічного руйнування гуманістичних цінностей. Образ війни як антилюдської машини знищення постав тут без усяких прикрас і викликав паралелі з грізними вершниками Апокаліпсису. Поряд із вражаючими картинами наступу зла і кривавого врожаю, який збирала смерть, музика розповідала про незламність людського духу, здатного вистояти в найтяжчих випробуваннях. У монологах окремих інструментів чувся голос самотньої душі, в особливому тембровому колориті ніби відтворювалася атмосфера холодних спустошених міст і неопалених приміщень, нескінченність нічних години без сну на тлі засніжених пейзажів.

Шостаковичу довелося зіткнутися з підступністю, зрадництвом, свавіллям партійних чиновників, із агресією професійного середовища. Переживання цих страшних часів знайшли втілення в Десятій симфонії, написаній 1953 року. При цьому автобіографічна тема переплелася в ній із конфліктами соціального і загальнолюдського характеру. В музичну тканину композитор ввів тему-монограму, складену з нотного аналогу латинських літер його ініціалів — DSCH. Цей короткий мотив виступає в різних варіантах, зокрема в гротескно загостреному танцювальному ритмі. Є тут і друга, дещо загадкова, тема-символ, яка неодноразово ніби зупиняє музичний розвиток або накладається на нього як виразний сигнал. Вона також має автобіографічні витоки і пов’язана із зашифрованим через нотний запис іменем жінки, яка на той час була духовно близькою авторові. Сполучення особистих переживань із відчуттям наруги над людиною як такою, жахів ГУЛАГу і публічних судилищ перетворює музику симфонії у викривальний документ великої сили емоційного впливу.

Олександр Пірієв (віолончель)

У інтерпретації Федора Глущенка було чітко прокреслено всі яскраві образні контрасти, драматичні лінії та конфліктні вузли твору, а також виявлено його епічний розмах. Як зловісний шабаш зла, прозвучала зіграна на одному диханні друга частина. Багатством смислових нюансів, переходами від глибокої зосередженості до самоіронії, складною взаємодією двох мотивів-символів героя і самотнього голосу-сигналу його аніми-душі відзначалася третя частина. Нарешті, раптовістю зміни настрою від ліричного роздуму до спалаху уявної веселості, бурхливої енергії та шалених ритмів вразив фінал, за яким вимальовувався агресивно настирний образ самовпевненої путінської Росії. Так, складна і глибока музика симфонії Шостаковича прозвучала в блискучій сучасній інтерпретації Ф.Глущенка як передбачення стану суспільства, що виявилося нездатним на покаяння, усвідомлення трагічних наслідків сформованого тоталітарним режимом та імперськими амбіціями придушення свободи, нехтування правдою і людською гідністю.


Автор: Марина Черкашина-Губаренко
Фото: Сергій Пірієв
Колективи: Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Виконавці: Олександр Пірієв
Диригенти: Федір Глущенко
Музикознавці: Марина Черкашина-Губаренко
Концертна організація: Національний портал академічної музики “Music-review Ukraine”
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України
Джерело: Газета "День"



Додати: Share on Facebook

Інші:

В Виннице состоялся 16-ый международного фестиваль имени Петра Чайковского и Надежды фон Мекк.
У Харкові пройшов мистецький фестиваль-конкурс для дітей і дорослих
Гала-концерт V-го сезону Дитячої філармонії Святошинського району
Полтавські гітаристи відзвітували про свої таланти
Концерт "Відродження філармонії" у Дніпрі зібрав 62 тисячі гривень
Запорізька обласна філармонія підбила підсумки 78-го концертного та 61-го симфонічного сезонів
Хобарт Эрл на Театральной площади Одессы: Иоганн Штраус и украинский гопак
Cпівачка Фатіма Чергіндзія презентувала хмельничанам монооперу
У Бейруті відбувся концерт видатної української оперної співачки, солістки Віденської опери, народної артистки України Вікторії Лук’янець
Відкриття Вайнберга
«Джаз-Вітраж» втретє зібрав у Сумах майстрів джазової музики
На сцені Івано-Франківської обласної філармонії звучала музика від польських виконавців
«Школа» Которовича
Чарівні звуки та відчуття спокою: в Ужгороді відкрили фестиваль духовної музики
Композитор живий, якщо його твори звучать: Стефанія Туркевич
Міжнародний конкурс молодих піаністів пам'яті Володимира Горовиця
У авангарда есть своя классика
У Сумах проходить міжнародний конкурс піаністів "Слобожанська фантазія"
У Києві відбувся благодійний концерт пам'яті Квітки Цісик
Львівська філармонія провела п’ять духовних концертів у храмах міста
В Днепре завершился пятый Международный конкурс молодых пианистов имени Фредерика Шопена
У Дніпрі відбувся концерт першого сезону проекту DNEPR-ACCO-BEST
У Вінниці день народження Квітки Цісик відзначили прем'єрною виставою про співачку
Справжній джаз - у Чернігівському філармонійному центрі
Організатори Міжнародного конкурсу баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile» на Українському Радіо
У Львові хор «Київ» виконав середньовічні твори на дійстві «Страсті Христові»
Італійська опера в Гамбурзі
Чернівецький симфонічний знову влаштував свято
На Харківщині відзначили 100-річчя від дня народження Миколи Лисенка
Классика для гурманов
Всеукраїнський конкурс виконавців на народних інструментах "Веселкове розмаїття"
"Коли виходиш на сцену - забувай все і твори!"
В рамках Kharkiv Music Fest в филармонии выступил знаменитый композитор и музыковед Мирослав Скорик
Известные музыканты провели для харьковских школьников серию мастер-классов
"Золота нотка" у Ковелі: в майстерності змагались юні піаністи краю
KharkivMusicFest объединил Украину и сделал всем прививку гормона счастья
Протягом 7-ми годин на ринку грали Баха, випили 150 бокалів "Бахачіно" - про харківський фестиваль в цифрах
У Національній опері відбулась світова прем'єра містичного балету "Children of the Night"
"Бах отримував гонорари діжками пива"
Прем'єра опери Дж. Верді "ОТЕЛЛО" в Харківській опері
      © 2008-2018 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
61.jpg