Пророцтва музичного генія | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Пророцтва музичного генія
Пірієв Олександр Валерійович
Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Глущенко Федір
Черкашина-Губаренко Марина
Пророцтва музичного генія
Знаний маестро Федір Глущенко по-новому «прочитав» твори Дмитра Шостаковича
14 травня 2015, четвер

Серед визначних музичних подій, які увійшли в резонанс із актуальними проблемами сьогодення, став вечір із творів Дмитра Шостаковича, який відбувся в Національній філармонії. Десята симфонія майстра і Другий віолончельний концерт прозвучали під орудою улюбленого киянами і широко знаного у світі диригента Федора Глущенка у виконанні Національного симфонічного оркестру України.

 Федір Глущенко

Прикрасив програму виступ талановитого київського віолончеліста Олександра Пірієва. Психологічна глибина і прихований трагічний підтекст відрізняли «прочитання» Другого віолончельного концерту, який композитор створив у рік свого шістдесятиріччя з розрахунком на інтерпретаторський талант і масштаб особистості Мстислава Ростроповича, якому твір і було присвячено. Сьогодні цей твір сприймається по-новому, — як голос митця, звернутий до прийдешніх поколінь. Ідеться й про відповідальність за захист високих духовних цінностей, і про місію мистецтва у виявленні суспільних хвороб, у розвінчанні свідомо насаджуваної брехні та фальшивого ентузіазму розбещеного натовпу.

Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України. Диригент – Федір Глущенко. Соліст – Олександр Пірієв (віолончель)

Ім’я Шостаковича асоціюється у всьому світі передусім із його симфоніями, зокрема Сьомою «Ленінградською», прем’єра якої відбулася 5 березня 1942 р. У літопис Другої світової війни вони увійшли як твори величезної викривальної енергії та узагальненого бачення масштабу пережитого людством катастрофічного руйнування гуманістичних цінностей. Образ війни як антилюдської машини знищення постав тут без усяких прикрас і викликав паралелі з грізними вершниками Апокаліпсису. Поряд із вражаючими картинами наступу зла і кривавого врожаю, який збирала смерть, музика розповідала про незламність людського духу, здатного вистояти в найтяжчих випробуваннях. У монологах окремих інструментів чувся голос самотньої душі, в особливому тембровому колориті ніби відтворювалася атмосфера холодних спустошених міст і неопалених приміщень, нескінченність нічних години без сну на тлі засніжених пейзажів.

Шостаковичу довелося зіткнутися з підступністю, зрадництвом, свавіллям партійних чиновників, із агресією професійного середовища. Переживання цих страшних часів знайшли втілення в Десятій симфонії, написаній 1953 року. При цьому автобіографічна тема переплелася в ній із конфліктами соціального і загальнолюдського характеру. В музичну тканину композитор ввів тему-монограму, складену з нотного аналогу латинських літер його ініціалів — DSCH. Цей короткий мотив виступає в різних варіантах, зокрема в гротескно загостреному танцювальному ритмі. Є тут і друга, дещо загадкова, тема-символ, яка неодноразово ніби зупиняє музичний розвиток або накладається на нього як виразний сигнал. Вона також має автобіографічні витоки і пов’язана із зашифрованим через нотний запис іменем жінки, яка на той час була духовно близькою авторові. Сполучення особистих переживань із відчуттям наруги над людиною як такою, жахів ГУЛАГу і публічних судилищ перетворює музику симфонії у викривальний документ великої сили емоційного впливу.

Олександр Пірієв (віолончель)

У інтерпретації Федора Глущенка було чітко прокреслено всі яскраві образні контрасти, драматичні лінії та конфліктні вузли твору, а також виявлено його епічний розмах. Як зловісний шабаш зла, прозвучала зіграна на одному диханні друга частина. Багатством смислових нюансів, переходами від глибокої зосередженості до самоіронії, складною взаємодією двох мотивів-символів героя і самотнього голосу-сигналу його аніми-душі відзначалася третя частина. Нарешті, раптовістю зміни настрою від ліричного роздуму до спалаху уявної веселості, бурхливої енергії та шалених ритмів вразив фінал, за яким вимальовувався агресивно настирний образ самовпевненої путінської Росії. Так, складна і глибока музика симфонії Шостаковича прозвучала в блискучій сучасній інтерпретації Ф.Глущенка як передбачення стану суспільства, що виявилося нездатним на покаяння, усвідомлення трагічних наслідків сформованого тоталітарним режимом та імперськими амбіціями придушення свободи, нехтування правдою і людською гідністю.


Автор: Марина Черкашина-Губаренко
Фото: Сергій Пірієв
Колективи: Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Виконавці: Олександр Пірієв
Диригенти: Федір Глущенко
Музикознавці: Марина Черкашина-Губаренко
Концертна організація: Національний портал академічної музики “Music-review Ukraine”
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України
Джерело: Газета "День"



Додати: Share on Facebook В Контакте

Інші:

Музичні пошуки та експерименти
Оперний співак Микола Сікора виступив для українських прикордонників
В Івано-Франківську "Прикарпатська весна 2017"
У столиці презентували нову постановку відомого українського балетмейстера і хореографа Раду Поклітару "Вгору по річці"
У Житомирі відбулася Всеукраїнська прем’єра народної симфонії єднання
Кохання, обов’язок та підступність
Київ, французький музичний імпресіонізм
Французька весна. У Франківську виступило «Тріо Гійома Лопеза»
В Києві пройшов фестиваль української класичної музики
Motion, або Переміщення: француз поставив танцювальний спектакль з bboy тa bgirl з України
Народна хорова капела ВДПУ ім. М. Коцюбинського відсвяткувала свій 60-річний ювілей
В Ужгороді cтартував 5-й Міжнародний фестиваль "Музика без кордонів"
Академічний камерний хор імені Дмитра Бортнянського привітали з 20-річним ювілеєм
Франківський “Бревіс” привіз “Прикарпатську весну” у Житомир
Відомий твір Йозефа Гайдна "Сім останніх слів Спасителя на хресті" чернівчани впродовж цього тижня слухали двічі
Фестиваль "Весняна Одеса" заспівав улюблені пісні
Виконавці головних партій опери "Вертер" - про емоції, зрілість та покликання
Концерт для скрипки з оркестром
У Львові відбувся фестиваль, присвячений відомому композитору Миколі Леонтовичу
Вихованці Київської дитячої школи мистецтв № 8 на конкурсі «Українські композитори – дітям»
Урочисте закриття ІІІ Всеукраїнського конкурсу скрипалів
«Дзвінкоголосі сурми» - у Конотопі обласний конкурс виконавців на духових та ударних інструментах
Луцький духовий оркестр відсвяткував ювілей
Дитяча музична школа №9 святкує 50-річчя з дня заснування
Сіверські вечори – фінішували
У Львові відбувся День музики Мирослава Скорика
НА СТОЛИЧНІЙ СЦЕНІ ВІДБУЛАСЬ БИТВА ХОРІВ
Аншлаг в Національній опері: відбулася прем'єра вистави "Флорія Тоска"
Юні хористи з Кривого Рогу змагалися за першість
Учні Київської дитячої музичної школи № 22 – переможці Всеукраїнського мистецького конкурсу-фестивалю «На крилах весни»
«Дух гуцулів»
Сумчани підкорювали «Обрії класики»
У Дніпровській філармонії оркестр грав під ...мультики!
МУЗИКОЮ НІЖИН БРИНИТЬ
“Шехерезада” і... адміністративна реформа
На „Акордах Хортиці” пролунав заключний акорд
Мирослав Скорик в стилі джаз, 30.03.17, м. Ніжин
«СВЯТО БАЯНА ТА АКОРДЕОНА У ДРОГОБИЧІ»
«Bellissimo»: бравіссімо!
Оплески не стихали, або Як українська танцюристка балету підкорила журі
      © 2008-2017 Music-review Ukraine. Усі права застережено. При цитуванні інформації посилання на Music-review Ukraine обов'язкове



File Attachment Icon
61.jpg