«Спалахи пам’яті» | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
«Спалахи пам’яті»
Півненко Богдана
Національний ансамбль солістів
Гаврилець Ганна Олексіївна
Козаренко Олександр
Сильвестров Валентин Васильович
Шевченко Юрій Валентинович
«Спалахи пам’яті»
Так було названо програму Національного ансамблю солістів «Київська камерата», яка завершила цьогорічний фестиваль камерної музики «Дзеркало»
21 травня 2024, вівторок
Поширити у Facebook

Вже сама назва викликає безліч асоціацій. Пригадуєте виставку два роки тому: «Революція гідності: спалахи пам’яті» чи фільм про документування подій голокосту «Спалахи пам’яті»… Весь концерт весь був пронизаний ідеєю меморіальності: загалом він був приурочений до 30-річчя «Київської камерати», присвячений пам’яті його керівника Валерія Матюхіна (24 травня 2023 р. – річниця його відходу до вічності).

Окрім того, що програма була укладена з композицій виключно українських митців, була карколомно складна як з ансамблевої точки зору, так із з огляду на партії окремих виконавців (тут колектив блискуче підтвердив свою назву – як ансамбль солістів!!!), більшість творів мала свою меморіальну місію.

Програму відкривав медитативний твір Валентина Сильвестрова «Миттєвості пам’яті». Це мейнстрімний ракурс його творчості пізнього періоду, адже в його програмному доробку теми миті і пам’яті фігурують особливо послідовно: «Миттєвості Моцарта», «Пам'ять про П. І. Ч»., ор. 34 (2004) «Миттєвості Шопена», «Миттєві вальси», «Миттєвості віденського вальсу», « В пам'ять про I.S.B.» для віолончелі, «Посвята I.S.B.» для скрипки, його «Миттєвості пам‘яті ІІ», тв. 27 (2004) присвячені київському наставникові О. Козаренка в Київській консерваторії – видатному педагогу класу фортепіано Всеволоду Воробйову,

Світлим спогадом про Ганну Гаврилець, піснею і моливою водночас, став «Хорал» для струнних (2003) – вона покинула світ у третій день повномасштабного вторгнення (27 лютого 2022).

Концерт для флейти і струнного оркестру, тв. 10 (1965) Віталія Губаренка (феєричне соло в ньому виконав Дмитро Кузьмін) став присвятою першовиконавцю Олегу Кудряшову (його річниця також близенько - 28 травня 2016).

Наступна композиція - «Місто Марії» для струнних (2022) авторства учасника колективу, композитора та віолончеліста-соліста Золтана Алмаші стала меморіалом-реквіємом для цілого міста, слухаючи цей твір над долею багатостраждального Маріуполя у ці гіркі роки плакали слухачі багатьох країн. І справді – жоден відеозапис не дає тієї глибини емоцій причетності, які мали змогу пережити ми у залі.

Втратою першого місяця війни став і Юрій Шевченко (він пішов з життя 23 березня 2022.). Його сповнена ніжності і тепла композиція «Ми є!» не раз пронизувала серця зарубіжних слухачів всієї Европи і змушувала плакати українців-виконавців. У цій програмі його творчість було представлено «Старосвітською елегією» для альта та струнних (соліст - Андрій Тучапець), композицією, яка майстерно балансувала між традицією і сміливим експериментом, ставлячи непрості акустичні та ансамблеві завдання для соліста і колективу.

Розкішною епітафією поваги і захоплення Олександру Козаренку (рік його непоправної втрати минув зовсім недавно - 21 березня 2023) стало виконання «Concerto Rutheno» для фортепіано з оркестром (1990), де за препарованим інструментом розсипався гуцульскими цимбалами Дмитро Таванець, а вишуканий ансамбль академічних інструменталістів-віртуозів творив шалений вихор весільних троїстих музик в традиційний фольклорній парі думка-коломийка.

Посвята наступного твору для кожного, хто слухав його хоч раз, більш ніж очевидна: Концерт № 1 для скрипки з оркестром Володимира Зубицького (1977) існує лише в рукописному вигляді і виконується лише «Київською камератою». І хоч написаний він в рік народження його солістки - Богдани Півненко, він очевидно дочекався саме тієї унікальної виконавиці, яка стал його неповторною інтерпретаторкою. Майстерність взаємодії музикантів оркестру у композиції межових рівнів віртуозності викликає справжню гордість і щире захоплення диригентським хистом Олега Маринченка.

Неочікуваним теплим і умиротворюючим завершенням такої барвистої і вибухово емоційної програми стала «Фінська колискова» для скрипки, альта та струнних (2005) Євгена Станковича з ірреальним парним соло скрипки (Кирило Бондар) і альта (Валентина Буграк), яке м’яко переводило з материнської пісні у мрії ніжного сну. До сприйняття кожного твору вводило супровідне слово Аліни Плахтієнко, яке заворожуюче привідкривало особливі грані особистості митця чи самої композиції як для музичних гурманів, так і для слухачів-аматорів.

Це було воістину розкішне завершення надзвичайно цікавої програми Другого Всеукраїнського фестивалю камерної музики “Дзеркало”, за масштаб, рівень, представництво, якість, прямі стріми і записи програм якого маємо нагоду подякувати його артдиректору Миколі Гречуху, його дружині – скрипальці та художниці Оксані Гречух, їх чудовій самовідданій і злагодженій команді та керівництву Львівської опери, яке підтримує цю унікальну і вкрай потрібну ініціативу!



















Автор: Роксолана Гавалюк
Колективи: Національний ансамбль солістів "Київська камерата"
Виконавці: Богдана Півненко
Композитори:Ганна Гаврилець, Олександр Козаренко, Валентин Сильвестров, Юрій Шевченко
Концертна організація: Львівський Національний академічний театр опери та балету ім.С. Крушельницької



Інші:

В Одеській філармонії відбувся перший концерт після ракетного обстрілу
«Open space»: екскурсія для дітей та молоді Полтавщини
ДО ДНЯ ПАМ’ЯТІ ГЕРОЇВ КРУТ
Враження про концерт Богдани Півненко у Лондоні
Бо це танець твого життя
Лагідна посмішка старенького генія. Як україномовний "Фальстаф" Джузеппе Верді запрем'єрився у Київській опері на Подолі
У Києві відбулася прем’єра балету-біографії «Леся» від Art Ballet Company
"Кабаре" і "Чикаго": як київські театри адаптовують бродвейські мюзикли
Леся Олійник: Яскрава панорама сучасної української музики в Лондоні
У Києві відзначили 100-річний ювілей однієї з найстаріших в Україні музичних шкіл
Повернути композитора Лятошинського на українську сцену. Чи вдалась місія фестивалю Liatoshynsky space
Орган з німецької церкви вперше зазвучав на концерті у Харкові 
«Сірано де Бержерак» у Львові
«Діалоги кармеліток» Пуленка: про віру, жертовність і відданість переконанням
“Діалоги кармеліток” Львівської національної опери: між кров’ю, вогнем і Богом
Чи можна ставити «Дочку полку» у воєнний час?
Львівська національна опера: прем’єри, події та досягнення 2024 року
В Схід Опера відбулася прем’єра україномовної версії оперети Йоганна Штрауса «Летюча миша»
Нова версія «Лускунчика Гофмана» у Київській опері
Вечори позитиву та класичних шлягерів
Львівський хор “Гомін” презентував українське Різдво у Швеції
Думки, навіяні після перегляду вистави “Поромник” (The Ferryman)
У США відкрили виставку «Чотири ноти з України», присвячену історії «Щедрика»
У Національній опереті України відбулася премʼєра іспансько-українського проєкту (сарсуела на дві дії) за мотивами знаменитої п’єси Лопе де Веги «Собака на сіні»
Казковий сон у... техніці модерну
Національний симфонічний оркестр України виступив у столиці Польщі
Вперше в історії «Щедрик» прозвучав у франкфуртській Alte Oper
Музика як зброя: у Празі відбувся показ фільму «Озброєні піснею»
Україна пам'ятає: у Національній філармонії України вшанували жертв голодоморів
Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
1.jpg