«Спалахи пам’яті» | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
«Спалахи пам’яті»
Півненко Богдана
Національний ансамбль солістів
Гаврилець Ганна Олексіївна
Козаренко Олександр
Сильвестров Валентин Васильович
Шевченко Юрій Валентинович
«Спалахи пам’яті»
Так було названо програму Національного ансамблю солістів «Київська камерата», яка завершила цьогорічний фестиваль камерної музики «Дзеркало»
21 травня, вівторок
Поширити у Facebook

Вже сама назва викликає безліч асоціацій. Пригадуєте виставку два роки тому: «Революція гідності: спалахи пам’яті» чи фільм про документування подій голокосту «Спалахи пам’яті»… Весь концерт весь був пронизаний ідеєю меморіальності: загалом він був приурочений до 30-річчя «Київської камерати», присвячений пам’яті його керівника Валерія Матюхіна (24 травня 2023 р. – річниця його відходу до вічності).

Окрім того, що програма була укладена з композицій виключно українських митців, була карколомно складна як з ансамблевої точки зору, так із з огляду на партії окремих виконавців (тут колектив блискуче підтвердив свою назву – як ансамбль солістів!!!), більшість творів мала свою меморіальну місію.

Програму відкривав медитативний твір Валентина Сильвестрова «Миттєвості пам’яті». Це мейнстрімний ракурс його творчості пізнього періоду, адже в його програмному доробку теми миті і пам’яті фігурують особливо послідовно: «Миттєвості Моцарта», «Пам'ять про П. І. Ч»., ор. 34 (2004) «Миттєвості Шопена», «Миттєві вальси», «Миттєвості віденського вальсу», « В пам'ять про I.S.B.» для віолончелі, «Посвята I.S.B.» для скрипки, його «Миттєвості пам‘яті ІІ», тв. 27 (2004) присвячені київському наставникові О. Козаренка в Київській консерваторії – видатному педагогу класу фортепіано Всеволоду Воробйову,

Світлим спогадом про Ганну Гаврилець, піснею і моливою водночас, став «Хорал» для струнних (2003) – вона покинула світ у третій день повномасштабного вторгнення (27 лютого 2022).

Концерт для флейти і струнного оркестру, тв. 10 (1965) Віталія Губаренка (феєричне соло в ньому виконав Дмитро Кузьмін) став присвятою першовиконавцю Олегу Кудряшову (його річниця також близенько - 28 травня 2016).

Наступна композиція - «Місто Марії» для струнних (2022) авторства учасника колективу, композитора та віолончеліста-соліста Золтана Алмаші стала меморіалом-реквіємом для цілого міста, слухаючи цей твір над долею багатостраждального Маріуполя у ці гіркі роки плакали слухачі багатьох країн. І справді – жоден відеозапис не дає тієї глибини емоцій причетності, які мали змогу пережити ми у залі.

Втратою першого місяця війни став і Юрій Шевченко (він пішов з життя 23 березня 2022.). Його сповнена ніжності і тепла композиція «Ми є!» не раз пронизувала серця зарубіжних слухачів всієї Европи і змушувала плакати українців-виконавців. У цій програмі його творчість було представлено «Старосвітською елегією» для альта та струнних (соліст - Андрій Тучапець), композицією, яка майстерно балансувала між традицією і сміливим експериментом, ставлячи непрості акустичні та ансамблеві завдання для соліста і колективу.

Розкішною епітафією поваги і захоплення Олександру Козаренку (рік його непоправної втрати минув зовсім недавно - 21 березня 2023) стало виконання «Concerto Rutheno» для фортепіано з оркестром (1990), де за препарованим інструментом розсипався гуцульскими цимбалами Дмитро Таванець, а вишуканий ансамбль академічних інструменталістів-віртуозів творив шалений вихор весільних троїстих музик в традиційний фольклорній парі думка-коломийка.

Посвята наступного твору для кожного, хто слухав його хоч раз, більш ніж очевидна: Концерт № 1 для скрипки з оркестром Володимира Зубицького (1977) існує лише в рукописному вигляді і виконується лише «Київською камератою». І хоч написаний він в рік народження його солістки - Богдани Півненко, він очевидно дочекався саме тієї унікальної виконавиці, яка стал його неповторною інтерпретаторкою. Майстерність взаємодії музикантів оркестру у композиції межових рівнів віртуозності викликає справжню гордість і щире захоплення диригентським хистом Олега Маринченка.

Неочікуваним теплим і умиротворюючим завершенням такої барвистої і вибухово емоційної програми стала «Фінська колискова» для скрипки, альта та струнних (2005) Євгена Станковича з ірреальним парним соло скрипки (Кирило Бондар) і альта (Валентина Буграк), яке м’яко переводило з материнської пісні у мрії ніжного сну. До сприйняття кожного твору вводило супровідне слово Аліни Плахтієнко, яке заворожуюче привідкривало особливі грані особистості митця чи самої композиції як для музичних гурманів, так і для слухачів-аматорів.

Це було воістину розкішне завершення надзвичайно цікавої програми Другого Всеукраїнського фестивалю камерної музики “Дзеркало”, за масштаб, рівень, представництво, якість, прямі стріми і записи програм якого маємо нагоду подякувати його артдиректору Миколі Гречуху, його дружині – скрипальці та художниці Оксані Гречух, їх чудовій самовідданій і злагодженій команді та керівництву Львівської опери, яке підтримує цю унікальну і вкрай потрібну ініціативу!



















Автор: Роксолана Гавалюк
Колективи: Національний ансамбль солістів "Київська камерата"
Виконавці: Богдана Півненко
Композитори:Ганна Гаврилець, Олександр Козаренко, Валентин Сильвестров, Юрій Шевченко
Концертна організація: Львівський Національний академічний театр опери та балету ім.С. Крушельницької



Інші:

“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
У Львівському органному залі тріумфально прозвучав Гімн Незламності українців
З нагоди Дня міста незламний Харків вітали світові оперні зірки. Людмила Монастирська та Олег Злакоман заспівали у великому концерті «Хариків об’єднує серця!»
«Моє відчуття цьогорічного Букету – Потужність»
На фестивалі «КіноБукет» показали понад 35 стрічок, відбулись чотири кінопрем’єри та дві панельні дискусії
Фотомиті фестивалю Bouquet Kyiv Stage 2024
«МОВНІ ВПРАВИ»: У ХЕРСОНІ ВІДКРИЛИ ДРУГУ ЧАСТИНУ ВИСТАВКИ
Залужний відвідав концерт у Лондоні
Одеська опера завершила 214-й театральний сезон
Незрячі... трагічна правда чи брехня, яка допомагає жити?
Львівська національна опера: прем’єри, події та досягнення сезону 2023/2024
Хорова феєрія “Гомону” на сцені Львівського органного залу
У Луцьку біля собору відбувся благодійний концерт оркестру "Кантабіле" на підтримку ЗСУ
Браво, франківці!
У Коломиї виступила солістка Віденської опери та Міланського театру «Ла Скала
Висота «Діалогів кармеліток»
Сніг у червні - “На русалчин Великдень”
Львівський музичний «десант» у Києві – браво!
Завершилось всеукраїнське турне Академічного симфонічного оркестру Львівської філармонії
У Київській муніципальній академії музики ім. Р. М. Глієра провели майстер-класи для юних харків'ян
У Відні відбувся масштабний концерт за участю 150 українських виконавців класичної музики
ЛУЦЬКІЙ МУЗИЧНІЙ ШКОЛІ №1 ВИПОВНИЛОСЯ 85 РОКІВ
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
1.jpg