Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
28 березня, п'ятниця
Поширити у Facebook

Запам’ятайте це і'мя: за 26-річною київською балериною й хореографкою Катериною Курман майбутнє сучасного українського балету. У ці дні вона репетирує у Львові велику прем’єру — балет "Соляріс" на музику українського композитора Олександра Родіна, перші покази якого відбудуться вже у квітні.

В інтерв’ю Vogue Ukraine Катерина Курман розповідає про різницю між сучасним танцем та класичним балетом, нові постановки та виклики, з якими стикається.

Життя Катерини Курман сьогодні розділене між Києвом і Львовом. У столиці — її рідний театр "Київ Модерн-балет", у складі якого Катя виступає з 19 років: шість днів на тиждень по п’ять годин репетирує у приміщенні Київської опери на Подолі, на базі театру, грає вистави. Тут вона задіяна в понад десяти постановках — від титульної партії в сучасному балеті "Кармен TV" з хореографією Раду Поклітару до Троянди у "Маленькому принці", модерному танцювальному прочитанні роману Антуана де Сент-Екзюпері на музику Моцарта й українських колискових.

У Львові — нові виклики: 11 та 12 квітня на сцені Національної опери заплановано прем’єру балету "Соляріс" за мотивами роману польського письменника Станіслава Лема, який Курман ставить як хореографка, разом з танцівником Олексієм Бусько. Культовий твір 1961 року про далеке майбутнє, в якому люди досліджують невідому планету, команда львівської опери разом із Катериною інтерпретує як "фантастику, що стала реальністю". І мовою сучасного танцю говорить про складні стосунки людини, природи і технологій, зокрема про чіпування, освоєння Марсу та штучний інтелект.

Ми зустрічаємося з Катею напередодні її від’їзду до Львова. Команда Львівської опери запросила Курман до співпраці, коли минулої зими побачила київську постановку "Аліса в Задзеркаллі", її дебют як хореографки в команді "Київ Модерн-балет". Два покази "Аліси" у Міжнародному центрі культури і мистецтв пройшли з аншлагом, а професійна танцювальна спільнота вибухнула захопленими відгуками: Курман — ім’я, яке варто запам’ятати. "Аліса в Задзеркаллі" — постановка про внутрішні трансформації та подорож героїні до себе. Катерина втілює цю історію під мінімалістичну електронну музику, написану молодим композитором Іваном Гаркушею, через сміливу і неочікувану хореографію: іноді танець Аліси у виконанні балерини Софії Гусевої нагадує запальні рухи рейверів, подеколи — медитацію, а в деяких сценах — несміливу пластику незграбної дівчини-підлітки.

У "Солярісі" хореографку захопила музика сучасного композитора Олександра Родіна та балетна трупа львівського театру — їхнє бажання розкрити свої можливості в авангардному танці: "На репетиціях ми багато шукаємо, імпровізуємо. Інколи ти йдеш з одними ідеями й концепціями, а в моменті може народитися щось абсолютно інше. Головне — мати потрібну енергію й бути відкритою до артистів".

Курман виросла на півдні країни, в селі Вигода на Одещині. Згадує, як у 13 років тітка повезла її в Одесу на "Лускунчика" театру "Київ Модерн-балет" у постановці українського хореографа родом із Кишинева Раду Поклітару, тепер — головного вчителя і наставника Катерини. За рік, на день народження Каті, колектив знову приїхав в Одесу — зі своїм "Кармен TV". "Я була в захваті, і тепер, коли сама танцюю головну партію в цій виставі, досі не вірю, що все це відбувається зі мною".

Поклітару побачив Курман на кастингу в театрі, коли їй було 19 — і запросив у майстерню в Київському університеті культури і мистецтв, куди дівчину прийняли одразу на третій курс. Кар’єру починала в балеті свого наставника "Спляча красуня" — водила одну з ляльок у виставі, а тепер танцює в головних постановках трупи: "Довгий різдвяний обід", "Болеро", "Жінки в ре мінорі". Коли запитую про улюблені, вона обирає "Кармен TV" — за легкий насмішкуватий настрій, і балет "Жінки у ре мінорі", постановку Поклітару на музику Баха про жіночу дружбу й гендерні стереотипи, — за хореографію, в якій "оживає кожна клітинка тіла".

"Київ Модерн-балет", у якому Курман сформувалася як артистка, заснований у 2005 році. Це перший в Україні театр сучасної хореографії. Його фірмова особливість — в авторському, часто іронічному прочитанні Поклітару класичних балетних лібрето, як "Кармен", та створенні нових постановок за мотивами популярних літературних текстів, як, наприклад, "Маленький пинц".

Катерина в коледжі вивчала класичний і народний танець, а в університеті — сучасну хореографію. Каже, що принципова різниця між класикою й модерном — у вмінні танцівника розслабляти м’язи. "Класичний балет працює з напругою, а сучасний — з абсолютним розслабленням, — пояснює балерина, сидячи поруч зі мною у легінсах, світшоті й кросівках. — У сучасній хореографії іноді треба вміти просто розтектися, як рідина. Під час репетицій Раду може сказати нам: уяви, що ти зараз у теплій воді, а потім ця вода стає холоднішою, і ще, і ще. Як твоє тіло реагує, як рухається в цей момент? Покажи мені цей стан! Станцюй його. Це і є сучасний балет — він у багатьох сенсах про нашу фантазію".

Історія Курман, як і будь-якої балерини, — не тільки про талант, а й про боротьбу. "Танець — це суцільна дисципліна, — усміхається вона. — Ти постійно себе виховуєш, змушуєш бути кращою. Бувають моменти, коли відчуваю: вже не можу. Але коли ти балерина чи хореографка, не можеш "не могти". І ти видихаєш, видуваєш увесь свій "вогонь" через ніс і йдеш далі".

Після інтерв’ю Катя вирушає до Львова — працювати над "Солярісом". За день надсилає мені відео з репетиції й розповідає, як її надихає робота. Зокрема згадує художницю вистави Світлану Рейніш, яка придумала для героїв костюми на межі "земного та космічного". Деякі комбінезони кордебалету нагадують марсіанський ґрунт, а головна героїня Гері (цю партію виконують артистки Анастасія Бондар, Ольга Пилипейко й Мар’яна Гресь), яка помирає й повертається на станцію біля планети Соляріс у вигляді фантома, вбрана у корсет та прозору спідницю — костюм створює враження, ніби балерина левітує.

Ці образи втілюють відсторонений та холодний всесвіт "Соляріса", події якого, за лібрето Олександра Родіна, відбуваються спочатку в науковій лабораторії, де йдуть експерименти зі штучним інтелектом, а потім на космічній станції, де вивчають планету. Один із головних героїв, кібернетик Снаут (його партію танцюють Максим Кадикало, Андрій Гаврін та Ілля Устиненков), вживлює мікрочіпи в мозок піддослідних людей — імпланти мають позбавити їх хвороб, але зрештою роблять агресивними до науковців, що призводить до трагедії. Курман зізнається, що захоплена темою складних стосунків людини й природи. Гуляючи Львовом, зауважує, як рухається листя на вітру, адже поштовхом у сучасному балеті можуть бути речі, на які ми не звикли звертати увагу.

У листуванні, поки Катя у Львові, я запитую, як вона бачить своє завдання хореографки. Курман відповідає: "Ми живемо в трагічні часи, навкруги багато важкості. Я хочу, щоб були вистави, після яких легше дихається і мріється. Щоб мистецтво було фільтром".





Автор: ДАР'Я СЛОБОДЯНИК
Фото: Stepan Lisowski
Джерело: vogue.ua



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
44.jpg