“Лісова пісня” у Будапешті | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
“Лісова пісня” у Будапешті
“Лісова пісня” у Будапешті
У столиці Угорщини з великим успіхом відбулася перша міжнародна постановка опери-феєрії Віталія Кирейка
19 грудня 2023, вівторок
Поширити у Facebook

«Лісова пісня» створена композитором Віталієм Кирейком (1926-2016 рр.) за однойменною драмою геніальної Лесі Українки у 1957 році...

Нині прем’єра опери-феєрії відбулася у Будапешті. Зауважимо, що це було перше в історії Угорщини сценічне втілення української опери взагалі. Вперше на сцені натхненно співпрацювали виконавці з України, Угорщини та Словаччини, які змогли високо професіонально і правдиво втілити філософські образи своїх сценічних героїв.

Режисеркою та сценографкою постановки виступила Лада Шиленко – випускниця НМАУ ім. П. І. Чайковського (клас засл. діяча мистецтв України, професора П. І. Ільченка). Музичною керівницею проєкту, яка яскраво зіграла фортепіанний супровід опери, стала Ірина Шестеренко - кандидатка мистецтвознавства, заслужена діячка естрадного мистецтва України, професорка Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського.

З ліризмом і теплотою донесла образ Мавки Дар’я Литовченко - солістка Львівської національної опери, випускниця НМАУ імені П.І. Чайковського (клас нар. арт. України, професорки, завідувачки кафедри камерного співу В. Г. Антонюк). Яскраво й емоційно передала характер міщанки-вдови Килини Ольга Дорощук (мецо-сопрано), випускниця НМАУ ім. П. І. Чайковського (клас нар. арт. України, професорки Л. В. Юрченко).

Не залишили байдужими слухачів й інші солісти: молодий талановитий тенор із Словаччини Микола Ердик, якому вдалося передати трансформації характеру Лукаша та угорські співаки: Вікторія Рудник (партія Матері Лукаша), бас Дьордь Шилло (образи Дядька Лева, Лісовика й Марища) та баритон Балаш Фараго (образ Перелесника).

Сподобалися аудиторії й танцювальні номери, які втілили Юліанна Єва Поллак – переможниця багатьох міжнародних конкурсів (балетмейстер – онук композитора Дмитро Кирейко) та українські учні хореографічної студії Наталії Якушкіної.

Приємною несподіванкою стала присутність на виставі та схвальний її відгук внучатої племінниці Лесі Українки – піаністки Аріадни Бартаї.

Прем’єра опери Віталія Кирейка «Лісова пісня», що відбулася щойно у Будапешті, має велике міжнародне значення як для ознайомлення європейців із українською національною оперою, так і для зміцнення міжнародних зв’язків країн Європи.
***

Нагадаємо,за словами композитора Віталія Кирейка, творчість Лесі Українки приваблювала його з дитинства, а найбільше — «Лісову пісню». Над своєю першою оперою він працював у 1955—1957 роках. Лібрето написав сам; драматургічна структура збереглася, але з численними скороченнями. В сольних піснях та діалогах (аріях та речитативах) здебільшого зберігався текст Лесі Українки, а для ансамблів композитор складав ласний текст. Також композитор використовував мелодії, представлені самою Лесею Українкою у драмі.

Незабаром після створення «Лісова пісня» була поставлена у Львівській опері; постановка мала великий успіх. Вже в наступному сезоні «Лісову пісню» ставили в Оперній студії Київської консерваторії, де викладав Кирейко. Ця постановка також мала успіх, і уривки з неї записувались на радіо в 1961 і 1964 роках. Однак у 1966 році обидві постановки були вилучені з репертуару і були відновлені лише в 1998 році Оперною студією НМАУ.

Після часів сталінізму «Лісова пісня» стала українською оперою, що повністю ігнорувала «поточні теми» комуністичного режиму. Опера має позачасову морально-етичну тему: сенс людського життя.

Фантастичне у сюжеті переплітається з реальним. Міфічні істоти є одночасно символами природи, а опера описує стосунки між природою і людиною: гармонія та взаєморозуміння з природою представлені фігурою дядька Лева, який розуміє лісових духів, і вони розуміють його, тоді як мати та дружина Луки представляють холодні хижацькі стосунки з природою. Крім того, однак, міфічні істоти зображують власну, пригнічену духовну природу людини, про яку люди не знають і яка проявляється лише мистецтвом — звуком сопілки Лукаша.

Філософською основою опери (як і оригінальної драми) є очевидний пантеїзм, герої з протилежних світів потрапляють у символічний світ вищої мудрості, пізнаючи протилежну сторону...
























Інші:

Музика як зброя: у Празі відбувся показ фільму «Озброєні піснею»
Україна пам'ятає: у Національній філармонії України вшанували жертв голодоморів
Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
410947236_1034000627690972_4391264447993600131_n.jpg