Концерт для скрипки з оркестром | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Концерт для скрипки з оркестром
Соколов Валерій
Концерт для скрипки з оркестром
Оркестр гамбурзької Elbphilharmonie. та Валерій Соколов
13 квітня 2017, четвер

Симфонічний оркестр Північно-Німецького радіо (NDR) нещодавно отримав другий статус — оркестру гамбурзької Elbphilharmonie.

У його супроводі грає й молодий, але вже уславлений український скрипаль. 



Відомий колектив, що відзначив 70-річчя, розпочав концерт світовою прем'єрою створеної на його замовлення 12-хвилинної п'єси для великого оркестру під назвою Stand up. Автор — 37-річний словенський композитор Віто Журай — був присутній у залі й насолодився успіхом свого чудово виконаного дітища.

Диригував затребуваний словацький маестро Юрай Валчуха. 


Незважаючи на складну авангардну мову й насиченість партитури, твір вирізняється виразним тематизмом, що чітко відстежується у звуковій канві, а також новизною і розмаїттям тембрів, добре вибудуваною формою.

На сцені — ударні інструменти. Музиканти всіх оркестрових груп використовували нетрадиційні штрихи, особливі прийоми звукодобування, величезні динамічні контрасти. 


У супроводі оркестру грав 30-річний екс-харків'янин Валерій Соколов — надзвичайно талановитий молодий скрипаль, який уже 17 років живе в Європі. 

1999-го, завдяки яскравому виступу на Міжнародному конкурсі скрипалів ім. Сарасате в Памплоні, 13-річний скрипаль отримав грант на навчання в лондонській Школі Ієгуді Менухіна, у класі Наталії Боярської. У 19 років молодий музикант виборов Гран-прі Міжнародного конкурсу ім. Джордже Енеску в Бухаресті й отримав пропозицію про співпрацю від агентства Jasper Parrott.


Спеціально для Соколова Євген Станкович написав 3-й скрипковий концерт: світову прем'єру музикант презентував у вересні 2015-го в Києві й Дніпропетровську. 
Разом з НСОУ п/у Володимира Сіренка до 75-річчя українського класика, що відзначатиметься восени, соліст записав три його перші скрипкові концерти й "Українську поему". Живе Соколов у Мюнхені. 
В Elbphilharmonie пощастило почути, без перебільшення, чудову гру нашого земляка. А також побачити й буквально вдихнути, відчути красу й атмосферу величної, вишуканої перлини архітектурної, дизайнерської й акустичної досконалості. 

Скрипаль-соліст не пошкодував свого часу й сил, аби за кілька годин до виходу на сцену передати дорогоцінний квиток на свій виступ. Я не дуже сподівалася на щасливий шанс, оскільки всі квитки на концерти у всіх залах дуже модного, на сьогодні найрейтинговішого, залу планети, давним-давно продано до кінця сезону. 

І тут — везіння — я прилітаю в Гамбург саме в день концерту співвітчизника. 

Валерій Соколов — постійний представник України у світі високої музики — грав у Великому залі Elbphilharmonie в його стартовому, неймовірно рейтинговому ПЕРШОМУ сезоні нарівні з Євгенієм Кісіним, Ланг Лангом, Йо Йо Ма; диригентами Аланом Гілбертом, Теодором Курентзісом, Кентом Нагано, Густаво Дудамелем; найбільшими філармонічними оркестрами — Берлінським і Нью-Йоркським, "Кремератою Балтики"; джазовими легендами Чіком Коріа, Бренфордом Марсалісом та іншими зірками. Завдяки Elbphilharmonie культурний авторитет Гамбурга злетів на вершину світового мзичного Олімпу. 



Соколов виконав закінчений 1938-го Другий концерт для скрипки з оркестром, написаний Белой Бартоком в останній період життя, коли угорський класик був стривожений міцніючим фашизмом. Свідомий антифашист, який відмовився виступати в гітлерівській Німеччині, став об'єктом переслідувань у довоєнній Угорщині… 

Спочатку він планував створити одночастинні варіації, але скрипаль Золтан Секей, для якого писався концерт, хотів мати стандартний тригодинний цикл. У результаті Барток помістив свої варіації в другій частині, а третя — це змінений матеріал першої (незважаючи на те, що композитор прямо не використовує 12-тонову техніку, яка в ті часи володіла умами, концерт містить 12-тонову тему в крайніх частинах). Прем'єра відбулася у березні 1939-го в амстердамському Концертгебау. На початку Другої світової війни Барток виїхав у США. Американська прем'єра відбулася в Клівленді, штат Огайо, 1943-го, з Тоссі Співаковським на скрипці в супроводі Клівлендського оркестру під управлінням Артура Родзинського. Потім скрипаль зіграв концерт у Нью-Йорку й Сан-Франциско. 

Композитор трохи відійшов від власного юнацького модерністичного максималізму у бік простішої музичної мови. Барток, котрий тяжіє до конфліктного драматизму, не цурається лірики, яка то відбиває невигадливу простоту народної музики, то сповнена витонченої споглядальності й філософської заглибленості. 

Палка фантазія й імпульсивність поєднуються з конструктивною ясністю й дисциплінованістю викладу. Твір вирізняється мелодійним та інтонаційним багатством, емоційною заразливістю, поєднує первозданну силу, розкутість почуттів і стриманий інтелект, динамізм, гостру експресивність і зосереджену відчуженість. 

Соколов грає Бартока блискуче, скрипаль володіє палітрою щедро розсипаних почуттів і емоцій. Його виконання — взірець чеснот: ніжної лірики, потужного вібрато, легких пурхаючих пасажів, заглиблених розмислів. 

В інтерпретації українця концерт звучить то тривожно, бурхливо й неспокійно, то вишукано й гармонійно — це ніби життя з його темними й світлими сторонами людської натури, а епізодична дисгармонія авторського тексту робить гармонійнішими, "солодшими" ясні, світлі оазиси партитури. 

На "біс" викликали разів сім. І скрипаль так само досконало виконав драматичний Речитатив і чудово-віртуозне Скерцо Фріца Крейслера. 

У другому відділенні оркестр NDR/Elbphilharmonie виконав Третю симфонію С.Прокоф'єва. Уперше вона прозвучала в Парижі 17 травня 1929 р. п/у П'єра Монтьо. Матеріалом послужила вже написана раніше музика опери "Вогняний ангел" за романом В.Брюсова. Створена 1927-го у період еміграції, опера не була поставлена аж до середини 50-х. Її драматургія пронизана містикою й окультизмом, озвученими яскравими, подекуди похмурими мазками. Окрім любовних колізій, у ній багато середньовічних образів — демони, інквізиція, Фауст, Мефістофель…

Молодий композитор, бажаючи оприлюднити готову музику, трансформував її в симфонію, сповнену відповідної атмосфери, в якій почерк Прокоф'єва досить виразний. Перша частина відкривається напруженими акордами, які виконуються тутті і які поряд із тривожним дзвоном створюють настрій загрози й неспокою. Жагуча перша тема звучить у скрипок, з нею контрастує меланхолійна друга у фаготів і ​​низьких струнних. У розвитку виникає простір для третьої теми. 

Велика кульмінація насичених оркестрових масивів переходить в останню "боротьбу" у маршових ритмах. 

В "ефірній" репризі першу й другу теми об'єднано, скорочено й зіграно м'якіше — ніби залишилася тільки тінь того, що було спочатку. Друга частина — медитативне анданте в тричастинній формі — відтворює майстерність прокоф'євських тендітних, прозорих фактур. Центральний розділ з "повзучою" темою задумливий. 

У третій частині вчуваються інтонації з обох попередніх: хоча фактура легша, передчуття лиха повертається. Воно посилюється наполегливими вигуками міді й "низьких" ударних в останньому розділі. 

Нарешті у фіналі Прокоф'єв повторює матеріал попередніх частин, починаючи з комфортного темпу анданте й поступово прискорюючись. Похмурий вступ передбачає грізну, безжальну міць завершальних акордів. 

Оркестр звучав ідеально, не було навіть натяку на похибки. А молодий диригент, вихований санкт-петербурзькою диригентською школою Іллі Мусіна, узяв бадьорі "гергієвські" темпи й блискуче привів своїх підопічних до могутнього завершення "демонічної" симфонії. Захват важко описати. 


Автор: Ольга Кізлова
Виконавці: Валерій Соколов
Джерело: Газета "Дзеркало тижня"



Додати: Share on Facebook

Інші:

Учні – Великому вчителю
Піаністка з Індії влаштувала для полтавців незвичний концерт
“Операфест Тульчин 2018” зібрав кращих вокалістів України
П’ятірка 1 червня: Юні, талановиті й уже пошановані лауреатськими званнями
У Львівській філармонії оркестр «INSO-Львів» виконав найвідоміші твори Йоганна Штрауса
Звуки роялю: в Ужгороді виступила піаністка зі Швейцарії
Абсолютний рекорд: майже 1300 дітей з усієї Вінниччини відвідали дитячу оперу «Коза-Дереза» у Тульчині
Концерт під відкритим небом на Потьомкінських сходах зібрав понад 10 тисяч глядачів
У Бучі відбувся Міжнародний музичний фестиваль "О-FEST 2018"
Дев'ята хорова асамблея пам'яті Любомира Боднарука
"Мирослав Скорик у стилі Jazz"
В Одесі стартував IV Міжнародний музичний фестиваль ODESSA CLASSICS
За підтримки благодійного фонду Олександра Шевченка у Франківську дав концерт легендарний Мирослав Скорик
Під час концертів Мирослава Скорика вдалося зібрати понад 50 тисяч гривень на лікування важкохворих дітей
Володмимр Зубицький. Україна. Народна симфонія єднання для хору та симфонічного оркестру. Щедрик.
“Гей, нумо, кобзарі, будем грати до зорі!” „Хортицький Кобзар”
Прем'єра "Українського реквієму" в Чикаго
Королева не мала імені: показали балет "Спляча красуня" з міфічними істотами
В Виннице состоялся 16-ый международного фестиваль имени Петра Чайковского и Надежды фон Мекк.
У Харкові пройшов мистецький фестиваль-конкурс для дітей і дорослих
Гала-концерт V-го сезону Дитячої філармонії Святошинського району
Полтавські гітаристи відзвітували про свої таланти
Концерт "Відродження філармонії" у Дніпрі зібрав 62 тисячі гривень
Запорізька обласна філармонія підбила підсумки 78-го концертного та 61-го симфонічного сезонів
Хобарт Эрл на Театральной площади Одессы: Иоганн Штраус и украинский гопак
Cпівачка Фатіма Чергіндзія презентувала хмельничанам монооперу
У Бейруті відбувся концерт видатної української оперної співачки, солістки Віденської опери, народної артистки України Вікторії Лук’янець
Відкриття Вайнберга
«Джаз-Вітраж» втретє зібрав у Сумах майстрів джазової музики
На сцені Івано-Франківської обласної філармонії звучала музика від польських виконавців
«Школа» Которовича
Чарівні звуки та відчуття спокою: в Ужгороді відкрили фестиваль духовної музики
Композитор живий, якщо його твори звучать: Стефанія Туркевич
Міжнародний конкурс молодих піаністів пам'яті Володимира Горовиця
У авангарда есть своя классика
У Сумах проходить міжнародний конкурс піаністів "Слобожанська фантазія"
У Києві відбувся благодійний концерт пам'яті Квітки Цісик
Львівська філармонія провела п’ять духовних концертів у храмах міста
В Днепре завершился пятый Международный конкурс молодых пианистов имени Фредерика Шопена
У Дніпрі відбувся концерт першого сезону проекту DNEPR-ACCO-BEST
      © 2008-2018 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
2.jpg