Стаття |
|
|
|
|
ХХ Міжнародний фестиваль класичної музики «Харківські асамблеї» відбувся під знаком Вівальді
29 жовтня 2013, вівторок
Поширити у Facebook
Авторитет цього музичного форуму доводить, що інтерес до класичної музики не залежить від політичної та економічної ситуації.
Так вважає ініціатор і організатор фестивалю, його беззмінний керівник, ректор Харківського національного університету мистецтв ім. І.П. Котляревського, народна артистка України Тетяна Веркіна.
У Асамблеях взяли участь музиканти із США, Іспанії, Німеччини, Франції, Швейцарії, Росії й України.
— Уперше наш фестиваль відбувся 1991 року. Тоді це було дуже складно зробити, але він усе-таки пройшов завдяки дивним людям, що живуть у Харкові. Цього року фестиваль присвячено Антоніо Вівальді, приголомшливу музику якого ми досі слухаємо. Я сподіваюся, що сьогодні ваші душі осяє тепле сонячне світло, яким наповнені його композиції, — сказала Тетяна ВЕРКІНА на відкритті Асамблей. — Цього року виповнюється 335 років з дня народження Антоніо Вівальді, 200-річчя Верді й Вагнера, 180-річчя Брамса, 175-річчя Бізе, 140-річчя Рахманінова. За два тижні фестивалю поціновувачі класичної музики почують твори Вівальді, а також твори інших авторів музичної класики.
Молодіжний академічний симфонічний оркестр «Слобожанський» спільно з американсько-німецькою солісткою Ребекою Мартін під керівництвом німецького диригента Буркхарда Ремпе відкрили форум. Музиканти виконали сцену з опери «Несамовитий Роланд» Антоніо Вівальді, сцени з опер «Нюрнберзькі мейстерзінгери», «Тристан», «Сутінки богів», «Валькірія» Ріхарда Вагнера та симфонію №2 Роберта Шумана...
Традиційно головні події «Харківських асамблей» покояться на трьох «китах» — оркестрових, фортепіанних і вокальних програмах, демонструючи високий рівень і затребуваність харківських виконавців не лише в місцевих музичних і театральних колективах, а й далеко за межами України. Майже на кожній фестивальній афіші після прізвища випускника або колишнього педагога Університету мистецтв можна було (в дужках) побачити європейську країну, де він сьогодні живе.
Сьогодні сильними й затребуваними є харківська музикознавська школа та досягнення харківських композиторів. Традиційно один з них присвячує новий твір головному героєві Асамблей (цього разу ним став Антоніо Вівальді в аурі музичних ювілеїв року). Таке присвячення вигадав для завершального концерту форуму Володимир Птушкін (композитор, професор кафедри композиції й інструментовки Харківського університету мистецтв).
Сучасну науку про музику й популяризацію її найкращих зразків не варто відділяти одне від одного — це підтверджують творчі зустрічі з колишнім професором Харківського університету мистецтв (нині — Національної музичної академії України ім. П.Чайковського) Мариною Черкашиною-Губаренко. Вони давно стали складовою частиною науково-практичних конференцій, що проводяться на тему фестивалю й, по суті, є такими ж майстер-класами, які дають на асамблеях піаністи й скрипалі, диригенти й органісти. Ця «ненудна класика» приваблює всіх, хто займається музичною просвітою й хоче заглибитися в творчу лабораторію сучасних авторів.
Розповідь Марини Романівни про втілення поезії в музиці київські співачки Олена Шиналь, Любов Хахалінаї, піаністка Ірина Рябчун ілюстрували на прикладах творів Роберта Шумана, Ріхарда Вагнера, Валентина Сильвестрова, Ірини Губаренко та Михайла Шуха.
Особливий інтерес викликав концерт вокального класу завідувачки кафедри сольного співу Людмили Цуркан, випускники якої впевнено виходять переможцями міжнародних конкурсів і займають провідне становище в різних оперних трупах і концертних організаціях. Щоправда, приїхати для участі в ньому змогли не всі. Соліст Большого театру Росії Максим Пастер компенсує цей пропуск у листопаді сольним концертом у великому залі Харківського оперного театру. Лауреат Шевченківської премії й багатьох міжнародних конкурсів, соліст Національної опери України Оксана Крамарева виступила на фестивалі «AVE VERDI», присвяченому ювілею італійського класика. З найіменитіших учнів Цуркан у концерті виступив соліст Харківської опери Сергій Замицький. Цього було достатньо, щоб компенсувати його прикру невдачу в проекті «Велика опера» російського телеканалу «Культура». Власне, невдалим журі вважало не спів талановитого харківського співака, а вибір у першому турі української народної пісні. На сцені alma mater С.Замицький показав усе, що мав представити вимогливому міжнародному журі, — кантилену, благородство звуку та його темброве багатство.
Концерт вихованців Тетяни Веркіної, не лише талановитого організатора, а й чудового педагога, розділився на два вечори. У першому виступали студенти. А в другому Тетяна Борисівна виходила на сцену, щоб брати участь у фортепіанних ансамблях зі своїми випускниками й старшокурсниками. Програма була унікальною й за репертуаром (уперше в Україні прозвучали деякі твори Баха), й за складом (чотири фортепіано у супроводі струнного октету). Диригував і грав партію першої скрипки Юрій Насушкін, нині професор однієї з консерваторій Іспанії.
Клавірні концерти Баха — технічно не найскладніший матеріал для професійних піаністів, зате який простір для натхненного музикування собі й слухачам на радість! Радість ансамблевої гри, до того ж, допомагає виробити імунітет від «зіркової хвороби», тобто відчуття власної переваги.
Автор: Олександр Чепалов
Навчальний заклад: Харківський національний університет мистецтв ім. І.П. Котляревського
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль "Харківські Асамблеї"
Джерело: Газета "День"
|