Концерт під... вибухи гранат - 20 січня Національна філармонія України | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Концерт під... вибухи гранат - 20 січня Національна філармонія України
Дем’янчук Геннадій
Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Сіренко Володимир
Скорик Мирослав Михайлович
Концерт під... вибухи гранат - 20 січня Національна філармонія України
Національний симфонічний оркестр під орудою Володимира Сіренка змусив слухачів розплакатися
24 січня 2014, п'ятниця
Поширити у Facebook

Володимир Сіренко. Фото: Сергій ПірієвПрограма вечора виявилася вражаюче прозорливою і злободенною (хоча  головний диригент Національного симфонічного оркестру України Володимир Сіренко вніс її до буклету філармонії рік тому), особливо два симфонічні полотна: «Карпатський концерт» Мирослава Скорика і симфонія №11 «1905 рік» Дмитра Шостаковича...

Знаменита «Мелодія» ля мінор Скорика з кінофільму «Високий перевал» стала своєрідною візитівкою української нової музики в світі. 

Але масштабний Карпатський концерт 1972 року — безперечно, одне з найкращих і найпопулярніших симфонічних полотен композитора.

Опус поєднує стихію гуцульського танцю і джазу.

Автор говорить, що не знає, де закінчуються карпатські фольклорні мотиви і починаються «американські». «Мені важко розділити їх у цілісній партитурі твору», — признається М. Скорик. Він насолоджується грою гармонійних і оркестрових барв, буянням ритмів, різкими контрастами динаміки та звучанням різних груп оркестру, як справжній епікуреєць. І публіка нагородила композитора, присутнього на виконанні, оваціями.

Потім прийшла черга вишуканих мережив хрестоматійно-знаменитого 23-го концерту Ля мажор Моцарта. У супроводі Національного симфонічного його зіграв піаніст Геннадій Дем’янчук. Музикант належить до середнього покоління українських виконавців, гастролюючий соліст, викладач Чернігівського музичного училища ім. Л. Ревуцького і НМАУ ім. П.Чайковського. Оркестр звучав доволі тонко, чуйно наслідував вигини моцартівської партитури та інтерпретаційні повороти соліста. У фіналі сталося помітне «зрушення» темпу, значне прискорення до коду, що додало музиці сучасності та свіжості.

Єдиного ударного інструменту тієї доби — литавр — у моцартівській партитурі немає. Але їх доволі активно імітували вибухи, які лунали на вулиці (будівлю філармонії розташовано поряд із епіцентром протистояння мітингувальників і  беркутівців на вул. Грушевського).

Кульмінацією вечора стало виконання монументального полотна — Симфонії №11 «1905 рік» соль мінор Дмитра Шостаковича. Нагадаємо, композитор,  на момент її написання 1957 року, був в опалі. Він звернувся до теми: особа і влада, людина і сили тиранії, які їй протистоять. І скорбота за безвинно загиблим... Виконана в Москві 30 жовтня 1957 року під орудою Натана Рахліна, симфонія, вперше після Першої, викликала одностайне схвалення критики. Шостаковича «простили»...

Чотири частини йдуть одна за одною без перерви, кожна має програмний підзаголовок. Перша — «Двірцева площа». Дуже вражаючою є створена Шостаковичем звукова картина мертвотного, бездушного поземку, над каменями пустинного майдану... Друга частина — «Дев’яте січня». Музика передає народний хід, благання, стогони поранених, жахливе побоїще... Потім «Вічна пам’ять» — реквієм по загиблих. Фінал — «Сполох» — картина народного гніву.

Вперше в симфонії композитор широко використав матеріал цитати, будуючи на нім монументальне симфонічне полотно. В основі його — російські революційні пісні. У Колонній залі публіка зібралася грамотна, підготована. Під час пауз стояла напружена, дзвінка тиша. Успіх забезпечила  одностайність акторів і диригента. Струнні та дерев’яні духові показали чудовий ансамбль, порадували красивим звуком.

Оркестр буквально «промовляв» тексти пісень: «Как дело измены, как совесть тирана», «Ви жертвою пали в борьбе роковой», «Обнажите головы»...

Диригент Сіренко — талановитий, харизматичний лідер. У музиці, хоч якою великою вона б була, інтерпретатор не може висловити те, чого немає в його власній натурі. У виконанні 11-ї Шостаковича сталося творче, органічне злиття композиторського генія і особи українського маестро.

Музиканти ихали в унісон із диригентом, який разом із автором переживав то світлу печаль, то досягав високого трагізму. Слухачі стали свідками видатного виконання, доторкнулися до справжнього мистецтва, а багато глядачів розплакалися...

Наступного ранку оркестр разом із маестро В.Сіренком, піаністом Г. Дем’янчуком відправилися в поїздку на захід. Дорогою до Австрії музиканти виступили в Луцьку, а дорогою назад зіграли в Рівному. Звичайно, не менш важливим для нього став виступ у головній філармонічній залі Bruсknerhaus міста Лінца.  А ще в планах на цей сезон лютневий ІІІ Міжнародний конкурс молодих диригентів ім. Стефана  Турчака, виступ у палаці «Україна» в концерті пам’яті українсько-американської співачки Квітки Цісик, конкурсі Горовіца (квітень-травень), травневому Міжнародному фестивалі «Київська весна», ХХIV фестивалі «Музичні прем’єри сезону», традиційні акомпанементи студентам Літньої музичної академії в Маріїнському парку. А також попереду у меломанів ще  десяток цікавих концертів, в яких візьме участь самобутній і дуже талановитий творчий колектив.


Автор: Ольга Кизлова
Колективи: Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Виконавці: Геннадій Дем’янчук
Диригенти: Володимир Сіренко
Композитори:Мирослав Скорик
Концертна організація: Національна філармонія України
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України
Джерело: Газета "День"



Інші:

Львівський музичний «десант» у Києві – браво!
Завершилось всеукраїнське турне Академічного симфонічного оркестру Львівської філармонії
У Київській муніципальній академії музики ім. Р. М. Глієра провели майстер-класи для юних харків'ян
У Відні відбувся масштабний концерт за участю 150 українських виконавців класичної музики
ЛУЦЬКІЙ МУЗИЧНІЙ ШКОЛІ №1 ВИПОВНИЛОСЯ 85 РОКІВ
Повернення шедевра: у Відні говорили про віднайдену оперу українця Дмитра Бортнянського
«Спалахи пам’яті»
У Харкові знову виступив прекрасний лебідь в оточенні кращих голосів міста
Вишиванки на сцені і в залі: ансамбль "Запорожці" запросив шанувальників на "Зоряні зустрічі"
Артисти симфонічного оркестру виступили для бійців ЗСУ
На концерті пам'яті Михайла Чембержі "Там, де музика звучить!"
Враження від 21-ших "Акордів Хортиці"
Галас навколо GAIA. В Києві відбулась прем'єра авангардної опери від Opera aperta
Ансамбль солістів "Київська камерата" виступив у Carnegie Hall
“Отелло” - магічна подорож, або Без стереотипів на класику
У Стокгольмі відкрився другий "Європейський фестиваль: Українська весна"
У Кропивницькому відбудеться свято хорової музики "Молитва вустами дітей"
У Лондоні вперше пролунали твори львівських композиторів
Про владу, кохання та підступність
Вперше в Україні презентували легендарний бродвейський хіт “Чикаго”
Симфонічні твори Станіслава Людкевича
Прем'єра симфонії - сорок років згодом
У Таллінні відбувся благодійний концерт класичної музики "Перетин культур"
В філармонії Одеси відбудеться концерт кларнетиста Ксіди та оркестру під керівництвом Шаврука
Французький органіст Жан Марі Леруа виступив на ІV фестивалі органної та камерної музики "Sounds of BACH" у Чернівцях
У Дніпрі завершився Міжнародний музичний конкурс
До Тернопільської філармонії завітав Шуберт зі своєю "Шубертіадою"
Сценографічна спадщина Євгена Лисика
У Страсбурзі відбувся концерт за участі українського оркестру та дитячих хорів
«Від бароко до класицизму»: музиканти оркестру «Ars – Nova» порадували миколаївців гарною музикою
У Ніжинській музичній школі на благодійному концерті зібрали 10 тисяч на тепловізор
Фотомиті "Київської пекторалі". Подія, яка вже стала історією
"Вечір української музики" у Кропивницькому
Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
54.jpg