Аудіозаписи кобзарів і лірників початку XX століття оцифровано й розміщено у Вікіпедії і Вікісховищі | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Аудіозаписи кобзарів і лірників початку XX століття оцифровано й розміщено у Вікіпедії і Вікісховищі
Аудіозаписи кобзарів і лірників початку XX століття оцифровано й розміщено у Вікіпедії і Вікісховищі
Проект здійснено ГО «Вікімедіа Україна» і профінансовано Фондом Вікімедіа
4 травня 2014, неділя
Поширити у Facebook

Унікальні аудіозаписи українських дум, пісень, інструментальних композицій у виконанні кобзарів і лірників, а також голосів Філарета Колесси і, правдоподібно, Лесі Українки, зафіксовані протягом 1904—1910 років на фонографічних валиках (окремі записи — 1912 р.) нещодавно були оцифровані й розміщені у вільний доступ на сайтах Вікіпедія і Вікісховище.

Записи публікуються без обмежень авторського права (на умовах, аналогічних суспільному надбанню), і можуть вільно копіюватись і використовуватись громадськістю.

Проект здійснено ГО «Вікімедіа Україна» і профінансовано Фондом Вікімедіа.

Оцифрування і цифрову обробку сигналу здійснили спеціалісти Інституту проблем реєстарції інформації Національної академії наук України.

Унікальна фоноколекція походить із Приватного архіву видатного фольклориста, музикознавця, композитора, одного із засновників української етномузикології, академіка Філарета Колесси (1871-1947). Записи є результатом спільної праці Філарета Колесса, Лесі Українки, Климента Квітки, Опанаса Сластьона і Олександра Бородая в рамках акції, здійснюваної українською інтелігенцією задля збереження унікального мистецтва українських рапсодів на початку XX століття.

Завдяки організаційній і фінансовій підтримці Лесі Українки і Климента Квітки, у 1908 р. Філарет Колесса відправився зі Львова у Миргород на Полтавщині, де з допомогою кобзаря, художника й етнографа Опанаса Сластьона записав на фонограф думи і пісні від шести виконавців. Після повернення Ф. Колесси до Львова, О. Сластьон продовжував записувати думи у кобзарів до 1910 р. Окрім того, записувала кобзарів на фонограф і сама Леся Українка. Один з фоноваликів Лесі Українки містить фрагмент пісні, наспіваної жіночим голосом. На думку етномузиколога Юрія Сливинського, на цьому фоновалику зафіксовано голос самої Лесі. За іншими припущенянми це міг бути голос служниці. Окрім того, на одному з фоноваликів зберігся запис голосу Філарета Колесси.

При прослуховуванні фонограм слід враховувати особливості технології їх створення. Як відомо, фонограф був першим у світі засобом, який давав можливість зафіксувати і відтворити аудіосигнал. Проте, його можливості були обмеженими порівняно з сучасними засобами звукозапису. Крім того, під впливом часу фоновалики частково втрачають первинну якість звучання. Через те, не всі записи збереглися однаково добре — рівень шуму на деяких є вищим, ніж на інших. На сторінці, де розміщено записи, вони позначені різними кольорами залежно від того, наскільки добре зберігся запис.

На записах зафіксовано спів одинадцяти виконавців: це Гнат Гончаренко, Петро Древченко, Микола Дубина, Остап Калний, Михайло Кравченко, Платон Кравченко, Іван Кучеренко, Степан Пасюга, Явдоха Пилипенко, Антін Скоба, Опанас Сластьон.

Усі записи можна легко приєднувати у статті Вікіпедії будь-якою мовою без потреби повторного завантаження: таку можливість забезпечує сервер Вікісховища. Окрім того, будь-яка людина може завантажити запис на свій комп'ютер і вільно поширювати й використовувати його.

Усі записи надаються на умовах, аналогічних суспільному надбанню. Ознайомитися з текстом ліцензії на аудіозаписи можна за адресою:
https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.uk

Прослухати, а також завантажити записи можна на сторінці Вікісховища:

https://commons.wikimedia.org/wiki/Filaret_Kolessa_phonograph_cylinder_collection/uk



Автор: Юрій Булка
Джерело: Прес-служба ГО «Вікімедіа Україна»



Інші:

Дніпровський режисер поставив спектакль у Маріупольському театрі
Як у Львівському органному залі лікують душі музикою
100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
54.jpg