Стаття |
|
|
|
|
Навіщо оркестру диригент: відповідь, яка здивує навіть меломанів
23 квітня, середа
Поширити у Facebook
Перші диригенти грали на інструментах разом із рештою колективу, але потім усе змінилося.
Оркестри в музичному суспільстві з'явилися дуже давно. У різний час вони носили різні назви, проте незмінним було одне - наявність керівника.
Сьогодні розглянемо, навіщо потрібен диригент, якщо на нього ніхто не дивиться. Виявилося, що без нього музиканти не змогли б організовано виступати.
Першими диригентами були композитори, які виконували з колективом свою музику. Вас може здивувати, але раніше вони були не просто керівниками.
Диригент часто був першою скрипкою і подавав сигнал своїм колегам кивками голови. Бувало, що такий диригент відстукував ритм смичком. З плином часу все змінювалося.
Зараз складно уявити, але ще в 15 столітті керівник музикантів був без своєї знаменитої палички. Натомість у нього була масивна тростина- "баттута", якою диригент бив у підлогу, щоб задавати ритм.
Від неї відмовилися, коли відомий композитор Жан-Батист Люллі пошкодив ногу наконечником палиці і помер через гангрену 1687 року.
Йоганн Бах замість тростини чи палички використовував нотний свисток. Також були ті, хто розмахував нотним сувоєм.
Усе змінюється в 19 столітті. По-перше, з'являється знаменита паличка. По- друге, відбувається щось нечуване. Диригент відокремлюється від оркестру, перестає виконувати музику і займає своє знамените місце - спиною до публіки та обличчям до музикантів.
Наразі невідомо хто саме був цим першопрохідцем. Це був або Ріхард Вагнер, або Гектор Берліоз.
Здавалося б, навіщо потрібен диригент якщо є ноти. Однак великі оркестри можуть налічувати сотні музикантів. За таких умов члени колективу не можуть грати і при цьому прислухатися до колег, відраховувати такти і стежити за нотами.
Додаткова функція диригента - це задавання єдиного настрою і темпу, адже музика не обмежується лише нотами. За різного трактування один і той самий твір звучатиме інакше.
На репетиціях диригент багаторазово проходить партитури з колективом, розбирає їх і доводить звучання до бажаного результату. Досвідчені фахівці дають нове звучання навіть тим творам, які багаторазово виконувалися ще до них.

Автор: Євгенія Соколенко
Джерело: УНІАН
|