З успіхом у Харкові відбувся Рахманіновський фестиваль | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
З успіхом у Харкові відбувся Рахманіновський фестиваль
Лопатинський Роман
З успіхом у Харкові відбувся Рахманіновський фестиваль
Вже сімнадцятий рік поспіль прикрашає музичний календар міста
23 квітня 2015, четвер
Поширити у Facebook

Це музичне свято не лише сконцентрувало у своєму просторі найкращих вітчизняних та зарубіжних інтерпретаторів фортепіанної спадщини С. Рахманінова, не просто здобуло широке визнання у багатотисячної аудиторії місцевих меломанів і професійних музичних кіл, а й привернуло до себе увагу міжнародної спільноти: вибороло право членства у Всесвітньому Рахманіновському товаристві й було занесене до Всесвітнього реєстру Рахманіновських фестивалів. Більш того, останнім часом Харків сприймають у світі як справжню Рахманіновську столицю Європи. Саме тут під брендом «Рахманінов» створюється повномасштабний музичний літопис краю, історична тяглість якого виходить за межі двох століть.

З успіхом у Харкові відбувся Рахманіновський фестиваль

Рахманіновський форум у Харкові – це завжди святкова урочиста атмосфера в навколо фестивальному просторі, пронизана духом самого маестро. Монографічна спрямованість фесту в руках його організаторів стає гнучким інструментом у формуванні неповторного «програмного забезпечення» кожної чергової імпрези: спочатку в надрах цього форуму «визрів» і сформувався Конкурс вокалістів ім. Івана Алчевського – видатного українського співака, який був сучасником Сергія Рахманінова. Невдовзі сюди органічно влився конкурс молодих виконавців – «Алчевський-дебют». А регулярні проведення в рамках фесту майстер-класів, теоретичних симпозіумів і конференцій та видання збірок наукових статей за їх матеріалами вербально фіксують вагомі здобутки цієї непересічної імпрези.

Цьогорічний ХУП Міжнародний фестиваль «С. Рахманінов та українська культура» присвячено пам’ятній даті 70-річчю Перемоги над нацизмом у Європі та 70-ї річниці завершення Другої світової війни. В його рамках пройшов ХШ Міжнародний науково-теоретичний симпозіум «С. Рахманінов та культура України. На зламі століть». Водночас форум відзначив 205-річчя від дня народження видатного польського композитора та піаніста Фредеріка Шопена, 175-річчя Петра Чайковського, 140-й ювілей Івана Алчевського та 150-річчя Григорія Алчевського. І невипадково: ці митці відчутно «втрутилися» в артистичну біографію С. Рахманінова. Саме в Харкові, у грудні 1892 року, в першому клавірабенді юного Рахманінова прозвучали твори Шопена. Його ж музика лунала і в програмі останнього концерту вже всесвітньо визнаного маестро. Саме П. Чайковському належали пророчі слова відносно блискучого музичного майбутнього молодшого колеги: почесний член екзаменаційної комісії в консерваторії, Петро Ілліч високо оцінив п’єси Рахманінова, додавши до «5» три плюси!

Кумирами для Сергія Васильовича були маестро П.Чайковський і співак І. Алчевський, уславлений у світі «український Карузо». Його брат – Григорій – композитор, музичний критик, вокальний педагог – навчався разом із Рахманіновим у Московській консерваторії. Їхні спільні заняття ( у С. Танєєва по класу контрапункта і композиції, у М. Іпполитова-Іванова – інструментовки, у А. Аренського- по гармонії, у О. Зілоті – фортепіано) швидко переросли у щирі дружні взаємини. Симфонічну картину Г. Алчевського «Альоша Попович» було створено під впливом С. Рахманінова, який високо цінив талант українського колеги. Якось Рахманінов був присутнім на презентації незавершеної симфонії Григорія й висловив схвальний відгук. Згодом, із сумом дізнавшись, що твір так і залишився незавершеним, Рахманінов сів за рояль і тут же виконав без помилок першу частину симфонії, партитури якої він ніколи не бачив і яку й чув-то лише раз у житті…

Нинішній фестиваль став ще одним переконливим підтвердженням духовного єднання людей з однією «групою крові», для яких служіння мистецтву складає сенс життя. До цієї плеяди належать і молоді виконавці, які виступили на фесті з яскравою програмою. Відкрився фестиваль концертом фортепіанної музики. Його героєм, який уперше ступив на сцену харківського Органного залу, став молодий український піаніст, призер багатьох міжнародних турнірів Денис Яворський, у виконанні якого прозвучали твори П. Чайковського, С. Рахманінова, Ф. Шопена, Ф. Ліста. Особливе захоплення у публіки викликало виконання Денисом надскладних віртуозних фортепіанних транскрипцій Ліста та Етюдів-картин Рахманінова, де піаніст продемонстрував виняткову технічну досконалість і вибухову енергетику.

Наступного дня фестивальну сцену було надано співакам - лауреатам та дипломатам міжнародного конкурсу вокалістів імені Івана Алчевського «Алчевський-Дебют». О. Юріна, М. Сердюк, В.Чуденцовата інші молоді виконавці справили приємне враження тонкою музикальністю, професійним рівнем володіння голосом, природнім артистизмом. Вражаючою зрілістю й особливою шляхетністю відзначалися виступи В. Лашка та незаявленої в афіші Н.Полікарпової. Щоправда трохи дивним видалося виконання української пісні, арії Остапа (з опери М. Лисенка «Тарас Бульба»), а також романсу Рахманінова «Весняні води» у супроводі органу. Кришталеві каскади фортепіано в авторському тексті рахманіновського шедевру потопали в акустичній реверберації залу й втрачали в такому супроводі свою первісну звукову символіку.

Хедлайнером нинішнього свята став Роман Лопатинський – молодий піаніст, призер багатьох міжнародних фортепіанних турнірів, який царював за роялем на концерті-закритті фестивалю. Незабутнє враження залишила гра цього віртуоза, який зважився на виконання двох масштабних фортепіанних концертів – П’ятого Л. Бетховена та Другого С. Рахманінова впродовж одного вечора. Найтонші звукові градації народжувалися часом ніби з повітря, настільки делікатним було торкання клавіатури піаністом, а в кульмінаційних моментах енергетика виконавця просто зашкалювала, спускаючи хвилі пристрасті й драматизму безпосередньо в зал. Ідеальний ансамбль солістів із Академічним оркестром Харківської обласної філармонії під батутом Ігоря Шаповалова, бездоганна синхронізація всіх учасників цього інтерактивного дійства, залишили напрочуд яскраві враження від величного свята високого класу.

Сьогодні харківський фестиваль, присвячений Рахманінову відбувся через успішно проведений фандрайзинг, за підтримки кафедри культурології Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого;і насамперед завдяки професору кафедри культурології Лариси Трубнікової.

У наступному році форум матиме ювілейні акценти і передбачає проведення вокального конкурсу імені Івана Алчевського з нагоди його 140-літнього ювілею й 150-ліття його старшого брата Григорія - автора знаменитого навчального посібника «Таблиці дихання для співаків», яким і сьогодні з успіхом користуються сучасні вокалісти.


Автор: Наталія Семененко
Виконавці: Роман Лопатинський
Концертна організація: Харківська обласна філармонія
Концертний зал: Органний зал Харківської обласної філармонії
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль "С. Рахманінов і українська культура"
Джерело: Газета "День"



Інші:

БАХ / БЕРЕЗОВСЬКИЙ - Українські відкриття з архіву Берлінської співочої академії
Як диригентка Наталія Пономарчук ламає стереотипи через музику та культурну дипломатію
Магія кохання на сцені: у столиці презентували одноактний балет на музику Джорджа Гершвіна
У Дніпрі філармонія реалізувала масштабний проєкт
Три великих «Ш»: миколаївцям зіграли найкращі твори композиторів-романтиків
В Одеській філармонії відбувся перший концерт після ракетного обстрілу
«Open space»: екскурсія для дітей та молоді Полтавщини
ДО ДНЯ ПАМ’ЯТІ ГЕРОЇВ КРУТ
Враження про концерт Богдани Півненко у Лондоні
Бо це танець твого життя
Лагідна посмішка старенького генія. Як україномовний "Фальстаф" Джузеппе Верді запрем'єрився у Київській опері на Подолі
У Києві відбулася прем’єра балету-біографії «Леся» від Art Ballet Company
"Кабаре" і "Чикаго": як київські театри адаптовують бродвейські мюзикли
Леся Олійник: Яскрава панорама сучасної української музики в Лондоні
У Києві відзначили 100-річний ювілей однієї з найстаріших в Україні музичних шкіл
Повернути композитора Лятошинського на українську сцену. Чи вдалась місія фестивалю Liatoshynsky space
Орган з німецької церкви вперше зазвучав на концерті у Харкові 
«Сірано де Бержерак» у Львові
«Діалоги кармеліток» Пуленка: про віру, жертовність і відданість переконанням
“Діалоги кармеліток” Львівської національної опери: між кров’ю, вогнем і Богом
Чи можна ставити «Дочку полку» у воєнний час?
Львівська національна опера: прем’єри, події та досягнення 2024 року
В Схід Опера відбулася прем’єра україномовної версії оперети Йоганна Штрауса «Летюча миша»
Нова версія «Лускунчика Гофмана» у Київській опері
Вечори позитиву та класичних шлягерів
Львівський хор “Гомін” презентував українське Різдво у Швеції
Думки, навіяні після перегляду вистави “Поромник” (The Ferryman)
У США відкрили виставку «Чотири ноти з України», присвячену історії «Щедрика»
У Національній опереті України відбулася премʼєра іспансько-українського проєкту (сарсуела на дві дії) за мотивами знаменитої п’єси Лопе де Веги «Собака на сіні»
Казковий сон у... техніці модерну
Національний симфонічний оркестр України виступив у столиці Польщі
Вперше в історії «Щедрик» прозвучав у франкфуртській Alte Oper
Музика як зброя: у Празі відбувся показ фільму «Озброєні піснею»
Україна пам'ятає: у Національній філармонії України вшанували жертв голодоморів
Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
110219_811.jpg