Здавалося, сам Брамс сидить десь у залі | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Здавалося, сам Брамс сидить десь у залі
Грінченко Максим
Погорецький Юрій
Завгородній Ігор
Яропуд Тарас
Струнний квартет
Здавалося, сам Брамс сидить десь у залі
ІV фестиваль Chamber Art Music став ще одним майданчиком для відродження школи камерного виконання
1 листопада 2012, четвер
Поширити у Facebook

У Києві завершився щорічний Міжнародний фестиваль класичної музики Chamber Art Music. Нагадаємо, цей форум є ініціативою та авторським проектом струнного квартету Collegium, склад якого зовсім нещодавно наполовину помінявся (замість Кирила Шарапова, 1-ї скрипки, — Ігор Завгородній; партію альта, яку грав Андрій Чоп, тепер виконує Максим Грінченко), що викликало деяке занепокоєння у шанувальників квартету, а втім, на щастя, на високий виконавський рівень ансамблю це не вплинуло.

Розмірковуючи про те, чим відрізняється цей захід від інших українських фестивалів камерної музики (найперше напрошується паралель із фестивалем Chamber Music Session, що є співзвучним уже за самою назвою), приходиш до висновку, що тут ідеться не про бренд чи самобутній проект квартету Collegium зі своїми амбіціями.

Chamber Art Music — ще один простір для творчості в руслі традиції камерного, ансамблевого виконавства в загальному контексті класичної музики в Україні, яка нині перебуває на етапі відродження, зокрема потребує формування самої школи, яку фактично втрачено для нашого покоління, обміну досвідом між українськими музикантами й музичними виконавцями Заходу.

Організатори це розуміють і, певна річ, не є оригінальними й у тому, що проводять у межах форуму благодійні майстер-класи для студентів з участю провідних професорів Європи і залучають до виступів талановиту українську молодь. Тобто йдеться не стільки про імідж самого фестивалю, скільки про системне і комплексне — паралельно з іншими подібними форумами — заповнення певної ніші в українській музичній культурі. У цьому сенсі таких фестивалів, безумовно, має бути більше в Україні.

Нині на базі кафедри струнних інструментів Національної музичної академії України відбулося прослуховування серед студентів-віолончелістів для того, щоб виявити серед них найталановитішого, котрому на концерті-відкритті фестивалю вручено як приз віолончель роботи європейського майстра. Інструмент одержала Ярослава Трофимчук. Це — ініціатива «Арт Фонду Воронова» та Мистецької фундації «Наше», які виступили партнерами Chamber Art Music.

Чільна тема програм цьогорічного фестивалю пов’язана не з конкретною епохою чи стилем, коливаючись, умовно кажучи, в межах бароко-класики-романтизму, а обумовлена, радше, варіантами складу камерних ансамблів: крім камерного оркестру, було представлено дует, тріо, квартет, квінтет і секстет.

Відкриттям для київської публіки став виступ молодого (1990 р. нар.) трубача із Росії Михайла Гайдука. Соліст оркестру Державного академічного Большого театру виступив разом із «Київськими солістами» (диригував Юрій Літун) у Концертах для труби з оркестром Телемана і Гуммеля. Труба Гайдука звучала яскраво й переконливо, із самого тембру цього інструмента музикант, схоже на те, дістав усе, що тільки міг, навіть... світло, яке, здавалося, заливало Великий зал консерваторії під час його гри.

Концерт «Вольфганг Амадей Моцарт: погляд із ХХІ століття», який відбувся в Національній філармонії, цілковито присвятили віденському класику. Ансамбль «Київські солісти» грали без диригента, як це було за часів композитора. Але функцію диригента по-своєму виконували солісти. Це і віртуоз міжнародного рівня флейтист Стефан Реті, максимально концентруючи на собі (точніше, на партії флейти) увагу музикантів оркестру, і не менш маститий музикант, піаніст, професор Вищої школи музики в Базелі Клаудіо Мартінес. Останній сидів з роялем посеред сцени, спиною до публіки, і контролював музичний процес, зокрема за допомогою диригентських жестів.

Тріумфом концерту під назвою «Романтичний квінтет» виявився квінтет Брамса для фортепіано, двох скрипок, альта й віолончелі (ораторія №34). У виконанні твору квартетом Collegium з участю піаніста Клаудіо Мартінеса було стільки експресії та енергії, що аж не вірилося, що з часу написання цього квінтету минуло 150 років, і сам Брамс, здавалося, сидить десь у залі.

Проект віолончеліста Дениса Северіна із Швейцарії «Віолончельні сюїти Й.С.Баха — автентика і традиції» в Культурно-освітньому центрі «Майстер-клас» балансував між майстер-класами, лекцією та концертом. Майже шокувала публіку інформація про те, що всі ми, як виявляється, невірно трактували семантику сарабанди в сюїтах Баха. До ритуалу поховання, як звикли вважати, цей танець з акцентом на другу долю не має жодного стосунку; цікаво, що в католицькій Іспанії, куди він свого часу був завезений із Європи, його заборонили як надто розбещений та еротичний.

Завершився фестиваль концертом «Музичні метаморфози» в атріумі готелю Fairmont з участю господарів фестивалю та молодих музикантів: Ірини Лаптінової (флейта), дуету Владислави Крускаль (фортепіано) і Катерини Бойчук (скрипка), альтиста Андрія Макія. І склалося враження, що традиція салонного камерного музикування в колі вишуканого товариства жива й понині!


Автор: Олеся Найдюк
Колективи: Струнний квартет "Collegium"
Виконавці: Максим Грінченко, Юрій Погорецький, Ігор Завгородній, Тарас Яропуд
Концертна організація: Національна філармонія України
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль класичної музики «ChamberArtMusic»
Джерело: Газета "День"



Інші:

Фотомиті "Київської пекторалі". Подія, яка вже стала історією
"Вечір української музики" у Кропивницькому
Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
Абстракція в дикому вигляді: The New York Times про українську оперу Chornobyldorf
У Києві показали сучасний балет «Д.І.М.» про вимушену міграцію
У Львові під час концерту колядок і щедрівок хор "Дударик" зібрав понад 80 тисяч для військових
У "Карнегі-хол" у Нью-Йорку прозвучали твори відомих українських композиторів
Прем’єри та присвяти на концерті «Тиха молитва» у Львівській філармонії
З 3 по 8 січня у філармонії пройшов перший цьогорічний фестиваль органної та камерної музики «Bach Contemporary». Цьогоріч фестиваль представив публіці 8 різноманітних концертів обʼєднаних генієм Баха
"Мрії щасливого року": артисти Запорізької філармонії порадували глядачів ще однією прем"єрою
Ансамбль "Полтава" обласної філармонії відтворив на сцені різдвяні традиції
27 грудня у знаменитому будинку Роліт відбулась прем’єра перформансу-променаду «Гра в хованки з паном Лятошинським»
"Нове Різдво" хору ім. Бортнянського
«Котигорошко проти вікінгів»: ПРЕМ’ЄРА ВИСТАВИ
Напередодні Різдва у великій залі Ніжинської музичної школи відбувся святковий благодійний концерт на допомогу ЗСУ
Дивовижна прем'єра на Святвечір: у філармонії відтворили концертну програму капели Кошиця
"Сойчине крило": через 67 років після прем'єри повернувся на сцену балет Анатолія Кос-Анатольського на сюжет новели Івана Франка
У харківському метро пройшли концерти зірок оперного театру
Концерт юних віртуозів
Культурна дипломатія в дії
Незламній Україні присвячується
“Лісова пісня” у Будапешті
Урочисте відкриття Конкурсу імені Сліпака пройшло у Львівській філармонії
13 грудня у знаменитому залі Берлінській філармонії відбувся концерт Академічного симфонічного оркестру Львівської національної філармонії під назвою «Sound of Ukraine»
Концерт ентузіастів
Культурна дипломатія вищого гатунку
Харківський кросовер-оркестр PRIME ORCHESTRA гастролює містами Туреччини
«Пиши листи до Миколая!»
У Рівненській обласній філармонії звучали різдвяні пісні
«Сарсуела. На хвилях іспанської пристрасті»
Відважний проєкт
У Львівській філармонії з успіхом пройшла прем’єра опери польського композитора
У Києві відбулася прем’єра опери “Родинний альбом” Єжи Корновіча (Польща), а 10 грудня її почують у Львові
Повернення Дона Карлоса: вердіївський шедевр вперше за два роки прозвучав у Києві
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
110817_112.jpg