7 жовтня – День народження польського композитора М.К.Огінського | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
7 жовтня – День народження польського композитора М.К.Огінського
7 жовтня – День народження польського композитора М.К.Огінського
7 жовтня 2014, вівторок
Поширити у Facebook

Міхал Клеофас Огінський (іноді Міхал Клеофас Оґінський, Михайло Андрійович Огінський, Міхал Клеофас Огіньський; польськ. Michał Kleofas Ogiński) – польський композитор і політичний діяч Речі Посполитої, Великого князівства Литовського, учасник повстання Костюшка, граф.

Міхал Клеофас Огінськи

 Народився 25 вересня 1765 року неподалік від Варшави, у маєтку Гузув Мазовецького воєводства. Хоч він і народився у Польщі, князі Огінські походять від західних русинів (пращурів білорусів), які прийняли католицизм. Князі Огінські займали різні керівні посади у Великому князівстві Литовському, які входили разом з Польщею до складу союзної держави Речі Посполитої. Наприклад, прадід Міхала Клеофаса був Вітебським воєводою, дід і батько – Трокськими (Таракайськими) воєводами, а його дядько Міхал Казимир Огінський був Віленським воєводою і Великим гетьманом Литовським.

Міхал Клеофас Огінський займався політичною і музичною діяльністю, але найбільш відомий як музикант. Батько Міхала Клеофаса Анджей Огінський найняв для свого сина Жана Ролена – одного з найкращих репетиторів Європи, який перед цим займався вихованням майбутнього австрійського імператора Леопольда ІІ.  Жан Ролен виховував маленького Міхала Клеофаса таким чином, щоб надати йому високий рівень фізичного і розумового розвитку. Йому була призначена спеціальна дієта, прогулянки і фізичні вправи; багато часу займало навчання. Так, наприклад, у семирічному віці Міхал Клеофас Огінський займався різними науками, від математики до політичної економії, до 16 годин на добу.

Музиці Огінського також навчали. Він не лише навчився грати на різних музичних інструментах, на зразок скрипки і фортепіано, але й вивчав теорію музики. Вчителем музики у нього був Осип Козловський – майбутній автор музики для першого гімну Російської імперії “Гром победы, раздавайся!”. Огінський також вчився грати на фортепіано у Юзефа Козловського та скрипці – спочатку в Джованні Джорновічі, а згодом у Джованні Віотті. Музика так сильно вабила юнака, що він почав писати різноманітні мелодії. Але батько готував його не до музичної, а для політичної кар’єри.

Уже у дев’ятнадцять років, у 1784 р. Міхал Клеофас Огінський став депутатом сейму, а з 1789 (за деякими джерелами з 1790) року вступив на посаду посла Речі Посполитої у Голландії, з 1791 – в Англії, у 1793-1794 рр. – скарбник Великого князівства Литовського. У 1794 році брав участь у повстанні за відновлення незалежності Речі Посполитої на чолі сформованого ним батальйону єгерів.

У жовтні 1794 року Огінський під виглядом лакея дістався до столиці Австрії Відня, а згодом туди приїхала його дружина Ізабелла Лясоцька. У подружньої пари було лише те майно і гроші, які вони могли взяти із собою, оскільки всі їхні маєтки і майно були конфісковані Російською імперією і Прусією за участь у повстанні. Тому молодій родині аристократів довелося звикати до напівжебрацького життя. Крім того, Міхала Клеофаса Огінського було оголошено у розшук і за його голову призначалася велика винагорода. Через це Огінські жили під чужими іменами, а у грудні 1794 року родина Огінських переїхала з Відня до Венеції, щоб бути подалі від російських і прусських агентів.

Ізабелла Огінська не витримала випробування бідністю і, користуючись тим, що її особисто у розшук не оголошували, поїхала до родичів на колишній території Польщі, що увійшла до складу Прусії, а Міхал Клеофас залишився один. Тоді він встановив контакти з польськими і литовськими емігрантами, які проживали у Парижі. У Парижі контактував з Талейраном і французькою директорією з метою поновлення незалежності Речі Посполитої.  Йому доручили пробратися до Туреччини і вийти на контакт із султанським урядом, щоб змусити султана оголосити війну Росії. Емігрантські лідери сподівались, що у разі війни вони зможут організувати нове повстання і повернути незалежність Речі Посполитої.

Огінський вирушив до Константинополя за документами на ім’я французького торговця Жана Ріделя. Завдяки своєму вчителю Жану Ролену він вільно розмовляв на всіх європейських мовах і міг без зусиль видавати себе за будь-якого іноземця. У Туреччині Міхал Клеофас Огінський провів півроку, з лютого по листопад 1795, але нічого від турецького уряду не домігся і повернувся до Франції.

У Кракові його ледь не заарештували, оскільки пошуком Огінського займались серйозно і його портрет був розісланий по всіх містах, обличчя “француза” видалось знайомим місцевим поліцейським. Однак Огінському вдалося переконати краківських поліцейських, що він – це не він, і вони його відпустили.

Тільки на початку лютого 1797 року Огінський повернувся до Парижа, витративши два роки на подорож туди і назад два роки. У Парижі він познайомився з генералом Наполеоном Бонапартом і запропонував йому здійснити похід задля визволення Речі Посполитої, обіцяв підтримку всього населення. Однак Наполеон відмовився і вирушив у безглуздий похід на Єгипет, де без жодної користі загубив усю свою армію.

Залишивши Париж, Міхал Огінський вирушив до Нідерландів, де він колись був послом і його шанував король Вільгельм V. Король прийняв колишнього посла і дуже допоміг йому – домовився із королем Прусії, щоб той пробачив його і дозволив повернутися до Прусії до дружини Ізабелли, і щоб королівство не видавало колишнього повстанця Австрії і Росії.
Таким чином, Міхал Клеофас Огінський у 1798 році зміг повернутися до дружини, і за час життя у Прусії в них народилося двоє синів – у 1800 році Тадеуш (названий на честь генерала Тадеуша Костюшко), а у 1801 – Ксаверій. Однак вже наприкінці 1801 року за нез’ясованих причин сімейна пара розлучилася.

У тому ж 1801 році у житті Огінського трапилася ще одна вагома подія – російський престол посів Олександр І, у якого одним із найближчих друзів був Адам Чарторийський, литовсько-білоруський і польський аристократ, як Огінський. Але, на відміну від Огінського, він не брав участь у повстанні. Адаму Чарторийському вдалося переконати Олександра амністувати всіх учасників повстання Костюшко, і у 1802 році Огінського пробачили і повернули йому все конфісковане раніше майно. У тому ж році Міхал Клеофас Огінський повернувся до Росії і поселився у поверненому йому маєтку Залісся (тепер Сморгоньський район Білорусі).

Після цього 37-річний Огінський одружився вдруге. Його обранкою була вдова його покійного друга 25-річна Марія Нагурська, італійка за національністю, народилася у Флоренції і від народження мала ім’я Марія Нері. Це друге одруження було найбільшою помилкою у житті Огінського. Його друга дружина Марія була надзвичайно розпусною і зраджувала йому будь з ким при найменшій нагоді. За словами польського письменника Станіслава Моравського, “Не існувало жодного чоловіка, молодого чи старого, впливового вельможі чи звичайного служника, який би не був її коханцем… Були серед них і актори, і співаки, і навіть звичайні солдати. Вона навіть не намагалась це приховувати”. Як розповідав Станіслав Моравський, із чотирьох дітей від другого шлюбу Міхал Клеофас Огінський був біологічним батьком лише однієї дочки Амелії, а дві інші дівчинки і хлопчик були зачаті від інших чоловіків. Однак, незважаючи на це, Огінський чомусь не розлучався з Марією протягом тринадцяти років і розірвав шлюб лише у 1815 році.

У 1807 році зустрічався з Наполеоном у Італії. При цьому він проїхав через усю колишню Річ Посполиту, поділену між Австрією, Прусією і Росією.

У 1810 році Огінський переїздить до Петербурга і стає сенатором Російської імперії, активно займається політикою. У 1810-1812 рр. – довірена особа імператора Олександра І. Він пропонує йому проект створення Великого князівства Литовського, відомий під назвою План Огінського, який, однак, був відхилени.

У 1817 році Огінський переїздить у Вільно (тепер Вільнюс). У тому ж році він відмовився від посади сенатора. У 1822 році через проблеми зі здоров’ям переїхав до Італії лікуватися від подагри, де прожив останні одинадцять років свого життя.

Музична творчість

Композиторський талант Огінського проявився у 1790-ті роки. У цей період він написав багаточисленні бойові пісні, марші, полонези. Першим важливим успіхом, який приніс автору міжнародну славу, був Полонез №1 F-Dur, відомий як «Полонез смерті» (назва виникла внаслідок поширення безпідставної плітки про те, що Огінський з приводу якогось любовного роману вчинив самогубство). Але найбільшу славу йому приніс полонез “Прощання з Батьківщиною” (польськ. Pożegnanie Ojczyzny, біл. Развітанне з Радзімай), більш відомий як полонез Огінського. Деякі дослідники приписують Огінському музику польського гімну Jeszcze Polska nie zginęła (мазурка Домбровського, автор слів Юзеф Вибіцький).

Твори Огінського здобули велику популярність в учасників повстання 1794 року.

В еміграції Огінський продовжує свою творчу діяльність. З іменем Наполеона пов’язана єдина опера Огінського “Зеліда і Валькур, або Бонапарт у Каїрі” (1799). У 1831 році у Флоренції Міхал Клеофас Огінський видав у вигляді окремої книжки збірку нот своїх музичних творів, серед яких був знаменитий полонез “Прощання з Батьківщиною”.

Помер Міхал Клеофас Огінський у Флоренції 15 жовтня 1833 року. Існує легенда, що композитора вбили – закололи кинджалом. Але ця версія не знайшла підтвердження. Похований у церкві францисканців Санта Кроче, у самому центрі Флоренції. Також там поховані архітектор Леон Баттіста Альберті (15 ст.), скульптор Мікеланджело (16 ст.), Ніколя Макіавеллі, композитор Джоакіно Россіні (19 ст.).

Значну частину доробку Огінського складають фортепіанні п’єси: польські танці – полонези і мазурки, а також марші, менуети, вальси, романси. Загалом, Огінський написав більше 60 композицій для фортепіано, а також декілька пісень.


Джерело: varta.kharkov.ua



Інші:

30-ліття «Віртуозів Львова»
Новий жанр у кіно: Анастасія Мамонтенко представляє «Маніфест духовного андеграунду»
Навіщо оркестру диригент: відповідь, яка здивує навіть меломанів
Міг навчати музики, але обрав бій за майбутнє без війни: чому вчитель обрав гармату замість класу
Дніпровський режисер поставив спектакль у Маріупольському театрі
Як у Львівському органному залі лікують душі музикою
100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
220.jpg