«Композитор — теж людина!» | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
«Композитор — теж людина!»
Зінькевич Олена
«Композитор — теж людина!»
У Київському інституті музики ім. Р. Глієра видали збірку «Веселе музикознавство. Із музикознавчих маргіналій»
20 листопада 2013, середа
Поширити у Facebook

Збірка "Веселе музикознавство"Автор ідеї та редактор-упорядник книжки професор НМАУ ім. П. Чайковського Олена Зінькевич, певно передбачала, що видання матиме подвійний ефект.

З одного боку, тут перетворюються з небожителів на людей композитори-класики, і хочеться заново переслухати всю хрестоматійну музичну літературу.

А з іншого — книжка «приземлює», в хорошому сенсі, й самих її авторів, поважних (переважно, київських) музикознавців з ученими степенями.

Вони враз бачаться іншими — веселими, добрими, безмежно дотепними людьми, а не строгими й вимогливими, як під час семінарів та заліків.

А ще ця музикознавча збірка, крім того, що пізнавальна, — корисна для здоров’я. Бо сміх, як стверджують філософи, лікує серце і душу.

Усе почалося зі щорічних першоквітневих конференцій на кафедрі етносів України та музичної критики НМАУ, яку очолює О. С. Зінькевич.

На кожному симпозіумі обговорювали ту чи іншу тему у жартівливому ключі: «Композитор теж людина», «Як слухати і розуміти музику», «Зоопростір музики», «Музика про смачну і здорову їжу», «Композитор і ґендер», «Інша історія музики», «Вороги і друзі в житті та творчості музикантів», «Ці мерзенні лібрето...», «Музикознавець — це звучить!». Ці теми й дали назви розділам майбутньої збірки, а тексти доповідей стали матеріалом статей.

У книжці поєднано кілька жанрів і традицій. Основою є наукові тексти. Формально збережено усі позиції наукового апарату (об’єкт, предмет, постановка питання, актуальність і т. ін.), є обов’язкові зноски на джерела й літературу, примітки. Але за змістом це — інша наука! Вслухайтеся в назви статей: «Козли і кози в семантиці оперного тексту», «Їжа як дзеркало культури», «Дискримінація жінок у російській опері», «Суничка-ягідка»: куртуазна символіка в опері Римського-Корсакова «Снігуронька».

Наприклад, Ольга Соломонова у статті «Чи був ситий Мусоргський?» розмірковує про наслідки... хронічного недоїдання композитора, що, судячи з усього, є правдою. Авторка аналізує листи Мусоргського і зауважує цікаву деталь: описуючи власний творчий процес, композитор часто порівнює його з процесом поглинання їжі. Наприклад, про роботу над «Хованщиною»: «Хорошая вещь варится, да, пожалуй, вместо мужицких серых щей выйдет суп. Чего не бывает на всероссийской кухне!».

Олена Дьячкова віртуозно адаптує в рамках музикознавства метод Вуді Аллена. Американський режисер переконаний, що для розуміння музики людині необхідно «1) знати місце народження композитора і 2) відрізнити рондо від скерцо, підтвердивши це вміння відповідними вчинками...». На прикладі аналізу Другої з Трьох мініатюр для скрипки і фортепіано Кшиштофа Пендерецького дослідниця приходить до висновку, що Пендерецький підступно пожартував зі слухачем. Композитор «сховав» у організованій за принципом рондо авангардній п’єсі народний наспів, більше того — зробив це саме у другій частині циклу, що за класичною традицією — повільна. Тож ось вона — подвійна скерцозна алюзія. Тоді, як пісенний «слід» у музиці Пендерецького, — додаткова інформація для роздумів музикознавців, що займаються творчістю композиторів, народжених у Польщі.

Може здатися, що це — альтернативне музикознавство. Ні, воно просто веселе й легке. І якщо говорити про традиції, то без дотепних літературознавчих студій Шкловського і Тинянова, а за ними і Вайля з Ґенісом, авторів популярного «антипідручника» літератури «Уроки вишуканої словесності», — ніяк.

Крім наукових текстів, тут є і літературна пародія, що рясніє цілим набором жанрів: сонет, верлібр, поема, п’єса, парафраз. Тексти нагадують про консерваторські капусники.

Ще один пласт — фольклор. Пригадуєте популярну серію «Музиканти сміються»? Ще наприкінці 1960-х музикознавець Антон Муха написав однойменну книжку, що стала бестселером. Так ось, у «Веселе музикознавство» потрапив, в основному, студентський фольклор (не даремно всі автори — викладачі). Тут можна прочитати, наприклад, що Шопен мав любовні відносини з відомим літератором на ім’я Жорж, але Жорж — жінка, яка носила чоловіче вбрання; що сурок — це музичний інструмент, з яким Бетховен ніколи не розлучався, і тому написав пісню про це...

Книжка з картинками! А отже, як сказала б Керролова Аліса, в ній є смисл. «Аліса в Задзеркаллі» пригадалася невипадково. Уважний читач помітить, що зображені на обкладинці портрети класиків взято з обкладинки шкільного підручника музлітератури Прохорової. Але тут їх не впізнати (доклав руку музикознавець із Одеси Сергій Шип, знаний і як майстер карикатури): вони усміхаються! Ця збірка — своєрідне Задзеркалля українського музикознавства. Зазирнути сюди корисно хоча б для того, щоб переконатися: музикознавство — це наука, створена одними веселими людьми для інших.


Автор: Олеся Найдюк
Музикознавці: Олена Зінькевич
Навчальний заклад: Київський інститут музики імені Р. М. Глієра
Джерело: Газета "День"



Інші:

Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
НОВАТОРСЬКА ОПЕРА-КАБАРЕ «ТГШ. ПОДОРОЖ У ЧАСІ»
ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ КОРИФЕЯ УКРАЇНСЬКОГО ОПЕРНО-ХОРОВОГО МИСТЕЦТВА ЛЬВА МИКОЛАЙОВИЧА ВЕНЕДИКТОВА (1924 – 2017)
Станіслав Людкевич і Василь Барвінський, які не дали затихнути українській музиці
Духовність Центральної Європи в музиці: від Пендерецького до Пярта
Мистецтво неможливого
Пам’яті тої «Рути»
«Арсенал» Довженка в Берліні: Історія, яка резонує і через століття
Мельпомена Таврії
Зараз 11 наших людей у війську, - очільник Національної оперети Струтинський
Полон в росії замість фестивалю в США: музиканти з миколаївської 36-ї бригади перебувають у неволі
10 мудрих цитат легендарного актора Богдана Ступки про життя, любов та Україну
Ярослав та Інгігерда. Тисячолітня українсько-шведська історія кохання на фестивалі Bouquet Kyiv Stage- 16 серпня
”ВІД СЯНУ до ДОНУ”
Геніальний тенор
Змушували відкопувати тіла вбитих маріупольців: історія музиканта військового оркестру
Ukrainian Freedom Orchestra втретє зазвучить у світі
У музеї на Кіровоградщині діє виставка, присвячена ювілею відомого композитора і диригента
Опера «Тарас Бульба» лютого патріота Миколи Лисенка. Як її подати світові у час війни з росією?
Українсько-польські музичні мости Фонду “Pro Musica Viva”
ОПЕРА В ЕПОХУ ЗЛОДІЙСТВА
ЄВРОБАЧЕННЯ - МУЗИКА І НЕ ТІЛЬКИ
Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
107.jpg