|
Дебют тріо басів
У Національній опері відбувся гала-концерт, присвячений 200-річчю Семена Гулака-Артемовського
27 лютого 2013, середа
Поширити у Facebook
Як правило, про Семена Степановича сьогодні згадують, як про автора однієї з перших українських опер — «Запорожця за Дунаєм», адже Гулак-Артемовський увійшов до історії не лише як композитор, але й знаменитий співак, а також драматичний актор.
Ці іпостасі таланту майстра було представлено на гала-концерті в Києві, а сюрпризом вечора для слухачів став дебют трьох басів — солістів Національної опери.
Анатолій Солов’яненко, головний режисер Національної опери України і автор ідеї концерту, нагадав читачам «Дня», що широку популярність Гулаку-Артемовському, як композиторові принесла опера «Запорожець за Дунаєм», написана більше 150 років тому і нині є класикою. До речі, царська цензура забороняла постановку опери на сцені протягом 20 років! Вперше «Запорожця за Дунаєм» поставив Кропивницький 1884 р. в трупі Старицького.
Окреме місце в творчій спадщині композитора посідають українські пісні, зокрема: «Стоїть явір над водою» (присвячена Т. Шевченкові, з яким маестро товаришував з 1838 р.), «Спать мені не хочеться», «Ой, на горі та й женці жнуть» та інші. Славу і захват публіки Гулак-Артемовський отримав завдяки своєму унікальному голосові (басу-баритону).
Ще навчаючись у Київській бурсі на талановитого хлопця 1838 р. звернув увагу Михайло Глинка, який шукав співака на партію Руслана для щойно написаної ним опери «Руслан і Людмила», і забрав Гулака-Артемовського до Петербургу. До речі, до Федора Шаляпіна нашого земляка називали «найкращим басом Російської імперії»! Ми вирішили ювілей класика відзначити не для «галочки», а зробити вечір, який максимально розкриває силу його обдарування: як співака і як композитора.
У першому відділенні виконувалися твори зарубіжної та української класики, в якій прославився, як вокаліст Семен Степанович (арії і дуети з опер «Трубадур», «Севільський цирульник», «Макбет», «Руслан і Людмила», «Князь Ігор», «Іван Сусанін», «Євгеній Онєгін»). «Родзинкою» концерту став виступ трьох прем’єрів столичної опери, басів: Сергія Магери, Тараса Штонди та Сергія Ковніра. Овації публіки викликали арії Дона Базіліо («Наклеп») з «Севільського цирульника» і Греміна («Коханню всякий вік підвладний...») з «Євгенія Онєгіна», а особливий фурор і овації коли прозвучала «Пісня Карася» з «Запорожця за Дунаєм».
До речі, цей номер, з одного боку, дуже ефектно завершив перше відділення, а з іншого, став анонсом другої частини ювілейних урочистостей Гулака-Артемовського. Нагадаю, бренд «тріо басів» можна назвати українським ноу-хау: 2003-го, на дипломатичному салоні, присвяченому пам’яті Ф.Шаляпіна, який проводив тодішній Посол РФ в Україні В. Черномирдін, співаки Тарас Штонда, Сергій Магера і Микола Шопша вперше виступили разом.
Успіх був приголомшливий, присутні на вечорі дипломати з різних країн, передрікали, що такий тріумвірат може стати конкурентами легендарним тенорам (Паваротті, Домінго і Каррерасу), але яскраво спалахнувши, зоряна трійка розпалася: раптово помер Шопша, а в Магери і Штонди з’явилися цікаві сольні проекти, їх стали запрошувати на гастролі по всьому світі... І ось десять років опісля, до компанії Сергія Магери і Тараса Штонди вдало вписався їхній колега Сергій Ковнір. Цей дебют публіка сприйняла із захопленням. Хтозна, може незабаром це бас-тріо підготує цілу програму і виступатиме на стадіонах, як знамениті тенори?
Після антракту, творчу естафету продовжили солісти, хор, балет і оркестр Національної опери (диригент Микола Дядюра), із завзяттям зігравши третю дію «Запорожця за Дунаєм». Повернувшись додому з палацу султана, Карась (Андрій Гоюков) повідомляє дружині Одарці (Марія Стефюк), що тепер він турок і його звуть Урханом, а також оголошує, що хоче розлучитися і завести собі гарем (дует «На туркенях оженюся»)... Але особливо колоритним вийшов фінал вистави: патріотична пісня Андрія (Олександр Гурец) — «Блаженний день, блаженний час», феєричний гопак і урочистий хор («Там, за тихим за Дунаєм»).
P. S. Про те, що дебют тріо басів виявився вдалим, говорить той факт, що після гала-концерту багато глядачів запитували у адміністраторів театру, де можна купити записи співаків або відеоверсію вистави «Запорожець за Дунаєм». Може, дирекції Національної опери варто відродити традицію, коли, крім програмок та буклетів, у фойє продавали диски, книжки і фотографії провідних майстрів Національної опери: кумирів минулого і зірок сьогодення?
Автор: ПоліщукТетяна
Фото: Микола Попович
Колективи: Симфонічний оркестр Національної опери України ім. Т.Г. Шевченка
Виконавці: Андрій Гонюков, Тарас Штонда, Сергій Магера, Сергій Ковнір
Диригенти: Микола Дядюра
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Концертний зал: Глядачевий зал Національної Опери України
Джерело: Газета "День"
|