Корифейка української опери | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Корифейка української опери
Корифейка української опери
13 лютого, четвер
Поширити у Facebook

13 лютого виповнилося 133 роки від дня народження Марії Литвиненко-Вольгемут - славетної української співачки, оперної прими (лірико-колоратурне сопрано), педагогині, народної артистки УРСР (1892-1966).

Ім'я Марії Литвиненко-Вольгемут посідає одне з найпочесніших місць серед імен корифеїв українського оперного мистецтва. "Перша солістка Українського драматичного театру імені М. К. Садовського, з унікальним сопрано діапазону у 2 октави, репертуар якої нараховував близько 80-ти партій.", - Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів.

"Така мала і такий голос! - вигукнув Микола Садовський, прослухавши Марію, додавши: велика дорога простелиться перед тобою, мала, тільки працюй і не відступай!".

У неї був рідкісний за красою тембру, силою і діапазоном голос. Понад сорок років творчого життя віддала вона оперній сцені, створивши близько ста незабутніх образів, завоювавши всенародне визнання, здобула широку популярність не лише в Україні, а й далеко за її межами.

Народилася майбутня співачка в Києві в родині робітника заводу "Арсенал" Івана Литвиненка. У родині співали всі - і батько, і брати Яків та Павло, і сестри Ганна й Олександра. Спів супроводжували акомпанементом на гітарі й мандоліні. З п'яти-шести років маленька Марія також стала учасницею родинного ансамблю. З семи років співала у церковному хорі.

Марія вивчала нотну грамоту, опановувала акторську майстерність, навчалася в музичній школі і в музичному училищі (за класом співу), до якого її через соціальний стан прийняли не з першого разу.

Дебют 17-річної Марії відбувся в театрі Миколи Садовського, куди вона прийшла після закінчення музучилища. Була солісткою музичної драми в Петрограді (її слухав Ф.Шаляпін і високо оцінив мистецтво співачки), співала у Вінниці, Харкові, Києві.

Марія Литвиненко-Вольгемут створила близько ста вокально-сценічних образів. Серед партій в операх українських композиторів - Оксана і Одарка ("Запорожець за Дунаєм" С.Гулака-Артемовського), Наталка і Терпилиха, Настя, Панночка ("Наталка Полтавка", "Тарас Бульба", "Утоплена" М.Лисенка), Катерина (однойменна опера М.Аркаса), Варвара ("Богдан Хмельницький" К.Данькевича), Ганна (перше виконання, "Наймичка" М.Вериківського), Надія ("Аскольдова могила" О.Верстовського, Мирослава ("Золотий обруч" Б.Лятошинського), партії з класичного західноєвропейського репертуару.

Співачка була дуже короткозорою. Іноді під час вистави не бачила й партнерів на сцені. Вона не могла покладатися на суфлера і помічати жести диригента, тому скрупульозно вивчала всю партитуру опери напам'ять.

Педагогічну діяльність Марія Литвиненко-Вольгемут розпочала ще в 1920 р. у Вінницькій народній консерваторії, протягом 20 років була професоркою Київської консерваторії.

Записала на грамплатівки партії в операх С.Гулака-Артемовського, М.Лисенка, низку українських народних пісень.

"Я нітрохи не сумую. Я встигла зіграти все, що хотіла.", - сказала тяжко хвора співачка в лікарняній палаті.

У Києві на честь Марії Литвиненко-Вольгемут названо вулицю.

Підготовлено за матеріалами з відкритих джерел.














Інші:

Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
НОВАТОРСЬКА ОПЕРА-КАБАРЕ «ТГШ. ПОДОРОЖ У ЧАСІ»
ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ КОРИФЕЯ УКРАЇНСЬКОГО ОПЕРНО-ХОРОВОГО МИСТЕЦТВА ЛЬВА МИКОЛАЙОВИЧА ВЕНЕДИКТОВА (1924 – 2017)
Станіслав Людкевич і Василь Барвінський, які не дали затихнути українській музиці
Духовність Центральної Європи в музиці: від Пендерецького до Пярта
Мистецтво неможливого
Пам’яті тої «Рути»
«Арсенал» Довженка в Берліні: Історія, яка резонує і через століття
Мельпомена Таврії
Зараз 11 наших людей у війську, - очільник Національної оперети Струтинський
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
4.jpg