“До перемоги” | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
“До перемоги”
Поліщук Тетяна
“До перемоги”
Під такою назвою твір для вокального секстету й оркестру Олени Ільницької закривав фестиваль “9. Дні української музики у Варшаві”
15 вересня 2023, п'ятниця
Поширити у Facebook

Польські музичні критики високо оцінили прем’єру, яку представили слухачам музиканти Симфонічного оркестру Вроцлавської філармонії NFM, вокальний секстет proMODERN і диригент Роман Ревакович.

“Вже в назві “До перемоги” є посилання на жорстоку реальність, яка чиниться поряд з нами сьогодні – російська агресія проти України продовжується і у назві твору відчувається бажання композиторки її скорішого закінчення, віра у подолання російського варварства, яке загрожує всьому світу руйнуванням. Майже годину лунає цей потужний твір, який показує слухачам різні розміри шляху до перемоги, в тому числі українських героїв, що віддали свої життя на захист не лише своєї держави, а й усієї європейської цивілізації....

Про те, як народився твір для вокального секстету й оркестру “До перемоги” розповіла композиторка Олена ІЛЬНИЦЬКА:


- Твір мені замовив написати маестро Роман Ревакович. (Він є засновником та головою Фундації «Pro Musica Viva», що займається промоцією та підтримкою різноманітних музичних ініціатив; також виступає як диригент та організатор музичних фестивалів та інших заходів, пропагує українську музику у Польщі й польську — в Україні.


З 1999 року організовує фестиваль ”Дні української музики у Варшаві”, концерти якого проходять у найпрестижніших концертних залах столиці Польщі.- Т.П.). 

Пан Ревакович не ставив умови - який має бути твір, про що. Умовою був лише склад (тобто вокальний секстет з оркестром) і хронометраж. Зараз ми всі думаємо про одне - як вигнати з нашої землі російських окупантів і аби скоріше українські вояки перемогли ворога, закінчилася ця жахлива війна, розв’язана московитами. Тому у мене вийшов твір, який назвала “До перемоги” і це саме те, про що думає і мріє кожен українець. Мені важливо було показати важкий шлях до перемоги, ми ж розуміємо, що швидкою і легкою вона не буде. Центральним, кульмінаційним моментом твору є а капельна обробка пісні «Пливе кача», яка має дуже потужну символіку, зрозумілу всім українцям.

Я не була на всьому фестивалі, а лише не останньому концерті, де відбулася прем’єра мого твору для вокального секстету й оркестру, а також прекрасного Концерту для гобоя з оркестром Богдани Фроляк. Цей фестиваль - дуже важлива подія, і мені дивно, що на неї в Україні мало уваги звертають представники ЗМІ й музичні критики. Шкода, що цей масштабний фестиваль, який відбувається за межами нашої країни не був широко розрекламований серед меломанів.

Програма - цікава, потужна, виконавці - переважно польські митці, які фантастично виконували твори українських авторів. Такі творчі проєкти привертають увагу до нашої країни, культури.

- Ви вперше брали участь на цьому фестивалі?

- Вперше я була на “Днях української музики у Варшаві” ще до війни - у 2019 році, коли був представлений мій камерний твір «Серенада» для скрипки і фортепіано. Його виконували: піаніст Богдан Кривопуст і скрипаль Андрій Павлов. Нині на цьому фестивалі відбулася моя прем’єра - “До перемоги”.


-
Пані Олено, де і як для вас розпочалася повномасштабна російсько-українська війна?

- У Києві. Прокинулася, як і всі, від вибухів... Спочатку, послухавши новини, вважала, що треба не панікувати, ворога викинуть за два - три тижні, і треба почекати... Наївно думала, що все швидко закінчиться...

Мої батьки живуть у Тернополі. Ще до війни купила квиток і збиралася поїхати на вихідні їх провідати, але скасувала ту поїздку, і залишилася у Києві. Та зателефонував брат зі Львова і переконав, що, оскільки воювати я все одно не буду, а сидіти у столиці небезпечно, і всі родичі за мене хвилюються, то не потрібно залишатись у Києві.


У перші дні війни брат займався евакуаційними питаннями (у Пороховій вежі вони створили центр допомоги біженцям) та допоміг, через свого знайомого, аби я потрапила на автобус, який повинен був їхати до Львова. Але через те, що мости були зруйновані і Житомирською трасою їхати було неможливо, довелося їхати іншою дорогою і нас привезли до Чернівців. Потім доїхала до батьків у Тернопіль. Там після кілька тижневої перерви продовжила працювати онлайн.

Я викладаю у Дитячій школі мистецтв №6 ім. Г.Жуковського, Київській дитячій музичній школі №15, а також в той час ще викладала на кафедрі композиції НМАУ. Тоді у соціальних мережах бачила багато інформації про те, як музиканти працюють на підтримку України - грають благодійні концерти, ведуть просвітницьку діяльність, збирають кошти на потреби України. Перебуваючи у Тернополі я зрозуміла, що викладати дистанційно зможу будь-де, а плести маскувальні сітки і без мене є кому.

Я хотіла робити щось важливіше, власне як музикант, тому вирішила поїхати на захід, а саме до Франції (там живе моя сестра). Вже через місяць брала участь у концертах, як піаністка, акомпанувала співакам й інструменталістам серед яких Олександра Майєт (меццо-сопрано), Ірина Кишлярук (сопрано), Богдан Сидоренко (кларнет), Мар’ян Гринишин (флейта), хоча у Києві виступала, хіба що на шкільних концертах сольно чи акомпануючи дітям. Усвідомлення того, що я працюю на перемогу України допомагало переживати той дуже психологічно важкий час.

- А зараз ви де живете?


- Зараз я перебуваю на творчій резиденції в Німеччині.


- Пригадаймо двох особистостей - Івана Карабиця та Мирослава Скорика, у яких ви вчилися. Світла їм пам’ять! Якими ви їх запам’ятали?


- В Івана Федоровича я провчилася всі п’ять років у Національній музичній академії України, а у Мирослава Михайловича проходила асистентуру-стажування при кафедрі композиції НМАУ.

Велика повага до них обох, бо це були талановиті композитори, цікаві й ерудовані творчі особистості. Особливо теплі відчуття мала до Карабиця. Він був стриманим чоловіком, інтелігентним.

Ніколи не дозволяв собі казати щось зайве, а ще мав тонке почуття гумору, я б сказала англійське. З ним було цікаво спілкуватися, він був дуже чіткий, конкретний, як педагог. А ще дуже надійна і доброзичлива людина. Його смерть стала важкою втратою й у мене навіть розпочалася депресія, важко було розуміти, що ніколи вже не побачу цю світлу людину.

Мирослав Михайлович був доброзичливим і запам'яталося, як вмів весело жартувати, інколи розряджаючи обставини. Скорик і Карабиць були геніями й дуже шкода, що земне життя у цих композиторів було не довгим... Я працюю з дітьми, і часто на своїх уроках показую їхні твори, зокрема фортепіанні “Прелюдії” Карабиця, або якусь з Partit Скорика.

-
Судячи з успішної прем’єри твору “ До перемоги” у Польщі, музику ви продовжуєте писати... Встигаєте вчитися, виступати й композиторська діяльність продовжується.

- Так, намагаюсь працювати. Це замовлення від Романа Реваковича стало для мене хорошим стимулом і поштовхом до творчості. Хоча практично весь 2022 рік я була в якомусь заціпенінні, і це при тому, що перебувала за кордоном. Перші пів року я здригалася від кожного стукоту, навіть шуму закриття дверей..., таке було відчуття, що мозок немов законсервований. Я не могла займатись композицією. Грати могла, а писати – ні. За тих пів року я створила лише один електронний твір «Univers vivant».


У кінці листопада, дуже несподівано для мене, зателефонував маестро Ревакович і це змусило зібратися та почати щось робити. Для мене це було викликом, оскільки йшлося про написання майже годинного твору. Думаю, не кожен композитор взявся би за таке.

Що стосується фестивалю, то я вражена потужною роботою всієї творчої команди фестивалю. Хочу подякувати виконавцям - оркестрантам, вокалістам - вони були фантастичними! Твір технічно досить складний, як для диригента, так і для вокалістів і оркестру, але всі музиканти впорались чудово.

- А в Україні ваш твір буде виконуватися?


- Поки не планується. Може з згодом, якщо знайдуться музиканти й вокалісти, які зможуть його виконати.


ДОВІДКА MUSIC-REVIEW UKRAINE

Олена Ільницька (1977) народилась у Тернополі. Випускниця Тернопільського музичного училища ім. Соломії Крушельницької (1996). 2001 закінчила композиторський факультет НМАУ ім. Чайковського, де навчалась у класі професора І.Ф. Карабиця, 2004 – асистентуру-стажування (клас М.М. Скорика).

2010 року в рамках стипендіальної програми міністерства культури Польщі «Gaude Polonia» проходила стажування у Музичній академії імені Кароля Шимановського (Катовіце) у класі композиції Александра Ласоня.

З 2005-го — член Національної спілки композиторів України. З 2001 викладає композицію та музично теоретичні дисципліни у музичних школах та НМАУ. Учасниця фестивалів сучасної академічної музики «КиївМузикФест», «Форум музики молодих», «Прем'єри сезону», «Контрасти», «Київські прем’єри», «Дні української музики у Варшаві», «Ukrainian Contemporary Music Festival» (США). Володарка Гран-прі конкурсу композиторів на кращий конкурсний твір «Майстерні інтерпретації сучасної музики» 2019, 2022.

Учасниця міжнародного проєкту Pandemic Media Space project (2020/2021).

Організаторка фестивалю «Українські композитори ХІХ столітті - дітям» (2022). Стипендіатка Міжнародного будинку творчості Villa Concordia 2023-2024 (Бамберг, Німеччина).

У доробку Олени Володимирівни — симфонічні, хорові й камерні твори. Її творчості характерний «філософський підхід і глибина творчого бачення» - вважає класик сучасності Євген Станкович, “авторка відзначається винятковим відчуттям часу і музичної фактури» (так писала про твори пані Олени Ганна Гаврилець), а колега Ільницької - Алла Загайкевич відзначає “її зацікавлення спектральною музикою”...




























Автор: Тетяна Поліщук
Діячі мистецтв: Тетяна Поліщук



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
66.jpg