Сонячні флейти Кармелли | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Сонячні флейти Кармелли
Олійник Леся Степанівна
Цепколенко Кармелла
Сонячні флейти Кармелли
2 квітня 2005, субота
Поширити у Facebook

Жіноче лідерство в Україні виявляється нині на всіх рівнях. Можливо, спрацьовує гендерна тенденція часу, можливо, вивільняються творчі устремління, і вікові традиції набувають нових форм.

У сучасній українській музиці також можна говорити про феномен композиторок, яких знають не лише в Україні, а й у європейській музичній спільноті. Ім’я однієї з них — Кармелла Цепколенко. Авторка понад 80 творів найрізноманітніших жанрів, лауреат премії ім.Б.Лятошинського, вона відома як один із лідерів нової української музики.

Нещодавно в одному з центрів камерної музики столиці — Будинку вчених відбувся вечір, присвячений творчому портрету композиторки. Нагодою для цього стали ювілейні дати, пов’язані з її життєвим і творчим шляхом.

25 років тому в українській музичній партитурі вперше зазвучав голос Кармелли Цепколенко. На той час Кармелла закінчила Одеську консерваторію і відкривала свій творчий шлях. То був початок 80-х — років, які продовжували європейський поступ української музики попередніх десятиліть.

Уже тоді Кармелла Цепколенко стала створювати власну музичну галерею, в якій звучали пейзажі, «Тонокольори». Невдовзі з’явився «Портрет Доріана Грея» — твір, який і сьогодні український музичний театр ще не усвідомлює як унікальне мистецьке явище.

Голос Кармелли Цепколенко був почутий. Він вирізнявся неповторним творчим тембром, в який вплелися мелодії її давніх родів. Прекрасна представниця одного з них — Марія Демурчан передала своїй доньці витонченість і благородство древньої вірменської культури. До них додалися еллінські традиції, які несли українські та грецькі джерела батькового роду.

Не випадково перші дитячі опуси Кармелли малюють музичні образи грецької міфології, а її «доросла» музика б’є в дзвони за знесилену пам’ять і забуте коріння («Поминальна симфонія», «Зустрічі з пам’яттю», «Знесиллям зламлені народи… Цвинтарна музика»). Звучання голосу композиторки дивує поєднанням незахищеної, примхливої «Флейти-пуританки» (улюбленого інструмента Кармелли) з глибиною і силою думки, а живопис образів і драматургічна ідея наповнюють композиції ознаками симфонічного театру («Театральна соната», «Кабіна для восьми», «Десять перетворень у ніщо», «Безкінечна однаковість сонця»).

Не випадково Кармелла звертається до перформансу і нових оперних форм («Концерт птахів», міні-опера «Між двох огнів» за мотивами «Степового вовка» Германа Гессе.)

Творчість Кармелли Цепколенко вкладає в поняття «національна культура» нові риси й якості ХХІ століття. Мова композиторки — незвична для традиційного слуху. Вона насичена граматикою, яку виробила практика європейської музики ХХ століття. Кармелла стала одним з авторів в Україні нового музичного словника.

В поняття «нова музика» композиторка вкладає здатність спілкуватись зі світом на новому професіональному рівні (щось на зразок заміни традиційних засобів комунікації на можливості інтернету). Але теми й проблеми, порушувані нею, залишаються вічними. Кармелла Цепколенко є насамперед майстром камерного мистецтва.

Її творчість підтверджує думку А.Онеггера, який вважав, що саме в камерному жанрі музика представлена в найчистішому вигляді, а «музична думка розкривається в усій правдивій відвертості та дарує всім, хто глибоко любить музичне мистецтво, найбільш витончені і благородні емоції».

Музика Кармелли Цепколенко органічно увійшла в музичне бієнале Європи. Композиторка тримала професійний іспит на світових форумах, де збираються найдосвідченіші спеціалісти сучасної музики — у Дармштадті, Байройті, Йокогамі, Відні, Нью-Йорку. Вона стає постійною учасницею престижних композиторських майстер-курсів, фестивалів.

Зовні європейськість Кармелли виявляється в граційній стильній елегантності, що поєднується з мудрістю і діловими здібностями, яким позаздрить будь-який чоловік. «Шостим відчуттям», про яке писав Л.Гумільов, композиторка відчула напрям руху української музики у світовий простір. 10 років тому вона започаткувала в Одесі унікальний міжнародний фестиваль, нині позначений на світовій музичній мапі як український центр нової музики. В міжнародний музичний процес Кармелла ввела очолювану нею Українську асоціацію нової музики, започаткувала сміливі інноваційні проекти.

Музику композиторки виконують найкращі виконавці, які спеціалізуються на сучасній музиці. Серед них французький «2Е 2М», «Ансамбль нової музики. Цюріх», Базельський оркестр, німецький «Клангхаймліх» і флейтистка Карін Лівайн, англійці Шеппард і Сільверторн.

Але першими і найвірнішими супутниками композиторки є українські музиканти, передовсім «Київська камерата», «Archi», Національний симфонічний оркестр, квартет ім.М.Лисенка, «Фрески», солісти І.Єргієв, Й.Єрмінь, А.Війтович. На пропозицію диригента В. Сіренка до свого ювілею Кармелла написала четверту симфонію.

На ювілейному вечорі Національний ансамбль солістів «Київська камерата» (диригент В.Матюхін), який грає та записує більшість творів Кармелли, виконав її три камерні симфонії.

Музика композиторки співзвучна ідеї ансамблю, де кожний музикант є солістом — особистістю, яка прагне висловитися і бути почутою. Саме на цьому, на мій погляд, грунтується музика Кармелли Цепколенко, її творча і життєва позиція. Цю позицію Кармелла передає своїм учням і своєму сину.


Автор: Леся Олійник
Композитори:Кармелла Цепколенко
Музикознавці: Леся Олійник
Концертний зал: Велика зала Київського Будинку вчених
Джерело: Газета "Дзеркало тижня"



Інші:

Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
НОВАТОРСЬКА ОПЕРА-КАБАРЕ «ТГШ. ПОДОРОЖ У ЧАСІ»
ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ КОРИФЕЯ УКРАЇНСЬКОГО ОПЕРНО-ХОРОВОГО МИСТЕЦТВА ЛЬВА МИКОЛАЙОВИЧА ВЕНЕДИКТОВА (1924 – 2017)
Станіслав Людкевич і Василь Барвінський, які не дали затихнути українській музиці
Духовність Центральної Європи в музиці: від Пендерецького до Пярта
Мистецтво неможливого
Пам’яті тої «Рути»
«Арсенал» Довженка в Берліні: Історія, яка резонує і через століття
Мельпомена Таврії
Зараз 11 наших людей у війську, - очільник Національної оперети Струтинський
Полон в росії замість фестивалю в США: музиканти з миколаївської 36-ї бригади перебувають у неволі
10 мудрих цитат легендарного актора Богдана Ступки про життя, любов та Україну
Ярослав та Інгігерда. Тисячолітня українсько-шведська історія кохання на фестивалі Bouquet Kyiv Stage- 16 серпня
”ВІД СЯНУ до ДОНУ”
Геніальний тенор
Змушували відкопувати тіла вбитих маріупольців: історія музиканта військового оркестру
Ukrainian Freedom Orchestra втретє зазвучить у світі
У музеї на Кіровоградщині діє виставка, присвячена ювілею відомого композитора і диригента
Опера «Тарас Бульба» лютого патріота Миколи Лисенка. Як її подати світові у час війни з росією?
Українсько-польські музичні мости Фонду “Pro Musica Viva”
ОПЕРА В ЕПОХУ ЗЛОДІЙСТВА
ЄВРОБАЧЕННЯ - МУЗИКА І НЕ ТІЛЬКИ
Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
4242424.jpg