Учта дивотворення для упричетнених | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Учта дивотворення для упричетнених
Криса Олег
Учта дивотворення для упричетнених
У Львові триває Міжнародний музичний фестиваль «Контрасти»
23 жовтня 2012, вівторок
Поширити у Facebook

Олег Криса, скрипкаДнями в культурному житті Львова відбулася подія надзвичайної мистецької ваги.

У концертному залі ім. С. Людкевича Львівської обласної філармонії з двома концертами виступив всесвітньовідомий скрипаль Олег Криса.

Його виступи були приурочені до гарних ювілейних дат: 70-річчя Маестро і 50-річчя його творчої діяльності.

За цей час митець виступив на всіх континентах, гідно представляючи Україну, працював із багатьма видатними композиторами й виконавцями.

Серед них такі особистості, як А.Шнітке, С.Губайдулліна, О.Денисов, В.Сильвестров, М.Скорик, Є.Станкович, К.Пендерецький, М.Ростропович. Олег Криса отримував головні призи на численних міжнародних конкурсах скрипалів.

Зокрема, був першим українцем, який переміг на престижному конкурсі Паганіні.

А починав Скрипаль навчання у Львівській музичній школі ім. С. Крушельницької. Саме учні цієї школи сиділи в концертному залі в перших рядах поціновувачів таланту видатного земляка. Власне тому свої концерти ювіляр кваліфікував як звітні, насамперед перед колегами, друзями, рідними.

Виступи митця пройшли в рамках XVIII Міжнародного фестивалю сучасної музики «Контрасти». Не можна не відзначити з вдячністю і повагою керівництво філармонії, яке в наші фінансово нелегкі часи гідно утримує цю добру фестивальну традицію.

Концерти Олега Криси, як і очікували, були блискучими – як щодо вибору творів і досконалої виконавської майстерності, так і щодо емоційного піднесення, яке панувало в залі. Воно ж – і піднесення над мирськими страстями, які крещендо досягають піку в міру наближення до дати парламентських виборів. Обираючи твори для програми виступів, соленізант розважував з погляду вічності (нам би бути такими мудрими на виборах, визначаючи обранців до ВР). Маестро було легше. Він обрав безсмертних – Л.ван Бетховена, В.Моцарта, К.Шимановського, М.Равеля, А.Шнітке, Й.Брамса, Д.Шостаковича, відповідно до концепції фестивалю та іронії суспільного життя – на контрастах.

У перший день митець виступив сольно в супроводі своєї чарівної дружини Тетяни Чекіної (фортепіано). Другий виступ потужно супроводжували: камерний оркестр «Академія», диригент І.Пилатюк, академічний камерний оркестр «Віртуози Львова», диригент М.Юсипович, академічний симфонічний оркестр Львівської філармонії, диригент В.Сивохіп.

Даруючи слухачам нетлінні твори, Маестро заворожив зал, як завжди, віртуозною інтелігентною манерою виконання і шляхетною поставою: аскетична простота, абсолютна безпафосність. Зворушувала його сонячна посмішка дитини. Прозорість. Але і глибина. І ранимість оголеної душі.

Душа Майстра мислить музичними формами, акордами, терціями, октавами, осягаючи світ піццікато. Нота за нотою скрипка у руках Майстра слухняно формує простір твору. Його душа сповна заповнює цей простір аж до світлих готичних склепінь небес, аж до маревних потаємних підземель. Душа слухача поринає в апокаліптичні видива митця, виринає з видінь, підіймається до чистого неба, сходить на п’єдестал, на ешафот, потрапляє у іншу реальність. Це – Шнітке.

Скрипаль звивистою стежиною уривчастої мелодії десь попід небом янголино проводить тебе над урвищем потойбіччя. Насправді не тривога – страх володіє тобою. Однак під омофором Майстра слухачеві безпечно.

Власне, енігматична музика А.Шнітке особливо полонила слухачів. Упізнавана й неповторна, у талановитому виконанні «Віртуозів Львова». До речі, «Кончерто гроссо №3 для двох скрипок, клавесина і струнних», написаний геніальним композитором з присвятою, зокрема, О.Крисі, виконували у Львові вперше. Оркестр віртуозів, виплеканий народним артистом України Сергієм Бурко, під диригентською паличкою (справді магічною) М.Юсиповича досконало передав драматургічний дух твору, виглядаючи разом з Маестро єдиним організмом.

Слухачі зосталися причаровані глибинною красою бархатистого звуку, утворюваного делікатними дотиками смичка, непересічною увагою Скрипаля до коштовних деталей твору, яка не дає жодній ноті пощезнути в лабіринті партитури. А водночас і самі незчулися, як опинилися поглинутими в чаруюче вировиння звуків. Утім ніхто й не опирався чарівному полону.

Загальний катарсис, як результат такого спільництва.

Приголомшені пережитим дійством глядачі неквапом розходилися. Щойно їх, зачарованих силою творчого натхнення, чистим звуком, достойно підтримуваним оркестрантами, Маестро разом з безсмертними авторами ввів у ієратичний простір своєї душі на ювілейні фестини. Урочистий простір звукових ієрархій. Безцінною миттю вічності закарбується це свято. Введення в храм душі. Відчуття було наче янголи розносять ялинові гілки мелодій з прикрасами межи присутніх. І душі відроджувались, оновлялись. Анастазис.

Учта дивотворення для упричетнених.

Незабутній урок звукової каліграфії для тих, хто удостоєний бути його учнем.


Автор: Володимир Карачинцев
Виконавці: Олег Криса
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль сучасної музики "Контрасти"
Джерело: gazeta.lviv.ua



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
110623_105.jpg