У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
Бортник Сергій
Національна заслужена академічна капела України
Національний президентський оркестр
Макаренко Герман Георгійович
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
12 листопада, вівторок
Поширити у Facebook

У Києві 11 листопада в залі Дипломатичної академії України відбулася світова прем’єра першої опери Дмитра Бортнянського «Креонт», яка вважалася втраченою.

«Війна іде не лише на передовій, йде ще і гібридна війна, коли наш східний сусід намагається знищити не лише територію, а й нашу самоідентичність, духовність, культуру. Нам нав’язується диктат ідеології руського миру, і от зараз ми повертаємо світу першу оперу одного із засновників професійної української музики, композитора європейського рівня, який значно вплинув на розвиток світової музичної культури - Дмитра Бортнянського», - зазначив у коментарі Укрінформу автор проєкту «Повернення світу першої опери Дмитра Бортнянського «Креонт», народний артист України, диригент Національної опери України Герман Макаренко.

Він наголосив, що Росія не одне століття намагалася перефарбувати і вкрасти найкращих митців не лише України, але й взагалі світового рівня - Івана Айвазовського, Іллю Репіна, Казимира Малевича, Архипа Куїнджі, Миколу Гоголя, Максима Березовського, Семена Гулака-Артемовського і звичайно Дмитра Бортнянського. 

«Наш проєкт – це внесок української музичної громадськості в боротьбу з російським агресором і деокупацію нашої вітчизняної культури. Щоб ми самі відчули й оцінили, які перлини, які скарби європейського і світового рівня створював наш народ протягом багатьох століть і тисячоліть», - наголосив Макаренко.

Як відомо, Бортнянський - український бароковий композитор, співак і диригент, який народився у 1751 році в Глухові. Свою першу оперу «Креонт» він написав у 25 років у Італії. Цей твір став підсумком навчання у відомого італійського композитора Бальтасаре Ґалуппі. Прем'єра відбулась у Венеції в театрі Сан-Бенедетто у 1776 році, однак рукописна партитура твору зникла і понад 200 років опера вважалася втраченою.

Нещодавно рукопис знайшла музикознавиця Ольга Шуміліна в архіві бібліотеки Аджуда (Лісабон), де зберігаються рукописні колекції португальського королівського двору.

«Віднайдення опери «Креонт» - це неймовірно щаслива подія, важлива для української сучасної культури, тому що нам необхідно відроджувати невідомі пласти давньої музики, яка зберіглася лише почасти. Я шукала не Бортнянського, а втрачену оперу Максима Березовського, творчість якого досліджую. Ці композитори – сучасники, вони творили в одну епоху, відповідно, їхні твори можуть перебувати в одних архівах. І дуже добре, що вона знайшлася саме в архіві Португалії, тому що якби вона відшукалася в Росії (а там дуже багато матеріалів Бортнянського, оскільки він мешкав у Санкт-Петербурзі і очолював петербурзька придворну капелу), думаю сьогодні цієї прем’єри б не було», - розповіла музикознавиця, докторка мистецтвознавства, викладачка Львівської національної музичної академії ім. Миколи Лисенка Ольга Шуміліна. 

Прем’єра відбулася за підтримки Міністерства закордонних справ України, під патронатом ЮНЕСКО, який особисто надала генеральна директорка Одрі Азулє, а також під патронатом загальноєвропейської федерації асоціацій Європа Ностра, що відповідає за збереження Європейської культурної спадщини.

«Для дипломатичної академії і для МЗС це велика честь, і ми щасливі, що можемо долучитися до цього проєкту, навіть не національного, а світового масштабу. В історії кожної країни трапляються дива, я вважаю, що так як пані Ольга знайшла цю партитуру і так, як з’явився цей проєкт майже напередодні Різдва є надзвичайно красивим святом для всіх і робить свій вклад у перемогу», - наголосив директор Дипломатичної академії, Надзвичайний і Повноважний Посол Геннадій Надоленко. 

Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій (ІР офіс) перед прем’єрою вручив Герману Макаренку та Ользі Шуміліній свідоцтво про державну реєстрацію авторського права аранжування опери «Креонт».

«Ми прекрасно розуміємо, що опера «Креонт» є надбанням людства, ми здійснили державну реєстрацію авторського права її аранжування. Це нова творча інтерпретація опери, і сьогодні вона повертається в нашу культурну спадщину. Україна має працювати абсолютно в усіх сферах для того, щоб захищати свою незалежність і свій суверенітет. Сфера культури, як і сфера інтелектуальної власності – надзвичайно важливі», - зазначила директорка Українського національного офісу інтелектуальної власності та інновацій Олена Орлюк.

У світовій прем’єрі опери «Креонт» взяли участь Національний президентський оркестр, Національна заслужена академічна капела України «ДУМКА».

Виконавці: Сергій Бортник (Креонт), Ольга Фомічова (Антигона), Данило Коток (Гемон), Станіслав Пащук (Адрасто), Маргарита Білокіз (Ісмена), Ольга Шадріна-Личак (соло на клавесині).











Колективи: Національна заслужена академічна капела України "Думка", Національний президентський оркестр
Виконавці: Сергій Бортник
Диригенти: Герман Макаренко
Джерело: Укрінформ



Інші:

Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
НОВАТОРСЬКА ОПЕРА-КАБАРЕ «ТГШ. ПОДОРОЖ У ЧАСІ»
ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ КОРИФЕЯ УКРАЇНСЬКОГО ОПЕРНО-ХОРОВОГО МИСТЕЦТВА ЛЬВА МИКОЛАЙОВИЧА ВЕНЕДИКТОВА (1924 – 2017)
Станіслав Людкевич і Василь Барвінський, які не дали затихнути українській музиці
Духовність Центральної Європи в музиці: від Пендерецького до Пярта
Мистецтво неможливого
Пам’яті тої «Рути»
«Арсенал» Довженка в Берліні: Історія, яка резонує і через століття
Мельпомена Таврії
Зараз 11 наших людей у війську, - очільник Національної оперети Струтинський
Полон в росії замість фестивалю в США: музиканти з миколаївської 36-ї бригади перебувають у неволі
10 мудрих цитат легендарного актора Богдана Ступки про життя, любов та Україну
Ярослав та Інгігерда. Тисячолітня українсько-шведська історія кохання на фестивалі Bouquet Kyiv Stage- 16 серпня
”ВІД СЯНУ до ДОНУ”
Геніальний тенор
Змушували відкопувати тіла вбитих маріупольців: історія музиканта військового оркестру
Ukrainian Freedom Orchestra втретє зазвучить у світі
У музеї на Кіровоградщині діє виставка, присвячена ювілею відомого композитора і диригента
Опера «Тарас Бульба» лютого патріота Миколи Лисенка. Як її подати світові у час війни з росією?
Українсько-польські музичні мости Фонду “Pro Musica Viva”
ОПЕРА В ЕПОХУ ЗЛОДІЙСТВА
ЄВРОБАЧЕННЯ - МУЗИКА І НЕ ТІЛЬКИ
Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
2.jpg