Великий Серж Лифар із Києва: історія життя директора паризької Гранд-Опери | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Великий Серж Лифар із Києва: історія життя директора паризької Гранд-Опери
Великий Серж Лифар із Києва: історія життя директора паризької Гранд-Опери
14 квітня 2019, неділя
Поширити у Facebook

У його біографії, як в дзеркалі відбилося все ХХ століття

Він не танцював, він жив і вмирав на сцені - жодного зайвого руху, жодного випадкового поруху руки. Він не просто талановитий, він - великий Серж Лифар.У його біографії, як в дзеркалі відбилося все ХХ століття - Громадянська війна, Друга світова, Відлига.




2 квітня 1905 року в одному з київських передмість в родині небагатого чиновника народився знаменитий артист балету Серж (Сергій Михайлович) Лифар. Поки ще не Серж, а просто Сергійко ріс надзвичайно музичним хлопчиком з абсолютним слухом.

Сімейство Лифар займало кілька кімнат у будинку по вулиці Тарасівська, 1. Батьки жили скромно, але на освіту дітей грошей не шкодували.

Сергій займався музикою при консерваторії по класу фортепіано, а також співав у церковному хорі при Софійському соборі. Мав дуже хороший голос і дуже тонко відчував музику.
На площі Івана Франка, 5 до революції була престижна 8-ма гімназія, в якій навчався Сергій Лифар. У майбутньому батьки мріяли побачити сина випускником консерваторії. Але Сергій мріяв про сцену київської опери.

На перегляд в київську балетну трупу Лифар прийшов в шкіряній куртці, як у червоних комісарів. Це рішуче не сподобалося головному хореографу Броніславі Ніжинській:

"Горбатий. Годиться хіба, що для кордебалету"- був її висновок.

Київська сцена так і залишилася нездійсненною мрією для Сергія. З приходом революції Лифар змушений тікати з країни. Він оселяється в Парижі, бере уроки у кращих педагогів і незабаром виходить на сцену Гранд-опери.

Лифар стає провідним солістом. Подивитися на його виступи люди приїжджають з усього світу. Він імпровізує в танці, сам придумує нові декорації та костюми.

Сцені Гранд-опери Лифар віддав 30 років життя. Соліст, хореограф, постановник. Він фактично створює новий французький балет.

У 1939 році, незважаючи на початок війни, Лифар залишився в Парижі, де продовжив працювати в театрі.

"Настав 1939 рік і війна, вже показала свою мерзенну морду, розпочалась", - писав хореограф в своїх "Спогадах Ікара".
Паризька Опера була закрита, трупу розкидало по всьому світу, аж до Австралії. По дорозі назад Лифар відкриває для себе острів Балі і індонезійські танці, що стало джерелом його натхнення на майбутнє.

А далі була окупація. Лифар їздив до Берліна за спеціальним запрошенням Геббельса обговорювати від імені французького мистецтва питання організації видовищ в новій Європі. Він, при огляді Гітлером будівлі паризької Опери, зустрів фюрера і його свиту внизу, біля парадних сходів, і водив гостей по всій будівлі.

Як написав у спогадах сам танцівник, влада міста звернулася до нього з проханням погодитися на керівництво Оперним театром: "Від вас залежить, щоб нацистський прапор не розвивався на його вершині протягом всієї війни. Ви маєте право на своюоду всіх дій і вам вирішувати, як ви будете діяти з окупантами і з персоналом оперного театру, щоб захистити і зберегти артистичну спадщину".

Так Серж Лифар стає адміністратором; а також консьєржем, прибиральником, телефоністом, електриком, танцюристом, хореографом і постановником балетних вистав.

Існують свідоцтва, що він матеріально допомагав противникам і жертвам окупації, ховав євреїв і антифашистів, які намагалися дістатися до вільної від німців зони.

Через багато років Лифар зізнавався, що краще б тоді його вбили в гестапо, ніж винести те все образливе, нестерпне приниження, якому піддали його після війни. За діяльність Лифаря при німецькій владі французький Рух Опору в Лондоні звинуватив його в колабораціонізмі і засудив до страти. Лифаря звинуватили в тому, що він не закрив театр і не поїхав під час окупації. Бійці французького Опору забули, скількох євреїв врятував Лифар, включивши їх в трупу.

Після звільнення Парижа Лифар був змушений залишити Францію. У 1944-1947 роках він очолював трупу "Новий балет Монте-Карло". Але в потім національний французький комітет з питань "чистки" скасував обвинувачення, і балетмейстер зміг повернутися в Париж. З 1947 року він знову працював в Опері.

І хоча, здавалося, нарешті у нього було все, але щасливим себе Лифар не відчував. Друзям і дружині він зізнавався, що практично щоночі йому сниться рідне місто.

"Навіть прекрасний блискучий Париж не зміг змусити мене забути мій широкий і величний Дніпро", - так писав легендарний балетмейстер про Київ.

Він мріяв приїхати в рідне місто на гастролі, але згоди так і не отримав.

Помер Лифар в Лозанні 15 грудня 1986 роки після важкої хвороби, похований недалеко від Парижа, на кладовищі Сент-Женев'єв-де-Буа.

Перед смертю хореограф попросив не писати на його могилі ніяких титулів і регалій. Лише чотири слова: "Серж Лифар з Києва".


Джерело: Znaj.ua



Інші:

Шляхами пам’яті: присвята Мирославу Скорику та Борису Лятошинському
Оперний співак, педагог, керівник театру «Музична драма», професор консерваторії
Дев'ять років тому в бою з російським агресором загинув соліст Паризької опери Василь Сліпак
Як П'ята симфонія Бетховена, присвячена українцю, стала символом перемоги
Тиха революція
9 червня день пам'яті Василя Барвінського
Консульство - філармонія: 20 років співпраці
"Зозулька" Соломії, або Трагічна доля Ганни Крушельницької
Дослідження виявило вплив музики на мозкові ритми людини
Випуск 2025: свято музики і таланту!
Легендарна "Мелодія" Мирослава Скорика має 20 версій і звучить на планеті кожні три дні
8 театральних прем'єр, які не можна пропустити в червні
Короткометражний фільм “ALONG THE LINES” увійшов до програми престижного TRIBECA FILM FESTIVAL
Яка зарплата у вчителя музики: що демонструє середній показник по країні
Батько Мирослава Скорика у 1939-му заробляв 500 злотих, а у 1941-му - 600 рублів
Видавництво "Родовід", "Танго для трьох"
Економіка дозвілля — скільки коштують квитки до кращих театрів ЄС
Актуальність опери у вічних питаннях
День пам’яті Дмитра Гнатюка
30-ліття «Віртуозів Львова»
Новий жанр у кіно: Анастасія Мамонтенко представляє «Маніфест духовного андеграунду»
Навіщо оркестру диригент: відповідь, яка здивує навіть меломанів
Міг навчати музики, але обрав бій за майбутнє без війни: чому вчитель обрав гармату замість класу
Дніпровський режисер поставив спектакль у Маріупольському театрі
Як у Львівському органному залі лікують душі музикою
100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
      © 2008-2025 Music-review Ukraine